Er der krav om radiator i et køkken?
Fra : Tonni Madsen

Dato : 10-01-10 12:49

Hejsa, jeg har en veninde der lige har solgt en ejerlejlighed, hun har fået
proppet radiatoren i køkkenet af da hun renoverede, pga pladsmangel, og
opvarmning er ikke noget problem.
Køberen brokker sig nu over at han mener det er ulovligt ikke at ha en
radiator i køkkenet... Kan det virkelig passe?
Hvad siger folket?

På forhånd tak
Tonni Madsen

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-01-10 13:05

Tonni Madsen wrote:

> [...]
> Køberen brokker sig nu over at han mener det er ulovligt ikke at ha en
> radiator i køkkenet... Kan det virkelig passe?

Er kun radiatoren fjerne og rørenderne proppet, eller er også
rørinstallationen fjernet? Hvor gammel er bygningen?

Hvis kun radiatoren er fjernet og rørenderne proppet vil jeg mene der
foreligger en mangel ved varmeinstallationen idet der er fjernet en
vigtig komponent. Når de proppede rørender sidder tilbage, er det jo
tydeligt hvad der er foregået.

Hvis der aldrig havde været en radiator i køkkenet var det næppe et
problem, for i mange gamle ejendomme (i København) er der ikke varme i
køkkenet.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Ivar

Dato : 10-01-10 13:31

Tonni Madsen skrev:

> Køberen brokker sig nu over at han mener det er ulovligt ikke at ha en
> radiator i køkkenet... Kan det virkelig passe?

Alt kan sælges lovligt, også også ting der modstrid med
bygningsreglementet. Det vil dog være betinget af, at køber er
klar over det inden købet (det skal stå i papirene). Jeg vil
mene, at køber kan forvente, at der er opvarmning i køkkenet.

For at få en ordentlig juridisk forklaring, synes jeg du
skal spørge i gruppen dk.videnskab.jura

Ivar Magnusson

Fra : Holst

Dato : 10-01-10 14:05

Ivar wrote:

> [...]
> klar over det inden købet (det skal stå i papirene). Jeg vil
> mene, at køber kan forvente, at der er opvarmning i køkkenet.

Kan man? Jeg har haft en del venner, som har haft en lejlighed i en
ældre ejendom, og i mange af dem var der kun opvarmning i stue og
soveværelser. Køkken, entre og toilet/badeværelse havde ingen opvarmning.

Fra : Petersen Michael

Dato : 11-01-10 17:48

Ivar wrote:

> Jeg vil
> mene, at køber kan forvente, at der er opvarmning i køkkenet.

Jeg vil mene at sælger kan forvente at køber bruger øjnene ved gennemgang
lejligheden.

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Ivar

Dato : 11-01-10 18:05

Petersen Michael skrev:

> Jeg vil mene at sælger kan forvente at køber bruger øjnene ved gennemgang
> lejligheden.

Jo, det kan man forvente, men det ændrer ikke ved, at der ikke er
noget, der hedder købt som beset.

Ivar Magnusson

Fra : bannimann

Dato : 10-01-10 13:49

"Tonni Madsen" <Tonnimadsen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Køberen brokker sig nu over at han mener det er ulovligt ikke at ha en
> radiator i køkkenet... Kan det virkelig passe?

Spørgsmålet er; har sælger indhentet tilladelse fra ejerforeningen til at
fjerne radiatoren og er køber er blevet gjort bekendt med at den er fjernet?
Evt. indført i salgskontrakten.

- kan ovenstående besvares positivt, så skulle der ikke være noget at komme
efter og hvorfor skulle det være ulovligt, ikke at have en radiator i et
køkken?!

Som der er nævnt i tråden, så er der rigtig mange ældre ejendomme i bla.
kbh. der ikke har varme i køkkenet og selv i de der har fået det installeret
efterflg., er der mange der har fjernet dem igen, netop pga. pladsmangel -
jeg har sågar selv fjernet en ikke ringe del af dem - og det har aldrig
givet anledning til problemer, ej heller juridiske.

Fra : CC

Dato : 10-01-10 14:39

"bannimann" skrev i meddelelsen ...

> [...]
>
> - kan ovenstående besvares positivt, så skulle der ikke være noget at
> komme efter og hvorfor skulle det være ulovligt, ikke at have en radiator

Hvorfor skal der indhentes tilladelse i ejerforeningen for, at fjerne en
radiator?
Det kan da godt være, at varmeanlæg/radiatorer vedligeholdes af
ejerforeningen, men det gør dem ikke til ejer.

Køber har vel set lejligheden inden den blev købt, og har i denne
forbindelse har mulighed for, at gøre indsigelse mod den manglende radiator.
Køber har købt lejligheden som beset, og dermed er det købers eget problem.

Fra : bannimann

Dato : 10-01-10 14:53

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> radiator.
> Køber har købt lejligheden som beset, og dermed er det købers eget

Der er mange ejerforeninger, der har indskrevet i deres vedtægter, at der
skal indhentes tilladelse, inden man laver indgreb i ejendommens faste
installationer og med god grund - amatørfuskere kan udrette en del skade på
en ejendom, med en værdiforringelse til følge.
- Som regel, er dette ikke noget problem med feks. el og gas, for det tør de
fleste ikke selv gå igang med, men vand og varmeanlæg er en anden sag. Der
er folk mere fandenivoldske og det uagtet, at der OGSÅ kræves aut. for at
lave indgreb i brugsvands installationerne - hvad der så ikke gør på varme
do.

Fra : Armand

Dato : 10-01-10 17:38

bannimann skrev:
> [...]
> lave indgreb i brugsvands installationerne - hvad der så ikke gør på varme

Alt andet lige er der i en større ejendom også en faktor omkring
varmeaflæsning: For at imødegå at folk fjerner en given radiator lige
inden varmaflæsning, og derved slipper for at betale for den varme de i
praksis har brugt året igennem (og måske ligefrem gen-opsætter den efter
afmåling!), kan man ikke fjerne en radiator uden at den er blevet aflæst
forinden!

Det brde det i grunden være, men om det er det i praksis er en anden sag :-/
Jeg købte lejligheden her vel vidende at der ikke var radiator i hverken
toilet eller køkken. Med tiden kom vi dog til at savne en på toilettet
og fik en sat op dér (samtidig med ændring af en håbløs rørføring til
den overliggende lejlighed)!

--
Armand.

Fra : CC

Dato : 10-01-10 18:08

"Armand" skrev i meddelelsen ...

> [...]
> praksis har brugt året igennem (og måske ligefrem gen-opsætter den efter
> afmåling!), kan man ikke fjerne en radiator uden at den er blevet aflæst

De fleste steder går man jo ikke lige og hiver radiatorer af og på..
Det kræver dog trods alt, at der skal vand af og på anlægget samt lukkes for
varmen i en kortere eller længere periode i opgangen.
Du vil jo altid komme til for din del af "grundlasten" i ejendommen, da du
er registreret med x antal radiatorer.

> [...]
> toilet eller køkken. Med tiden kom vi dog til at savne en på toilettet og
> fik en sat op dér (samtidig med ændring af en håbløs rørføring til den

Fik du forrige ejer til, at betale for det?

Fra : Armand

Dato : 10-01-10 19:20

CC skrev:

> Fik du forrige ejer til, at betale for det?

Næh!
Det var flere år efter, og jég regnede det for at være en ting jeg havde
købt som beset!

--
Armand.

Fra : jos

Dato : 10-01-10 19:35

> Næh!
> Det var flere år efter, og jég regnede det for at være en ting jeg
> havde købt som beset!
fornuftigt.

Idag er der blevet en beskidt tendens med at køber vil have erstatning for
al muligt, selvom de køber pæne huse med naturlig nedslidning. Jeg forstår
godt at forsikringsselskaberne sætter bremsen i.

finn

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-01-10 14:53

CC wrote:

> [...]
> forbindelse har mulighed for, at gøre indsigelse mod den manglende
> radiator. Køber har købt lejligheden som beset, og dermed er det

Der er mig bekendt ikke noget der hedder "købt som beset" ved
ejendomshandel medmindre det er et dødsbo.

Fra : CC

Dato : 10-01-10 17:05

"Erik Olsen" skrev i meddelelsen ...

> Der er mig bekendt ikke noget der hedder "købt som beset" ved
> ejendomshandel medmindre det er et dødsbo.

Nææh - Det har du ret i.
http://www.boligejer.dk/spoergsmaalsvar/0/18/19527

Fra : Petersen Michael

Dato : 11-01-10 17:52

Erik Olsen wrote:

> Der er mig bekendt ikke noget der hedder "købt som beset" ved
> ejendomshandel medmindre det er et dødsbo.

Det er rigtigt, dødsbo og tvangsauktion, er undtagelser.
Men mig bekendt er det kun skjulte fejl man kan klandre sælger for.
En manglende radiator er ikke skjult - den er der bare ikke..

Opsætning af en radiator, må da i øvrigt hører ind under en eller anden
bagatel grænse?
Det kan ikke koste mere end nogle få tusinde at få sådan en monteret.

Michael Petersen

Omme i Nyborg

Fra : Ivar

Dato : 11-01-10 18:13

Petersen Michael skrev:

> Men mig bekendt er det kun skjulte fejl man kan klandre sælger for.

Nej, er der noget, der i modstrid med Bygningsreglementet eller
andre regler, kan sælger drages til ansvar.

Ivar Magnusson

Fra : Erik Olsen

Dato : 11-01-10 19:08

Petersen Michael wrote:

> En manglende radiator er ikke skjult - den er der bare ikke..

Hvilket godt kan være svært for en lægmand at opdage.

Hvor meget tid bruger en normal køber på sin egen gennemgang af huset,
mens sælger eller ejendomsmægler ånder en i nakken? Det er sådan nogle
ting man bruger en bygningssagkyndig til at finde ud af, men desværre er
der mange købere som sparer ham væk.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-01-10 00:28

Erik Olsen wrote:

> Hvilket godt kan være svært for en lægmand at opdage.

Det kan vel ikke være så vanskeligt at bemærke, at der ikke er en radiator.
Kan hænde man ikke bemærker rørstumperne - de kan være blevet skjult af
inventar.

> [...]
> mens sælger eller ejendomsmægler ånder en i nakken? Det er sådan nogle
> ting man bruger en bygningssagkyndig til at finde ud af, men desværre

Da jeg købte hus for 6 år siden gennemgik jeg huset med tættekam - jeg
interesserede mig overhovedet ikke for om mægleren blev utålmodig. Jeg havde
hele tiden in mente, at mægleren er sælgers mand.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk