Væghængt toilet og vådzone
Fra : Optimus Prime

Dato : 11-01-10 12:06

Jeg har et væghængt toilet med indbygningscisterne og nu har en
utilfreds underbo venligst gjort mig opmærksom på der er utætheder

Jeg har haft en hånd nede under cisterne og kan mærke der er fugtigt der
hvor vandet forlader cisternen og løber ind i wc-skålen... Der sad også
nogle kalk-klumper, så det kunne tyde på det er en lille utæthed, som
har eksisteret længe (underboens loft er blevet misfarvet i et
kosteskab, som hun ikke benytter særlig tit - og det kan derfor ha stået
på i lang tid)

Jeg har kigget på billeder fra dengang de lavede mit toilet og kan se
vådzonen på gulvet er til den (og op bag fliserne) på den (flise)væg
wc-skålen hænger på.

Men cisternen sidder jo bag den væg og altså så uden for vådzonen - er
det forkert lavet eller helt normalt?

Hvis det nu viser sig at være udført forkert, er der så nogen mulighed
for at komme efter det firma som lavede badeværelset? Det er ca. 5 år
siden det blev monteret

Fra : Anders Majland

Dato : 11-01-10 14:49

> Men cisternen sidder jo bag den væg og altså så uden for vådzonen - er
> det forkert lavet eller helt normalt?

Ja det er normalt. Installationerne skal bare være helt tætte ...

Se blot at få tætnet mellem cisterne og toilet....

Fra : S.B.

Dato : 11-01-10 20:01

> Ja det er normalt. Installationerne skal bare være helt tætte ...
>
> Se blot at få tætnet mellem cisterne og toilet....

Vi har vådzone bag cisternen, ikke nødvendig, men har selv lavet det, så
hvorfor ikke?

Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 12-01-10 10:40

> Vi har vådzone bag cisternen, ikke nødvendig, men har selv lavet det, så
> hvorfor ikke?

Skal det give mening skal der også være afløb derindefra ... Altså således
at vand fra en utæthed bliver ledt til et afløb .....

Det mest normale er da vist at have en mur eller plade konstruktion mellem
cisterne og væghængt toilet. Tror aldrig jeg har set et afløb fra hulrummet
med cisterne ...

Fra : S.B.

Dato : 12-01-10 21:49

> [...]
>
> Det mest normale er da vist at have en mur eller plade konstruktion mellem
> cisterne og væghængt toilet. Tror aldrig jeg har set et afløb fra

Nemmere at give det hele vådrumssikring nu man var i gang, er ophængt i et
hjørne, og vidste ikke 100% hvor væg og beklædning ville mødes.
Selve beklædningen der kom op senere har selvf. også fået en tur