www.opencpn.org
Fra : oem

Dato : 13-01-10 15:15

er nu det officielle link på OpenCPN navigationsprogrammet til både
windows, linux og (måske) mac. Det er open source og derfor gratis og
frit at downloade og, for den sags skyld, pille i og lave sin egen
version, hvis man har anlæg for det. Det er et Keep It Simple program,
offline-orienteret, men indeholder det væsentlige og både AIS og GRIB-
visning.

Jeg har for sjovs skyld udført en foreløbig oversættelse af selve
programmet til dansk, da chefudvikleren (Dave S. Register, som sejler
katamaran omkring Bahamas) syntes det skulle internationaliseres. Så
hvis nogen har lejlighed og lyst til at afprøve det så tager jeg da
gerne imod input (hvis man altså ikke bare foretrækker det på engelsk
alligevel ). Jeg har ikke aftestet oversættelsen under sejlads (vi
ligger ligesom på land, ikke..) og heller ikke med tilkoblet AIS (jeg
har nemlig ingen).

Det understøtter søkort i BSB-format og S57-format (herunder C-map).
www.opencpn.org står der konkret hvilke versioner af begge
formater, der understøttes. Hvis man gerne vil have sine søkort fra
DLSK indlæst kan det også lade sig gøre ved at omforme til BSB, men
det kræver som drøftet i en tidligere tråd noget fodarbejde. I Danmark
er fidusen dermed begrænset, da DLSK alligevel skal købes med alle 63
søkort og har mere information, havne osv. Men hvis man sejler både
udland og DK kan der være fidus i kun at behøve eet program (som
tilmed er gratis, og som udvikles af et motiveret net af
sejlerprogrammører, der af egen lyst og behov har lavet det).

Dermed er jeg tilbage ved mit hovedtraume, - nemlig behovet for at
alle søkort globalt burde være tilgængelige og opdaterbare i samme
standardformat, nemlig S57-formatet (senerel S100), - som er
vektorbaseret og som den professionelle søfart anvender
(www.iho.org).

Så kære Kort og Matrikelstyrelse, kære regering, kære Dansk Sejlunion
eller hvem der nu måtte føle ansvar og være interessenter, - jeg ved
danske søkort allerede findes i S57-format hos KMS og leveres via
underleverandører til den professionelle skibsfart, hvorfor kan vi
ikke få adgang til samme data via nettet, så vi kan højne sikkerheden
til havs ved at have samme opdaterede informationer som alle andre på
havet? For nylig læste jeg faktisk via et af Hardings links til KMS at
der var en politisk beslutning om at lette befolkningens adgang til
gis-informationer, administreret og indsamlet af KMS? Mon ikke der
skulle lidt gang i den på søkortsiden så? Uden at pålægge kreative
'byggesagsgebyrer' eller lignende!!

Og i øvrigt, nu jeg er i gang med søkort igen igen, jeg har googlet på
nettet og konstateret (men ikke haft lejlighed til at afprøve det
endnu) at S57-formatet kan omformes til Google Earth's KML-format via
et gratisprogram (gdal.org og beslægtede).. Dermed ville integrationen
til alle Google's satellitbilleder med kystlinier, havne,
landkendinger osv. være sikret. Og dermed kunne man med
dataforbindelse eller ved at cache dette på sin pc sejle med søkort
afbildet på googles satellitbilleder.

Jeg havde forresten også lige fat i www.frv.dk (http://ifm.frv.dk/)
for at få at vide om man kunne downloade en GRIB-fil (til OpenCPN) med
data for de næste døgn. Men det kunne man desværre ikke, da disse var
copyrightede og ikke i GRIB-format. Men GRIB-filer for det danske
område kan man sikkert få andre steder.

Punktum..

Fra : JensK

Dato : 13-01-10 17:33

> [...]
> data for de næste døgn. Men det kunne man desværre ikke, da disse var
> copyrightede og ikke i GRIB-format. Men GRIB-filer for det danske

Kære OEM
Glæder mig til at checke porgrammet.
GRIB data kan downloades fra http://www.grib.us/
Jeg ved ikke lige hvordan man får det det ind i OpenCPN.
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-10 01:41

Tak for en meget interessant opdatering om dette spændende projekt.

Jeg behøver lidt tid til at fordøje hele budskabet, men er meget
motiveret til at sætte mig yderligere ind i dette og vil gerne være med
til at teste - i det omfang mine evner rækker ...

Du har helt ret: Mange nordiske sejlere ville have stor glæde af at
kunne anvende de søkort, som følger med DLSK ... i en open source
applikation ... og det er tilsyneladende blot et spørgsmål om
konvertering tilgængelighed og prisfastsættelse. De fleste af os er
næppe "skrappe nok" til selv at gennemføre den nødvendige konvertering
og databehandling ...

Har du sendt kopi af denne orientering til DS/KMS - eller på anden måde
"slået på tromme" for dette projekt?

Flemming Torp

Fra : oem

Dato : 14-01-10 00:49

On 14 Jan., 01:41, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:

> Har du sendt kopi af denne orientering til DS/KMS - eller p anden m de
> "sl et p tromme" for dette projekt?
>
> --
> Mvh
> Flemming Torp

Jeg sendte en mail til Dansk Sejlunion's Steen Wintlev om det for
nogen tid siden, men har nu ikke hørt noget. Men det kunne da være
spændende at gå videre, og det har da strejfet mine tanker, men er
ikke kommet længere.
/Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-01-10 01:42

Hej Ole,

Jeg har konverteret DLS kortene med VisIt 5 og lagt dem ind over
Google Earth og det virker fint.

OpenCPN vil jeg afprøve.

Dit afsnit vedr. S57-format støtter jeg fuldt ud, lad os håbe på at
DS snart finder ud af hvilken hest de vil ride på.

Gribdownloads er tilgængelige for hele verden på det link som Jens
angiver.
Jeg anvender det og det fungerer fremragende. Det bliver spændende at
prøve det som overlay til OpenCPN.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 14-01-10 23:33

Hej !

Jeg synes ikke jeg kan finde VisIt 5 på nettet !
Har du et link ?

Mvh. Per

Fra : JensK

Dato : 14-01-10 16:19

On 13 Jan., 23:15, oem <o...@live.dk> wrote:

> Det understøtter søkort i BSB-format og S57-format (herunder C-map).
> Påwww.opencpn.orgstår der konkret hvilke versioner af begge
> formater, der understøttes.

Kære OEM
Jeg har C-MAP MAX NT (Jeppesen) på et C-card som læses fra en særlig
Jeppesen kortlæser - tilsyneladende kan OpenCPN ikke se kortlæseren -
har du nogle forslag?
Jeg kan heller ikke finde de "few sample charts" der skulle følge med
- hvilken fil-extension har de?
Hilsen
Jens

Fra : N/A

Dato : 16-01-10 09:51

Fra : N/A

Dato : 16-01-10 09:51

Fra : oem

Dato : 15-01-10 01:59

On 15 Jan., 04:18, Bo Carlé <greybear...@hotmail.com> wrote:
> Har lagt 7 billeder på: navigationsprogram.dk/
> Som viser Cmap-93 kort i programmet OpenCPN
> samt et skærmdump af opsætningen af kort, f.eks. til Cmap-93 i programmet OpenCPN.
> Klik her på linket Cmap-93 som åbner i et nyt vindue
> ----
> Bo
> ----

Tak for det..Jeg tror måske ikke længere der medleveres kort på
førstegangsinstallationen. Men det er jo til gengæld dokumenteret på
http://www.opencpn.org/installing_charts hvor gratis!! kort kan hentes
så man kan teste og det er meget simpelt. Det viser også hvordan man
burde hente søkort i Danmark.

Og ja, diskussionsforum, mulighed for (frivillig) support m.v. ligger
http://www.cruisersforum.com/forums/f134/ (der _er_ link fra
www.opencpn.org). Sourcekoden, mulighed for at indrapportere fejl m.v.
hører hjemme på på http://sourceforge.net/projects/opencpn/ (der er
_også_ link hertil fra www.opencpn.org).

Understøttede kortformater er på http://www.opencpn.org/chart_formats.
Der er nok ingen tvivl om at der bliver og vil blive gjort mange
krumspring fra kortleverandørernes side på at gøre respektive kort så
proprietære som muligt, og jeg ved ikke f.eks. hvilken version moderne
c-maps har. Achilles-hælen er proprietære kortformater og manglende
standards igen igen.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-01-10 02:38

Opencpn er installeret og virker med både CM93 og BSB kort.
Med funktionerne AIS, Strøm, Tidevand og Grib ser det ud til at blive
et godt hjælpemiddel ombord.
De konverterede DLS kort skal have lidt Kap og så virker de nok også.

Mvh/Harding

Fra : oem

Dato : 15-01-10 15:40

On 15 Jan., 10:37, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> De konverterede DLS kort skal have lidt Kap og så virker de nok også.
>
> Mvh/Harding

Jeg har afprøvet kort 175 og kort 114 fra DLS og de fungerer fint. Men
det er en langhåret proces og kræver en del programmer downloaded,
blandt andet MapCal-programmet fra SeaClearII, for at gøre det. Alle
gratis. Processen beskrives på www.opencpn.org og/eller på
debatforum'et (http://www.cruisersforum.com/forums/f134)
/Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-01-10 09:51

Hej Ole,

Jeg har indtil nu lavet en DVD til eget brug med alle de danske og svenske
DLS-kort i .it og i .JPEG format.
Ja processen er langsom men gratis:
Over tid vil jeg konvertere dem til BSB kortfiler.

OpenCPN virker fin, det er et fint lille program der kun fylder kun 8Mb,
desuden er det meget let at oprette en kortdatabase ud fra den kortsamling
der i forvejen ligger på PC´en

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 16-01-10 06:37

On 16 Jan., 09:51, "Harding E. Larsen" <hard...@larsen.tdcadsl.dk>
wrote:
> [...]
> det er en langhåret proces og kræver en del programmer downloaded,
> blandt andet MapCal-programmet fra SeaClearII, for at gøre det. Alle

JEg har ofså prøvet det, med mine CM93 kort og der virker det fint,
men jeg kunne få det til at virke med mine BSB kort fra NV-Verlag, den
siger at den ikke understøtter format i ver. 4, og det er lidt
kedeligt, men jeg ved ikke om der er andet der går galt.

AIS , tidevand virkede heller ikke og den kunne ikke se min GPS port
35 så langt op var der ikke porte til at vælge ude fra, kun til port
9 , jeg ved ikke om der er gået noget galt i installationen. Prøvede
at afinstallere og geninstaller det uden at det blev anderledes.

Gert

Fra : oem

Dato : 16-01-10 15:25

On 16 Jan., 14:36, blueocean <gert.kj...@gmail.com> wrote:

> [...]
> 9 , jeg ved ikke om der er gået noget galt i installationen. Prøvede
> at afinstallere og geninstaller det uden at det blev anderledes.

Valide kort kan læses her: http://opencpn.org/chart_formats. Kun BSB
format 1,2,3 er valide. Jeg antager det har noget med copyright på BSB-
formatet at gøre. AIS tilkobling har jeg ikke forstand på, men jeg ved
da og har set skærmcopies på det under udviklingen af det. Prøv at
checke på hjemmesiden og i diskussionsforum. Det er lavet i løbet af
de sidste måneder, sammen med GRIB interface.

Fra : oem

Dato : 16-01-10 16:14

> Valide kort kan læses her:http://opencpn.org/chart_formats.  Kun BSB
> format 1,2,3 er valide. Jeg antager det har noget med copyright på BSB-
> formatet at gøre.

http://www.nvverlag.de/nv_link_nvdigital.html indeholder historien om
BSB-formatet.
/Ole

Fra : oem

Dato : 17-01-10 17:23

On 17 Jan., 00:13, oem <o...@live.dk> wrote:

> http://www.nvverlag.de/nv_link_nvdigital.htmlindeholder historien om
> BSB-formatet.
> /Ole

Nå ja, og http://www.maptech.com/support/doc.cfm?docid=388&plid=17&CFID=6006052&CFTOKEN=64079939
er endnu bedre vedr. BSB-formatet , for det er fra Maptech selv. Lidt
forældet, men alligevel...