Lastbiler og vand/sne/is på taget
Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 09-01-10 21:03

Hej!

Forleden dag gik turen mod tysland af E45, og her lå jeg er par bilers
afstand bag et par lastbiler med hænger på.
Over flere omgange fik vinden store plader af is/sne til at flyve fra
hængeren og ned på vejen bagved. Det gav naturligt en masse farlige
opbremsninger, da ingen biler havde lyst til at få sådan en plade på
forruden.
Når jeg husker tilbage til somre/varmere tider, så har jeg også ofte set
store mængder vand ligge deroppe. Dette var til gene for især
cykellister, når de mange liter vandt faldt ned i forbindelse med
opbremsninger eller hvis lastbilen satte hurtigt igang.

Det fik mig til at tænke på; hvorfor er disse hængere ikke lavet med et
fast tag, evt med en meget svag hældning der gjorde at der ikke kunne
samle sig vand?
Kunne man ikke også tænke sig, at chaufførerne, inden de satte igang,
havde en anordning der løftede den bløde plastdug/tag, og derved tømte den?

Det skal siges, at jeg ikke kender det fjerneste til lastbil
konstruktioner, og iøvrigt aldrig har kørt i en :)

--
/Bjarke
http://backup.cent.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 09-01-10 21:24

Bjarke Ravn-Jonsen skrev:
> [...]
>
> Det skal siges, at jeg ikke kender det fjerneste til lastbil
> konstruktioner, og iøvrigt aldrig har kørt i en :)

Fast tag dur ikke på pressenningbiler, da taget ofte skal kunne skubbes
væk for at læsse eller losse bilen.
Men chafføren bør tjekke bilen for is inden han kører afsted. Isflager
kan være livsfarlige for andre medtrafikanter.
Hilsen Matthias

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-10 21:31

"Matthias H. Matthiessen" <matthiessen@dioder.dk> wrote in message

> [...]
> Men chafføren bør tjekke bilen for is inden han kører afsted. Isflager kan
> være livsfarlige for andre medtrafikanter.

Så nogle smidt på cykelstien i en rundkørsel.... ikke heldigt

Kasper

Fra : Leo

Dato : 09-01-10 22:50

Kan kun være enig i at det er et problem med is og sne på taget af disse
hængere.

Men jeg må så også konstatere at på det nye trafikcenter som blev inviet
lige uden for den by jeg bor i, sidste sommer/efterår, ikke har nogen
anordning der giver lastbilerne mulighed for at gøre noget ved problemet, og
det er jo egentlig hammer dårligt, for jeg tænker nok at de gerne ville hvis
de kunne, men hvis ikke mulighederne er der, så er det jo ikke let at gøre
noget ved. Men det kunne jo være du skulle sende din mail til
Trafikministeriet, det er vel dem det høre under, kunne jo være fint at høre
om de har en mening om det.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-10 22:42

"Matthias H. Matthiessen" skriver:

> Men chafføren bør tjekke bilen for is inden han kører afsted. Isflager
> kan være livsfarlige for andre medtrafikanter.

En kollega på mit tidligere arbejde fik trykket taget på sin Cordoba på
den konto

Klaus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 09-01-10 23:24

Matthias H. Matthiessen skrev:
> [...]
> Men chafføren bør tjekke bilen for is inden han kører afsted. Isflager
> kan være livsfarlige for andre medtrafikanter.

Der er intet til hinder for at konstruere et presenningtag så der ikke
kan ligge vand på det.

Det er blot at gøre det. Det vil end ikke koste mere.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 23:28

Finn Guldmann wrote:

> Der er intet til hinder for at konstruere et presenningtag så der ikke
> kan ligge vand på det.
>
> Det er blot at gøre det. Det vil end ikke koste mere.

Næe .. en smule inspiration fra et almindeligt hustag ville kunne klare det.

--
- Frank

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 10-01-10 00:24

On Sat, 09 Jan 2010 23:23:56 +0100, Finn Guldmann <n@a.invalid> wrote:

>Der er intet til hinder for at konstruere et presenningtag så der ikke
>kan ligge vand på det.

>--

Nej, det er der ikke, men hvordan vil du forklare speditøren om de
kubik der står tilbage på perronen, fordi du har bygget med skråtag?
Der skal måske være en lille fiks kvist på det tag? ,-)

Og hvad med sne? Det bliver liggende på selv meget skrå tage, og mens
du holder i en efter forholdene varm sluse ved terminalen, så begynder
sneen at tø, men når du så kører igen, fryser den til isflager.

Jeg vil foreslå, at vi i lighed med, når der kommer istapper på
husene, monterer nogle orange koner, så folk må køre langt udenom. Så
ville arrangementet godt nok fylde noget mere, men så skal du bare
montere rotorblink, og ringe efter et par følgebiler. ))

Inden du nu kommer for godt i gang og stiller med argumenter som:
Jamen jeg kører med kapeltrailer, og så kan jeg inde fra traileren med
en kost el.lign. skubbe på pressenningen så sne/vand falder af, så vil
jeg godt gøre dig opmærksom på, at det er skidesvært med en
box/køletrailer.

Og nej, du skal ikke bevæge dig op på taget af sådan en karl. De tage
er skidespinkle!!

>--

>Det er blot at gøre det. Det vil end ikke koste mere.

>--

Jamen så gør du det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-01-10 00:29

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
> du holder i en efter forholdene varm sluse ved terminalen, så begynder
> sneen at tø, men når du så kører igen, fryser den til isflager.

Formodentligt begynder selvsamme sne at rutsche af når vogntoget bevæger
sig.

Den eneste ulempe er højere højde. Højde som der ikke umiddelbart er nytte
af.

--
- Frank

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-10 01:40

Frank Leegaard skrev:
> [...]
> sig.
> Den eneste ulempe er højere højde. Højde som der ikke umiddelbart er nytte

På en trailer med fast tag (køletrailer) vil den nødvendige højdeforskel
være så lille at den kan tages af den plads der skal være over godset,
uden at det gør noget der.

På en p-trailer, hvor taget ikke er fast men kan danne hulninger, skal
højden være mere. Men der kan den der luftpude jo bruges. Man skal blot
huske at tømme den for luft inden man kører. Men det kan jo ment laves
så det kan ske mens man står på jorden.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-10 01:36

folmer@rasmussen.dk skrev:
> Nej, det er der ikke, men hvordan vil du forklare speditøren om de
> kubik der står tilbage på perronen, fordi du har bygget med skråtag?
> Der skal måske være en lille fiks kvist på det tag? ,-)

Nu behøver du ikke blive grov.

Du ved godt selv hvor lidt der skal til for at der ikke kan stå vand på
taget af din trailer.

Men, som du selv har været inde på, så ved du også godt hvor besværlig
det er at få is af taget når først traileren er læsset.

Og jeg er da ikke sikker på andet end netop den der gummibude, fra Krone
(?) netop er den løsning vi går og mangler.

> Og hvad med sne? Det bliver liggende på selv meget skrå tage, og mens
> du holder i en efter forholdene varm sluse ved terminalen, så begynder
> sneen at tø, men når du så kører igen, fryser den til isflager.

Sne er altså ikke farligt før det har været smeltet til vand og derefter
froset til is.

Om du så har ½ m sne på taget er det ikke værre end hvad jeg går stærkt
ud fra du selv har kørt i oppe i Sverige i timevis. Og her vil det ikke
blive liggende ret længe. Vel at mærke hvis det er blevet forhindret i
at blive til is på taget. (Hvor meget fald tror du der er på dine
tagrender på de 1,3 m det max kan blive fra midt og ud til siden på en
trailer? (Nej, det ved du måske ikke, men der er langt under 1 cm, og
der løber vandet da lystigt. Hvis de altså er sat rigtig op.))

> [...]
> ville arrangementet godt nok fylde noget mere, men så skal du bare
> montere rotorblink, og ringe efter et par følgebiler. ))

Nu er jeg ikke velbevandret nok til at vide hvad du mener med "orange
koner".

> [...]
> en kost el.lign. skubbe på pressenningen så sne/vand falder af, så vil
> jeg godt gøre dig opmærksom på, at det er skidesvært med en

Jamen vi er da helt enig. Men på en køletrailer vil et fald, fra midten
og ud til siderne, på 1 cm (lidt nok til at de fleste speditører ikke
vil opdage det) være nok til at vandet løber af. Omkring sneen er det
det samme som jeg har skrevet længere oppe.

> Og nej, du skal ikke bevæge dig op på taget af sådan en karl. De tage
> er skidespinkle!!

Der er mere end to meter ned, uden gelænder, så det må jeg slet ikke.

> Jamen så gør du det.

Nu er jeg ikke lige trailerbygger, så.....

Fra : Tom Jensen

Dato : 10-01-10 01:48

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
> er skidespinkle!!
>
> --
>
> Venlig hilsen
> Folmer

hej folmer .
nu er det godt nok lidt over 10 år siden jeg var ansat hos norfrig og lavede
kølecontainere ,men dem kunne du nu sagtens gå rundt på taget uden frygt for
at brage igennem.

jeg tvivler meget på at de bliver lavet svagere idag .

mvh
tom jensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-10 12:45

> Jamen så gør du det.

Stakkels lastbil chauffører, så må de jo vente med at køre til isen er tøet
op ;)

Kasper

Fra : Andersen [3650]

Dato : 09-01-10 22:54

Bjarke Ravn-Jonsen forklarede:
> [...]
>
> Det skal siges, at jeg ikke kender det fjerneste til lastbil konstruktioner,

Desværre er mange bilister idag blevet mere og mere egocentreret og
tænker ikke på andre. Lastbilerne som du nævner, sørger ikke for at
"tømme" taget (her tænker jeg specielt på is som kan være endog meget
farligt), bilisterne som ikke rydder lygter/vinduer for sne, og også
cyklisterne skal have et fur De pakker sig ind så de ikke kan
orientere sig ordentligt.
Uanset hvilken kategori man befinder sig i, så er det muligt at gøre
turen mere sikker (for alle) med blot få minutters indsats.
Lastbilerne skal lige tage en lægte eller tilsvarende og løfte op i
taget så isen ryger ned. Bilerne skal der lige gåes en tur rundt om og
feje sne ned. Cyklisterne skal lige stoppe op og orientere sig førend
de kører på tværs.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Kent Friis

Dato : 10-01-10 16:45

Den Sat, 09 Jan 2010 21:02:57 +0100 skrev Bjarke Ravn-Jonsen:
> Hej!
>
> Forleden dag gik turen mod tysland af E45, og her lå jeg er par bilers
> afstand bag et par lastbiler med hænger på.

"Et par bilers afstand" - hvor meget er det? 10 meter? I så fald gik
hastigheden vel ikke med mere end 20 km/t?

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 10-01-10 17:04

On 10-01-2010 16:44, Kent Friis wrote:

> "Et par bilers afstand" - hvor meget er det? 10 meter? I så fald gik
> hastigheden vel ikke med mere end 20 km/t?

Ok ok, så ikke direkte længden af en bil. Men et par kørende bilers afstand.

|lastbil| - - |bil| - - |bil| - - |mig|

Hvis det er bedre forklaret.

--
/Bjarke
http://backup.cent.dk

For mail, ret til dansk TLD

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 10-01-10 17:30

On Sun, 10 Jan 2010 17:04:13 +0100, Bjarke Ravn-Jonsen
<bjarke@mandril.invalid> wrote:

>Ok ok, så ikke direkte længden af en bil. Men et par kørende bilers afstand.
>
>|lastbil| - - |bil| - - |bil| - - |mig|
>
>Hvis det er bedre forklaret.

>--

De fleste af os har forstået det, men Kent Friis bruger det meste af
sin tid på bedækning af fluer.

Det har vi næsten vænnet os til.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 10-01-10 19:09

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> De fleste af os har forstået det, men Kent Friis bruger det meste af
> [...]

Jeg havde fat i en af de "professionelle" chaufører der med deres overlegne
erfaring og køreevner får os andre til at fremstå som sande amatører, han
kører for at større fragtfirma her i byen og havde også smidt et mindre is
bjerg da han drejede ind på grunden, jeg fik fortalt ham hvor muggen jeg var
blevet hvis det var sket 10 meter længere fremme ovenpå min bil... Men
professionel som han er har han sikkert beregnet hvor han ville smide isen
af, det er sikkert bare for svært for en amatørbilist som mig at fatte.
Igen vil jeg fremføre at der også her er en kæmpeforskel på den mængde is
der falder af en lastbil i forhold til en personbil, så derfor burde der
være en større ansvarsfølelse, men den mangler jeg endnu at opleve, både her
og på alle mange andre punkter der har været diskuteret her (bremselængder,
afstand, opmærksomhed under kørsel m.m)
Så stram op, eller ram i det mindste en af jeres professionelle kollegaer
med jeres is, selvom de selvfølgelig med deres overlegne teknik aldrig ville
blive ramt.

/Carsten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 10-01-10 19:36

folmer@rasmussen.dk skrev:
> De fleste af os har forstået det, men Kent Friis bruger det meste af
> sin tid på bedækning af fluer.
> Det har vi næsten vænnet os til.

Måske Kent blot går lidt mere op i det med afstand end de fleste.

Hvis vi overfører ovenfor viste opstilling til det virkelige liv bliver det;
|lastbil| - - |bil| - - |bil| - - |mig|
6m 4,5m 6m 4,5m 6m
(bag en overhalende lastbil, med 90 km/t på motorvejen, er afstandene
mellem bilerne højt sat.)
hvilket giver at hastigheden ikke må komme ret meget over 50 km/t før,
_sidste_ ("mig"), bil i rækken er for tæt på lastbilen. Og 12 km/t hvis
vi skal regne med første bil.

Og skulle du, Folmer, være uenig med mig kan det skyldes at meget af din
kørsel foregår i Sverige. Hvor det er min erfaring at de er ret meget
bedre til det der med afstand end vi er herhjemme.

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-10 12:49

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> [...]
> |lastbil| - - |bil| - - |bil| - - |mig|
> 6m 4,5m 6m 4,5m 6m
> (bag en overhalende lastbil, med 90 km/t på motorvejen, er afstandene

Tegningen passer ikke... for som regel ligger lasbilen i overhalings sporet
en 5-7 min, så er der ikke kun 3 biler men mere end 30 biler....

(90km/t-91km/t elefant væddeløb)

Kasper

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-10 19:12

Kasper skrev:

> Tegningen passer ikke... for som regel ligger lasbilen i overhalings
> sporet en 5-7 min, så er der ikke kun 3 biler men mere end 30 biler....

Nu gik den oprindelige tegning jo kun til "mig".

> (90km/t-91km/t elefant væddeløb)

Og hvad så? Har du noget der er mere vigtigt at nå end dit liv?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-10 19:17

Finn Guldmann skriver:

> Og hvad så? Har du noget der er mere vigtigt at nå end dit liv?

Jeg formoder at du holder dig bag ham med trailer der har forvildet sig
ud på motorvejen og kører 70?

Klaus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 13-01-10 19:36

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Jeg formoder at du holder dig bag ham med trailer der har forvildet sig
> ud på motorvejen og kører 70?

Det er jeg jo nødt til, enten fordi Kloge Åge har bestemt at det er
lastbilernes skyld alt sammen, eller fordi dem i Legobilerne har grusomt
travlt med at sørge for at lastbilerne allerfald ikke skal have lov at
køre i mere end det ene spor.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-01-10 19:42

Finn Guldmann skriver:

> [...]
> lastbilernes skyld alt sammen, eller fordi dem i Legobilerne har grusomt
> travlt med at sørge for at lastbilerne allerfald ikke skal have lov at

Det der det lød mest som en ordentlig omgang tudekiks.

Men så kender vi dig, al ret til truckerne!

Klaus

Fra : Kent Friis

Dato : 14-01-10 21:09

Den Sun, 10 Jan 2010 19:36:05 +0100 skrev Finn Guldmann:

> Måske Kent blot går lidt mere op i det med afstand end de fleste.

Nej, jeg læste det faktisk som et par billængders afstand.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"