Kan "man selv" ligge klinker i entre?
Fra : Morten

Dato : 11-01-10 12:39

Hej med jer

Jeg overvejer at ligge klinker/fliser i min entre.

Underlaget er en slags stengulv, og altså ikke noget der arbejder - og
gulvet jævnt.

Kan det passe at jeg blot skal:

- Rengøre gulvet
- Komme LIP / Fliseklæb på gulvet og trække det i baner med en tandspartel
- Trykke klinkerne ned i klæben
- Lade det tørre, og "spartle" over med fugemasse

Er der noget jeg har overset?

/Morten

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-01-10 13:11

Morten skrev:
> [...]
> - Trykke klinkerne ned i klæben
> - Lade det tørre, og "spartle" over med fugemasse

Vi lagde selv klinker i et køkken engang; det var der ikke mange ben i.

Man kunne købe poser med færdigmix og rensemiddel i Silvan dengang; det
hed noget med Mira eller Miro eller sådan noget; dér var osse en
vejledning i

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : ebbe hansen

Dato : 11-01-10 13:14

Kun en øl pr kvarter (
mvh Ebbe

Fra : jos

Dato : 11-01-10 13:22

Morten wrote:
> Hej med jer
>
> Jeg overvejer at ligge klinker/fliser i min entre.
La' vær - de ligger selv!
> [...]
> tandspartel - Trykke klinkerne ned i klæben
> - Lade det tørre, og "spartle" over med fugemasse

At du skal lægge fliserne så de ligger pænt!

- Sorry, jeg kunne ikke dy mig, efter selv at være blevet korrigeret hele
min barndom.

Men det er faktisk lige så enkelt som det lyder. Inden du begynder, kan det
være en god ide at måle og overveje hvor fugerne skal være. Der er visse
faglige regler, eks. at "restflisen" normalt deles mellem de to sider/ender.
Snyder man, sørger man for at den hele flise "falder mest til øjet". Dvs at
hvis du fra indgangen ser direkte på et hjørne, så er det her man starter.

finn
--
ligger-stille
lægger-bevæger

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 11-01-10 15:11

"jos" <jos@her.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> øjet". Dvs at hvis du fra indgangen ser direkte på et hjørne, så er det

Du skal også krydsmåle rummet så du sikre dig det er retvinklet

Fra : Keld Nygaard

Dato : 11-01-10 14:05

> [...]
> - Trykke klinkerne ned i klæben
> - Lade det tørre, og "spartle" over med fugemasse

- Som Jos skriver, så start med at finde restafstanden til væggen, så du
afslutter med lige store "stumper" hhv. Nord/Syd og Øst/Vest (med mindre
rummets anvendelse, installationer eller udformning fordre andet). Når du
har fundet frem til dette, så lav med tusch et kryds væg til væg, så du
starter med at lægge hele klinker ud fra gulvets midte, frem for at starte
med stumper i et hjørne.
- Smør fliseklæber på max 1 m2 ad gangen indtil du har fundet rytmen.
- Inden klæberen tørre, skal du sikre dig at der ikke er klæber der er
presset op i fugen. Det ser du nemlig først når du trækker fugemassen på, da
denne sikkert har en anden farve, og til den tid er det trælst at skulle
skrabe den tørre lim af.
- Hvis du ikke kan undgå at bevæge dig over klinkerne inden de tørrer, så
læg nogle plader ud du kan gå på, for at undgå at klinkerne flytter på sig.
- Straks du er færdig med limen, skal du vaske gulv med en hårdt opvredet
klud, og det skal du gøre mange gange. Selv om klinkerne ser pæne ud når de
er våde, får det et trist gråt slør når limresterne hærder. Efter der er
fuget, vaskes det over med en god gang eddike i vandet, da syren
neutraliserer kalken der giver klinkerne slør.

- I stedet for at købe en fliseknækker til 100 kr. i Jem&Fiks, så lej en til
150 kr. i et bygge markede. Det virker måske fjollet, men med den billige
kvalitet får du nemt ødelagt mange klinker inden du er færdig.
- Husk desuden en lille vinkelsliber med stenskive til at lave
rørgennemføringer o.lign.
- Lad være med at lade dig friste til at bruge de små plastickryds til at
holde fugeafstand med. Klinkerne varierer lidt i størrelse (brændt
materiale), så en ufleksibel afstandsklods vil få klinkerne til at ligge
skævt. Følg den tusch streg du startede med at lave, og stol på øjemål,
eller evt. en fugesnor.

Så kan jeg vist ikke komme mere om at lægge fliser

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : KimT

Dato : 11-01-10 17:05

On 11-01-2010 12:39, Morten wrote:
> [...]
> - Trykke klinkerne ned i klæben
> - Lade det tørre, og "spartle" over med fugemasse

Evt. primer før fliseklæb.
Hvis du spørger LIP er det nødvendigt for at få god vedhæftning.

Fra : Frede

Dato : 11-01-10 12:28

On 11 Jan., 17:04, KimT <virker-i...@virker-slet.ikke> wrote:

> Evt. primer før fliseklæb.
> Hvis du spørger LIP er det nødvendigt for at få god vedhæftning.- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Jeg vil jo sige om du let kan lægge fliserne, er jo lidt op til dine
egne øjne bagefter.
Jeg har selv lagt mange fliser i entre, vaskerum og badeværelse og var
godt tilfreds med resultatet.
Andre steder har jeg også set "gør det selv" hvor manden synes det så
godt ud, hvilket jeg overhovedet ikke mente.
Ellers er det rigtig, stille og roligt med et godt overblik så er det
faktisk ikke svært

Frede