Arv og "manglende" børn
Fra : Optimus Prime

Dato : 13-01-10 13:17

Lang historie kort, så har min farfar 3 børn - nemlig min far, hans bror
og hans søster; men af uvisse årsager er han kun nævnt som far på min
fasters dåbsattest, mens min far og farbror har "ukendt" far ifølge
deres dåbsattester (de er de 2 ældste børn og de boede på børnehjem
nogle år, måske fordi min farmor vistnok var under 18 dengang de blev født)

Min farmor er død for mange år siden og nu er min farfar desværre
efterhånden ret syg og ikke helt åndsfrisk heller.

Muligvis pga. den manglende på åndsfriskhed kommer der pludselig en dag
noget frem om at der åbenbart også eksisterer en halvsøster - noget
ingen af de 3 børn har hørt om før; men det uddybes ikke og ingen af dem
tør spørge ind til det (der er angiveligt blevet opdraget strengt i
familien og respekten sidder stadig dybt i dem)

Nåh men spørgsmålet går så på hvordan det hele så hænger sammen rent
arvemæssigt. Altså hvis min faster og en mulig halvsøster er eneste
officielt registrerede børn (kan man få indsigt i den type oplysninger
nogen steder?), betyder det så at min far og farbror ikke arver - eller
vejer det tungere at de alle 3 i dagligdagen har været hans børn i de
sidste 50 år (og i øvrigt ligner hinanden så meget at de ikke kan lyve
sig fra det)?

Da det kan være et ømtåligt emne, vil jeg gerne lige understrege at mit
spørgsmål ikke bunder i gribbene allerede er begyndt at svæve over
byttet (der er mig bekendt ikke nogen større formue involveret).

Men penge har det jo med at få det værste frem i folk og jeg ønsker ikke
at risikere familien bliver splittet over noget så banalt som penge når
tiden kommer.
Så spørger for at være på forkant med situationen og hvis det er
nødvendigt, at kunne påvirke de 3 søskende til at tage en fælles snak
med deres far mens det er muligt

Håber på nogle gode indspark

Fra : Kasper Demant

Dato : 13-01-10 14:22

Optimus Prime skrev:

> Håber på nogle gode indspark

Var farfaderen og farmoderen gift da din far og farbror blev født?

Det er statsforvaltningen som afgør om fadderskabssager skal genoptages,
så jeg synes du skal anbefale din far at kontakte dem og høre hvad der
skal ske.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Optimus Prime

Dato : 14-01-10 14:18

Kasper Demant skrev:
> Var farfaderen og farmoderen gift da din far og farbror blev født?

Nej min far og farbror var stadig på børnehjem da de blev gift

> Det er statsforvaltningen som afgør om fadderskabssager skal genoptages,
> så jeg synes du skal anbefale din far at kontakte dem og høre hvad der
> skal ske.

Er det nødvendigt i forbindelse med en eventuel arv - altså skal far/søn
forholdet være registreret eller er der en form for "præcedens" når nu
forholdet har været almindeligt kendt i familien og omgangskreds de
sidste 45år?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-01-10 14:55

On Wed, 13 Jan 2010 13:16:30 +0100, Optimus Prime <optimus@prime.dk>
wrote:

>Håber på nogle gode indspark
Prøv at få fat i de data som myndighederne ser, nemlig CPR, din far
kan få agtsingsigt i CPR, dette fordre idag en digital signatur da de
tilsyneladende ikke mere sender "papir" ud.

I CPR står der hvem myndighederne regner for hhv far og mor.

/Hans

Fra : Claus E Beyer

Dato : 13-01-10 18:34

> [...]
> tilsyneladende ikke mere sender "papir" ud.

> I CPR står der hvem myndighederne regner for hhv far og mor.

I CPR hos mig står der ingen far eller mor, da jeg gik på kostskole og
derfor ikke var samboende med mine forældre, da CPR-Registret blev indført i
1968.

Betyder det mon at min bror kan rende med arven efter vores mor alene?

Claus

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-01-10 18:56

On Wed, 13 Jan 2010 18:33:30 +0100, "Claus E Beyer"
<ceb.news@gmail.com> wrote:

> [...]
>derfor ikke var samboende med mine forældre, da CPR-Registret blev indført i
Der står nok også at oplysningerne ikke er bekræftiget.
CPR er udgangspunktet til at komme videre fra.
Kirkebøger kan også være et godt sted at søge oplysninger, der kan
godt være flere steder hvor man skal hen hvis man skal stykke sin
opringelse sammen.

/Hans

Fra : Optimus Prime

Dato : 14-01-10 14:30

Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
> tilsyneladende ikke mere sender "papir" ud.
>
> I CPR står der hvem myndighederne regner for hhv far og mor.

Fra en vennetjenste/uautoriseret adgang til et register har jeg
konstateret følgende:
Der står "far ukendt hos min far... og der er ingen oplysninger hos min
farfar andet end hans ægtefælle er død i år 19xx
Jeg ved ikke helt hvordan det hænger sammen med at farfar angiveligt
står som far på min fasters dåbsattest (dette er i øvrigt en 3. part
oplysning, så det kan jo være en usandhed)

Fra : alexbo

Dato : 13-01-10 16:05

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev

> Nåh men spørgsmålet går så på hvordan det hele så hænger sammen rent
> arvemæssigt.

Start her med at søge registerindsigt for din far.

http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=374

mvh
Alex Christensen

Fra : Optimus Prime

Dato : 14-01-10 14:32

alexbo skrev:
> Start her med at søge registerindsigt for din far.
>
> http://www.cpr.dk/cpr/site.aspx?p=374

Tak, det vil vi gøre

Hvordan forholder det sig så mht. at arve, hvis min farfar ikke er
registret som far til min far (som du kan læse af mit svar til Hans, så
er det tilsyneladende tilfældet; men det er baseret på oplysninger som
jeg ikke er berettiget til at have - så vi vil følge dit forslag)

Fra : alexbo

Dato : 14-01-10 14:52

"Optimus Prime" skrev

> Hvordan forholder det sig så mht. at arve, hvis min farfar ikke er
> registret som far til min far

Så er der ingen arv, uanset hvor længe han har fungeret som far.
Det er ikke anderledes end de mange børn der har en papfar, de kalder ham
måske far i mange år, men de er ikke hans børn og arver ham ikke.

Det ville være en ide at søge CPRoplysninger på alle tre søskende,måske også
deres far, for at få
konstateret en evt. forskel på registreringen på brødrene og søsteren.

Selv om han ikke er åndsfrisk forhindrer det ikke at man på hans vegne
sender en ansøgning og så finder svaret i hans post.

mvh
Alex Christensen

Fra : Optimus Prime

Dato : 15-01-10 08:45

alexbo skrev:
> Så er der ingen arv, uanset hvor længe han har fungeret som far.
> Det er ikke anderledes end de mange børn der har en papfar, de kalder ham
> måske far i mange år, men de er ikke hans børn og arver ham ikke.

Det var netop hvad vi frygtede - så kan der netop hurtigt opstå
problemer i familien når tiden kommer
Men farmor er alle registreret som værende mor til dem, så de skal vel
under alle omstændigheder dele hendes del af arven (den blev ikke
fordelt da hun døde svjh.)?

> Det ville være en ide at søge CPRoplysninger på alle tre søskende,måske også
> deres far, for at få
> konstateret en evt. forskel på registreringen på brødrene og søsteren.

Okay det vil jeg foreslå, det kan jo afklare om der overhovedet er grund
til bekymring... Hvad hvis ingen af de 3 børn er rent faktisk er
registreret som hans børn, hvad sker der så?

> Selv om han ikke er åndsfrisk forhindrer det ikke at man på hans vegne
> sender en ansøgning og så finder svaret i hans post.

Har min far (eller jeg) ret til indsigt eller hvordan mener du? Hvis vi
snakker om at gå i hans postkasse, så går det næppe... Hans manglende
åndsfriskhed er nemlig forbigående - nogen gange er han helt klar og så
dukker det pludselig op hvis fx man spørger ind til komplicerede
familieforhold

Fra : alexbo

Dato : 15-01-10 10:33

"Optimus Prime" skrev

> Men farmor er alle registreret som værende mor til dem, så de skal vel
> under alle omstændigheder dele hendes del af arven (den blev ikke fordelt
> da hun døde svjh.)?
Ja.

> Har min far (eller jeg) ret til indsigt
Nej.

Hvis vi snakker om at gå i hans postkasse,
Ja.

Tanken var at bestille udskriften og når den kommer så besøge farfar, i den
forventning at han vil fortælle sin søn at han har fået en mærkelig
henvendelse fra CPR.
Der er så ikke noget mærkeligt i at en søn spørger om og faktisk forlanger
et klart svar på omstændighederne ved sin oprindelse.

Men start så med CPR for de 3 søskende.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-01-10 11:10

On Fri, 15 Jan 2010 10:32:34 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

>Men start så med CPR for de 3 søskende.
Enig, man kunne også samtidig med dette få fat i 3 nye
dåbs/navne-attester på de 3 søskende, disse udstedes på et hvilket som
helst kirkekontor og det kan gøres her og nu, det fordre måske en
fuldmagt.
Det kunne være at den attest der udskrives idag viser noget andet end
den orginale ?

/Hans

Fra : Optimus Prime

Dato : 21-01-10 08:32

Jeg siger tak for hjælpen - har fortalt "børnene" hvordan det hænger
sammen, så håber jeg de finder sammen og får gjort noget ved det før vi
har balladen