Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Sælge foto til kulørte presse?
Fra : Søren

Dato : 13-01-10 20:46

Hvis man har været heldig at tage et par billeder af nogle kendte - i dette
tilfælde kongelige - i en lidt spøjs situation, er der så nogle penge i at
tilbyde dem til f.eks. Billed bladet el lign? Og i givet fald, hvad kan man
forvente i kroner og øre?
Søren

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-01-10 21:58

On 2010-01-13 20:46:26 +0100, "Søren" <remove_ps@granvista.dk> said:

> [...]
> tilbyde dem til f.eks. Billed bladet el lign? Og i givet fald, hvad kan man

Nu ved jeg ikke hvad du mener med en spøjs situation, men hvis den er
spøjs nok, så kan dit billede være rigtig mange penge værd, er det til
gengæld bare et rimeligt sjovt hverdagsbillede, så er det højst 2-3000
kroner værd.

Men lav en lavt opløst version af billedet med et tydeligt copyrigth
mærke, og send det så i en e-mail til Billed Bladet og Se&Hør, og lad
dem byde på billedet.
Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK-3650 Ølstykke - Danmark

Fra : Søren

Dato : 14-01-10 14:05

> Men lav en lavt opløst version af billedet med et tydeligt copyrigth
> mærke, og send det så i en e-mail til Billed Bladet og Se&Hør, og lad dem
> byde på billedet.
> --

Lige det der med at lave et copyright mærke - hvordan gør man det?
Kan man ikke bare gå ind fra gaden - hvor de så end bor - og vise dem
billedet og så handle lige dér?

Preben

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-01-10 15:11

On 2010-01-14 14:04:57 +0100, "Søren" <remove_ps@granvista.dk> said:

> Lige det der med at lave et copyright mærke - hvordan gør man det?
> Kan man ikke bare gå ind fra gaden - hvor de så end bor - og vise dem
> billedet og så handle lige dér?

Jow... men pas på, for hvis dit billede er meget mere værd end
standardprisen, så kan du godt blive snydt, for tricket er så, at de
bare trykker dit billede, og når billedet først har været i bladet, så
er det løb kørt, og du skal bruge en masse besvær på at kradse en
mindstepris hjem.

Du skal også være opmærksom på, at Billed Bladet og Se&Hør som regel
betinger sig ret til at vidersælge billedet, og da der i Norge og
Sverige er tilsvarende blade, som også bringer "kongerøgelse", så ryger
de gode billeder næsten altid videre til disse blade. Og er der en af
de to prinsesser med på billederne, så kan billedet som regel også
sælges videre til medier i Australien eller Frankrig.

Men du kan godt tage ind på redaktionerne, og vise dem en forholdsvis
lille papirkopi af billedet, hvor du med sort tusch har skerevet
copyright hen over.

Fra : Jubii

Dato : 14-01-10 16:45

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen
> [...]
>

> Men du kan godt tage ind på redaktionerne, og vise dem en forholdsvis
> lille papirkopi af billedet, hvor du med sort tusch har skerevet

Hvordan kan copyright være gældende i danmark?

Fra : emjeppesen

Dato : 14-01-10 17:03

Jubii skrev:

>Hvordan kan copyright være gældende i danmark?

Hvis billedet er ødelagt ved at man har overskrevet det med tusch, så
er det såmænd ligegyldigt, hvad man skriver på billedet. det er jo
ubrugeligt

Hillsen emj

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-01-10 18:22

On 2010-01-14 17:02:30 +0100, emjeppesen <emj@> said:

> Hvis billedet er ødelagt ved at man har overskrevet det med tusch, så
> er det såmænd ligegyldigt, hvad man skriver på billedet. det er jo
> ubrugeligt

Netop, og det gør netop, at Søren godt kan give dem billedet og hans
adresse + tel. nr., så de kan kontakte ham med et tilbud.

Fra : Jubii

Dato : 14-01-10 18:34

"emjeppesen" <emj@> skrev i meddelelsen

> Hvis billedet er ødelagt ved at man har overskrevet det med tusch, så
> er det såmænd ligegyldigt, hvad man skriver på billedet. det er jo
> ubrugeligt
>
> Hillsen emj

Ordet er brugt i tråden som om det var gældende i danmark, og jeg har
spurgt hvordan det kan gøre det.
Tegnet er også anbefalet, og hvordan kan det beskytte noget i danmark.
Der er vel to tegn © copyright og ® Registered trademark
Benytter man tegnet © hvor ophavsretten gælder, fordi ophavsret ikke har
eget tegn?

Fra : Soeren Friberg

Dato : 14-01-10 19:07

On 14-01-2010 18:33, Jubii wrote:
> Benytter man tegnet © hvor ophavsretten gælder, fordi ophavsret ikke har
> eget tegn?

Man opnår hverken mere eller mindre ophavsret til sit billede, hvad
enten man overmaler det med (c), buh, bæh eller noget fjerde. Det tjener
alene det formål at undgå ulovlig kopiering.

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Allan

Dato : 15-01-10 05:36

Jubii skrev:
> "Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> Hvordan kan copyright være gældende i danmark?

Ganske simpelt fordi copyright ved det danske ord eksemplarspredning er
funderet i lov om ophavsret.

Men sæt du bare en henvisning til lov om ophavsret på hovedsproget dansk
på dine ting.
Husk endelig, at du også skal anføre som minimum starttidspunktet for
beskyttelse af din ophavsret i forbindelse med mærkningen.
Ved denne årstalsmærkning bør man anvende det arabiske talsystem, da det
binære kan give anledning til forveksling, og det romerske- og
babylonske talsystem efterhånden er ukendt i den internationale verden.

Mærkningen om ophavsrettighed er ikke et krav i Danmark, men tvister kan
opstå, hvis alderen af værket ikke fremgår umiddelbart, da den generelle
ophavsret i Danmark er tidsbegrænset.

Fra : Soeren Friberg

Dato : 15-01-10 06:12

On 15-01-2010 05:36, Allan wrote:
> Mærkningen om ophavsrettighed er ikke et krav i Danmark, men tvister kan
> opstå, hvis alderen af værket ikke fremgår umiddelbart, da den generelle
> ophavsret i Danmark er tidsbegrænset.

Som du skriver Allan er der ikke mere eller mindre ophavsret på et værk,
hvad enten man skriver buh, bæh, (c) eller ingen ting. Vi er sikkert
også enige om, at beskyttelsestiden under alle omstændigheder for værker
er 70 år regnet fra udgangen af ophavsmandens dødsår. Vi er sikkert også
enige om, at copyright er en amerikansk betegnelse der modsvarer den
europæiske ophavsret. Men som jeg forstår det er end ikke disse
rettigheder ens pga. forskellige retstraditioner.

--
Kh. Søren
http://1x.com/v2/#member/10362/

Fra : Per

Dato : 15-01-10 19:25

Søren wrote:

> Lige det der med at lave et copyright mærke - hvordan gør man det?

Du kan fx. bruge det her gratis program

http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm

Så kan de ikke snyde dig

/ Per

Fra : Søren

Dato : 16-01-10 21:05

> Du kan fx. bruge det her gratis program
>
> http://www.faststone.org/FSResizerDetail.htm
>
> Så kan de ikke snyde dig

okay -tak, og dermed mener du formentlig, at jeg kan bruge dette program til
at lave et watermark over billedet? Har jeg forstået det korrekt?
Søren

Fra : Per

Dato : 17-01-10 10:24

Søren wrote:
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> okay -tak, og dermed mener du formentlig, at jeg kan bruge dette
> program til at lave et watermark over billedet? Har jeg forstået det
> korrekt? Søren

Ja du kan tilføje hvad du vil som vandmærke - et andet billede en tekst osv.

mvh. Per

Fra : Jubii

Dato : 13-01-10 22:04

"Søren" <remove_ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> penge i at tilbyde dem til f.eks. Billed bladet el lign? Og i givet
> fald, hvad kan man forvente i kroner og øre?

Jeg synes at de fleste blade og aviser har faste priser på fotos de
bruger fra amatørfotografer.
Men om jeg har set den info på deres hjemmesider kan jeg ikke huske, men
led, og du finder det nok.