Wire i Lindab-port knækket...
Fra : Lars Hansen

Dato : 13-01-10 16:25

Hejsa

Er der mon nogen af jer der ved om der sker noget ved at bruge en Lindab
ledhejseport (med automatik) hvis wiren i den ene side er knækket??
Den knækkede nemlig her til eftermiddag og ham (en god ven) der har monteret
den er lige på ferie nogle dage.

På forhånd tak.

Mvh
Lars Hansen

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 13-01-10 16:33

> [...]
> Den knækkede nemlig her til eftermiddag og ham (en god ven) der har
> monteret den er lige på ferie nogle dage.

Den kan trække skævt og belaster måske den anden side, samt motor unødigt.
Jeg ville lade bilen holde ude de par dage.

-Leon

Fra : Lars Hansen

Dato : 13-01-10 17:16

"Leon Hulstrøm" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> Den kan trække skævt og belaster måske den anden side, samt motor unødigt.
> Jeg ville lade bilen holde ude de par dage.
>
> -Leon

Hej Leon

Takker for dit svar, ville det eventuelt være en løsning at "afmontere"
wiren i den anden side indtil reservedelen er kommet hjem??
Motoren i automatiken er vel ligeglad med wire/fjedre eller hvad?

Lars Hansen

Fra : Max

Dato : 13-01-10 17:28

Hej Lars

> Motoren i automatiken er vel ligeglad med wire/fjedre eller hvad?

Kan du ikke bare frakoble portåbneren og betjene den manuel ?

--
Mvh Max

Fra : Lars Hansen

Dato : 13-01-10 17:35

> Hej Lars

> Kan du ikke bare frakoble portåbneren og betjene den manuel ?
>
> --
> Mvh Max
Det kunne jeg egentlig godt, men den eneste lås er motoren. Og med kun én
wire/fjeder ved jeg helt ærligt ikke hvor tung eller let den er......

Lars Hansen

Fra : Jens Petersen

Dato : 13-01-10 19:07

On Wed, 13 Jan 2010 17:35:09 +0100, "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark>
wrote:

>Det kunne jeg egentlig godt, men den eneste lås er motoren. Og med kun én
>wire/fjeder ved jeg helt ærligt ikke hvor tung eller let den er......

Nu fortæller du ikke hvor stor porten er, men hvis det bare er en
almindelig lille garageport kan man løfte i den side hvor wiren er
knækket.

Når porten er åben blokeres den med en klemtang eller skruetvinge i
skinnen så den ikke kæntrer.

Hvis det er en industrimodel større end 3x3m så lad være med at
eksperimentere - der er gode chancer for at komme slemt til skade.
--
OV1A Jens

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Fra : Lars Hansen

Dato : 13-01-10 22:00

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> OV1A Jens
>
> Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Porten er ca. 240 bred og 200 høj, 3½ led ialt.
Motoren sidder midtfor og trækker/skubber på øverste led via et stålbeslag
og en tandrem. Motoren kan trække/skubbe ca. 100 kilo og porten i sig selv
vejer jo "ingenting".
Nu har jeg haft kørt porten op og ned nogle gange her til aften og den kører
tilsyneladende fint nok, og jeg er ikke sikker på hvordan den skulle
"kæntre" den er jo styret i begge sider af skinnerne og trukket/skubbet i
midten?

Lars Hansen

Fra : Jens Petersen

Dato : 13-01-10 22:07

On Wed, 13 Jan 2010 21:59:36 +0100, "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark>
wrote:

> [...]
>og en tandrem. Motoren kan trække/skubbe ca. 100 kilo og porten i sig selv

Når du siger den vejer "ingenting" så er det fordi fjedrene løfter det
samme som porten vejer.

Du er bare heldig.

Fra : Lars Hansen

Dato : 14-01-10 07:40

> Når du siger den vejer "ingenting" så er det fordi fjedrene løfter det
> samme som porten vejer.

Jeg var selv med til at sætte porten op og hvert led vejer jo "ingenting"
(Ca. 9 kilo). Jeg er godt klar over at fjedrene er med til at løfte porten
så den er lettere. Men da motorens trækkraft er rigeligt stor behøver
fjedrene vel egentlig ikke at være der (i nogle dage bare).

> Du er bare heldig.

Jeg er altså lidt nysgerrig, hvad menes der med at den skulle "kæntre"??

Lars Hansen

Fra : Jens Petersen

Dato : 14-01-10 11:01

On Thu, 14 Jan 2010 07:40:09 +0100, "Lars Hansen" <Lars@oland.danmark>
wrote:

>Jeg er altså lidt nysgerrig, hvad menes der med at den skulle "kæntre"??

Nu er problemet ikke så stort når motoren løfter midt i topsektionen
og porten ikke er bredere.

Forestil dig en port der er 4m bred og 2m høj - hvis wirerne ikke
løfter lige meget i begge sider vil portbladet køre skævt (kæntre) og
sætte sig fast.

Fra : Lars Hansen

Dato : 14-01-10 15:01

> [...]
> OV1A Jens
>
> Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Ahaaa, så er nysgerrigheden stillet. Jeg havde godt tænkt på om dine/jeres
tanker gik i retning af en port hvor der trækkes i wirerne og ikke som min
hvor der trækkes/skubbes i midten.
Tusind tak fordi du gav dig tid til at svare.

Lars Hansen