Sydafrika / Krüger Nationalpark
Fra : zillyink

Dato : 11-01-10 08:46

Gode råd og tips om alt mellem himmel og jord ønskes til vores
planlægning af en rejse til Sydafrika.

Når "Big Five" turene og souvenirræset er overstået, hvad tænker I så
er et must/sjovt/utraditionelt/... at opleve??

Fyr løs... intet for stort, intet for småt!

--

fb

Fra : jk

Dato : 12-01-10 14:39

On Mon, 11 Jan 2010 07:45:41 -0800 (PST), zillyink
<zillyink@gmail.com> wrote:

> [...]
>er et must/sjovt/utraditionelt/... at opleve??
>
>Fyr løs... intet for stort, intet for småt!

Den afslappede stemning. Det er da helt klart noget andet end asien.

Så find en lodge, der ikke er overrendt, og nyd det !

mvh

John

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 13-01-10 09:27

[...]

Jeg rejste rundt i Sydafrika på egen hånd i 2007, først i Cape Town og på
sydkysten, og derefter fra Durban op til St. Lucia hvor flodhestene går
rundt i gaderne om aftenen, og så gennem Swaziland hvor der render høns
rundt inde i toldkontorerne, inden vi havnede oppe i Krügerområdet.
Du kan se billeder her hvis det har interesse:
http://www.hejnfelt.dk/Sydafrika/index.html
Inden Krüger kørte vi gennem Hluluwe Umfolosi på egen hånd og så rigtig
mange spændende dyr, men ingen med klør.
Så boede vi på et Safari Lodge lige uden for, men op til Krüger Parken i 4-5
dage, og var på Game-drive både morgen og aften hver dag i deres eget
område, og her så vi bl.a. Big Five samt en masse andet spændende.
Derefter kørte vi selv gennem Krügerparken, og her ventede der os et
overflødighedshorn langs vejene. Parken gennemskæres af nogle få asfalterede
veje, men der er grusveje ud gennem vildnisset som kommer tilbage til den
asfalterede vej efter 10 - 25 km, og ved at tage disse afstikkere får man
altså mere eller mindre det hele fra egen bil og uden guide.
Således så vi flokke af elefanter, flokke af giraffer, hyæner, gnuer, gepard
med unger, Impala (impalalalalalala fordi der er så mange ), vi så sågar
en kæmpekrokodille med en impala i munden på bare 4-5 meters afstand - se
bare i vores fotos
Der er ingen tvivl om, at man på tur med en ranger kommer meget tættere på
mange af tingene, men der ligger altså lige så meget lige for fødderne bare
ved at køre gennem Krüger Parken på egen hånd.
Efter dette tog vi en ballon-tur hen over stepperne - unforgettable
Bare skriv hvis du vil vide mere ...og pas på banditterne i JoBurg...

Mvh
Niels Hejnfelt

Fra : Jørgensen

Dato : 13-01-10 12:55

"Niels Hejnfelt" <231260@orangenet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Efter dette tog vi en ballon-tur hen over stepperne - unforgettable
> Bare skriv hvis du vil vide mere ...og pas på banditterne i JoBurg...

Hej Niels

Fede billeder...

Vi har fundet en lodge nær Phalaborwa, klods op ad Krüger Park, der er
indlagt div. ture med ranger, vagter osv. til de forskellige ture.

Vi har også fået et tilbud om ballontur der inkluderer min. 1 time i luften
og morgenmad til 2700 rand pr. snude (1 R = 0.7 dkr.) Det er lidt af en
udskrivning for tre personer... små 5700 kr.... den vil vi lige tænke lidt
over!

Kan du huske hvad du gav for jeres ballontur?

Vi er rimelig rejsevante, så vi har lært at "begå" os og ikke flashe mere
end højest nødvendigt!

--
F.B

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 14-01-10 06:59

Hej Niels
> [...]
> over!
Kan du huske hvad du gav for jeres ballontur?

Vi brugte dem her: http://www.ottersden.co.za/balloon.htm
....men det er da rigtigt at det var dyrt....
Til gengæld var det en gave til min hustru som havde fødselsdag dernede, og
hun vidste ikke at jeg havde arrangeret det hjemmefra

Fra : ___P.Sir

Dato : 13-01-10 23:16

> [...]
> område, og her så vi bl.a. Big Five samt en masse andet spændende.
> Derefter kørte vi selv gennem Krügerparken, og her ventede der os et

Jeg har lagt mærke til at ganske ofte bor folk på lodges tæt op ad Kruger,
men altså ikke inde i selve parken.
Hvorfor? Er det væsentlig billigere? Koster det ikke noget at køre ind i
parken - dvs. man kan bare køre ud og ind som det passer, eller hvad?

Preben

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 14-01-10 07:47

> [...]
> Hvorfor? Er det væsentlig billigere? Koster det ikke noget at køre ind i
> parken - dvs. man kan bare køre ud og ind som det passer, eller hvad?

Hej Preben.
Det koster lidt at køre ind gennem Krüger Parken - jeg husker ikke lige
hvormeget, men det ændrer sig efter hvor mange man er, typen af køretøj,
hvor længe man skal være derinde osv...
Der ligger en del logdes og farme inde i parken, men det er mit indtryk at
der er strikse restriktioner for området, så man ikke bare kan etablere sig
derinde. Derfor er der sikkert flere lodges og områder som "læner" sig op ad
parken...
Det lodge/Game reserve som vi benyttede var et bjergrigt område som vel
nogenlunde var ca. 30-40 km på hver led, og i det område fik vi altså "Big
Five" + en masse andet spændende.....
På hvert game drive (morgen og aften) var der 3-4 jeeps som kørte i hver sin
retning, man da de er i radiokontakt, forsyner de hele tiden hinanden med
info, spor osv, så man hurtigt kan komme over og se hvis de andre har
spottet noget særligt. Således fandt "vores" spejder en flok løver med en
nedlagt bøffel som det ses på mine fotos - én af de andre jeeps fandt en
flok elefanter igang med at bade - osv osv, og så er det jo praktisk med et
noget mindre gamereserve end Krüger
Mvh
niels