Saltskjolder
Fra : Margit

Dato : 09-01-10 22:58

Hvordan fjerner jeg saltskjolderne, som vi
får på fodtøjet i denne tid. Jeg håber, I kan
hjælpe, selvom det måske ikke er den rigtige
gruppe.

Hilsen Margit

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-01-10 23:11

Margit wrote:

> Hvordan fjerner jeg saltskjolderne, som vi
> får på fodtøjet i denne tid. Jeg håber, I kan
> hjælpe, selvom det måske ikke er den rigtige
> gruppe.

De opstår fordi vand med opløst salt trænger ind i materialet, og når
vandet fordamper, er saltet tilbage. Det kan vaskes ud med varmt vand og
efterfølgende ikke for hurtig tørring, men det er en behandling som det
meste fodtøj ikke er så glad for. Kan hindres ved imprægnering.

Hvis det er læderfodtøj, kan man give det en god gang læderfedt, det er
særdeles effektivt. Behandlingen med læderfedt bør gentages jævnligt,
mindst en gang om ugen i dette vejr.

Læderfodtøj der benyttes som gummistøvler, holder sjældent længe (f.
eks. børnestøvler).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Margit

Dato : 10-01-10 00:11

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mindst en gang om ugen i dette vejr.
>
> Læderfodtøj der benyttes som gummistøvler, holder sjældent længe (f. eks.

Tak for dit råd. Jeg prøver med fedt.

Mvh Margit

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-01-10 12:10

Margit wrote:

> Tak for dit råd. Jeg prøver med fedt.

Du skal rense og tørre dem inden du giver dem fedt.

Fra : Michael Haase

Dato : 10-01-10 01:17

Margit skrev dette den 09-01-2010 22:57:
> Hvordan fjerner jeg saltskjolderne, som vi
> får på fodtøjet i denne tid. Jeg håber, I kan
> hjælpe, selvom det måske ikke er den rigtige
> gruppe.

Ved at søge på sko og salt på google, kommer der et råd, der minder om
Eriks fedt: Brug mælk, helst sød eller letmælk, da det er fedtet i
mælken, som fjerner saltet

--
Michael Haase

Fra : Armand

Dato : 10-01-10 03:04

Michael Haase skrev:

> Ved at søge på sko og salt på google, kommer der et råd, der minder om
> Eriks fedt: Brug mælk, helst sød eller letmælk, da det er fedtet i
> mælken, som fjerner saltet

Jeg kom engang kort forbi Leth hvor han berørte emnet og nævnte
skummetmælk.
Jeg fik hverken dengang eller siden fat i argumentet derfor

--
Armand.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-01-10 01:25

Michael Haase skrev

> Ved at søge på sko og salt på google, kommer der et råd, der minder om
> Eriks fedt: Brug mælk, helst sød eller letmælk, da det er fedtet i
> mælken, som fjerner saltet

Jeg bruger læderfedt i stedet for pudsecreme og har gjort det i mange
år
Først og fremmest bliver læderet mere modstandsdygtigt overfor vand,
men jeg synes også fodtøjet holder længere
http://www.shoesonline.dk/ShoeShop/ShowShoe.asp?Lagernummer=94140

Man skal være opmærksom på at det giver læderet på fx brune sko/
støvler en noget mørkere tone og med tiden har læderet forskellige
farvetoner alt efter slid og hvor meget fedt de forsk områder har fået

- Peter