Bedste dæk bag`?
Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 17:34

Den svenske transportstyrelse angiver:

"
Bästa däcken bak
De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa
väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för
sladd vid bromsning och i svängar. Däcken med största dubbutsticket bör
monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar"

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordon-regler/Dack/Vinterdack/

--
- Frank

Fra : Jørgen L.

Dato : 09-01-10 18:23

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> sladd vid bromsning och i svängar. Däcken med största dubbutsticket bör
> monteras bak. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar"

Hej Frank.

Det er også hvad jeg har lært ved de glat bane kurser jeg har deltaget i.
Og det har altid været sådan,

En bagjuls udskridning er der ikke mange der kan redde mens en forjuls
udskridning, kan man næsten altid redde hvis der er plads

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 23:06

Jørgen L. wrote:
> [...]
>
> En bagjuls udskridning er der ikke mange der kan redde mens en forjuls
> udskridning, kan man næsten altid redde hvis der er plads

Jeg tror på at de kloge hoveder der påstår det ved hvad de taler om. Mindes
ikke anden bagvognsudskridning end på i glatføre på en baghjulstrukken bil,
med mig som passager.

Det var sgu uhyggelig,

Jeg overholder så også oftest den med den bedste dæk bagerst.

Eller i det mindste den med ikke at have decideret ringe dæk bagerst. For
det er IMHO lige så meget det der gælder.

--
- Frank

Fra : Henrik B.

Dato : 18-01-10 16:28

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i meddelelsen

> Hej Frank.
>
> En bagjuls udskridning er der ikke mange der kan redde mens en forjuls
> udskridning, kan man næsten altid redde hvis der er plads

Det er ellers ikke hvad alle "bagskubberne" herinde, forsøger at bilde os
ind.. )

--
FUGMT - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-01-10 16:33

> Det er ellers ikke hvad alle "bagskubberne" herinde, forsøger at bilde os
> ind.. )

Prøv at læse igen: "...forhjulsudskridning kan man næsten altid redde, hvis
der er plads..." - plads DÉT kræver en forhjulsudskridning nemli' masser af
!!!

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-01-10 18:03

Henrik B. wrote:
> "Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er ellers ikke hvad alle "bagskubberne" herinde, forsøger at
> bilde os ind.. )

De har jo en tyrkertro på at deres ESP og hvad det nu hedder i netop deres
bilmodel, redder dem.

--
- Frank

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-01-10 18:09

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> De har jo en tyrkertro på at deres ESP og hvad det nu hedder i netop deres
> bilmodel, redder dem.

Helt på lige fod med "fortrækkerne".

mvh/Bjørn J.

Fra : Brian

Dato : 18-01-10 18:34

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

For en mand der, efter eget udsagn, ikke udtaler sig om noget du ikke har
undersøgt til bunds, lukker du ret meget lort ud...

> Helt på lige fod med "fortrækkenrne".

Jow, men ser du Bjørn - træder du bare lidt for hårdt på gassen i din BMW,
eller rammer en hvid streg på en dag med regnvejr, vender bilen rundt lige
med det samme, og du kan absolut intet gøre.
Det siger Frank selv, og han har rigelig erfaring at trække på, da han har
kørt forhjulstrukne VW'er igennem de sidste 15 år.

/Brian

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-01-10 18:44

KLIP

> For en mand der, efter eget udsagn, ikke udtaler sig om noget du ikke har
> undersøgt til bunds, lukker du ret meget lort ud...

For en BRIAN skulle du nu lige lukke kæften og det med det vuns.....

> Jow, men ser du Bjørn - træder du bare lidt for hårdt på gassen i din BMW,
> eller rammer en hvid streg på en dag med regnvejr, vender bilen rundt lige
> med det samme, og du kan absolut intet gøre.

Det har du ikke en skid forstnad på.

> Det siger Frank selv, og han har rigelig erfaring at trække på, da han har
> kørt forhjulstrukne VW'er igennem de sidste 15 år.

Tjaen..BRIAN skvaddewrhovede..jeg har i de sidste godt 9 år kørt med
forhjulstræk og +320 Hk og +480 Nm på forhjulene.

Luk ædespalten du.

mvh/Bjørn J.

Fra : Henrik B.

Dato : 18-01-10 19:16

> Luk ædespalten du.

Bjørn, jeg tror lige du skal læse Brian's indlæg én gang til, for pointerne,
ironien, og hans svar til Frank, er da vist røget lige hen over hovedet på
dig. )

--
FUGM - The Trademark of World Class Incompetence
http://www.saabklub.dk/

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-01-10 19:34

KLIP

> Bjørn, jeg tror lige du skal læse Brian's indlæg én gang til, for
> pointerne, ironien, og hans svar til Frank, er da vist røget lige hen over
> hovedet på dig. )

Hvis Brian skrev det som ren ironi, så må jeg blankt indrømme, det fes lige
hen over hovedet på mig.

I så tilfælde har Brian herved min uforbeholdne undskyldning for mit angreb
på ham.

mvh/Bjørn J.

Fra : Brian

Dato : 18-01-10 19:46

"Bjørn J." <mrbear@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis Brian skrev det som ren ironi, så må jeg blankt indrømme, det fes
> lige hen over hovedet på mig.

Det var skrevet ironisk. Jeg er en af dem som Henrik kalder "bagskubberne" -
altså jeg mener det er fuldt forsvarligt at køre med baghjulstræk, selv
under vores "ekstreme" vejrforhold

Retfærdigvis fik jeg dog ikke quotet ordentligt. Den første del var reelt
noget Frank havde skrevet.

/Brian - der nu vil åbne ædespalten for at indtage føde...

Fra : Bjørn J.

Dato : 18-01-10 20:28

KLIP

> Det var skrevet ironisk. Jeg er en af dem som Henrik kalder
> "bagskubberne" - altså jeg mener det er fuldt forsvarligt at køre med
> baghjulstræk, selv under vores "ekstreme" vejrforhold

Jeg har nu heller ikke hverken færre eller flere problemer med min
"bagskubber " set i forhold til min gamle "fortrækker" i dette dejlige føre.

Jeg har dog fået en mulighed som virkelig kan bringe legebarnet op i mig og
det er muligheden for at slå alle elektroniske hjælpemidle aldeles fra.

Det var der skutte meget ved i "fortrækkeren".

> Retfærdigvis fik jeg dog ikke quotet ordentligt. Den første del var reelt
> noget Frank havde skrevet.

Det har du helt ret i.

> /Brian - der nu vil åbne ædespalten for at indtage føde...

mvh/Bjørn J. - de forlængst har lukket ædespalten efter indtagelse af føde -
ser nu Topgear og venter på Jetman....

Fra : Simon

Dato : 18-01-10 22:07

> Den svenske transportstyrelse angiver:
> Bästa däcken bak

Mmmm - ja? Er der noget særligt ærinde med netop det indlæg netop nu?....
Spør du om læserne er enige? - Personligt ja! Det har altid været go latin.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 18-01-10 22:23

Simon wrote:

> Mmmm - ja? Er der noget særligt ærinde med netop det indlæg netop
> nu?.... Spør du om læserne er enige? - Personligt ja! Det har altid
> været go latin.

Også i min latinbog. Altså de seneste mange år.

Det er dog omstridt.

Altså mest fra folk der dybest set ikke aner hvad de taler om.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 19-01-10 01:18

Frank Leegaard skrev:

> Også i min latinbog. Altså de seneste mange år.
>
> Det er dog omstridt.
>
> Altså mest fra folk der dybest set ikke aner hvad de taler om.

- - - Eller kører Smart :-|

--
Armand.

Fra : alexbo

Dato : 19-01-10 14:06

"Simon"> skrev i

> Spør du om læserne er enige? - Personligt ja! Det har altid været go
> latin.

God latin,
nærmest sådan noget med at det plejer man, eller som Michelin skriver " det
er føreren vant til".
Engang var det god latin at krydskiftte, ja man kunne få skemaer der viste
hvordan man kunne få reservehjulet med i en rotationsordning.

Jeg synes man burde kunne finde på bedre grunde end "det plejer man", "det
er god latin" eller "det er føreren vant til".

Jeg tror den gode latin med bedste bagdæk er fra dengang der var risiko for
baghjulsblokering ved opbremsning.

Jeg sætter altid de bedste foran, jeg vil hellere glide baglæns ned i en
grøft eller træ end med snuden forrest.
I det hele taget vil jeg gerne have at den ende jeg er i, er den sikre ende.
Skulle jeg skride over i den modgående bane må det helst være med bagenden.
Frygten for at baghjulene blokerer ved en opbremsning og får bilen til at
snurre rundt har ABS'en fjernet.

Jeg synes man skal overveje om man ønsker at banke direkte ind i en
modgående fordi forenden skrider over i den modsatte vejbane i en glat
højrekurve, eller man ønsker at den modgående banker ind i bagenden.

Jeg synes at forhjulene som har det meste af bremsearbejdet skal have de
bedste dæk, det er vigtigere at de står fast end baghjulene der næsten
løfter sig ved en hård opbremsning.

Jeg synes forhjulene som møder vandet først skal have de bedste dæk,
baghjulene kører i forhjulenes spor og har mindre risiko for
aquaplaning.

I det hele taget kunne jeg godt tænke mig at man overvejer mulighederne i
stedet for bare at gøre som plejer.

Jeg synes det vigtigste er at alle dæk er af god kvalitet og med ordentligt
mønster.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 19-01-10 22:55

alexbo wrote:
> [...]
> mulighederne i stedet for bare at gøre som plejer.
>
> Jeg synes det vigtigste er at alle dæk er af god kvalitet og med

Bortset fra sidste sætning var det da en gang idel vrøvl..

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 19-01-10 23:13

"Frank Leegaard" skrev

> Bortset fra sidste sætning var det da en gang idel vrøvl..

Vi skriver alle efter evne,
jeg skriver om biler og teknik det er det jeg har forstand på, og så skriver
jeg om
hvordan jeg ser på tingene.
Du skriver bare dumt det er det du er bedst til.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-01-10 01:07

alexbo wrote:
> [...]
> skriver jeg om
> hvordan jeg ser på tingene.
> Du skriver bare dumt det er det du er bedst til.

Forstand og forstand.

Det er sikkert dumt i dine øjne. Det hænger så nok sammen med lav
fatteevne. Samme fatteevne som du fremturer med at fremvise i det
Michelin-skriv som du totalt har misforstået.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 20-01-10 11:34

"Frank Leegaard" skrev

> Det er sikkert dumt i dine øjne. Det hænger så nok sammen med lav
> fatteevne. Samme fatteevne som du fremturer med at fremvise i det
> Michelin-skriv som du totalt har misforstået.

Michelin våser på samme måde som du gør, de vrøvler løs om hvad føreren er
vant til og hvad han nok vil gøre, og skriver meget lidt om forskellen på
dækplaceringen.
Du vrøvler løs om at andre tager fejl, men intet om hvorfor.
Du er klassens dumme dreng der bare rakker ned på alle andre.

Michelin vejledning i dækmontering:

"Generelt slides fordæk hurtigere end bagdæk, især på forhjulstrukne biler,
som der i øjeblikket er flest af."

"Nye dæk monteret foran: Bilens egenskaber vil ændre sig, fordi vejgrebet
mellem for- og baghjul ændres.
Føreren er vant til at der er mindre greb foran og vil derfor blive
overrumplet."
"Føreren har ikke en chance for at styre bagenden og vil være fristet til at
accelerere yderligere"

"Nye dæk monteret bagerst: Bilens køreegenskaber vil svare til dem som
føreren kender fra før dækkene blev skiftet"

For mig er det rent sludder, for dig er det den hørjere videnskab.
Det er nok forskellen på os.

mvh
Alex Christensen

Fra : CL

Dato : 20-01-10 17:00

alexbo wrote:
> [...]
> føreren kender fra før dækkene blev skiftet"
>
> For mig er det rent sludder, for dig er det den hørjere videnskab.

Enig de folk fra Michelin der har skrevet det vås,
må squ have røget af gummiet,

Carsten Larsen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-01-10 17:20

CL wrote:

> Enig de folk fra Michelin der har skrevet det vås,
> må squ have røget af gummiet,

Naturligvis er det ikke vås. Læs ordentligt i stedet for at fordømme.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 20-01-10 17:59

"CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev

> Enig de folk fra Michelin der har skrevet det vås,
> må squ have røget af gummiet,

Ja, og havde det været et gruppeindlæg eller den lokale dækmand der havde
skrevet kunne man bare ryste på hovedet, men når Michelin et af verdens
største dækfirmaer skriver om dæk forventer man noget om dæk og ikke om
førerens opførsel.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-01-10 17:19

alexbo wrote:
> [...]
>
> "Generelt slides fordæk hurtigere end bagdæk, især på forhjulstrukne
> biler, som der i øjeblikket er flest af."

Hvilket hjulpar står for størsteparten af bremsevirkningen?

> [...]
> føreren kender fra før dækkene blev skiftet"
>
> For mig er det rent sludder, for dig er det den hørjere videnskab.

Det er nok den med fatteevnen. Alt det de siger giver udmærket mening. Jeg
gider dog ikke trække dig igennem det helt store Arveprins Knud.

--
- Frank

Fra : alexbo

Dato : 20-01-10 17:43

"Frank Leegaard" skrev

> Hvilket hjulpar står for størsteparten af bremsevirkningen?

Forhjulene, derfor er det meningsløst at Michelin bruger dette som argument
for at have bedste dæk bag.

Michelin skriver:
"Uanset om din bil er forhjuls- eller baghjulstrukket, skal du montere de
nyeste dæk bagerst"
Senere:
"Generelt slides fordæk hurtigere end bagdæk, især på forhjulstrukne
biler, som der i øjeblikket er flest af."

Der er ingen fornuftig sammenhæng i at bruge et større slid på forhjulene
som argument for at sætte de bedste dæk bagpå.

Jeg skrev selv:
"Jeg synes at forhjulene som har det meste af bremsearbejdet skal have de
bedste dæk, det er vigtigere at de står fast end baghjulene der næsten
løfter sig ved en hård opbremsning."

Det er en af grundene til at sætte de bedste foran, men du og Michelin mener
at det større slid på forhjulene er en god grund til at sætte de bedste på
baghjulene.

Jeg har skrevet en redegørelse for hvorfor jeg sætter de bedste foran, andre
kan hvis de vil skrive hvorfor de vil have de bedste bag, det
er fint nok, det er henvisningen til en vrøvleside jeg er imod.

Jeg er klar over at det er alt for vanskeligt for dig at se tingene i
sammenhæng så du behøver ikke svare, jeg gider i hvert fald ikke mere.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-01-10 23:31

alexbo wrote:
> "Frank Leegaard" skrev

> Forhjulene, derfor er det meningsløst at Michelin bruger dette som
> argument for at have bedste dæk bag.

Du blander tingene sammen. Slidte dæk bremser for øvrigt langt bedre end nye
dæk under mange omstændigheder.

> [...]
> have de bedste dæk, det er vigtigere at de står fast end baghjulene
> der næsten løfter sig ved en hård opbremsning."

Nu var netop udskridning der var fokus.

Som sagt tidligere. Slidte dæk bremser i mange tilfælde bedre end nye.

> [...]
>
> Jeg er klar over at det er alt for vanskeligt for dig at se tingene i
> sammenhæng så du behøver ikke svare, jeg gider i hvert fald ikke mere.

Det er jo dig der ikke forstår at manden - eller kvinden - fra Michelin
prøver at være nuanceret og derfor skriver som han gør.

Michelin har lavet et glimrende stykke forskning mht til dækplacering. Læs
selv skemaet i stedet for at fordybe dig i hvordan de får tingene
fremstillet sprogligt efterfølgende.

--
- Frank

Fra : Volger Garfield

Dato : 21-01-10 16:38

On Wed, 20 Jan 2010 23:31:10 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>Du blander tingene sammen.

Que?

>Slidte dæk bremser for øvrigt langt bedre end nye
>dæk under mange omstændigheder.

Sikkert. Måske pånær i de tilfælde, hvor man har mest brug for det her
i landet. (fx våde, smattede veje)

> [...]

>Det er jo dig der ikke forstår at manden - eller kvinden - fra Michelin
>prøver at være nuanceret og derfor skriver som han gør.

Ja, for det er ihvertfald ikke Fronken som tager fejl.
Den er jo også expert i at læse abstrakt.

Volger

Fra : Armand

Dato : 20-01-10 14:40

Frank Leegaard skrev:

> Forstand og forstand.
>
> Det er sikkert dumt i dine øjne. Det hænger så nok sammen med lav
> fatteevne. Samme fatteevne som du fremturer med at fremvise i det
> Michelin-skriv som du totalt har misforstået.

I min verden er det dém med den mindste fatteevne der nøjes med at tage
ethvert publiceret ord for givet - Lidt ligesom en ti-årig der aflæser
speedometre og regner dém for at vise topfarten :-|

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-01-10 17:22

Armand wrote:

> I min verden er det dém med den mindste fatteevne der nøjes med at
> tage ethvert publiceret ord for givet - Lidt ligesom en ti-årig der
> aflæser speedometre og regner dém for at vise topfarten :-|

Hvad har spedometre nu med det gøre. Kom med konkret kritik af det de
skriver i stedet for det generelle vrøvl som du tydeligvis ikke forstår. Jeg
har forklaret den første sætning. Men jeg gider naturligvis ikke forklare
hvad de kunne have tænkt at mene.

--
- Frank

Fra : Armand

Dato : 20-01-10 18:40

Frank Leegaard skrev:

> Hvad har spedometre nu med det gøre.

Dét jeg skrev!
Men dét kan du måske heller ikke overskue?

> [...]
> har forklaret den første sætning. Men jeg gider naturligvis ikke forklare

Jeg hár budt ind med konstruktiv kritik.
En af de tungeste argumenter synes jeg at være at man hos Smart
tilsyneladende ikke regner tommelfingerreglen for noget særligt,
eftersom man designer sine biler med to forskellige dækdimensioner for
og bag, som derved ikke er mulige at bytte rundt på ved behov for friske
dæk :-|

--
Armand.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 20-01-10 23:33

Armand wrote:

> [...]
> eftersom man designer sine biler med to forskellige dækdimensioner for
> og bag, som derved ikke er mulige at bytte rundt på ved behov for

og jeg har ligeledes budt ind med at man kyler dækkene sætvis. Sværere er
det jo heller ikke. Desuden manifesterer dækslid sig jo mest ved den sidste
del af dækkets levetid. Ingen siger at man ikke bare bør kyle dækket ved
omkring 4 mm.

Jeg gør selv.

--
- Frank

Fra : Kent Friis

Dato : 21-01-10 19:16

Den Wed, 20 Jan 2010 18:39:34 +0100 skrev Armand:

> [...]
> eftersom man designer sine biler med to forskellige dækdimensioner for
> og bag, som derved ikke er mulige at bytte rundt på ved behov for friske

Det er vel ikke kun smart? Min Toyota har da også forskellig bredde for
og bag på original-fælgene (dem vinterdækkene sidder på).

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Armand

Dato : 21-01-10 23:42

Kent Friis skrev:

> Det er vel ikke kun smart? Min Toyota har da også forskellig bredde for
> og bag på original-fælgene (dem vinterdækkene sidder på).

Kan det virkelig passe at ikke kun er marginalprodukt som Smart går
Michelin's orakelsvar imod??

--
Armand.

Fra : Volger Garfield

Dato : 21-01-10 16:38

On Wed, 20 Jan 2010 17:21:49 +0100, "Frank Leegaard"

>Hvad har spedometre nu med det gøre.

Hvordan var det nu med at læse og forstå??
Og hvordan med fatteevnen?

> [...]
>har forklaret den første sætning. Men jeg gider naturligvis ikke forklare

LOL - Ja, det er noget generelt vrøvl de skriver
Kan man have tillid til "en reklame" som det kræver en højere
sætteskippereksamen for at kunne decifrere??

Volger

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-01-10 16:45

On Wed, 20 Jan 2010 17:21:49 +0100, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

>.......... Men jeg gider naturligvis ikke forklare
>hvad de kunne have tænkt at mene.
Nej det er klart, for hver gang det kræver en smule arbejde at lave et
indlæg må Frank give op, han har ikke tiden til det nødvendige
forarbejde.

Kadancen på mindst et indlæg i timen 24/7/365 (og det over flere år)
skal jo holdes og så må man jo gå på kompromi med kvaliteten af
indholdet, hvilket også klart ses.

/Hans