Bauhaus Nautic erfaringer og sortiment
Fra : oem

Dato : 11-01-10 16:39

Er der nogen der har erfaringer fra Bauhaus' Nautic afdelinger? Hvor
bredt er sortimentet (f.eks. sammenlignet med www.biltema.dk og en
'traditionel' marineudstyrsforretning) og hvor ligger priserne. Er der
noget at køre efter (når man nu ikke bor i nærheden).

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-01-10 10:32

"oem" <oem@live.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Har Bauhaus maritimt udsftyr???

Mvh
JR

Fra : HKN

Dato : 12-01-10 02:59

Det er et relativt begrænset sortiment. Jeg har ikke fundet det
interessant at købe noget i den afdeling, når jeg har været i Bauhaus
i anden anledning. Tovværk er samme pris som i den lokale maritime
udstyrsforretning, og Forsheda (er det ikke det de hedder?) kopier
finder du til samme eller bedre priser andre steder. Det samme gælder
veste, handsker o.lign.

Så hvis det er noget du skal køre langt for at se, så mener jeg ikke
det er turen værd.

Så kan jeg meget bedre anbefale Biltema - der finder du gode
produkter, stort udvalg og fornuftige priser.

Mange hilsner
Henrik

Fra : clausbp.

Dato : 13-01-10 01:38

HKN skrev:
> [...]
> udstyrsforretning, og Forsheda (er det ikke det de hedder?) kopier
> finder du til samme eller bedre priser andre steder. Det samme gælder

Har aldrig hørt om det, men jeg fandt da en epoxy spartel i Bauhaus
Glostrup, som var noget billigere end bådforretningernes. Træls at der
er så langt til Biltema.

Mvh. Claus

Fra : N/A

Dato : 13-01-10 01:38

Fra : HH

Dato : 13-01-10 03:35

Jeg har handlet lidt i Bauhaus, da det for mig er den nærmeste butik
med maritimt grej. De har en del rustfrie sjækler, karabinhager o.l.
til rimelige penge, men en skødekrog jeg købte til mit storskøde
bliver altså let rød på overfladen (for ringe polering fra
fabrikationen, Kina!).
Men Bauhaus har (udenfor den maritime afdeling) et temmeligt stort
udvalg i A4 rustfrie skruer.

Hans-Henrik

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 13-01-10 08:17

Den Wed, 13 Jan 2010 01:37:45 +0100 skrev clausbp.:

> Har aldrig hørt om det, men jeg fandt da en epoxy spartel i Bauhaus
> Glostrup, som var noget billigere end bådforretningernes. Træls at der
> er så langt til Biltema.
>
> Mvh. Claus

Glostrup? Er det ikke på Djævleøen?

Så må du ikke bruge ordet "træls", det er forbeholdt os Jyder.

Og NEJ, vi er _ikke_ trælse

--
Karl Erik.

Fra : oem

Dato : 13-01-10 15:44

Tak for oplysningerne, det lyder som om Nautic samlet set ikke er
mindst 200km's kørsel værd (retur).
/Ole

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 14-01-10 00:07

Nej det er ikke 200 km kørsel værd.

Men jeg er sikker på det er lige så godt som Biltema og de har en del
forskellige ting. Den bauhaus der er åbnet i Ishøj har en hel lang gang med
maritimt grej.

Bjarke

Fra : HKN

Dato : 13-01-10 16:22

On 14 Jan., 00:06, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-kr lleA-gmail.com>
wrote:
> Nej det er ikke 200 km k rsel v rd.
>
> Men jeg er sikker p det er lige s godt som Biltema og de har en del
> forskellige ting. Den bauhaus der er bnet i Ish j har en hel lang gang med
> maritimt grej.
>
> Bjarke

Var lige i bauhaus idag for at se om de evt havde køleslange. Det har
de ikke.

Den "lange" gang består af tovværk (som kan købes til samme pris i den
lokale bådpusher), sjækler & blokke (af tvivlsom kvalitet), dårlige
Bruce anker kopier, redningsveste (noname), handsker (noname),
småfittings - that's it.

-Henrik

Fra : blueocean

Dato : 14-01-10 08:57

On 14 Jan., 00:22, HKN <henrik...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> lokale bådpusher), sjækler & blokke (af tvivlsom kvalitet), dårlige
> Bruce anker kopier, redningsveste (noname), handsker (noname),

Jeg ville aldrig købe udstyr af den "kvalitet" som Bauhaus tilbyder,
det er billige Kiniske dårligt fremstillede uden nogen kvalitets
sikring. derfro kunne jeg aldrig finde på at købe så meget som en
sjækel hos dem, toværk kunne måske overvejes men ikke hvis det handler
om sikkerhed,

Generalt tror jeg man skal passe på, de vestlige markeder oversvømmes
fortiden med meget billige produkter fra Kina, idet de helt klart har
makeret at de går ind for markeds økonomi og derved skal konkurrere
med de vestlige lande, og dermed er nød til at dumpe priserne helt
ned, på bekostning af kvalitet.
Selvom mange vestlige firmaer får lavet deres vare i Kina har de dog
en kvalitets kontrol på deres produkter som Kiniserne ikke har.

Nej jeg har ikke aktie i bådpusher butikkerne. hverken øst eller vest
for storebælt.

Gert

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 14-01-10 18:17

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 14 Jan., 00:22,

[...]

Synes du kvaliteten er meget bedre i en bådudstyrs forretning?

Kig f.eks. på et afbryderpanel, en hovedafbryder m.v. kan du få øje på nogle
kvalitets mærker eller stempler der? eller bare noget der minder om
kvalitet?

Hvad sjækler angår, ville jeg ikke være så nervøs for at købe en kina
sjækkel, det er jo forholdsvis let at checke kvaliteten med en magnet, og
styrken
er jeg salet ikke nervøs for.

Min holdning er, det er langt fra alt der kommer fra fjern østen der er
noget skrammel.

Mvh
JR

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 15-01-10 22:39

Jeg tror biltema og bauhaus får det fra nogenlunde de samme kilder .....

Bjarke

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 14-01-10 19:26

Den Thu, 14 Jan 2010 18:16:56 +0100 skrev Jan Rasmussen:

> [...]
> og styrken
> er jeg salet ikke nervøs for.
>
> Min holdning er, det er langt fra alt der kommer fra fjern østen der er

Ja men når bare det er dyrt, så er det nok også godt - ikke?

Gert kan sikkert henvise til træk tests mv.

Goddaw min bare ...

--
Karl Erik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-01-10 12:04

Der er da ikke krav om kvalitetsstempler m.m på elpaneler, var der
det, var prisen en anden, papirpenge er kostbare størrelser.

Støbeteknikken er meget dårlig om skal emner derfra skal opnå en
kvalitet som et produkt i vesten, ses typisk at op til 40% kasseres.
Det er desværre det som mange danske virksomheder har måttet leve med.
En sjækel f.eks. skal være kvalitetsstemplet; men også dette mærke er
desværre blevet kopieret på ikke kontrollerede varer.
Men rigtigt ikke alt fra østen er noget skrammel, Der hvor der er
vesterlandsk kontrol ertilstede fungerer det; men kun så længe.
Heldigvis er der lande derude der gennem snart mange år har arbejdet
med os og på mange punkter overhalet os. De har ikke vores tunge
oplæringssystem og de er gode til at se igennem mange problemer
hidrørende herfra og springer dem over.
Jeg har tilbragt en del år derude og fulgt udviklingen tæt.

M.h.t. de billige produkter vi kan købe, ja så svarer prisen ret
overens med kvaliteten.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 15-01-10 00:10

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Der er da ikke krav om kvalitetsstempler m.m på elpaneler, var der
det, var prisen en anden, papirpenge er kostbare størrelser.

Mvh/Harding

Jeg kender ikke til hvilke krav der stilles i lavtstrøms regulativerne.

Men det er jo egentligt også irrelevant, for det handler vel om hvor mange
amp du kan trække igennem en kontakt på en forsvarlig måde. og det kan man
jo ikke se på ret mange af de paneler der sælges i butikkerne. og det
hjælper sjældent at spørge personalet.

Går du til en skibselektrikker vil han givetvis ryste på hovedet over mange
af de paneler bådudstyrforretningerne sælger.

Mvh
JR

Fra : HKN

Dato : 14-01-10 13:20

> [...]
>
> Goddaw min bare ...
>
> --
> Karl Erik.- Skjul tekst i anførselstegn -

Uanset vi taler bådudstyr eller andet, så er det sjovt nok således at
i 9 ud af 10 tilfælde, så hænger pris og kvalitet sammen - så goddaw
do....

Det er ikke ensbetydende med at man skal købe så dyrt som muligt - man
skal altid undersøge markedet og sammenligne - derved kan man ofte
spare mange penge.

Mvh
Henrik

Fra : blueocean

Dato : 15-01-10 02:45

> [...]
> styrken
> er jeg salet ikke nervøs for.
>
> Min holdning er, det er langt fra alt der kommer fra fjern østen der er

Hej
Jeg siger ikke at alt der kommer fra fjerneøsten er noget skrammel,
men at tingende høre sammen, havd angår elpanel havde jeg selv den
oplevelse at købe et fra en bådudstyrs forretning til syneladende i
god kvalitet, rigtigt der var ingen angivene tekster påstemplet om
kvalitet eller producent, det holdt 4 måneder, fandt ud af ved at
klage til forretningen at der var et der ude fra, jeg har siden hen
købt et nyt fra Blue sea systems, og det køre endnu, på 8 år.

Mit syspunkt er heller ikke at pris og kvalitet altid går sammen, man
kan sagtens køber noget til en pris spidsen af en jetjager, og så får
noget som ikke lever op tuil det krav man selv har sat.

Jeg har gennem tiden sejlert mange steder i verden, og har da også af
nød været nød til at købe det der var, for så siden hen at måtte
skifte det , dels pga. korresion og lign. ting.

Gert

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 15-01-10 22:42

Er der ikke noget om at Quantum får syet de fleste af deres sejl i Kina ??

Man kan godt lukke øjnene for det, men uanset hvad man gør, så produceres en
stor del af de dyre kvalitetsmærkevare i Kina. Så de kan jo godt !!

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-01-10 08:29

Menigmand kender ikke regulativerne; men dem der konstruerer panelerne
burde anvende bedre materiel, selvom det måske ligger inden for et
minimumskrav bl.a. kontakten som du nævner
Menigmand kan heller ikke vurdere kontakternes kvalitet, princip,
holdbarhed, max strøm o.s.v. men sikringen i kredsløbet bør ikke være
større en det enheden er beregnet for, og det hænger bl.a. sammen med
kontakten, men desværre ikke altid en fuldgyldig retningslinie.
Kontakternes opbygning, flader, tryk, arretering o.s.v. kan menigmand
heller ikke vurdere.

Derfor er man hjælpeløs; men der er noget der hedder garanti.
Anvendtes den hårdt over for udstyrssælgerne ville det måske få dem
til at ændre lidt på sortimentet...måske.

Det er rigtigt at en elektrisk uddannet nok i hans egen båd vil vælge
bedre komponenter, da han kender farerne og heller ikke vil
overbelaste unødvendigt og ja hovedrysten over de billige paneler der
sælges i udstyrsforretningerne.

Mvh/Harding

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 16-01-10 10:28

[...]

Og når det så er sagt, må vi erkende at det jo ikke er mange historier vi
hører om at sådanne paneler har været årsag til brand eller harveri.

Kan vel højst strække sig til lidt svigt afhjulpet med lidt kontakt spray...

Mvh
JR

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-01-10 08:42

Ja jeg har deude flere gange oplevet at om man vil have lys på en
projektør derude så snor man ledningerne sammen og skiller dem ad
igen. Det var deres afbryder.

4 måneder kan lyde rimeligt, mange afbrudere er lavet af messing uden
nogen fjederkraft og kontaktfladerne er kun hvor messingkanterne
støder sammen. Der er ingen arretering så når kontakten afbrydes vil
der fremkomme en lysbue der brænder et hul på det sted der var kontakt
og så er det spændende om der næste gang kontakten aktiveres er flader
der går sammen og danner kontakt

Man skal selvfølgelig heller ikke blot købe dyrest muligt i den tro at
så må det være godt. Man skal købe det rigtige og det skal være
beregnet til DC lavvolt og ikke alm 230 voltsmateriel, for her er
andre egenskaber indbygget.

Korrosion er også en fjende, så det at tage panelet hjem i varmen
gennem vinteren vil hindre megen korrosion. Det kræver selvfølgeligt
at der er egnede stikforbindelser og at de overrisles med beskyttende
olier.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-01-10 03:34

Quantum er jo en verdensorganisation, så muligheden foreligger; men
Quantum (tidligere DanSails på Amagerstrandvej) syer selv deres sejl
på eget sejlloft på adressen.
Det er fremragende materialer de har og håndværket de udfører er
perfekt.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 16-01-10 04:28

wrote:
> [...]
>
> Man kan godt lukke øjnene for det, men uanset hvad man gør, så produceres en
> stor del af de dyre kvalitetsmærkevare i Kina. Så de kan jo godt !!

Ja, de kan godt sålænge "vi selv" fører kvalitetskontrol.

Det samme gælder stort set på alle andre områder også - men så snart
at "de selv" skal tage sig af denne kvalitetskontrol, projektledelse
eller lign. så vælger de laveste fællesnævner = billigst mulige
løsning.

-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-01-10 05:14

Hej Henrik,

Jeg ved ikke rigtigt hvad du mener med at "vi selv" skal udføre
kvalitetskontrol? Mener du i forhold til Quantum på Amagerstrandvej?
Jeg har igennem mange år kendt både Jan Hansen (indehaveren) og Ole
der er sejlmager der, og tillige en dygtig sejler i Kastrup.
Det arbejdet som de og resten af staben udfører behøves ikke at være
genstand for yderligere kvalitetskontrol af køberne. De er meget
dygtige, beviste om kvalitet og de fornyer sig kontiniuerligt.

Men mener du kvalitet kommende fra Kina som helhed, ja så har du ret.
Her er sælgers bagland ofte uden megen instruktion om produkterne og
den kvalitet som en slutbruger formodes at kræve af den mellemmand der
formidler handelen til vores breddegrader.
Mellemmanden ser kun billigst muligt indkøb og størst mulig profit.
Er det ikke den type der kaldes "Handels- og omkringrejsende"?
For nu ikke at genere nogen.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 25-01-10 21:24

Jeg bliver sku nødt til at kommentere denne debat.

Det er muligt at danmarks befolkning har behov for at bekræfte vores egne
kvaliteter så ikke vi skal gå og frygte for vores job og levestandard. Og
jeg har det helt fint med vi lukker øjnene. Bare vi er klar over at det er
det vi gør og vi måske ikke lever længe nok til at opleve et alternativ.

Men jeg har (sikkert i modsætning til mange af Jer) i mit tidligere job
siddet i en virksomhedsledelse hvor vi startede et datterselskab i Kina. Jeg
har personligt ansat og samarbejdet med 20 af de 75 kinesere vi havde derude
da jeg skiftede job. Og jeg bliver altså nødt til at kommentere jeres
udtalelser. Hvis I fortsat vil leve i jeres illusion om hvad danskere kan og
kinesere ikke kan, så skal i skynde jer at trykke på 'delete' nu ....

Vi opnåede en langt højere effektivitet i vore kvalitetsprocesser med
anvendelse af kinesere. Da vi fik processerne på plads brugte vi faktisk
kinesere til at kvalitetskontrollere det arbejde danskerne lavede, da de er
langt mere effektive til at finde fejl end danskere. Forkellen på danskere
og kinesere er at danskere hele tiden skal give en illusion af at være
'tænkere' og derfor ikke er særligt gode til at lave den samme opgave 2
gange på samme måde. Danskere skal opfinde lidt nyt hver gang de laver noget
og har ikke diciplinen til at sætte ting i system. Kinesere, derimod, er
opvokset i et samfund hvor man hele tiden skal bevise sit værd og hvor man
bliver nakkskudt hvis man gør andet end det man få besked på. Så hvis man
siger 'kvalitet!' til en kineser, så får man så meget kvalitet at det næsten
er for meget. Så bliver syningen på sejlposen også gennemgået tråd og tråd.
Jeres opfattelse stammer fra det faktum at indtil nu har 90% af eksporten
fra Kina været med arbejdsinstruktionen 'Billig!'. Men I ville blive
overrasket over hvad I så hvis I sagde 'Kvalitet' eller 'Innovation' til
dem. Eller 'verdensherredømme'. De små skønne og myreflittige mennekser
giver os baghjul !! De skal bare have besked om at gøre det.....

Og hvad angår Quantum, så er jeg også Quantum kunde. Jeg har fået 2 sejl
derfra. Et perfekt og et kikset. Og det 'kiksede' har de prøvet at sy om
udne beregning, men godt er det aldrig blevet. Og mht at de bliver syet på
amager ?? Nu havde de glemt at pille nogle af huskesedlerne af mine og de må
have en på sejlloftet der taler engelsk, for alle sedlerne var med engelsk
håndskrift..... Eller er det måske fordi de ikke alle bliver syet på Amager
? Ikke at det generer mig (men jeg kan forstå det generer jer ?). Bare jeg
får en god service for de ekstra 50% sejlene koster.

Bjarke

Fra : HKN

Dato : 16-01-10 05:54

On 16 Jan., 13:13, "Harding E. Larsen" <hardinge.lar...@gmail.com>
wrote:
> [...]
> Mellemmanden ser kun billigst muligt indkøb og størst mulig profit.
> Er det ikke den type der kaldes "Handels- og omkringrejsende"?

Hej Harding,

Ja, det er præcis det jeg mener

Jeg kender også Jan igennem mange år, og synes iøvrigt at netop deres
kvalitet ligger over flere af de andre mere kendte mærkers kvalitet
herhjemme - hvilket nok skyldes at de som elitesejlere netop kan
levere det som giver det lille extra uden en merpris.

Mvh
Henrik

Fra : Flemming Torp

Dato : 16-01-10 14:37

wrote:
> Hej Henrik,

SNIP
> [...]

herhjemme - hvilket nok skyldes at de som elitesejlere netop kan
levere det som giver det lille extra uden en merpris.

Hejsa - lidt polemisk ... :

Uden merpris? I forhold til hvad? ... ...

Jeg mener ikke det er svært at finde mange sejlmagere, der vil levere sejl
til lavere priser i dagens Danmark ...
Derimod tror jeg det bliver meget svært at finde mange, der leverer en
bedre kvalitet.
Så jeg er helt enig i kvalitetsvurderingen af Quantum Sails.
Og jeg føler at pris, service, fleksibilitet og kvalitet i dette tilfælde
hænger rigtig godt sammen ...
Det siger jeg på baggrund af køb af en spiler (af de "billige"
præfabrikerede - syet i asien?), to gennakere, et storsejl og en krydsfok og
lidt reparationer.. Man kan f.eks. sidde sammen med Jan, som kyndig
vejleder, ved den store "Mac" og "designe" sine sejl fuldstændigt, som man
ønsker ...
Det har godt nok ikke så meget med Bauhaus at gøre ...
Men er dog et indlæg om relationen pris - kvalitet ... og i forlængelse af
ovenstående ...

Flemming Torp

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-01-10 06:05

OK, tak for hurtig response.

Ja at udvikle sejl med Jans baggrund er ikke at foragte.
Jeg er altid blevet positivt overrasken når jeg har fået lavet nye
sejl hos dem.

Mvh/Harding

Fra : HKN

Dato : 16-01-10 12:09

> [...]
> Og jeg f ler at pris, service, fleksibilitet og kvalitet i dette tilf lde
> h nger rigtig godt sammen ...
> Det siger jeg p baggrund af k b af en spiler (af de "billige"
> pr fabrikerede - syet i asien?), to gennakere, et storsejl og en krydsfok og
> lidt reparationer.. Man kan f.eks. sidde sammen med Jan, som kyndig
> vejleder, ved den store "Mac"  og "designe" sine sejl fuldst ndigt, som man
> nsker ...
> Det har godt nok ikke s meget med Bauhaus at g re ...
> Men er dog et indl g om relationen pris - kvalitet ... og i forl ngelse af

Hej Flemming,

Jeg er sikker på at du ved hvad jeg mener, men for en sikkerheds (og
andres) skyld, så er min erfaring at man kan få en pris fra bl.a.
Quantum på sejl hvor man kan få lavet sine egne tilretninger, uden at
det koster extra.
Det kan man ikke hos de store mærker.

Og enig - tråden har bevæget sig langt uden for subj. og vi burde
skamme os.....

Go' week-end!

Mvh
Henrik

Fra : dybvad

Dato : 25-01-10 14:57

On 25 Jan., 21:23, "Bjarke@Escape" <maxi999.escape-krølleA-gmail.com>
wrote:
> [...]
> ? Ikke at det generer mig (men jeg kan forstå det generer jer ?). Bare jeg
> får en god service for de ekstra 50% sejlene koster.

Hej Bjarke

Der fik du lige et rent 10 tal herfra.

Jeg mener at kunne huske de (for mange år siden) nogenlunde samme
argumenter mod varer fra Japan.

Hvem ka - Kina ka.

Åben din pc og kig på komponenterne indeni.

Alt kommer fra Kina, og det virker.

Mvh

Gert Juhl

(kan se vi har en anden Gert)