Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flash
Fra : edbfreak

Dato : 09-01-10 12:59

Jeg har et Canon EOS 500d og skal bruge en flash. Spørgsmålet er som om jeg
skal vælge Sigma EF 530 DG ST for Canon Kamera til 1189-. eller Canon
Speedlite 430EX II til 1900.- Sigma har jo et større ledetal og er
billigere, men er det lige så godt som Canons

Fra : steenras

Dato : 09-01-10 20:52

edbfreak skrev:
> [...]
> Speedlite 430EX II til 1900.- Sigma har jo et større ledetal og er
> billigere, men er det lige så godt som Canons

En tredje mulighed er Nissin Lite DI-622 som fx fås hos VEFA Foto (til
949.-) Jeg har brugt Sigma EF 500 DG ST, men synes Nissin er bedre (kan
bl.a. virke som slaveblitz). Virker hver gang.

mvh Steen Rasmussen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-10 22:28

edbfreak wrote:
> [...]
> Speedlite 430EX II til 1900.- Sigma har jo et større ledetal og er
> billigere, men er det lige så godt som Canons

Jeg véd snart ikke... Jeg havde selv kig på en Sigma til min EOS D60,
men efter at have læst en hel del reviews, droppede jeg tanken om at
vælge Sigma. Jeg læste ihvertfald ingen reviews, der gav over 3,5 af 5
stjerner, mens stort set alle de originale EX blitz lå på 4-5 stjerner.
Så jeg valgte at gå efter en brugt 430EX, 480EX eller 580EX. Jeg var
heldig at finde en 430EX, der både virker og ser ud som ny til lige omk.
1000kr.. Det er en fantastisk blitz at arbejde med...

Alternativt - og klart bedre end Sigma og lige så gode som Canons
originale - vil det nok være en Metz Mecablitz, du skal gå efter. De har
både dedikerede modeller med ledetal fra 36 til 58 til Canon EOSD, samt
nogle af deres større modeller med SCA adaptersystem, hvor der nu kan
fås SCA adapter til brug med digitale SLR. - Jeg har ellers altid været
en svoren tilhænger af Metz, da jeg synes, deres farvelægning ved brug
af blitz bliver mere naturlig. - Jeg købte fx. min første Mecablitz
(Mecablitz 185C) i 1968 og har nu udover min 430EX også et par andre
rimeligt kraftige blitz med SCA adapter. - Desværre er de to modeller -
45CL-4 og 32MZ-2 så gamle, at de ikke kan bruge de nye SCA adaptere. -
Til gengæld kører de kanongodt på mine analoge EOS.

Du kan downloade deres katalog i PDF format her:
http://www.metz.de/de/foto-elektronik/katalog.html
Du kan læse mere om Mecablitz modellerne her. - Desværre er siden på
tysk, men jeg mener da, de også plejer at have den på engelsk..-)
http://www.metz.de/de/foto-elektronik/metz-mecablitz-modelle.html

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Lund Milo

Dato : 12-01-10 06:21

"edbfreak" <edbfreak@yahoo.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Speedlite 430EX II til 1900.- Sigma har jo et større ledetal og er
> billigere, men er det lige så godt som Canons

Jeg har faktisk den nævnte flash til mit EOS 400D, og synes det spiller
rimeligt godt sammen.

Jeg har ikke fortrudt at jeg købte den i stedet for en original Canon.

Mvh.

Michael Lund Milo