Salg af parallelimporterede varer
Fra : Steen J

Dato : 10-01-10 08:42

Er der nogen særlige regler sælgeren af parallelimporterede varer skal
overholde?

/Steen J

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 10-01-10 11:17

"Steen J" <steen.j@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> Er der nogen særlige regler sælgeren af parallelimporterede varer skal
> overholde?
>
> /Steen J

yes... ikke paragrafferne eller noget...

men ved fra erfaring fra en netshop jeg havde med parralel importerede varer
at det ikke er alle mærker du bare kan hente udenfor eu og sælge i eu...

kan helller ikke helt huske hvordan og hvorledes men noget med at de kan
varemærkebeskytte et mærke indenfor hele eu og så¨skal du købe gennem dem
hvis du vil handle udenfor eu... indenfor eu kan du købe og sælge så tosset
du vil...

Nikolai R. Jensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-01-10 15:19

Steen J wrote:

> Er der nogen særlige regler sælgeren af parallelimporterede varer skal
> overholde?

Hvis varen er beskyttet af enten varemærkeret eller ophavsret (og det
gælder næsten alt), skal der enten være tale om import fra et andet EØF
land, eller varen skal være bragt ind i EØF (importeret) med producentens
tilladelse til videresalg. Hvis du importerer fra et ikke-EØF land med
henblik på videresalg i EØF uden tilladelse, overtræder du varemærkeloven
og/eller ophavsretsloven (forudsat at varen er beskyttet af disse love).

EØF = EU + et par lande mere (Norge, Schweiz og Island, er det vist).

--
Jesper Lund