AIS Receiver
Fra : Skipper

Dato : 10-01-10 19:11

Er der nogen her i gruppen der har erfaring med AIS modtager.

Er det en god ting at have .... eller bare luksus når man kun sejler i
danske forvande???

Fra : Ole Pagh

Dato : 10-01-10 20:04

Skipper formulerede spørgsmålet:
> Er der nogen her i gruppen der har erfaring med AIS modtager.
>
> Er det en god ting at have .... eller bare luksus når man kun sejler i danske
> forvande???

Jeg synes det er en _rigtig_ god ting at have.

Jeg installerede en SR-161 (low cost) modtager i min og naboens båd for
ca. 2 år siden og de blev tilsluttet bådens kortplotter og vi har begge
haft stor gælde af AIS især når vi krydsede skibsruterne i Kattegat i
diset vejr og ved sejlads i Øresund.

Modtagerne blev købt på nettet i USA her:
http://www.navsoftware.com/sr161.html

og en antennesplitter, så VHF antennen i masten fungerer som både VHF
antenne og AIS modtagerantenne.
http://www.navsoftware.com/smart-radio-vfh-antenna-splitter.html

Bemærk at der kommer dansk moms + postens ekspeditionsgebyr oven i
priserne, så der er ikke sikkert at det kan betale sig at købe derovre
i dag, men for ca.3 år siden da priserne på AIS modtagere var noget
højere, kunne det godt betale sig.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-10 00:33

Skipper wrote:
> Er der nogen her i gruppen der har erfaring med AIS modtager.
>
> Er det en god ting at have .... eller bare luksus når man kun sejler i
> danske forvande???

Med udgangspunkt i det synspunkt, at bare det at have en båd ...
er luksus, kan det være svært at afgøre, hvad der så er luksus-udstyr.

Når man har anskaffet kompas, kikkert, søkort, transportør, raketter og
søkortplotter og diverse instrumenter - log, lod og vind ... hvad så?

Selvstyrer?, Internet?, TV?, Radar?, Touchscreen?, El-spil?,
Varmtvandsbeholder?, "Centralvarme"?, Mikrobølgeovn?, Emhætte? ...
o.m.a.
Hvornår er det luksus og hvornår er det ... tja ..."ikke-luksus"...
?

Personligt har jeg for nogle år siden investeret i en RS161 fra Milltech
Marine:
http://www.milltechmarine.com/AIS-Receivers_c_13.html

Prisen derfra er i dag er $ 189 ... ca. DKK 1000 ... Dertil kommer fragt
og evt. moms ...
Der er siden kommet mere avanceret udstyr ... som jeg ikke har erfaring
med ...

Når min kone spørger, tilhører AIS-modtageren gruppen af det
ekstraudstyr, der har betegnelsen: Sikkerhedsudstyr ... og det er jo
ikke luksus!

Spøg til side: Jeg sejler oftest i Sundet, indre danske farvande og i
skærgården og ikke sjældent natsejlads, men sjældent i tåge og ofte
single ... og jeg synes det er en god investering ... og samtidigt sjovt
og spændende ... Man kan på sin plotter eller PC tydeligt se de større
skibe, deres fart, kurs, navn, MMSI nummer mmm. i kortet. Og det er i
mange situationer nyttig information. Installationen er enkel - med en
splitter kan man bruge sin eksisterende VHF-antenne og så et kabel til
PC'en (USB) eller plotteren.

Jeg har en lille kortplotter - Standard Horizon 180i og en bærbar PC -
og på begge kan man tydeligt se og følge de skibe, som sender
AIS-meddelelser.

Dog skal man være opmærksom på at de mange fiskekuttere vi møder i disse
farvande ikke behøver/ikke har en AIS-transponder. Så der er stadig
behov for at holde øje med andre fartøjer "ude i virkeligheden" ...

Jeg har ikke radar om bord ... har læst lidt brochurer om den nye "broad
band radar teknologi", som lyder meget spændende, men prisen er også en
ganske anden ... Så indtil videre stiller jeg mig godt tilfreds med min
AIS-modtager.

Flemming Torp

Fra : Bitnissen

Dato : 11-01-10 07:55

Hej

Jeg bruger også SR-161 sammen med min Garmin 292 kortplotter

Til orientering har den danske forhandler SR-161 på tilbud i
øjeblikket til 1200,- se evt.
http://www.scansurvey.eu/group.asp?group=85

Hvis det skal være low-cost er der også NASA's AIS engine som kan fåes
på ebay.co.uk til ca. £120 + porto

Jeg valgte SR-161, fordi det var muligt at ændre baud-raten på den -
det kan man ikke på Nasas kærer fast 38.400 baud (nmea2000)

/Jimmi

Fra : Per Nordahl

Dato : 11-01-10 08:36

"Bitnissen" <bitnissen#SPAMMER FORMAT YOUR HARDDISK#@hotmail.com>
skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg valgte SR-161, fordi det var muligt at ændre baud-raten på den -
> det kan man ikke på Nasas kærer fast 38.400 baud (nmea2000)

Ikke jeg ved så meget om AIS.
Men står man alligevel for anskaffelse / udskiftning af VHF radio.
Er fx.s denne ikke en god ide
http://www.furuno.dk/uploads/tx_vtfuruno/RO_4800_Danish_240209.pdf ?

Så er noget af det jo samlet i et.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Bitnissen

Dato : 11-01-10 09:26

Hej Per

Hvis jeg skulle ud og have ny VHF ville jeg også gå efter en med
indbygget AIS, så sparer man også en ekstra antenne eller antenne
splitter.

/Jimmi

Fra : Per Nordahl

Dato : 11-01-10 10:56

skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis jeg skulle ud og have ny VHF ville jeg også gå efter en med
> indbygget AIS, så sparer man også en ekstra antenne eller antenne

Som flere skriver "Hører under katogien, sikkerhedsudstyr" så glider
det nemmere igennem.
Nåede bare at få modellen - lige før, Så den er jo ny, og skal ikke
allerede udskiftes

"Thulfen"

Fra : Steffen Skov

Dato : 11-01-10 20:55

O-høj
Som Flemming og andre i gruppen skriver, er det ikke luksus med en
AIS-modtager (sikkerhedsudstyr!). I sommer monterede jeg en ny VHF med AIS
modtager indbygget. Den er koblet til en Garmin kortplotter der kun bliver
brugt til at vise AIS. Under sommersejladsen (alene) gennem Øresund,
Vestlige Østersø og Jyllands østkyst, var det faktisk lidt rart lige at
kunne kaste et blik på skærmen og se den store trafik. Men man skal være
opmærksom på at det kun er skibe over 300 BRT, der skal udsende signalet, så
det er absolut ikke en erstatning for behørigt udkik. Her er et billede af
min installation: http://www.steffenskov.dk/23590389?i=29958874
Antennen til radioen sidder i toppen af masten, så den rækker rimeligt
langt, og alt indenfor 5 sm. kan jeg se, hvilket er fint for mig.
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : Allan Nielsen

Dato : 11-01-10 05:58

VHF radioen 4800 er det bedste udstyr jeg har købt i lang tid.

Jeg testede den i efteråret på en tur via Storebælt om natten,
Kielerkanalen, over den engelske kanal til UK.

Her er link til billede af plotteren lidt SW for Dover - hvor man er
ret tæt på en storskibsrute.

http://dl.dropbox.com/u/2022882/IMAG0078.jpg

Vi kaldte efterhånden natsejlads "at passe "TVSpillet" - det at kunne
se trafikken på lang afstand er en stor tryghed. Ved indsejlingen i
Kiel kunne vi se næsten til enden af kanalen - rækkevidde nok 40-50 SM
(min antenne er i toppen af en ca 20m høj mast)

Det er lidt underligt at vige for et skib man ikke engang kan se - men
en anelse kursændring på lang afstand gør jo at man lige ryger bagom
f.eks. - meget behageligere.

Desuden fandt jeg ud af at min radar var en anelse drejet - prikkerne
var ikke helt overet før vi fik justeret

Mvh,
Allan
S/Y A-head

Fra : Ukendt

Dato : 17-01-10 17:40

Allan Nielsen wrote:
> [...]
> Kielerkanalen, over den engelske kanal til UK.
>
> Her er link til billede af plotteren lidt SW for Dover - hvor man er

SNIP

Her er et link til en sejler, der også har anvendt denne VHF og som
giver en ganske detaljeret og samtidig overskuelig fremstilling af sin
"elektroniske løsning" - inkl. de økonomiske konsekvenser:
http://www.danskebaadejere.dk/da/Det%20Levende%20soekort/tips%20om%20det%20levende%20soekort/~/media/Baseline_site/det%20levende%20soekort/tips%20om%20det%20levende%20soekort/DLSK_on_TouchScreen.ashx

Flemming Torp

Fra : Ole Kristensen

Dato : 31-01-10 17:33
Fra : Steffen Skov

Dato : 31-01-10 20:27

Hejsa og til lykke med din opgradering
Steffen

Fra : Skipper

Dato : 12-01-10 16:30

Skipper skrev:
> Er der nogen her i gruppen der har erfaring med AIS modtager.
>
> Er det en god ting at have .... eller bare luksus når man kun sejler i
> danske forvande???
Tak for gode kommentarer

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 15-01-10 10:23

Jeg vil melde mig i koret af lovprisninger over denne teknologi. På min
single-sejlads til Shetlandsøerne i sommer var min AIS-modtager nærmest
uundværlig. Det er gevaldigt meget nemmere at sejle natsejlads, når man med
et blik på skærmen kan afgøre et "par lanterners" kurs, fart og afstand.
Uden AIS sidder man jo nærmest ustandseligt ude i kulden med sit
pejlekompas, og er er der megen trafik kan det nemt blive svært at holde
styr på lanternerne derude.

Jeg købte en AIS modtager med egen skærm fra NASA Marine til kr. 1900
(omregnet, incl. fragt) fra England. I Danmark kostede den på det tidspunkt
(ca. et år siden) omkring kr. 4000. Har du en plotter er det selvfølgelig
smart at koble AIS-modtageren til den, men jeg kan nu godt lide at have
tingene adskilt.

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

Fra : blueocean

Dato : 18-01-10 14:24

On 17 Jan., 17:39, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:

> [...]
>
> Her er et link til en sejler, der også har anvendt denne VHF og som
> giver en ganske detaljeret og samtidig overskuelig fremstilling af sin

Det er da genialt det han har lavet, og ikke på nogen måde
uoverskuligt, så hatten af for dette.

Gert

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-01-10 15:18

Hejsa
I sommer lavede jeg samme nummer, bare med en Garmin 520 plotter. Det virker
fint, men det er kun skibe over 300 T. der skal sende AIS-signal, så...
Se link: http://www.steffenskov.dk/23590389
Hilsen Steffen
--
"E´baad" Pd26 nr.18, Århus.

Fra : blueocean

Dato : 01-02-10 04:09

On 31 Jan., 20:26, "Steffen Skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Hejsa og til lykke med din opgradering
> Steffen

> - Vis tekst i anførselstegn -

Jeg har anvendt AIS i flere år, og jeg bruger en NASA modtager
tilsluttet min PC som jeg bruger som kortplotter, den viser hele tiden
hvor der skibe (når de er tændt) hvilken vej de sejler og hvor
hurtigt.
Jeg sejler pt. i DK men har sejlet en del på langfart, men jeg mener
at den er berettiget i hjemlige farvande, jeg havde en oplevelse i
sommers i øresund, jeg skulle krydse trafikruten ved skanørs rev, og
da der ikke var meget vind gik det ikke stærkt, , da min alarm på AIS
lyder, der var en mulig nkollision med et tankskib, ihvert fald
hvisjeg ikke gjorde noget, mit problem var at jeg ikke kunne starte
min motor, pga. en fejl som jeg ikke lige kunne rette, min AIS fortalt
mig Skibets navn nummer mv. kurs og fart, og hvornår de ville være ved
min position, jeg kaldte tankskibet op på VHF og forklarede dem min
situation, så selv om jeg rent faktisk skulle få flyttet rø.... et
sted hen, forstod de mit problem og spurgte om jeg kunne vende og
sejle væk fra dem, hvilket jeg kunne , så ville de ændre så meget kurs
de kunne og sænke farten tilsvarende, som sagt gjort og det at jeg
kunne med 1-1½ knob kunne flytte mig væk fra dem og de sænkede farten
og lagde kursen lidt om , gjorde faktisk at jeg kom væk fra farezonen,
MEN MEN de var yderst flinke og forstålige hvilket ikke alle er det og
ikke alle er klar til at gøre noget. Min pointer er at hvis jeg ikke
havde AIS kunne der gå kosbare minutter til spilde og en mulig farlig
situtuation opstå. AIS gjode det muligt for mig at tage kontakt til
skibet og kalde dem direkte, måske havde de også svaret selvom jeg
ikke kendte skibets navn og mmSI nr. Jeg ved det ikke, men de svarede
da promte da jeg kaldte dem.
Derfor kan jeg godt se en mening i at have en AIS modtager i vores
farvande, ikke kun pga. min oplevelse og på baggrund af at det gik så
glat som det gjorde, men jeg har siden hen haft god fornøjelse af at
kunne se hvor langt der til er stort skib og så på baggrund af det se
om jeg skulle fortage mig noget, envidere er det jo sjovt at se hvor
hurtigt de kan komme når man vedmere om dem på deres oplysninger de
udsender. MEN det fratager mig ikke for at holde behørigt
udkik.!!!!!!!!

Gert