Træ/alu vs. træ-vinduer?
Fra : Steen Suder

Dato : 12-01-10 22:55

Hej,

Hvis man nu tillader sig at sammenligne træ/alu-vinduer med træ-vinduer,
hvilke er så typisk mest energirigtige?

Jeg er ikke så bekymret over holdbarheden - de skal nok holde begge typer.

Er der nogen fordele ved træ/alu, der retfærdiggør prisforskellen?

--
Steen Suder

Fra : C. Caspersen

Dato : 13-01-10 08:51

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man nu tillader sig at sammenligne træ/alu-vinduer med træ-vinduer,
> hvilke er så typisk mest energirigtige?

Det kan man sagtens tillade sig.

Iflg. energikonsulenten, der lavede mit energimærke er trævinduer de bedste,
når man kigger på isoleringsværdier. Flere med træ/alu har kondensproblemer,
men ved ikke om det er generelt.

> Er der nogen fordele ved træ/alu, der retfærdiggør prisforskellen?

Du slipper for at male dem udvendigt. Til gengæld er de jo ikke lige så
nemme at skifte farve på

/Caspersen

Fra : Anders Majland

Dato : 13-01-10 16:31

> Iflg. energikonsulenten, der lavede mit energimærke er trævinduer de
> bedste, når man kigger på isoleringsværdier. Flere med træ/alu har
> kondensproblemer, men ved ikke om det er generelt.

Der sker rigtigt meget på området. De træ/alu vinduer der var gode nok for
et par år siden har for stort varmetab idag.

Vi skiftede i starten af 09 vinduerne på 1.sal til træ/alu. De var da en
ret ny serie fra producenten, men det er allerede lavet om i profilerne igen
for endnu lavere varmetransmission.

Så man kommer ikke uden om at sammenligne nogle konkrete vinduer. Og kig på
dokumentationen på dem - ikke kun sælgerens ord

Mhs kondensproblemerne har været rigtigt slemme for nogle med rene alu
vinduer fra bla velux.

> Du slipper for at male dem udvendigt. Til gengæld er de jo ikke lige så
> nemme at skifte farve på

Yep, der er typisk vedligehold nok på et hus. Jeg ville til enhver tid vælge
et vedligeholdelsesfrit ydre ....

/A