indscanne og offentliggøre andres reklamer
Fra : Tingholm [7900]

Dato : 09-01-10 18:21

Hej Gruppe

Jeg har menuen.dk hvor jeg samler menukort fra spiseteder så andre let kan
finde dem. Det er nu de færeste der har noget imod den gratis ekstra
reklame, men hvordan står jeg egentligt rent juridisk. Er det overhovedet
lovligt af mig at indscanne og offentliggøre deres menukort uden at få deres
tilladelse først?

--
Mvh Brian
mail: "fornavn" @menuen.dk

Fra : oz7aik

Dato : 09-01-10 19:37

"Tingholm [7900]" <rendmig@tingholm.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> reklame, men hvordan står jeg egentligt rent juridisk. Er det overhovedet
> lovligt af mig at indscanne og offentliggøre deres menukort uden at få

Du kunne lave link til deres menukort

JB

Fra : Hauge

Dato : 09-01-10 19:52

Tingholm [7900] skrev:
> [...]
> lovligt af mig at indscanne og offentliggøre deres menukort uden at få deres

http://ekstraost.dk/ har været til i mange år, og den lever stadig. Så
umiddelbart er der i hvert fald ikke nogen der har gjort noget specielt
aktivt for at få den ned med nakken.

Mvh Hauge

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-01-10 19:59

> http://ekstraost.dk/ har været til i mange år, og den lever stadig. Så
> umiddelbart er der i hvert fald ikke nogen der har gjort noget specielt
> aktivt for at få den ned med nakken.

Nu var det et juridisk svar Brian efterlyste, og sikkert derfor han spurgte
i jura-gruppen

Fra : Hauge

Dato : 09-01-10 20:09

Allan Soerensen skrev:
> Nu var det et juridisk svar Brian efterlyste, og sikkert derfor han spurgte
> i jura-gruppen

Ganske sikkert, men det ændrer ikke hvordan den virkelige verden
forholder sig. Der er et liv udenfor jura, selvom der er nogen der mener
noget andet.
Men andre kunne sikkert bruge min kommentar til noget, at du ikke
forstod den, er mig ret ligegyldigt.

/Hauge

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-01-10 20:22

> [...]
> andet.
> Men andre kunne sikkert bruge min kommentar til noget, at du ikke forstod

Brian spurgte helt specifikt "hvordan står jeg egentligt rent juridisk", så
dit evindelige snik-snak er igen-igen off topic her i gruppen.
Utrolig at du ikke snart kan fatte det.

Fra : Hauge

Dato : 09-01-10 20:25

Allan Soerensen skrev:
> Brian spurgte helt specifikt "hvordan står jeg egentligt rent juridisk", så
> dit evindelige snik-snak er igen-igen off topic her i gruppen.
> Utrolig at du ikke snart kan fatte det.

Tjaeh, din kommentar til mit indlæg, har indtil nu givet 4
snik-snak-indlæg *mere* end mit ene, som *du* ikke engang har FUT'et til
netiketten, som du jo tydeligvis ikke mener er nødvendigt. Så hvorfor
tuder du? Fordi du er idiot eller bare fordi du er et fjols?

/Hauge

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-01-10 16:51

Allan Soerensen skrev den 09-01-2010 19:58:
> "Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nu var det et juridisk svar Brian efterlyste, og sikkert derfor han spurgte
> i jura-gruppen

En henvisning til retspraksis er vel også juridisk.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Allan Soerensen

Dato : 08-01-10 17:29

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> En henvisning til retspraksis er vel også juridisk.

Nu er det jo ikke "retspraksis" før det har været prøvet ved domstolene

Fra : JK

Dato : 10-01-10 13:25

> http://ekstraost.dk/ har været til i mange år, og den lever stadig. Så
> umiddelbart er der i hvert fald ikke nogen der har gjort noget specielt
> aktivt for at få den ned med nakken.
>
> Mvh Hauge

Har du skiftet adresse igen til i filtret med dig hauge

Fra : Hauge

Dato : 10-01-10 13:33

JK skrev:
> Har du skiftet adresse igen til i filtret med dig hauge

Ikke jeg lige ved af, har brugt den samme i godt 10 år. Men ellers kan
du finde hjælp i grupperne, hvis du ikke kan finde ud din newsreader.

/Hauge

Fra : Jubii

Dato : 09-01-10 20:38

> [...]
> overhovedet lovligt af mig at indscanne og offentliggøre deres
> menukort uden at få deres tilladelse først?

Du tænker sikkert på ophavsretsloven, og så længe din side er i privat
regi, altså du er privat og det er private der besøger siden, er du ikke
i konflikt med loven.

Måske skulle du skrive en advarsel til besøgende på siden, at de ikke må
kopiere og vise det uden for deres egen private sfære.

Jeg mener lovens offentliggørelse er at udstille kortene "på gaden".

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-10 20:45

Jubii skrev:

> Du tænker sikkert på ophavsretsloven, og så længe din side er i privat
> regi, altså du er privat og det er private der besøger siden, er du ikke
> i konflikt med loven.

Mon ikke du tænker på Markedsføringsloven? Den gælder kun
for erhvervsdrivende. Ophavsretsloven gælder for alle. Det
er således fx ikke lovligt at kopiere andres musik og uden
tilladelse lægge det op på en privat hjemmeside.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Jubii

Dato : 09-01-10 20:51

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> erhvervsdrivende. Ophavsretsloven gælder for alle. Det er således fx
> ikke lovligt at kopiere andres musik og uden tilladelse lægge det op

tænk igen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-01-10 00:00

Jubii skrev:

> tænk igen.

Noget bestemt, du vil have, jeg skal tænke på? Kan du
præcisere, hvad du er uenig i? Og hvorfor?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om Ubuntu Linux:

Fra : Jesper Lund

Dato : 09-01-10 20:43

Jubii wrote:

> Du tænker sikkert på ophavsretsloven, og så længe din side er i privat
> regi, altså du er privat og det er private der besøger siden, er du ikke
> i konflikt med loven.

Ikke korrekt.

--
Jesper Lund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-10 20:51

Tingholm [7900] skrev:

> [...]
> lovligt af mig at indscanne og offentliggøre deres menukort uden at få deres

Spørgsmålet er, om menukortet kan opfattes som et værk. I så
fald er det beskyttet af Ophavsretsloven, og du må ikke
offentliggøre det på din hjemmeside uden tilladelse. Bemærk,
at hvis der er fotografiske billeder på menukortet, er der
slet ingen tvivl. Fotografiske billeder er omfattet af
Ophavsretsloven, også selvom de ikke udgør et værk.

Mit gæt er, at menukortene er dækket af Ophavsretsloven -
også dem uden fotografiske billeder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Hauge

Dato : 09-01-10 20:52

Kim Ludvigsen skrev:
> Mit gæt er

Pas på gætterierne, ellers kommer Allan efter dig.. Også selvom svaret
er brugbart.

/Hauge

Fra : Allan Soerensen

Dato : 09-01-10 23:45

> Pas på gætterierne, ellers kommer Allan efter dig.. Også selvom svaret er
> brugbart.

Næ, for Kim kom med et fornuftigt svar med henvisning til ophavsretsloven, i
modsætning til dit total ujuridsike svar.

Spørgsmålet lyder: "Er det det ulovligt at tage andre folks cykler?"
Hauges svar vil være: "Det gør andre også og politiet gør ikke noget ved
det"

Goddag-mand-økseskaft siger jeg bare.
For lige at bruge dit eget ordvalg. Svare du så tåbeligt "fordi du er idiot
eller bare fordi du er et fjols?".

Fra : Anders Wegge Keller

Dato : 10-01-10 00:46

"Tingholm [7900]" <rendmig@tingholm.com> writes:

> Jeg har menuen.dk hvor jeg samler menukort fra spiseteder så andre
> let kan finde dem. Det er nu de færeste der har noget imod den
> gratis ekstra reklame,

Den dag hvor nogen får den ide at det er fordi du har et forældet
menukort liggende, de mister omsætning, kan det godt være du får et
problem, gratis reklame eller ej.

> men hvordan står jeg egentligt rent juridisk. Er det overhovedet
> lovligt af mig at indscanne og offentliggøre deres menukort uden at
> få deres tilladelse først?

MÃ¥ske. Ophavsretsloven siger blandt andet:

§ 22. Af et offentliggjort værk er det tilladt at citere i
overensstemmelse med god skik og i det omfang, som betinges af
formålet.

Jeg er ikke helt sikker på at du kan gøre brug af den paragraf til
det formål du har. Som jeg forstår dens anvendelse, drejer det sig
nærmere om brug hvor man kommenterer et stykke ophavsretsbeskyttet
materiale, og bringer et uddrag af det, for at sætte kommentaren i
kontekst. Men jeg kan lide af en overdreven indskrænket opfattelse af
den, så det ville være rart at få andres kommentarer på om det omfang
§22 kan benyttes i.

--
/Wegge

Leder efter redundant peering af dk.*,linux.debian.*

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-01-10 01:19

Anders Wegge Keller skrev:

> [...]
> formålet.
>
> Jeg er ikke helt sikker på at du kan gøre brug af den paragraf til

Det kan han ikke, der er ikke tale om et citat.

> Som jeg forstår dens anvendelse, drejer det sig
> nærmere om brug hvor man kommenterer et stykke ophavsretsbeskyttet
> materiale, og bringer et uddrag af det, for at sætte kommentaren i
> kontekst.

Netop. Det behøver dog ikke at være for at kommentere det
beskyttede værk.

Nu er B. S. Ingemanns tekst ikke beskyttet mere, men lad os
lege, at den er. I så fald ville jeg med henvisning til
citatretten ganske lovligt kunne skrive følgende på min
hjemmeside:

Kong Vinter har indtaget Danmark. Jeg sidder her i min stue
og kigger ud, mens jeg sagte nynner: "I sne står urt og busk
i skjul
det er så koldt derude
dog synger der en lille fugl
på kvist ved frosne rude"

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Tingholm [7900]

Dato : 10-01-10 01:47

Jeg skrev:
> [...]
> reklame, men hvordan står jeg egentligt rent juridisk. Er det overhovedet
> lovligt af mig at indscanne og offentliggøre deres menukort uden at få

....og mange har svaret, tak for det :)

Først og fremmest: Jeg tvivler på at nogen vil anmelde den ekstra reklame
jeg giver dem, men for at være klar hvis det skulle ske, vil jeg gerne kende
det JURIDISKE.

Jeg fornemmer at svaret må være at det ikke er lovligt da menukortene
(reklamerne) skal betragtes som et værk og er derfor beskyttet af
ophavsretten. Dog undrer det mig hvis man ikke taber en del af sin ophavsret
når man hustandsomdeler sit 'værk'?

Det vil vel sige at et hotel ikke må lade deres gæster kigge i de reklamer
hotellet har fået?

--
Mvh Brian
mail: "fornavn" @menuen.dk

Fra : Jubii

Dato : 10-01-10 07:22

> [...]
> ophavsretten. Dog undrer det mig hvis man ikke taber en del af sin
> ophavsret når man hustandsomdeler sit 'værk'?

Det er ikke det der blev svaret. Desuden skal et værk for at være et
værk have værkshøjde.
Det er kun eksperter der kan bedømme om et værk har værkshøjde.
"§ 1. Den, som frembringer et litterært eller kunstnerisk værk, har
ophavsret til værket"
Et reklame menukort har næppe den værkshøjde der skal til for at være
beskyttet af ophavsretsloven.

Fra : Jørgen

Dato : 10-01-10 10:02

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> ophavsret til værket"
> Et reklame menukort har næppe den værkshøjde der skal til for at være

kan man ikke sige at man ikke må som 3. mand bruges andre materiale

JB

Fra : Jubii

Dato : 10-01-10 14:17

"Jørgen" <ozxxxx@xxxxx.dk> skrev i meddelelsen

> kan man ikke sige at man ikke må som 3. mand bruges andre materiale

Nej, alle med tilladelse må offentliggøre værket.
Er det ikke et værk, må alle stadigvæk offentliggøre materialet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-10 11:11

Tingholm [7900] skrev:

> Først og fremmest: Jeg tvivler på at nogen vil anmelde den ekstra reklame
> jeg giver dem, men for at være klar hvis det skulle ske, vil jeg gerne kende
> det JURIDISKE.

Hvorfor spørger du ikke bare om lov?

--
Bertel

Fra : Tingholm [7900]

Dato : 10-01-10 18:47

> Hvorfor spørger du ikke bare om lov?

Det gør jeg også, men det er muligt for andre at dele menukort også. Så det
er ikke mig selv der har kontakten til alle spisestederne.

--
Mvh Brian
mail: "fornavn" @menuen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-01-10 11:44

Tingholm [7900] skrev:

> [...]
> (reklamerne) skal betragtes som et værk og er derfor beskyttet af
> ophavsretten. Dog undrer det mig hvis man ikke taber en del af sin ophavsret

Mister Paul McCartney rettighederne til "Yesterday", hvis
han fremfører sangen offentligt? Ophavsretsloven giver
ophavshaver eneret til at fremføre/distribuere sit værk -
herunder at give andre lov til at fremføre/distribuere.

> Det vil vel sige at et hotel ikke må lade deres gæster kigge i de reklamer
> hotellet har fået?

Jeg kan ikke se ligheden. Hotellet har fået reklamerne for,
at de skal læses af hotellets ansatte og gæster. Du har ikke
fået menukortene for at distribuere dem på nettet.

Som du selv er inde på, er det dog nok tvivlsomt, at nogen
vil brokke sig - medmindre oplysningerne bliver for gamle
eller bruges uhensigtsmæssigt (fx til en ufavorabel
sammenligning med konkurrerende spisesteder).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Tingholm [7900]

Dato : 10-01-10 18:54

Kim skrev:
> [...]
> sangen offentligt? Ophavsretsloven giver ophavshaver eneret til at
> fremføre/distribuere sit værk - herunder at give andre lov til at

Nej, men hvis han hustandsomdeler CD'en vil jeg mene at en kraftig
nedsættelse i straffen for at kopiere cd'en vil være på sin plads.

> Jeg kan ikke se ligheden. Hotellet har fået reklamerne for, at de skal
> læses af hotellets ansatte og gæster. Du har ikke fået menukortene for at
> distribuere dem på nettet.

Om jeg viderebringer reklamerne på det medie de kommer på, eller om jeg
indscanner dem er vel ikke det afgørende?

> [...]
> sig - medmindre oplysningerne bliver for gamle eller bruges
> uhensigtsmæssigt (fx til en ufavorabel sammenligning med konkurrerende

Jeg laver ikke sammenligning overhovedet. Brugere får mulighed for at
kommentere og skrives der noget useriøst tilsvinende bliver det fjernet.
Men jeg kan jo ikke udelukke at nogle menukort vil blive forældede, jeg
retter selvfølgelig op på det så snart jeg bliver opmærksom på problemet,
men der kan jo sagtens være adskellige der allerede er blevet skuffet...

--
Mvh Brian
mail: "fornavn" @menuen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-01-10 20:03

Tingholm [7900] skrev:

> Nej, men hvis han hustandsomdeler CD'en vil jeg mene at en kraftig
> nedsættelse i straffen for at kopiere cd'en vil være på sin plads.

Nu spurgte du om det juridiske, ikke holdninger.

> Om jeg viderebringer reklamerne på det medie de kommer på, eller om jeg
> indscanner dem er vel ikke det afgørende?

Du må ikke distribuere et beskyttet værk uden tilladelse.
Det gælder uanset, om du deler de fysiske reklamer ud,
indscanner dem og placerer dem på en hjemmeside, eller noget
helt tredje. I tilfældet med hotellet har de fået reklamerne
til brug for gæster/ansatte. Derfor må hotellet gerne
distribuere dem til gæster/ansatte.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-10 20:09

Tingholm [7900] skrev:

> Nej, men hvis han hustandsomdeler CD'en vil jeg mene at en kraftig
> nedsættelse i straffen for at kopiere cd'en vil være på sin plads.

Det er der intet juridisk belæg for. Loven siger stadigvæk at han
har eneret på at fremstille eksemplarer af værket. At lovbruddet
er svært at opdage, ændrer ikke det forhold.

> Om jeg viderebringer reklamerne på det medie de kommer på, eller om jeg
> indscanner dem er vel ikke det afgørende?

Det er afgørende om du laver nye eksemplarer. Om det sker på det
originale medie eller ej, er ligegyldigt.

--
Bertel

Fra : Jørgen

Dato : 12-01-10 17:20

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Det er afgørende om du laver nye eksemplarer. Om det sker på det
> originale medie eller ej, er ligegyldigt.

Hvad hvis man tager nogen tegninger og nogen tekster fra en hjemmeside og
sætter det på ens egen hjemmeside
sammen men andre tegninger og tekst, er det lovlig

JpB

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-01-10 18:05

Jørgen skrev:

> Hvad hvis man tager nogen tegninger og nogen tekster fra en hjemmeside og
> sætter det på ens egen hjemmeside
> sammen men andre tegninger og tekst, er det lovlig

Nej.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 28-02-10 16:08

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i
meddelelsen news:5qapk59lm2i2rvrca5utmjhvf54mk5j082@news.stofanet.dk...

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-01-10 15:30

Peter Knutsen wrote:

> Det lyder også forkert i mine øren, selv om jeg egentlig ved meget lidt
> om jura.

Ophavsretshaver har eneret på at tilgængeliggøre et værk for
offentligheden.

En reklame vil næsten altid have et eller andet kunstnerisk element, som
skaber værkshøjde. En enkelt billede er også nok, da billedet er
beskyttet. Men selv hvis vi forstiller os en reklame, der alene består af
varenavne og priser (som ikke isoleret set er ophavsretsligt beskyttet
fordi der mangler værkshøjde), vil den samlede reklame utvivlsomt være
beskyttet på grund at katalogbeskyttelsen i ophavsretsloven. Du må heller
ikke kopiere telefonbogen eller kurslisten i dagbladet Børsen.

I praksis vil der næppe være nogen som kommer i fedtefadet ved at
offentliggøre andre reklamer, da de fleste annoncører ønsker den størst
mulige eksponering, men det ændrer ikke ved at det er ulovligt.

Den sikre strategi er at få tilladelse til at indscanne og offentliggøre
reklamerne (hvilket bør være meget nemt).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-01-10 16:22

Jubii wrote:

> Nu er det bare sådan at besøgende på en hjemmeside på nettet ikke udgør
> "almenheden", som loven beskæftiger sig med.

Jo, offentliggørelse på webside falder ind under ophavsretslovens begreb
om tilgængeliggørelse (ellers ville "ulovlig fildeling" ikke være
ulovligt).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-01-10 20:09

Kim Ludvigsen wrote:

> I tilfældet med hotellet
> har de fået reklamerne til brug for gæster/ansatte. Derfor må hotellet
> gerne distribuere dem til gæster/ansatte.

Derudover er der en spredningsret for fysiske eksemplarer af et
ophavsretsligt beskyttet værk. Hvis jeg får 15 Netto reklameaviser, må
jeg gerne forære dem til mine naboer eller folk på gaden. Jeg må blot
ikke fremstille yderligere eksemplarer til distribution.

--
Jesper Lund