Montering af generator på gammel Massey fe~
Fra : Per JM Olsen

Dato : 10-01-10 19:55

Hej

Jeg har en Massey fergusson 35 som vi bruger til at ryddde sne med, desværre
er den gamle dynamo stået af så jeg har købt en ny generator til den.
En man normalt bruger på en bil.

Problemet er blot at jeg ikke kan få den til at lade.

1. Jeg har sat en tyk ledning fra B+ på generator til batteriets plus pol

2. Fra D+ på generator går der en ledning op til en lille kontrol lampe.
(http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=76557)
På den anden side af lampen går ledningen ned til tændingskontakten, så den
får plus herfra når tænding slåes til.

Der er lys i kontrollampen når nøglen drejes, men lampen går ikke ud når jeg
starter traktor og genetaror drejer rundt.(traktor startes med gearstang)

Hvad har jeg gjort forket? er lampen for lille? skal lampen have minus på
den anden side af generator? Hvordan kommer tændingskontakten så ind i
billedet?
Jeg har ikke brugt det gamle ledninhgsnet, da det går ned til et gammelt
lade relæ, det skulle så vidt jeg ved ikke være nødvendige med nye
generatore, da det er indbygget.

Håber i kan hjælpe, generatoren er helt ny købt i biltrema til 699 det kunne
jeg ligesågodt da hugger vil have 500 kr for en brugt.
(http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=135725)
Det er den der lader med 80A.

Mvh Per

Fra : Sørensen

Dato : 10-01-10 20:11

"Per > skrev >
> [...]
> ny generator til den.
> En man normalt bruger på en bil.
>
> Problemet er blot at jeg ikke kan få den til at lade.

Kontrollampen skal helst være på et par watt for at kunne starte
magnetismen.

har du gasset traktoren godt op, den skal tit have lidt
omdrejninger for at komme i gang.

Nu er traktoren vel lavet om til minus på stel ?, De gamle MF35
havde plus på stel.

vh.
Sørensen

Fra : Niels Bengaard

Dato : 10-01-10 20:18

> [...]
>
> Håber i kan hjælpe, generatoren er helt ny købt i biltrema til 699 det
> kunne jeg ligesågodt da hugger vil have 500 kr for en brugt.

Det lyder som om det er korrekt forbundet, lampen lyser fordi der er
spændingsforskel over den, fordi generatoren ikke lader.
Prøv at køre plus fra tændingen direkte på D+ udenom lampen, for at se om
lampen er problemet.
Er der god stel på generatoren?

Du kan se om den lader ved at måle spændingen over batteriet. Skal være
13.5-14 volt eller deromkring i tomgang.
Går ud fra det er en 12 volt traktor.

Mvh Niels

Fra : Steen

Dato : 15-01-10 13:08

Prøv at gå ind på dvtk.dk og søg i forum. Der er et bl.a. forum for MF
og det er helt sikkert nogle af folkene dér, der kan hjælpe.

Steen

Fra : toke

Dato : 16-01-10 16:06

Er der ikke forskel på en dynamo og en generator ?

hilsen Jan
On Sun, 10 Jan 2010 19:55:24 +0100, "Per JM Olsen"

Fra : Sørensen

Dato : 17-01-10 08:21

"toke" skrev i en meddelelse
> Er der ikke forskel på en dynamo og en generator ?

JO

Men De laver begge strøm når man drejer dem rundt

vh.
Sørensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-01-10 08:32

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i meddelelsen

> JO

Dynamo = jævnstrøm
Generator = vekselstrøm

Fra : Sørensen

Dato : 17-01-10 18:59

"Mogens (> skrev >
> Dynamo = jævnstrøm
> Generator = vekselstrøm
Så må vi håbe der er vekselstrømsbatteri på traktoren

vh.
Sørensen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-01-10 19:00

> Så må vi håbe der er vekselstrømsbatteri på traktoren

Mon du har hørt om en ensretter (bro)

Fra : Sørensen

Dato : 17-01-10 19:26

"Mogens > skrev

> Mon du har hørt om en ensretter (bro)
Ja dem har jeg skiftet og repareret nogle stykker af, havde håbet
at du bemærkede ironien.

vh.
Sørensen

Fra : Armand

Dato : 17-01-10 19:54

Mogens (K) skrev:
> "Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i meddelelsen

> Dynamo = jævnstrøm
> Generator = vekselstrøm

Og eftersom at generatorer generelt er med indbygget laderelæ kommer der
jævnstrøm ud af dém også!

--
Armand.

Fra : Sørensen

Dato : 17-01-10 20:32

"Armand" > skrev >
> Og eftersom at generatorer generelt er med indbygget laderelæ
> kommer der jævnstrøm ud af dém også!
>
> --
> Armand.
Arrh hi hi det har vist ikke noget med laderelæet at gøre

vh.
Sørensen

Fra : Armand

Dato : 17-01-10 20:57

Sørensen skrev:

> "Armand" > skrev >

> Arrh hi hi det har vist ikke noget med laderelæet at gøre

Nej
Men hvad fanden hedder så den kombinerede ensretter/laderelæ som ofte er
sammenbygger med kulholderen!

--
Armand.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 17-01-10 21:47

> Nej
> Men hvad fanden hedder så den kombinerede ensretter/laderelæ som ofte er
> sammenbygger med kulholderen!

Ensretter er som regel en enhed og laderelæ en anden enhed.
At laderelæet mange gange er sammenbygget med kulholderen, er en anden snak
Du skal vist tilbage til noget 2CV værk for at finde dem sammenbyggede og så
er det oven i købet kun ladderelæ og ensretter der er sammenbygget der.

Ja, jeg ved også godt at de findes i dag, men dem jeg har set har især været
til små generatorer på 20-25A,
hvor det i dagens biler er set generatorer på både 150A og højere.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Armand

Dato : 17-01-10 21:57

Uffe Bærentsen skrev:

> [...]
> er det oven i købet kun ladderelæ og ensretter der er sammenbygget der.

I modsætning til min gamle '71 Kadett, hvor der tydeligt sad et
cerut-pakke stor laderelæ monteret seperat i motorrummet, så er det
længe siden jeg har set en bil hvor ikke at ledningerne gik direkte fra
generatoren (som i så tilfælde vistnok korrekt hedder en alternator!?)
og til akkumulatoren = allerede ensrettet og regulret strøm ved generatoren!

--
Armand.

Fra : toke

Dato : 19-01-10 18:21

Sad lige læste igen om din Massey fergusson 35 er du sikker på at det
ikke er en Massey fergusson 28 eller31 jeg mener ikke at 35 startes
med geastang, ikke at det har nogen indflyelse på dit lade problem

venlig hilsen jan pedersen