Bundmaling, skift til hvid fra f.eks. mørk~
Fra : Flemming N

Dato : 09-01-10 09:48

Er der nogen af jer der har prøvet at skifte bundmaling fra f. eks. mørkeblå
til hvid?
Kan den blå farve ses sidst på sæsonen?
/Flemming N

Fra : Ole Pagh

Dato : 09-01-10 10:02

Flemming N:
> Er der nogen af jer der har prøvet at skifte bundmaling fra f. eks. mørkeblå
> til hvid?
> Kan den blå farve ses sidst på sæsonen?
> /Flemming N

Tja hvis du kun har givet den 1 lag kan det sikkert ses nogen steder,
men det kan være en fordel at se farveskiftet, da det giver et tip om
hvor sliddet er størst og så kan man der give lidt ekstra netop der
året efter.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 09-01-10 14:37

"Flemming N" <fnifjern@os.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen af jer der har prøvet at skifte bundmaling fra f. eks.
> mørkeblå til hvid?
> Kan den blå farve ses sidst på sæsonen?

Skal du ikke være ked af hvis... for så har du en lidt kontrol med
lag-tykkelsen.

Mvh
Leon

Fra : Flemming Torp

Dato : 09-01-10 23:03

"Flemming N" <fnifjern@os.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen af jer der har prøvet at skifte bundmaling fra f. eks.
> [...]
For nogle år siden havde jeg skuffende resultater med VC17 (som er
kobberfarvet inden søsætning, men meget mørk, når båden er søsat) og
skiftede til hvid Trilux.
Den hvide farve dækker den gamle hele sæsonen. (Begge er "hård bundmaling"
af mærket International).
Derimod har jeg oplevet at den nye bundmaling visse steder har haft svært
ved at fæste på VC17, og "skaller af i små cirkler".
Om det skyldes mangelfuld forbehandling eller egenskaber ved den
teflonholdige VC17, ved jeg ikke.
Jeg tror ikke dit spørgsmål kan besvares generelt. Det er nok afhængigt af
de konkrete produkter ...

--
Flemming Torp

Fra : Flemming N

Dato : 09-01-10 23:44

> [...]
> teflonholdige VC17, ved jeg ikke.
> Jeg tror ikke dit spørgsmål kan besvares generelt. Det er nok afhængigt af

Jeg bruger Hempel Mille Extra.
Efter de råd i har givet mig skifter jeg bare. I løbet af året får jeg så at
se hvordan det går.
Tak for hjælpen.

/Flemming N

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 10-01-10 18:48

Det er teflon'en i VC17. Det er kendt at man ikke kan male oven på VC17 og
Hempels Ultraglide. Bruger man disse bør man ikke skifte maling uden at
slibe den gamle af først.

Bruger man samme type, så er det smart at skifte farve. Af de grunde der
nævnes.

Bjarke

Fra : JensK

Dato : 09-01-10 16:15

On 9 Jan., 09:47, "Flemming N" <fnifj...@os.dk> wrote:
> Er der nogen af jer der har prøvet at skifte bundmaling fra f. eks. mørkeblå
> til hvid?
> Kan den blå farve ses sidst på sæsonen?
> /Flemming N

Kære Flemming
Jeg skifter hvert år fra rød til blå eller omvendt (Mille) - netop for
ikke at bruge mere end højst nødvendigt - når båden kommer op er den
lidt bordeaux farvet - men det synes jeg er OK.
Hilsen
Jens