Økonomi i at købe et hus i udlejningsøjeme~
Fra : A.Kaup

Dato : 11-01-10 08:50

Hej Gruppe

Jeg er snart færdig med min uddannelse, og begynder dermed at tjene
penge. Jeg overvejer i den forbindelse at købe et hus, med øje for
udlejning.

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvorvidt det er en økonomisk fordel for
mig at gøre dette, eller ej. Kan I hjælpe med et par generelle
betragtninger på området?

Pt går tankerne på at købe en ejendom i prisklassen omk. 1 mio., hvor
der så skal laves en vis istandsættelse, før det kan lejes ud.

Generelt:
- Er det "rentabelt" at købe et hus (med lån og renter) for så at
leje det ud? Hvis huset som minimum beholdes i 10 år f.eks.
- Bør man vente med de lidt større istandsættelser af f.eks. køkken og
bad, således man kan benytte fradrag i lejeindtægten til disse
istandsættelser?
- Man kan vel ikke forvente at kunne leje ejendommen/huset ud til
hvad man betaler i afdrag til banken? Altså det kommer til at koste en
sum penge hver måned, som først "udbetales" den dag huset sælges?

Er der links jeg bør kigge på? Evt. et sted man kan få rådgivning på
området?

Det skal siges, at jeg selv kan lave istandsættelsen, samt forventer
at agere "vicevært".

Mvh. og tak for inputs - Akaup.

Fra : Mogens

Dato : 11-01-10 17:03

A.Kaup wrote:
> [...]
> området?
>
> Det skal siges, at jeg selv kan lave istandsættelsen, samt forventer

Du har tilsyneladende ikke læst økonomi. Dit spørgsmål er principielt
umuligt at besvare, idet rentabiliteten i høj grad vil afhænge af
konjunkturudviklingen og dermed prisudviklingen.

Havde boligudlejning været en sikker indtægtskilde kunne du roligt regne
med at en masse mennesker fluks ville kaste sig ud i projektet - så selv
om en del udlejere givetvist over en længere årrække har tjent gode
penge, så er det næppe nogen guldrandet sti at betræde. Der kan i hvert
fald nemt pludselig vise sig et hul i vejen.

Normalt vil man vel også forvente at folk der kaster sig ud i
ejendomsinvesteringer er folk der har en vis optjent formue, og ikke
gældstyngede nyuddannede.

Blot min ti-øre.

Fra : A.Kaup

Dato : 11-01-10 09:17

> Dit spørgsmål er principielt
> umuligt at besvare, idet rentabiliteten i høj grad vil afhænge af
> konjunkturudviklingen og dermed prisudviklingen.

Fair - spørgsmålet kan så lyde: Er der belæg i en påstand om at det
kunne være et godt tidspunkt at gøre sådan en investering, set i lyset
af en forholdsvis lav rente pt? Om huspriserne pt er høje eller lave
ved jeg ikke - kvm-pris synes jeg er relativ høj i Svendborg, hvor jeg
overvejer at gøre købet.

> Der kan i hvert
> fald nemt pludselig vise sig et hul i vejen.

Hvor i består disse huller oftest? At man ikke kan leje huset ud til
den pris, man gerne vil, eller at der opstår for store uforudsete
udgifter, der får kalkulen til at vælte? Eller huset reelt ikke er
steget i værdi efter en årrække, hvorfor investeringen (og kræfterne)
har været spildte?

> Normalt vil man vel også forvente at folk der kaster sig ud i
> ejendomsinvesteringer er folk der har en vis optjent formue, og ikke
> gældstyngede nyuddannede.

Man skal jo starte et sted, og dermed skulle "investering" være i
ental. Får en rimelig startløn, og er sikret arbejde de første 2 år -
får desuden en del fritid, der gør det muligt at lave istandsættelsen
på egen hånd. Derfor kunne det jo være en god idé at forsøge at
"investere" kræfter, tid og penge på den rigtige måde - hvorfor jeg
spørger til råds her

Mvh. Akaup.

Fra : S.B.

Dato : 11-01-10 19:59

"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

på egen hånd. Derfor kunne det jo være en god idé at forsøge at
"investere" kræfter, tid og penge på den rigtige måde - hvorfor jeg

Kan jo kører på 2 måder...
en hvor du kører det som et firma og kan trække meget fra, og så hvor du er
privat udlejer
ulempen ved den første model er at stiger huset i værdi og du vil sælge det,
så kommer skattefar og nupper noget af overskuddet.
Privat, så er det begrænset hvad du kan trække fra, men skal ikke svare skat
af en eventule fortjeneste af overskuddet.

Så op til dig selv havd du vil, satser du på der ikke kommer de store
udgifter på det, så er privat den smarteste, satser du på husene ikke stiger
meget de næste 10 år, men forventer at have en del udgifter på at holde det
kørende, så skal du vælge firma versionen.

Søren

Fra : Elmand

Dato : 12-01-10 08:39

"S.B." <sobo@[slettes]ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> næste 10 år, men forventer at have en del udgifter på at holde det kørende, så

Der skal svares skat af en fortjeneste ved evnt salg, hvis ikke huset har været
anvendt til ejerens bolig.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Morten

Dato : 11-01-10 17:09

> Privat, så er det begrænset hvad du kan trække fra, men skal ikke svare skat
> af en eventule fortjeneste af overskuddet.
>
> Søren

Næppe.