Skumgummi"snor"?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 18:57

Jeg skal ha fuget 8 nye vinduer indvendigt mellem mur og karm.

Der er en op til 1 cm. bred - og måske 10 cm. dyb - revne hele vejen
rundt langs karmen.

Har jem & fix en skumgummipølse jeg kan presse ind inden jeg spartler
med polyfylla?

Jeg skal bruge omkring 30 m. i længden så det må godt være til at
betale...

Har ikke lyst til at bruge pu-skum; synes ikke det er så nemt at styre.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hauge

Dato : 09-01-10 19:00

Hans Paulin (6310) skrev:
> Jeg skal bruge omkring 30 m. i længden så det må godt være til at betale...

Fugebund, som kan købes hos XL eller Stark i 50 meters længder, til
ganske fine priser. Har selv lige købt.

Mvh Hauge

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 19:05

Den 09-01-2010, skrev Hauge:

> Fugebund, som kan købes hos XL eller Stark i 50 meters længder, til ganske
> fine priser. Har selv lige købt.

Tak

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-01-10 19:18

Hans Paulin (6310) wrote:

> [...]
> rundt langs karmen.
>
> Har jem & fix en skumgummipølse jeg kan presse ind inden jeg spartler

Du må altså ikke spartle med polyfilla.

I fugen proppes isoleringsmateriale som mineral- eller glasuld så det
udfylder det meste af fugen bortset fra et par cm udvendigt. Udvendigt
lægges et fugebånd (som er den skumgummisnor du omtaler). Fugebåndet
skal placeres en passende afstand (6-8 mm) fra vinduets udvendige flade
så der er plads til en opfuldning med et diffisionsåbent elastisk
fugemateriale som ikke må være helt tæt (vanddamp fra isoleringen skal
kunne diffundere ud gennem fugen). Hvis du anbringer diffusionstætte
fuger udvendigt, rådner dine vinduer i løbet af få år.

I gamle dage brugte man af samme grund tjæret værk og mørtel udvendigt i
fugerne, hvis det er et gammelt hus bør du bruge tidstypiske materialer.
Se mere på http://www.bygningsbevaring.dk/. Vores hus fra 1969 har
mørtelfuger.

Indvendigt kan fugen afsluttes f. eks. med inddækninger af træ eller
gipsplade eller med fugebånd og en elastisk fuge f. eks. af
acrylfugemasse alt efter forholdene.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 19:23

Erik Olsen formulerede spørgsmålet:

> Du må altså ikke spartle med polyfilla.

*Indvendigt*

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-01-10 19:25

Hans Paulin (6310) wrote:
> Erik Olsen formulerede spørgsmålet:

> *Indvendigt*

Du må fanden gale mig ikke spartle med polyfilla, heller ikke
indvendigt. Brug et elastisk fugemateriale egnet til indendørs brug, f.
eks. acrylfugemasse.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 19:28

Erik Olsen har bragt dette til os:

> Du må fanden gale mig ikke spartle med polyfilla, heller ikke indvendigt.
> Brug et elastisk fugemateriale egnet til indendørs brug, f. eks.
> acrylfugemasse.

Nå, hvad sker der ved dét?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-01-10 19:32

Hans Paulin (6310) wrote:
> Erik Olsen har bragt dette til os:

> Nå, hvad sker der ved dét?

Polyfillaen revner.

Sig mig, er du totalt uvidende om hvordan de forskellige dele af en
bygninger arbejder i forhold til hinanden?

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 19:41

Følgende er skrevet af Erik Olsen:

> Polyfillaen revner.

Ikke hér.

Fik skiftet - og fuget - de første 2 vinduer før sommerferien sidste
år.

Brugte forsøgsvis polyfilla i revnen mellem vindue og mur og det revner
ikke af betydning.

Lys på, briller af og snuden helt tæt på kan man hist og her se nogen
kapilarrevner, men dét gør mig ikke noget; gider ikke stå og fedte med
fugemasse.

> Sig mig, er du totalt uvidende om hvordan de forskellige dele af en bygninger
> arbejder i forhold til hinanden?

Stort set.

Men har fuget vinduer indvendigt hér siden 1984 med både polyfilla og
fugemasse så har da lidt erfaring.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-10 22:24

> Men har fuget vinduer indvendigt hér siden 1984 med både polyfilla og
> fugemasse så har da lidt erfaring.

HeHe,,, et eller andet siger mig du gør noget forkert eller har fandens
mange vinduer ;)

Kasper

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 22:31

Kasper:

> HeHe,,, et eller andet siger mig du gør noget forkert

Hvorfor?

> eller har fandens mange
> vinduer ;)

10 styks

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hauge

Dato : 09-01-10 23:02

Hans Paulin (6310) skrev:
> Hvorfor?

26 års fugning af de samme 10 vinduer

Mvh Hauge

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-01-10 00:15

Efter mange tanker skrev Hauge:

> 26 års fugning af de samme 10 vinduer

Jup!

....men ikke nødvendigvis hver dag!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivar

Dato : 09-01-10 22:53

Hans Paulin (6310) skrev:

> Brugte forsøgsvis polyfilla i revnen mellem vindue og mur og det revner ikke
> af betydning.

Nu er det også begrænset, hvor meget 10 mm fuge kan sprække, men
det skal slet ikke sprække. Træ og sten er to forskellige materialer,
der "arbejder" forskelligt ved variationer i temperatur og fugtighed.
Der må IKKE bruges en ufleksibel spartelmasse som Polyfilla mellem
to så forskellige materialer. Du skal jo bare have sprækker på et
par tiendedele millimeter, så skvatter din Polyfilla ud.

At bruge Polyfilla til at fuge vinduer med, er byggesjusk.

Ivar Magnusson

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-01-10 00:25

Ivar formulerede spørgsmålet:

> [...]
> der "arbejder" forskelligt ved variationer i temperatur og fugtighed.
> Der må IKKE bruges en ufleksibel spartelmasse som Polyfilla mellem

Ville jeg heller ikke have gjort hvis vinduerne ikke havde været af
plastic

> Du skal jo bare have sprækker på et
> par tiendedele millimeter, så skvatter din Polyfilla ud.

Dét er der nu ikke risiko for hér

Havde oprindelig tænkt mig at fuge en evt. opstået fuge mellem
polyfilla og vindue med (acryl)fugemasse (gjorde jeg da der var
monteret trævinduer), men der er ikke behov for det hér.

> At bruge Polyfilla til at fuge vinduer med, er byggesjusk.

Jeg tænker huset overlever mig

Har for eksperimentets skyld lige fuget et lille (badeværelses)vindue
med acrylfugemasse; dét tog det meste af en hel patron, så vi snakker
noget der - i givet fald - ville koste 14 patroner til de resterende 7
(store) vinduer; dét er jo i første omgang noget dyrere end de 85 kr.
man gir for 5 kg. polyfilla

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-01-10 12:16

Hans Paulin (6310) wrote:

> Ville jeg heller ikke have gjort hvis vinduerne ikke havde været af
> plastic

Gudfaderbevares. Så vil jeg ikke spilde mere tid på at give dig gode
råd.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-01-10 16:00

Erik Olsen skrev den 10-01-2010:

> Så vil jeg ikke spilde mere tid på at give dig gode råd.

Ku jeg bare stole på dét...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivar

Dato : 10-01-10 12:48

Hans Paulin (6310) skrev:

> Ville jeg heller ikke have gjort hvis vinduerne ikke havde været af plastic

Plast i sig selv har større termisk udvidelseskoefficient end træ.

Ivar Magnusson

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-01-10 15:59

Ivar formulerede spørgsmålet:

> Plast i sig selv har større termisk udvidelseskoefficient end træ.

Ka være de er mindre saftige end mine gl. trævinduer!?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 09-01-10 19:45

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev

> [...]
> så der er plads til en opfuldning med et diffisionsåbent elastisk
> fugemateriale som ikke må være helt tæt (vanddamp fra isoleringen skal

Har ellers set en del gummifuger, de har vel ingen af dem den egenskab?

For mig er det nærliggende at antage at fugten har mere end rigeligt let ved
at smutte udenom fugen gennem murstenen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-01-10 20:59

Preben R. Sørensen wrote:

> Har ellers set en del gummifuger, de har vel ingen af dem den
> egenskab?

I en del år har været brugt fugematerialer som ikke er diffusionsåbne.
Mange har betalt i form af for kort levetid på deres nye vinduer.

> For mig er det nærliggende at antage at fugten har mere end rigeligt
> let ved at smutte udenom fugen gennem murstenen.

Det kommer meget an på hvor porøse pågældende mursten er. Ved nyere
hårdt brændte mursten kniber det gevaldigt.

Læs om problemet i
http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/moertelfuger.pdf