Forvirret over isolering
Fra : Christian Jacobsen

Dato : 11-01-10 20:30

Hej i gruppen

Jeg kan se igennem gruppen at der er mange kompetente bruger som er ret så
gode til at vejlede. Så nu prøver jeg her at få afklaring på mit problem.

Jeg har haft et par VVS'ere rendende i nogle dage. De har repareret afløb og
flyttet nogle rør.

Da den sidste VVS'er gik ud af døren sagde han at jeg skulle huske og
isolere rørene der bliver dækket af gulv (både kolde og varme rør). Jeg
skulle endelig ikke bruge de grå rørskåle da de overhovedet ikke isolerer.
Jeg skulle istedet bruge enten specielle rør-isolerings skåle (rockwool)
eller måtter.

Nu har jeg så været i byggemarkedet.
Her får jeg at vide at det er ligegyldigt om jeg bruger rørskålene eller en
måtte eller rockwools rør-isolering. Det eneste de havde var de grå
rør-skåle.

Når jeg kigger ind under de tilbageværende gulv, kan jeg se at der fra start
af har været brugt måtter.

Kan nogen her i gruppen fortælle mig hvad jeg bør bruge?
-og også gerne med et evt. link til selve produktet.

Der går en uges tid inden jeg får besøg af tømreren der skal dække det hele
pænt af. Jeg har været så dum at fortælle ham at jeg nok skulle sørge for at
der er korrekt isoleret inden han skal lægge gulvet igen.

Med venlig hilsen og på forhånd tak

Christian Jacobsen

Fra : Benny Andersen

Dato : 11-01-10 12:55

Ved samme isoleringstykkelse er der ikke den store forskel
http://www.formel.dk/fysik/Varmetransmission/varmeledningsevne.htm

Fra : Christian Jacobsen

Dato : 11-01-10 21:18

"Benny Andersen" <a.mail.user@gmail.com> wrote in message

> Ved samme isoleringstykkelse er der ikke den store forskel
> http://www.formel.dk/fysik/Varmetransmission/varmeledningsevne.htm

Hej Benny

Tak for svaret.
Siger du hermed at det er fuldstændig ligemeget hvad jeg isolerer med?

Jeg håbede egentlig mest på en henvisning til et materiale og en vejledning
i brugen heraf...

Med venlig hilsen

Christian Jacobsen

Fra : S.B.

Dato : 11-01-10 21:23

"Christian Jacobsen" <Christian.Jacobsen00@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Siger du hermed at det er fuldstændig ligemeget hvad jeg isolerer med?
>
> Jeg håbede egentlig mest på en henvisning til et materiale og en

http://guiden.rockwool.dk/vaerktoejer/arbejdsvejledninger/efterisolering/roerisolering

Søren

Fra : Benny Andersen

Dato : 12-01-10 12:08

On 11 Jan., 21:18, "Christian Jacobsen"
<Christian.Jacobse...@gmail.com> wrote:

> Siger du hermed at det er fuldstændig ligemeget hvad jeg isolerer med?

Nej, jeg påpeger bare at isoleringsevnen i de fleste plastik
isoleringsmaterialer er på højde med isoleirngsevnen i glasuld og
rockwool. (0,036 W/m/K)

Hvis du citerer din VVS håndværkers slutreplik rigtigt, så udtrykker
hans sig for kategorisk.

Jeg aner ikke hvad forbeholdet mod de skulle gå på - hvorfor har de
ikke lavet det eller leveret de rigtige materialer? - var der noget
opmærksomheden skulle afledes fra eller tørrer de ansvaret af på dig?

Jeg vil mene de grå er udmærket - fås i flere tykkelser (også til
samme inderdiameter) - som en anden i tråden påper skal den kolde
isoleres lufttæt.

Fra : CC

Dato : 12-01-10 00:18

"Christian Jacobsen" skrev i meddelelsen ...
> Her får jeg at vide at det er ligegyldigt om jeg bruger rørskålene eller
> en måtte eller rockwools rør-isolering. Det eneste de havde var de grå
> rør-skåle.

Hvis du bruger de grå rørskåle, så husk at bruge clips og/eller
selvvulkaniserende tape rundt om røret.
Det fabriksmonteret dobbeltklæbende tape på langs af rørskålen holder ikke i
længden.

> Når jeg kigger ind under de tilbageværende gulv, kan jeg se at der fra
> start af har været brugt måtter.

Det er nok fordi der ikke var opfundet rørskåle, da det blev lavet.