Mer Is og mer bekymring
Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 09-01-10 13:05

Hej NG

Jeg har min båd liggende i vandet, har lige været ned og se til hende,
udebfor - 10 grader inden i båden -2 grader. vandtemp, tja inden længe
kan jeg "gå"rundt om båden.dvs, der er kommet is på vandet. i hele
havnen.

For et par dage side var der en tråd, hvor der blev snakket om b.la.
søventiler, jeg har så været så ufornuftig at jeg har lukket dem. En
fra vask og en fra indtag ril søvandskæling til motor.Så mit spørgsmål
er nu kan jeg på nogen måde konstatere om de pt er frost sprængt eller
skal jeg vendte til foråret og så håbe på at båden ikke synker når is
propperne tør.

Slangen fra vaskm er en meter lang og har en total isprop men isen har
kunnet expandere opad.

Vandindtag fra sejlfrev, sider et sted hvor jeg ikke kan komme til,
andet end at lukke for hanen eller pbne.

Grødis i motoren,er vel heller ikke så genialt, kunne konstatere det
sa jeg to termostat ud, har hældt 1,g- 2 liter kølervæske på, ved
hjælp af en pumpe på boremaskine da jeg ikke kan komme til slangerne
ved søvandsintaget, der er simpelthen ikke plads, så jeg er gået ind,
lige efter imelleren, væsken er forsvundet ind i mtoren, så øh.

S¨er des sansynligt at jeg skal til at spare en masse penge sammen til
div udbedringer her til foråret, eller er der en mulighed for at jeg
er sluppet med skræken.

Motoren er en volvo penta 2001 fra 1985.

M.v.h.
Torben
Pd 57 Sirius

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-01-10 05:26

Hej Torben,

Nej det er svært at se en frostsprængning så længe rør og slanger er
frosne. Isen er som en tætsluttende prop. Først når områderne optøs
kan evt. revner ses. Så derfor er hyppige besøg i den perioden at
foretrække.

Ja vandet der fryder i slangen vi expandere, men hvor meget tryk der
kan opstå i ventilers- og gennemføringers ujævne indre er ikke til at
spå om.

Problemer omkring ventilplaceringer og adgang til slangedemonteringer
kan være et problem som dem der har lavet båden ikke har spekuleret
meget i i forhold til overvintring eller adskillelse af delene.

Det er OK at udtage termostaten og væsken er gået den rigtige vej
rundt og til afgangsrøret til udstødningsmanifolden og derfra ned i
vandlåsen/lyddæmperen. et par liter skulle række.

Hold godt øje med båden når tøvejret sætter ind.

Mvh/Harding

Fra : Per Nordahl

Dato : 10-01-10 13:38

"Harding E. Larsen" <hardinge.larsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Når der var du
Harding, Det bekymrer mig er at kølervædsken er kommet ind under tryk.
Er mit indlæg helt i skoven.
Vil jeg virkelig håbe.
Torben skulle jo gerne kunne være helt rolig.

Mvh. Per Nordahl.

Fra : Per Nordahl

Dato : 10-01-10 13:28

"Torben Pd 57 Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Som tidligere skrevet. lad dem stå halv åbne/lukkede, fra starten,
(ved ikke hvorfor, men det vinder ikke genhør her i gruppen).

[...]

Tror ikke frosten er SÅ hård at der sker noget.

Vandindtag fra sejlfrev, sider et sted hvor jeg ikke kan komme til,
andet end at lukke for hanen eller pbne.
Pas.
Men lyder underligt at du med teleskoparme, gerne knækket en 2 til 3
steder ikke kan komme til.

[...]

Det er så lige her årsagen til jeg svarer dit indlæg. 2 Liter er er en
hel del!

Nu skal du delmæ passe på ! På mig lyder det som om det lykkedes dig
at køre vand/kølevædske ind over stemplerne MED TRYK PÅ - som så er
løbet hvorsomhelst hen !
Dvs. at prøver du at starte motoren med el-start, er du næsten HELT
sikker på det går galt
Når vejret tillader det ville jeg tørne motoren med håndkraft = en
topnøgle på svinghjulet i den rigtige omløbsretning. Kan være sejt,
men er muligt. Ved ikke om der ventil løftere på sådan en fætter, hvis
der er så tag (løft) en af gangen.
Under alle omstændigheder hvis operationen lykkes skal du skift olie,
filtre mv. indtil flere gange.
(har selv gjort det med en Bukh engang, vidste ikke bedre, men det
lykkedes. Det var dog sommer,)

S¨er des sansynligt at jeg skal til at spare en masse penge sammen til
div udbedringer her til foråret, eller er der en mulighed for at jeg
er sluppet med skræken.

Motoren er en volvo penta 2001 fra 1985.
Ved intet om Volvo Penta, specielt.

Mon ikke Harding, Bjarke el. andre kompatente lige kommer på banen for
at hjælpe/svare dig.

Jeg har svaret dig efter bedst evne
Som sagt der er flere andre der ved noget mere om vølle.motor.

Mvh. Per Nordahl "Thulfen" Hvidovre.

Sirius

Fra : Per Nordahl

Dato : 10-01-10 13:52

"Per Nordahl" <info_/)MASCOT28_/)@per-nordahl.dk> skrev i en
meddelelse news:4b49c7c0$0$283$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> løbet hvorsomhelst hen !
> Dvs. at prøver du at starte motoren med el-start, er du næsten HELT
Her skulle naturligvigs have været et

> [...]
>
> Motoren er en volvo penta 2001 fra 1985.
> Ved intet om Volvo Penta, specielt.
>
> Mon ikke Harding, Bjarke el. andre kompatente lige kommer på banen

Kan se at Hading varca. et 1 min. hurtigere end jeg

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-10 17:31

"Torben Pd 57 Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i meddelelsen
[...]

**************************

Hej Torben.
Godt nok surt--
Men jeg tror, chancerne for "overlevelse" er temmelig gode.

Fra en ende af:
Dine slanger er frosne, siger du.
Dette behøver ikke at betyse, at ventilerne har taget skade, idet
lufttemperaturen i båden, hvor slangerne jo er, sagtens kan være på
minussiden, og selve ventilen stadig være beskyttet af det forhåbentlig
varmere vand nede hvor ventilen sidder.
Det er jo kun i overfladen, vandet udenfor har "istemperatur", hvorimod dine
ventiler sidder længere nede.
Du kan jo nok komme til ventilen fra vasken?
I så fald kan du afmonterer slangen, linde en anelse på ventilen, og
forhåbentlig opdage, at selve ventilen ikke er skadet af is.
Er den ikke det, er søvandsindtaget formodentlig heller ikke skadet.

Under alle omstændigheder har du nok vundet retten til forøget overvågning i
de næste dage.

Hvad motoren angår, tror jeg ikke, som af nogen antydet, at du har fået vand
over ventiler/stempler.
Mon dog ikke vandet har valgt at gå gennem "lydpotten"og ud, hellere end at
tage den besværlige vej ind i maskinen?
Du nævnte grødis i maskinen.
Var det grødis, er der nok ikke sprængt noget, antager jeg.

Var jeg dig, ville jeg finde aftapningsventilen på motorblokken, og tappe
vandet af.
Luk op ved en af forbindelserne i toppen af maskinen, så luft kan løbe ind.

Brugte du ufortyndet frostvæske?
I så fald bør du gøre som her foreslået.

Herefter kan du, gennem slangerne eller termostathuset, i toppen af
motoren, påfyldr nyt, korrekt
opblandet, frostvæske.
Uden pumpe naturligvis, men med kande og tragt.

Pøj - pøj

MVH
Egon

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 10-01-10 10:37

On 10 Jan., 17:30, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:
> [...]
> motoren, påfyldr nyt, korrekt
> opblandet, frostvæske.
> Uden pumpe naturligvis, men med kande og tragt.

Hej Egon

Tak for dit svar, det beroliger mig noget, den pumpe jeg har haft på
motoren er en til at tømme ungernes soppebassin, sådan en man sætter
på en boremaskine, jeg prøvede den hjemme den kunne lige akkurat løfte
vandet over egen højde, i båden gar jeg primært brugt den til at suge
vandet op og så ved hævertpricipet ladet det løbe ind i kølesystemet,
kølevæske og vand i forholdet 1:1. Om der kom noget ud gennem
udstødningen ved jeg ikke jeg kan ikke være både inde og ude på en
gang.

Så jeg krydser fingrene, og håber det bedste.

Har overvejet om en fykpumpe i båden kunne være med til at sikre at
den flød hvis uheldet skulle være ude, arbejde og lign skal jo også
passes.

Fortsat god week end

Torben
PD 57 Sirius

Fra : Per Nordahl

Dato : 11-01-10 07:56

> [...]
> ind,
> lige efter imelleren, væsken er forsvundet ind i mtoren, så øh.

Torben, jeg læste ovenst. som kælervæsken var kommet i motoren ved
hjælp af tryk.
Derfor mit indlæg. (Som ikke skulles forstås negativt.)

> [...]

kølevæske og vand i forholdet 1:1. Om der kom noget ud gennem
udstødningen ved jeg ikke jeg kan ikke være både inde og ude på en

Så er der nok ikke nogen: Is på koen.

Fortsat god week end

Torben
PD 57 Sirius

Mvh. "Thulfen"

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-10 15:20

"Torben Pd 57 Sirius" <tgbank@it.dk> skrev i meddelelsen
On 10 Jan., 17:30, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:
> [...]

I anledning af den lange, og sælsomme, tråd om isproblemer, benyttede jeg i
dag lejligheden til, da jeg i anden anledning talte med en
forsikringsvurderingsmand, speciale bådforsikringer, at spørge til hans, og
forsikringselskabers, erfaringer med frost - ventiler osv.

Det var lidt interessant, hvad han kunne berette.

Han fortalte b.la., at selve frosten var en ufarlig periode.
Det var først når tøvejret satte ind, at skaderne åbenbarede sig.
Og da som hovedregel IKKE i form af sprængte ventiler, med frostsprængte
slangeforbindelser.
Hvorfor det, efter hans mening, bygget på ikke bogeri, men erfaring, var
klogest at LUKKE sine ventiler og tømme slangerne for vand.
(Her bør man lige huske på det særlige ved kugleventiler)

Tilsyn af båden anbefaledes kraftigt.

Ligeledes kan man gå ud fra, som en regel, at man IKKE får erstatning i
tilfælde af frosthaverier.
Det kendte exempel fra denne vinter blev nævnt--

Altså viser det sig nu, at diverse gætterier kan erstattes af nutidig
erfaring fra et sted, hvor man på første hånd ser skaderne, samt deres
årsag.

MVH
Egon

PS.
Frosten er på vej væk, lader det til.
Så det er nu, du skal skærpe tilsynet.

Fra : Torben Pd 57 Sirius

Dato : 11-01-10 12:22

On 11 Jan., 15:19, "news tele dk" <egon-stich snabela mail.dk> wrote:

> [...]
>
> Altså viser det sig nu, at diverse gætterier kan erstattes af nutidig
> erfaring fra et sted, hvor man på første hånd ser skaderne, samt deres

Hej Egon og Andre

Tak for jeres svar, jeg vil holde skarpt øje med div slanger, hedigvis
kun 2 steder, hvoraf det ene kræver evner som slange menneske, så jeg
vil gå i skarp træning, det andet sted er meget enkelt at se til,
Begge steder er under vandlinien, såindtag til motor, og udløb fra
vask.

Jeg tror det gå, vil kigge ofte,

;amge tak for hjælpen.
Torben
Polaris Drabant 57 Sirius

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-01-10 10:19

Hej Torben,

De hyppigste skader vi ser i forsikringsselskaberne er at slangerne
enten går løse eller revner.
Typiske fejl hidrører fra defekte spændebånd. Mange "rustfrie"
spændebånds spændemekanismer er desværre ofte af alm. jern og ruster
derfor over tid og spændebåndets klemvirkning ophører.
Det ses også ofte at der kun er monteret et spændebånd, to styk bør/
skal der til en slange der er under vandet.
Der ses også skader på kugleventiler fordi de efterlades lukkede. I
frostvejr vil huset kunne sprænges p.g.a. vand i ventilens hulrum i og
omkring kuglen.
Lukkede skydeventiler kan også revne fordi der står vand i hulrummet
hvor hanestangen går ud til håndtaget. Den lille pakning ødelægges
eller huset sprænges.
Disse skader kan undgås om man i stedet køber ventiler hvor der er to
drænskrue både til kuglehusets indre og over ventilen.
Med en sådan ventil kan man dræne såvel huset som slangen over.
Desuden gøres skroggennemføringen meget lav og derfor vil der stå
meget lidt vand under den lukkede kugles underside der kan fryse.
Prøv at se på dette links anvisninger: http://www.pbase.com/mainecruising/replacing_thruhulls

Mvh/Harding