Forslag til nye vinduer?
Fra : Henning

Dato : 10-01-10 21:28

Vi overvejer at få skiftet vinduerne i vores nye gamle hus fra 1960.
Vi kigger lidt på superlavenergi 3 lags ruder, som både isolerer
særdeles godt mod vindterkulden samt udefra kommende støj.
Hvem kan anbefales, eller er de alle ens?

Fra : Renè

Dato : 11-01-10 08:16

> Vi kigger lidt på superlavenergi 3 lags ruder, som både isolerer
> særdeles godt mod vindterkulden samt udefra kommende støj.
> Hvem kan anbefales, eller er de alle ens?

Hej Henning.

Det er langt fra alle ens, både med hensyn til sjøvniveau og isolering m.v

Nu skriver du ikke hvad du er på udkig efter ( plast, træ, træ/alu ) men jeg
kan anbefale det vi selv har, og det er Kastrup plastvinduer.

Vi fik dem i 1999 og de ser stadig ud som nye, og der har aldrig været
problemer med dem, i modsætning til genboen som på samme tid fik Rationel
vinduer i huset, har der været tonsvis af problemer med deres ang. fugt og
utætheder lukke og åbne problemer og deslige, selvom de kostede en del mere
en vores, gud ved af hvilken grund, ville jeg uden tøven vælge det samme
vindue igen til vores hus, af den simple grund, at de bare virker

Vil lige tilføje at da vi fik dem i opdagede jeg en fejl ( troede jeg ) ved
terassedøren. Ringede straks til fabrikken for at høre hvad jeg så skulle
gøre. Jeg skulle oplyse hvilket navn der stod i døren, hvilket jeg gjorde,
og blev derefter viderestillet til manden der havde lavet min dør. Jeg
fortalte ham der var en hul forneden i min dør, og hvad jeg skulle gøre. Da
han ikke forstod min forklaring kom han på min bopæl 30 min. senere, og
grinede da jeg viste ham ham fejlen, som var en slags overløbhul som skal
være der, hvis der skulle komme vand ind, så det kunne komme ud igen.

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men du havde så måske en ide mere
til hvad du søgte.

M.V.H

Renè ( som intet har med Kastrup vinduer at gøre til dagligt, og heller ikke
tideligere, hvis nogen skulle få den tanke ))

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-01-10 10:47

Henning forklarede:
> [...]
> særdeles godt mod vindterkulden samt udefra kommende støj.
> Hvem kan anbefales, eller er de alle ens?

Vi har lige fået døre og vinduer fra http://www.sdvc.dk/ hele vejen
rundt i vores hus fra -66/67 til erstatning for de originale enheder.

De er lavet helt af plast, var ikke specielt dyre, er med 2-lagsglas og
isolerer og støjdæmper noget mere end de gamle.

Som plast er de så osse i højere grad end de gamle vedligeholdelsfri.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-01-10 19:00

Hans Paulin (6310) wrote:

> Som plast er de så osse i højere grad end de gamle vedligeholdelsfri.

De kan ikke vedligeholdes. Efter 15-25 år begynder de at revne pga.
ældning (solindstråling som gør plasten skør).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Thø

Dato : 11-01-10 22:12

On 11-01-2010 19:00, Erik Olsen wrote:
> De kan ikke vedligeholdes. Efter 15-25 år begynder de at revne pga.
> ældning (solindstråling som gør plasten skør).

Det var da noget af en erklæring.. Har du noget dokumentation? - Det
eneste google lige bringer op er levetider på 35-100 år. (Det meste af
det kommer naturligvis direkte fra producenterne og er dermed mere
reklame end information...) - Men jeg kan ikke finde nogle seriøse
kilder der mener at levetiden er mindre end 35-50 år... Hvis jeg har
overset nogen vil jeg meget gerne vide det!

--
Thø

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-01-10 18:21

Thø wrote:

> [...]
> kilder der mener at levetiden er mindre end 35-50 år... Hvis jeg har
> overset nogen vil jeg meget gerne vide det!

Hvor har du set plastvinduer som har holdt 35-50 år?

Fra : Thø

Dato : 13-01-10 20:21

On 12-01-2010 18:21, Erik Olsen wrote:

> Hvor har du set plastvinduer som har holdt 35-50 år?

Det har jeg ikke set - plastvinduer blev vistnok introduceret i danmark
for ca. 35 år siden, så mulighederne for at se det her til lands er nok
begrænset... (Jeg har heller aldrig set et revnet plastvindue...)

Min pointe var bare at hvis plastvinduer generelt fejlede efter 15-25
år, så burde der være artikler på det store internet der beskrev
problemet - Det har jeg ikke kunne finde...

--
Thø

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-01-10 20:51

Thø wrote:

> [...]
> danmark for ca. 35 år siden, så mulighederne for at se det her til
> lands er nok begrænset... (Jeg har heller aldrig set et revnet

Kortere endnu, og de første holdt dårligt. Det er et velkendt fænomen at
mange plasttyper ældes og bliver skøre ved udendørs brug. primært pga.
solens indvirkning. Tydeligst ses det det ved brug af f. eks. polystyren
som pga. sin prisbillighed anvendes til bl. a. reklameskilte.

http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/ny_vinduer.pdf

Fra : Thø

Dato : 16-01-10 00:09

On 13-01-2010 20:51, Erik Olsen wrote:

> [...]
> solens indvirkning. Tydeligst ses det det ved brug af f. eks. polystyren
> som pga. sin prisbillighed anvendes til bl. a. reklameskilte.

Øhhh - reklameskilte? hvis de lever 10 år er det da fint.. (De fleste
sposorater har kortere levetid...)

> http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/ny_vinduer.pdf

Igen - Øhh, en artikel der siger at plastvinduer ikke passer til gamle
bygniger!? Jeg tror gerne på at gode vel-vedligeholde trævinduer kan
holde 100 år - Og æstetisk er trævinduer det rette valg mange steder...

Men kan du sandsynligegøre at et plastvindue solgt idag lever under 35 år?

--
Thø

Fra : JE

Dato : 18-01-10 00:21

> De kan ikke vedligeholdes. Efter 15-25 år begynder de at revne pga.
> ældning (solindstråling som gør plasten skør).

Ja ja - hold nu op med det Vi har nok i Peter Olesen der absolut
intet ved om de materialer han udtager sig om.

Der er ingen dokumentation for den påstand og jeg har egentlig
ingen anelse om hvordan den er opstået, da jeg selv om jeg har
meget berøring med brancen aldrig har hørt om et tilfælde.

Har selv et plasvindue fra '86 der sidder på 1. sal i en sydvest
vendt kvist og den fejler intet (har intet gjort ved den i 13 år).

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-10 21:35

On 10/01/10 21.28, Henning wrote:
> [...]
> særdeles godt mod vindterkulden samt udefra kommende støj.
> Hvem kan anbefales, eller er de alle ens?

Vi købte vinduer fra www.danske-vinduer.dk for 2 år siden.
Dem har vi været godt tilfreds med.

--
Mvh.
Anders Sørensen

Fra : Jakob M

Dato : 11-01-10 21:36

> [...]
> særdeles godt mod vindterkulden samt udefra kommende støj.
> Hvem kan anbefales, eller er de alle ens?

De er absolut ikke ens og karmen er lige så vigtig som glasset. Jeg ville
ofre lidt ekstra og satse på passivhus vinduer, når der alligevel skal
skiftes er merprisen hurtigt tjent hjem på mindre opvarmning.
http://www.rockwool.dk/råd+og+vejledning/lavenergiguiden/nybyg/leverandører+af+passivhus+komponenter/lavenergi-vinduer+og+døre+til+passivhuse

Sørg også for at få tilbud fra flere leverandører.

Mvh
Jakob

Fra : CC

Dato : 12-01-10 00:13

"Henning" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> særdeles godt mod vindterkulden samt udefra kommende støj.
> Hvem kan anbefales, eller er de alle ens?

Få en fagmand til at se på vinduerne.
Hvis træværket er godt og sundt, og vinduerne lukker tæt, så er det måske
bedre blot at få skiftet glasset.

Ellers findes der mange typer vinduer. Hårdtræsvinduer, kernetræsvinduer,
plast/træ, Alu/træ og plast.
De typer med alu eller plast udevendigt skulle være vedligeholdelsesfrie.
Hårdtræsvinduer kræver olie, eller de bliver (kedlig) grå.

Et eller andet sted skal de vel også passe arkitektonisk med resten af
huset.

Fra : Henning

Dato : 13-01-10 12:30

On Sun, 10 Jan 2010 21:28:29 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Vi overvejer at få skiftet vinduerne i vores nye gamle hus fra 1960.
>Vi kigger lidt på superlavenergi 3 lags ruder, som både isolerer
>særdeles godt mod vindterkulden samt udefra kommende støj.

Lad mig uddybe lidt
Det skal IKKE være plastic, jeg synes personligt de er tudegrimme -
end of discussion
Det skal være højisoleringsglas, som både holder kulden og
trafikstøjen ude.
Tophængslede vippevinduer uden opdeling i glasset, størrelserne er ca.
120x120 cm på de fleste.