Dimensionering af gavlbeslag/mastrør
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 13-01-10 20:17

Hej

Jeg påtænker at montere et 6 meter rør på gavlen af huset, med 2 stk
gavlbeslag (25cm) i murstenene. Røret skal blot bruges til en lille
vindmåler - dvs ikke den store vindmodstand.

Vil der være nogen problemer mht til bæreevne, hvis jeg fortæller at
murværket er i god stand?

Bør man montere wire på?

Mvh
Hans

Fra : Martin Bak

Dato : 13-01-10 20:28

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vindmåler - dvs ikke den store vindmodstand.
>
> Vil der være nogen problemer mht til bæreevne, hvis jeg fortæller at

6 meter i alt? Nej. Beslagene kan sagtens holde. Husk at proppe røret i
begge ender, så du undgår tuden.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 13-01-10 20:41

> 6 meter i alt? Nej. Beslagene kan sagtens holde. Husk at proppe røret i
> begge ender, så du undgår tuden.

Ja 6-8 - dvs omkring 10 meter fra jorden...

Mvh
Hans

Fra : Elmand

Dato : 13-01-10 21:52

> "Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> skrev i en meddelelse

> 6 meter i alt? Nej. Beslagene kan sagtens holde. Husk at proppe røret i begge
> [...]
Det kan sagtens bære uden problemer. Du bruger en 3-buk ØVERST og en 2-buk
nederst. Du skal bruge en 50 mm antennemast.

Med venlig hilsen
ESPERSEN El & Antenne

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 13-01-10 22:27

Hej

"Elmand" <elmand@fjernpc.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan sagtens bære uden problemer. Du bruger en 3-buk ØVERST og en
> 2-buk
> nederst. Du skal bruge en 50 mm antennemast.

Okay fint...

Det er egenlig sjovt du nævner det med 3-ben øverst, når man altid ser det
monteret omvendt... Men jo det burde, sige sig selv, at belastningen/vridet
er størst øverst.

Mvh
Hans

Fra : Elmand

Dato : 13-01-10 23:29

> [...]
> monteret omvendt... Men jo det burde, sige sig selv, at belastningen/vridet er

Ja, ha - ha din opservation er rigtig,- og det kendetegner en gør det selv
mast,-
men så skal den også være 38mm påmonteret en stor parabol som naturligvis sidder
i toppen.-
ved næste storm er der masser af arbejde til både en murer og en antennemand.
Gør det selv manden anmelder det herefter som stormskade. Ufatteligt at det
ofte
bliver betalt.

Med venlig hilsen
ESPERSEN EL & Antenne

Fra : Armand

Dato : 14-01-10 15:08

Hans Mouridsen skrev:
> [...]
> vindmåler - dvs ikke den store vindmodstand.
>
> Vil der være nogen problemer mht til bæreevne, hvis jeg fortæller at

Hvilken dimension regner du med at skulle bruge?
En 'længde' (á 6m) 2" vandrør (á ca. Ø60mm) vejer ikke mere end at man
ubesværet kan bære det => muren kan også bære det!

> Bør man montere wire på?

Jeg tror ikke at ovennævnte dimension vil svaje kritisk i vinden -
Ellers opdimensionér diameteren!
Når du dealer rør, så forhør dig på hvad et lidt tykkere aluminiumsrør
med tyndere vægtykkelse (=stivere) vil koste i forhold til det
galvaniserede(!) vandrør!

--
Armand.

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 14-01-10 22:05

> Når du dealer rør, så forhør dig på hvad et lidt tykkere aluminiumsrør med
> tyndere vægtykkelse (=stivere) vil koste i forhold til det
> galvaniserede(!) vandrør!

Jeg har faktisk fundet en 6,4 meter alu flagstang ø50, som jeg vil prøve at
bruge til formålet. Den må da kunne bære lidt, når den er beregnet til et
flag ;)

Mvh
Hans

Fra : Max

Dato : 14-01-10 15:28

Hej Hans

> Vil der være nogen problemer mht til bæreevne, hvis jeg fortæller at
> murværket er i god stand?

Det burde ikke være noget problem. Brug almindelig tyndvæget 6 meter
50 mm. antennerør beregnet til opgaven. (vandrør er alt for tunge at
tumle med)

> Bør man montere wire på?

Det er absolut ikke nødvendig med den lille belastning.

Prøv at se disse to master her, den nærmeste har sat på væggen
de sidste 20 år hos mig uden problemer, den fjerneste var lavet
af et rustfaststålrør og den lagde sig ned under stormen, den er
så blevet erstattet med et antennerør nu. Der er brugt almindelige
ekspansionsbolte til opgaven.

http://www.sandcastle.dk/Billeder/Antennefarm.jpg

--
Mvh Max

Fra : S.B.

Dato : 14-01-10 23:48

> [...]
> af et rustfaststålrør og den lagde sig ned under stormen, den er
> så blevet erstattet med et antennerør nu. Der er brugt almindelige

Hvad er alle de antenner til?
Leder du efter liv på andre planeter

Søren

Fra : Max

Dato : 15-01-10 01:14

Hej S.B.

> Hvad er alle de antenner til?

Er radioamatør og lytter til alt muligt.

> Leder du efter liv på andre planeter

Nej, efter liv på jorden :)

--
Mvh Max

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 15-01-10 09:09

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er alle de antenner til?
> Leder du efter liv på andre planeter

LOL

Det er jo rart at vide, hvis en ufo er ved at ligge an til landing på
jorden...

Mvh
Hans