ABS bremser.
Fra : JBH

Dato : 09-01-10 19:37

Er det indbildning eller kan det passe at en bil uden ABS faktisk har
kortere standselængde i visse situationer (især is) end en gammel potte
uden.

PS. Det er den første vinter hvor jeg har en bil med ABS.

mvh
JBH

Fra : Harald Blaatand

Dato : 09-01-10 19:41

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> uden.
>

> PS. Det er den første vinter hvor jeg har en bil med ABS.

Kan det passe at;en bil uden ABS har kortere standselængde end en bil uden
ABS?

Aner det ikke,hvad mente de mon ? ;.-)

Mvh

Steen

Fra : JBH

Dato : 09-01-10 20:39

"Harald Blaatand" <bigtwincam88@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> "JBH" <skodkontoen@hotmail.com> wrote in message

> Kan det passe at;en bil uden ABS har kortere standselængde end en bil
> uden ABS?
>
> Aner det ikke,hvad mente de mon ? ;.-)

Åhh, ja . jeg mente naturligvis forskellen på "med ABS" og "uden ABS" (jeg
er ikke radikal....

mvh
JBH

Fra : Ivan Madsen

Dato : 09-01-10 20:45

On Sat, 9 Jan 2010 20:38:59 +0100, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

>"Harald Blaatand" <bigtwincam88@larsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

>Åhh, ja . jeg mente naturligvis forskellen på "med ABS" og "uden ABS" (jeg
>er ikke radikal....

gennemsnitsbilisten standser uden tvivl kortest med ABS - muligvis kan
en erfaren racerkører/rallykører slå ABS*en på enkelte specielle
underlag, men generelt for stadardbilisten så bare tro på
elektronikkern! Jeg så en test tilbage i 90erne hvor en rallykører
vandt over ABS på grus og intet andet - måske sne+is kan give det
samme, men generelt - ABS vinder.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-01-10 09:35

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

> elektronikkern! Jeg så en test tilbage i 90erne hvor en rallykører
> vandt over ABS på grus og intet andet - måske sne+is kan give det

du kan faktisk selv mærke at bilen bremser bedst når ABS ikke er i
funktion - især her i vintervejret. Brems alt hvad du kan på et underlag med
samme friktion på hele bremselængden (træd bremsen i bund) og slip ganske
let, så ABS ikke træder i funktion. Du vil mærke en betydelig forbedring af
bremsningen.

--
Per

Fra : Ivan Madsen

Dato : 09-01-10 19:42

On Sat, 9 Jan 2010 19:36:49 +0100, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>uden.
>

>PS. Det er den første vinter hvor jeg har en bil med ABS.

Jeg mener at huske, at det gamle Bilen Motor og Sport lavede nogle
tests. På visse grusveje vandt manden over elektronikken - ellers
aldrig. Måske på is med pakket sne, fordi sneen giver ekstra friktion
i forhold til at "køre over den" uden blokering. Men ellers - ABS
vinder altid.

Fra : JBH

Dato : 09-01-10 20:46

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> aldrig. Måske på is med pakket sne, fordi sneen giver ekstra friktion
> i forhold til at "køre over den" uden blokering. Men ellers - ABS

Jeg er ikke i tvivl på forskellen på sne, her vinder ABS klart, men på ren
is, er det ligesom ABS'ens huggeri giver en markant længere stanselængde
frem for 4 stillestående hjul. Måske det bare er min ABS (bil) som er for
gammel :-/

mvh
JBH

Fra : Ivan Madsen

Dato : 09-01-10 20:52

On Sat, 9 Jan 2010 20:45:41 +0100, "JBH" <skodkontoen@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>frem for 4 stillestående hjul. Måske det bare er min ABS (bil) som er for

Det skal man selvfølgelig ikke argumentere mod, men min oplevelse er
nu ikke, at jeg troede på jeg ville have haft større held med at
standse, når der virkelig var glat. Har haft et par oplevelser på
noget der lignede ren is - det var ikke sjovt! Men....lidt ratvrideri
og sår'n gjorde, at det ikke gik galt. At man holdt og så lidt
underligt ud er en anden sag )

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 22:59

JBH wrote:
> [...]
> på ren is, er det ligesom ABS'ens huggeri giver en markant længere
> stanselængde frem for 4 stillestående hjul. Måske det bare er min ABS

Tror jeg ikke. Selv gammel ABS vil vinde over en fører.

Den BMW jeg skrev om var nok fra 87

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 18:10

JBH skrev:

> [...]
> frem for 4 stillestående hjul. Måske det bare er min ABS (bil) som er for

Foranlediget af en situation i går aftes hvor føret sammenholdt med
'bakke-ned' fik Gøjt'en til at ABS'e hen mod vigepligt, kom denne tråd i
erindring, hvorfor jeg lige genåbner den:

Jég følte i situationen at ABS'en burde kunne gøre det bedre, men i den
sidste ende er det nok nærmere stress og panik der får hjernen op i
omdrejninger som stikker af fra situationen og jeg tror at det er
akkurat det samme du har oplevet da den våde is overraskede dig!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 19:47

JBH skrev:
> Er det indbildning eller kan det passe at en bil uden ABS faktisk har
> kortere standselængde i visse situationer (især is) end en gammel potte uden.
>
> PS. Det er den første vinter hvor jeg har en bil med ABS.

Det snyder måske én rent psykologisk at bilens bremser ind imellem
"giver slip" i forhold til en traditionel bil.

Kan huske da jeg første gang blokkede konens Carina på en glat
jernbaneoverskæring (i forhold til min egen Kadett GSi uden abs); det
føltes bestemt ikke rigtigt

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-01-10 20:11

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> [...]

Hold da op - jeg har ikke haft en bil u/ABS siden 1991...

> Det snyder måske én rent psykologisk at bilens bremser ind imellem "giver
> slip" i forhold til en traditionel bil.

Der var engang en test, hvor en rallykører var bedre til at bremse uden ABS
end en normalbilist kunne gøre det med ABS. Om den tese holder endnu med
dagens sofistikerede bremsesystemer, ved jeg imidlerid ikke...

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 20:27

Mogens (K):
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
>
> Hold da op - jeg har ikke haft en bil u/ABS siden 1991...

GSien var en 87'er; på senere modeller fandets det i hvert fald...

> Der var engang en test, hvor en rallykører var bedre til at bremse uden ABS
> end en normalbilist kunne gøre det med ABS. Om den tese holder endnu med
> dagens sofistikerede bremsesystemer, ved jeg imidlerid ikke...

A tvivler.

Mogens H. Damkier sagde go for dem, så dét...

Sidder i øvrigt og kigger på nogle restaurede eksemplarer af en bil jeg
havde engang - NSU 1200 TT :

http://www.lacante.com/

Man blir helt nostalgisk

I øvrigt: ved du er 17M/20M RS-fan:

Min fars nabo havde fået lov af konen til at købe en ny 17M i stedet
for den gamle; han bestilte så en RS på 2 liter; desværre i
brunmetallic, men hva...

Den blev leveret med nogle orginale - ret specielle - fælge som du
sikkert godt husker, men efter nogen tid syntes konen det var for meget
at køre rundt med dem, så han måtte ud og købe nogle plastic-navkapsler
til at dække dem med!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-01-10 23:30

> GSien var en 87'er; på senere modeller fandets det i hvert fald...

Ja de var langt fremme i skoene - Opel :)

> A tvivler.
> Mogens H. Damkier sagde go for dem, så dét...

LOL - nostalgiker

> Sidder i øvrigt og kigger på nogle restaurede eksemplarer af en bil jeg
> havde engang - NSU 1200 TT : http://www.lacante.com/
> Man blir helt nostalgisk

Først når vi får billederne af din 412 E og se !!

> I øvrigt: ved du er 17M/20M RS-fan:

Ja for dælen da !

> Min fars nabo havde fået lov af konen til at købe en ny 17M i stedet for
> den gamle; han bestilte så en RS på 2 liter; desværre i brunmetallic, men
> hva...

Sån een SKAl være sølv med sorte fartstriber

Kvinder

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-01-10 00:44

Mogens (K) har bragt dette til os:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Ja de var langt fremme i skoene - Opel :)

Var jeg sq ikke engang klar over - no kiddin'

> LOL - nostalgiker

Jup; han var Gud!

> Først når vi får billederne af din 412 E og se !!

Et enkelt ligger der på hjemmesiden:

http://sites.google.com/a/zofiaoghans.dk/www/VW412.jpg

Den var helt standard, så der var ik så meget at rafle om

> Ja for dælen da !

Hæ hæ

> Sån een SKAl være sølv med sorte fartstriber

Dén farve havde min farbror forgængeren med "hofteskade" i

> Kvinder

Ville osse gerne ha 'rinaen sænket med øget sporvidde, men konen er
bange for den blir for ukomfortabel

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 10-01-10 01:06

> Dén farve havde min farbror forgængeren med "hofteskade" i

> Ville osse gerne ha 'rinaen sænket med øget sporvidde, men konen er bange
> for den blir for ukomfortabel

Har hun da ikke sin egen bil?
Så må hun da pænt lære at din bil er _din_ bil.

(nu må jeg vist hellere skynde mig at krybe tilbage i musehullet)

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 10-01-10 01:12

Efter mange tanker skrev Uffe Bærentsen:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Har hun da ikke sin egen bil?

Jo, 'rinaen er hendes

Men det pynter jo ikke ligefrem med sået højbenet og smalsporet køretøj
i carporten!

> Så må hun da pænt lære at din bil er _din_ bil.

Årh, sårn ser vi heller ikke på det

> (nu må jeg vist hellere skynde mig at krybe tilbage i musehullet)

Dét gør sq ikke noget

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-01-10 09:39

> [...]
>
> Mogens H. Damkier sagde go for dem, så dét...
>
> Sidder i øvrigt og kigger på nogle restaurede eksemplarer af en bil jeg

Jeg er ikke fan - men jeg har da haft en 17M RS :)

Da oliekrisen kom i 78(?) skyndte jeg mig at sælge :)

Den var så også forsynet med en 2,6 motor.

Og så har jeg kørt diesel lige siden. Så lærte jeg dét :)
--
Per

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-01-10 09:49

Per Henneberg Kristensen skrev den 11-01-2010:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Jeg er ikke fan - men jeg har da haft en 17M RS :)
>
> Da oliekrisen kom i 78(?)

-72

> skyndte jeg mig at sælge :)
>
> Den var så også forsynet med en 2,6 motor.

Grundstenen til dén motor var osse lagt inden oliekrisen.

Min 2,3l gik 9 km/l i en Granada.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 11-01-10 10:22

> -72

Bilfrie søndage - hvem husker ikke dem
(vi ser Krønniken lige i øjeblikket - man blir helt nostalgisk)

> Grundstenen til dén motor var osse lagt inden oliekrisen.

Pragtfulde motorer - de V6'er dér fra Ford !

> Min 2,3l gik 9 km/l i en Granada.

Og??
Jeg er dælme så træt af dagens DK, hvor folk ikke spekulerer i andet end
brændstoføkonomi. Prøv at komme videre i jeres liv - BJ og I andre

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-01-10 10:49

Efter mange tanker skrev Mogens (K):

> Og??
> Jeg er dælme så træt af dagens DK, hvor folk ikke spekulerer i andet end
> brændstoføkonomi. Prøv at komme videre i jeres liv - BJ og I andre

Da jeg gerne ville spise mig mæt hver dag var det en fornøjelse at
skifte over til en Kadett 1,3S noget senere som løb 14 km/l.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : N/A

Dato : 12-01-10 21:06

Fra : N/A

Dato : 12-01-10 21:06

Fra : N/A

Dato : 12-01-10 21:06

Fra : ERLO

Dato : 09-01-10 20:43

Da jeg erhvervede lastvognskørekort var vi på glatbane ved Ebeltoft og
her var der en instruktør som gav opvisning i kørsel med og uden ABS på
glatbanen.
Bilen med ABS krævede mere end den dobbelte bremselængde - stof til
eftertanke.

Mvh. ERLO

Fra : JBH

Dato : 09-01-10 20:51

"ERLO" <ernst.logstrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> glatbanen.
> Bilen med ABS krævede mere end den dobbelte bremselængde - stof til

Det er også min fornemmelse, at ABS giver længere standselængde, når det er
rigtigt glat, men jeg ved ikke om det bare er indbildning :-/

mvh
JBH

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 20:51

Den 09-01-2010, skrev ERLO:
> [...]
> glatbanen.
> Bilen med ABS krævede mere end den dobbelte bremselængde - stof til

Lyder sqtte godt!

Nu må vi ha forbudt abs'en lissom sommerdækkene!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : JBH

Dato : 09-01-10 20:56

> Lyder sqtte godt!
>
> Nu må vi ha forbudt abs'en lissom sommerdækkene!

Jamen, kørte de mange lastbiler som gav problemer for nylig, da ikke med
sommerdæk ?

mvh
JBH

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 20:59

JBH kom med følgende:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Jamen, kørte de mange lastbiler som gav problemer for nylig, da ikke med
> sommerdæk ?

Jow, netop!

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : ERLO

Dato : 09-01-10 21:27

Hans Paulin (6310) skrev:

> Nu må vi ha forbudt abs'en lissom sommerdækkene!

Ja, fremad Don Quixote - Sancho Panza står ved din side

Mvh. ERLO

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 09-01-10 21:48

ERLO forklarede den 09-01-2010:

> Ja, fremad Don Quixote

Dét har vi folk til!

> - Sancho Panza står ved din side

Højt til hest/æsel

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 04-02-10 18:00

ERLO skrev:
> [...]
> glatbanen.
> Bilen med ABS krævede mere end den dobbelte bremselængde - stof til

Selv med ABS kan man vel bremse med gefühl og nærme sig punktet for
blokade og deraffølgende ABS!

Jeg tvivler dog på at det dagligdanske trafikfjols vil kunne bremse
bedre i nogen situation end ABS :-|
Problemet deromkring er at 80% mener de kører bedre end gennemsnittet og
derved også -bremser bedre .........!

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 22:56

JBH wrote:
> [...]
> potte uden.
>

> PS. Det er den første vinter hvor jeg har en bil med ABS.

Kun på grusvej eller dyb sne hvor blokeringen skubber et bjerg" op foran
hjulet.

Har været på glatbane dengang ABS var sjælden. Ingen kom i nærheden af den
gamle E30 BMW med ABS.

Den bremsede konstant på 28 m. Alle vi andre bremsede på alt mellem 35 til
60 meter

--
- Frank

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-01-10 09:41

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> gamle E30 BMW med ABS.
>
> Den bremsede konstant på 28 m. Alle vi andre bremsede på alt mellem 35 til

det fortæller mere om jeres evner end om ABS´en :)

Prøv at gøre som jeg har beskrevet længere oppe og du vil erfare ...

--
Per

Fra : Leo Jensen

Dato : 11-01-10 03:12

On Jan 11, 10:49 am, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:

> Da jeg gerne ville spise mig mæt hver dag var det en fornøjelse at
> skifte over til en Kadett 1,3S noget senere som løb 14 km/l.

Der ville jeg så nok have gået efter lidt højere løn. At gå fra 9 til
14 km/l sparer ikke mange kr. om dagen, men det kan vel give til en
pakke smøger, afhængigt af hvor langt du kører selvfølgelig, men i en
Kadett kan det vel ikke være så langt...

Leo

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 11-01-10 11:23

Leo Jensen skrev:

> Der ville jeg så nok have gået efter lidt højere løn.

Jo tak

Hvordan svitzer jeg som specialarbejder på en maskinfabrik "bare" over
til et område med bedre løn?

Desuden kunne andre forhold (helbredsproblemer) jo osse kunne gøre sig
gældende.

Derudover sad jeg som ungkarl i et nyindkøbt hus; imagine!?

Men har man gået den lige vej med uddannelse og karriere er det svært
at forestille sig at pengene kan være små for andre

> At gå fra 9 til
> 14 km/l sparer ikke mange kr. om dagen, men det kan vel give til en
> pakke smøger, afhængigt af hvor langt du kører selvfølgelig, men i en
> Kadett kan det vel ikke være så langt...

Vi snakker da en besparelse på 50%

Langt og langt; nogen gange eller 3 om året kørte jeg fra 6400 Vester
Snogbæk til området omkring Nykøbing Sjælland.

5 gange i ugen kørte jeg til og fra arbejde = små 30 km. om dagen.

Rent subjektivt havde jeg altid den der følelse af at det var dyrt at
køre i Granadaen; dét tog også lysten til at køre langt.

Efter Kadetten tænkte jeg ikke så meget over dét...

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 12-01-10 21:06

Leo Jensen skrev:

> [...]
> pakke smøger, afhængigt af hvor langt du kører selvfølgelig, men i en
> Kadett kan det vel ikke være så langt...

25% er alt andet lige en besparelse som mange vil bevæge sig en del for
at få, så hvad er der galt i at spare det på brændstof?

Min forrige bil kørte ikke over 11km/l, hvilket med de nuværende priser
svarer til 90ø/km.
I løbet af de fire år med den nuværende dieselbrænder har vi ikke været
over 50ø/km og almindeligvis kører under 45ø/km. (også med de nuværende
priser). Øko-spændet mellem de to biler er således 45ø/km
I løbet af de ca. 80.000km jeg har kørt i perioden er besparelsen på
brændstofsiden således omkring 35.000kr - Dét er sq da til at føle på! :-|

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 12-01-10 21:06

Fra : Leo Jensen

Dato : 12-01-10 14:10

On 12 Jan., 21:06, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> [...]
> I løbet af de ca. 80.000km jeg har kørt i perioden er besparelsen på
> brændstofsiden således omkring 35.000kr - Dét er sq da til at føle på! :-|

Ja da. Jeg ville noget i samme stil med større forbrug kombineret med
færre kilometer, men ikke uden at købe en bil som jeg enten er
voldsomt uinteresseret i (Mazda 5, Citroën C5 eller noget andet
sovemedicin) eller et eller andet i 450.000+ klassen, som formentlig
koster 50.000 kr om året i afskrivning, og så går regnskabet den gale
vej igen, så jeg fortsætter med at frigøre CO2 med britisk stil...

Leo