Chiptuning - igen igen
Fra : P

Dato : 08-01-10 21:52

Måske er det en gammel traver jeg trækker frem af stalden, men jeg har
altså overvejet at sætte en chip på min dieselhakker. Nogen som har
prøvet det på en VAG motor 1.9 Tdi og med hvilket resultat?

/P

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-01-10 22:05

"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen
> Måske er det en gammel traver jeg trækker frem af stalden, men jeg har
> altså overvejet at sætte en chip på min dieselhakker. Nogen som har
> prøvet det på en VAG motor 1.9 Tdi og med hvilket resultat?

En VAG 1.9 Tdi er et vidt begreb....

Men det er da ganske træls, at de HK man normalt når ved 4.000 rpm nåes ved
3.000 ....

Især når startmotor, gearskiftekugle oven på gearkassen og lejerne til
gearkassen står på række for at komme ud ...

Min gamle Tdi er chippet, det er min "nye" ikke ... mere.

--
Per

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 08-01-10 22:13

"Per Henneberg Kristensen" <phkfjern@klikpost.dk> skrev i meddelelsen

> En VAG 1.9 Tdi er et vidt begreb....

Men ligegyldigt - enhver TDI får jo en betragtelig effekt- oh momentstigning
ved chiptuning

> Især når startmotor, gearskiftekugle oven på gearkassen og lejerne til
> gearkassen står på række for at komme ud ...

Det er jo så det største problem i den sammenhæng - at sliddet på drivlinien
øges væsentligt. Derfor chipper jeg ikke...

> Min gamle Tdi er chippet, det er min "nye" ikke ... mere.

Enig :)

Fra : Martin [6000]

Dato : 08-01-10 23:50

> Måske er det en gammel traver jeg trækker frem af stalden, men jeg har
> altså overvejet at sætte en chip på min dieselhakker. Nogen som har
> prøvet det på en VAG motor 1.9 Tdi og med hvilket resultat?

En kammerats 1,9 ikke-pd (standard 110hk) fik ca. 140hk og 330Nm uden
nævneværdig ekstra røg-udvikling. 5hk mere og den røg som en traktor (det
blev afprøvet på feltet).

Han er godt tilfreds.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Klaus G.

Dato : 09-01-10 02:18

> Måske er det en gammel traver jeg trækker frem af stalden, men jeg har
> altså overvejet at sætte en chip på min dieselhakker. Nogen som har
> prøvet det på en VAG motor 1.9 Tdi og med hvilket resultat?
Hvilken model og årgang? Min Octavia 1.9TDI fra 2005, der vil dualmasse
svinghjulet dø MEGET hurtigt hvis jeg chippede den. Det er faktisk så ringe,
at hvis man køre med CV, så går det i stykker inden garantien udløber :/ Den
har nu kørt godt 70kkm og den er allerede ved at te sig træls.

Men selve 1.9TDI motoren er drøn stærk og kan godt holde til en chiptuning,
det er mere kobling/svinghjul der er problemet på nogle modeller ;)

--
Klaus G.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-01-10 14:45

Klaus G. wrote:
> [...]
> Men selve 1.9TDI motoren er drøn stærk og kan godt holde til en
> chiptuning, det er mere kobling/svinghjul der er problemet på nogle

Enig
--
- Frank

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-01-10 12:06

Hmm... jeg har faktisk også lige overvejet at tune en Fabia 1,9 SDI 64Hk.

Jeg kan se der findes forskellige typer, boks tuning, obd og måske flere,
hvad der er bedst ved jeg ikke.

Hvorvidt nogle af fabrikaterne er neddroslede men designet til et større
antal heste ved jeg ikke.

Men kan man ikke nøjes med at tune den moderat? f.eks. 10-15% i stedet for
20-30% ???

Er der nogen der har erfaring med Skoda Fabia 1,9 SDI årg. 2001 og tuning,
kan den holde eller ikke? den har 194K på klokken

Jeg mener, det er jo en ret svag motor i forvejen, så den vil vel ikke
umiddelbart rykke det hele fra hindanden ved en tuning?

Mvh
JR?

Fra : TDN

Dato : 09-01-10 12:19

"Jan Rasmussen" <jr@FJERNvejen.net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Jeg mener, det er jo en ret svag motor i forvejen, så den vil vel ikke
> umiddelbart rykke det hele fra hindanden ved en tuning?

Din har jo ikke turbo så det er nok begrænset hvad der kan gøres. Måske kan
den "skrues" lidt op i pumpen som man gjorde på de gamle dieseler.

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-10 12:32

Jan Rasmussen skriver:

> Hmm... jeg har faktisk også lige overvejet at tune en Fabia 1,9 SDI 64Hk.

Har du set nogle steder der kan tune noget som helst ud af en
sugediesel?

Klaus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-01-10 12:49

> Jan Rasmussen skriver:

> Har du set nogle steder der kan tune noget som helst ud af en
> sugediesel?
>
> Klaus
> --

Ja, der er flere der tilbyder tuning af en SDI f.eks.

http://www.sancodk.dk/chiptuning-bilmaerker/skoda.htm

De lover:

Skoda Fabia 1.9 SDI (10polig) 64 76 125 1600 160 1600

Så jo, det kan åbenbart lade sig gøre, ikke at jeg ved noget om det andet
det jeg har kunnet finde på nettet.

Men, jeg vil meget gerne høre om andres mening om hvorvidt tingene kan holde
til det i en fabia, tallene de lover er nok under de gundstigste forhold, så
virkeligheden ligger nok omkring 72 Hk, kunne jeg forestille mig, og det er
jo ikke en "vild" kraftig motor, men sikkert meget mærkbar på den pågældende
model.

Hvad er jeres erfaring?

Mvh
JR

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-10 13:03

Jan Rasmussen skriver:

> [...]
>
> Skoda Fabia 1.9 SDI (10polig) 64 76 125 1600 160 1600
>
> Så jo, det kan åbenbart lade sig gøre, ikke at jeg ved noget om det andet

Det er meget svært at hente noget sum helst ud af en bil der ikke har
turbo, uden at det går ud over forureningen.

Vil du ikke gerne kunne gå gennem syn med bilen?

> [...]
> jo ikke en "vild" kraftig motor, men sikkert meget mærkbar på den pågældende

Så vidt jeg er inforeret er det nogenlunde samme kosntruktion af motor
som der bruges i TDI motorene også. Det vil sige at selve motoren ikke
overbelastes af operationen.

Klaus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-01-10 17:48

> [...]
>
> Så vidt jeg er inforeret er det nogenlunde samme kosntruktion af motor
> som der bruges i TDI motorene også. Det vil sige at selve motoren ikke

Når bilen skal synes vælger jeg blot at afmontere den, det tager jo ikke
lang tid.

Hvad forureningen angår er jo en lidt anden diskution eller emne, men som
jeg har forstået kan den rent faktisk køre længere pr. liter og dermed
mindre forurening.

Min tanka er som din, at TDI modellen bruger samme motor og jeg formoder
også samme gearkasse og aksler, så der turde ikke være de store problemer i
at tune en 64 Hk.

Grunden til at tune 64Hk er jo ikke for at køre "råddent" blot en samule
mere frisk.

Mvh
JR

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-10 18:03

Jan Rasmussen skriver:

> Hvad forureningen angår er jo en lidt anden diskution eller emne, men som
> jeg har forstået kan den rent faktisk køre længere pr. liter og dermed
> mindre forurening.

Nej, for du får langt mere forurening ud (partikler). Der er en grund
til at man "i gamle dage" hentede 130HK ud af 1,9TDI og ikke kan det
længere. PD motoren har ikke den samme præcision i "sprøjt" som en CD
har. Det gav en højere forurening.

Det samme vil det være med din bil....

> Min tanka er som din, at TDI modellen bruger samme motor og jeg formoder
> også samme gearkasse og aksler, så der turde ikke være de store problemer i
> at tune en 64 Hk.

Kobling og aksler er langt fra de samme. Koblingen/svinghjul på en 105HK
kan have problemer med at overføre momentet. Den gamle jeg lige kom af
med kunne finde på at fedte i koblingen, hvis man kørte 70 i højeste
gaer og så gav den bundgas på vej op af en bakke.

I firmaet har vi Sharan'er med 1,9TDI/115 HK. De får regelmæssigt
skiftet trækaksler....

> Grunden til at tune 64Hk er jo ikke for at køre "råddent" blot en samule
> mere frisk.

Uanset hvilken motor du har har den for lidt HK. Jeg er røget op på
160HK nu, det kunen da være sjovre med lidt mere.....

Klaus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 09-01-10 18:12

> [...]
>
> Uanset hvilken motor du har har den for lidt HK. Jeg er røget op på
> 160HK nu, det kunen da være sjovre med lidt mere.....

Hvad forurening angår har jeg ikke dårlig samvittighed, så det er for mig
ikke et problem.

Jeg havde en Octavia 2,0 TDI inden hvilken jeg var vældig tilfreds med, hvad
trækkraft, transmission og gear angår.

Mener du der er forskal på gearkasse og aksler på en 64Hk SDI og en 75 Hk
TDI ????

MVh
JR

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-01-10 18:20

Jan Rasmussen skriver:

> Hvad forurening angår har jeg ikke dårlig samvittighed, så det er for mig
> ikke et problem.

Fint med mig - jeg tuner bevidst ikke mine biler, men køber hellere en
med større motor.

> Mener du der er forskal på gearkasse og aksler på en 64Hk SDI og en 75 Hk
> TDI ????

Jeg ved det ikke, men siger at der _kan_ være det.

Klaus

Fra : P

Dato : 09-01-10 18:18

On Fri, 08 Jan 2010 21:51:34 +0100, P <noone@dk.dk> wrote:

> [...]
>altså overvejet at sætte en chip på min dieselhakker. Nogen som har
>prøvet det på en VAG motor 1.9 Tdi og med hvilket resultat?

Min 1.9 TDi sidder i en Superb 2009

Synes ikke jeg mangler kræfter i det daglige, så det er bestemt ikke
noget stort ønske, men de priser jeg læser, for at få lidt ekstra
krudt i bøssen en gang imellem, gør det jo til noget jeg kunne
overveje.

Har ingen intentioner om at splitte noget ad, så derfor spørgsmålet.

/P

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 09-01-10 18:41

> Min 1.9 TDi sidder i en Superb 2009

Din garanti ryger sig en tur, medmindre du vælger en ABT-tuning

Jeg ville istedet overveje at besøge www.scantune.dk/profil.asp
Han kan mildt sagt sit kram...

Fra : Janner

Dato : 10-01-10 10:37

> [...]
> altså overvejet at sætte en chip på min dieselhakker. Nogen som har
> prøvet det på en VAG motor 1.9 Tdi og med hvilket resultat?

Min gode gamle Octavia (nu byttet til Honda Civic) var en 90 HK'er TDI. Den
var ODB Tunet af Thomas Landberg www.landberg.dk til 133 HK. Den kørte som
en drøm og kørte uden problemer over 20 km./literen. Da den blev solgt med
160 K på klokken havde jeg ikke oplevet nogen former for problemer. Den
sidste uge inden bilen skulle afleveres til forhandler blev den "sat
tilbage" til original - og ja tuningen gjorde faktisk at den kørte længere
pr. liter.

Så dette kan meget varmt anbefales.

/Jan

Fra : P

Dato : 11-01-10 07:10

> [...]

>altså overvejet at sætte en chip på min dieselhakker. Nogen som har
>prøvet det på en VAG motor 1.9 Tdi og med hvilket resultat?

Tak til alle for input

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 11-01-10 10:23

> Tak til alle for input