Vinterdæk - jungle med størrelser o
Fra : Søren Bay

Dato : 08-01-10 14:52

Hejsa

Jeg er på jagt efter et par vinterdæk til min lille Picanto 2009. Men
hold op jeg er ved at blive rundtosset af bredder og
indpresningstykkelser....

Passer f.eks en 185/60/R14 med ET45 på? Er der et sted man kan slå
sådan noget op?

//Søren

Fra : Allan F

Dato : 08-01-10 15:03

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Passer f.eks en 185/60/R14 med ET45 på? Er der et sted man kan slå sådan

Det nemmeste er at gå ind til en dækforhandler, f.eks. SuperDækService, og
be' ham om at skaffe et sæt vinterdæk med fælge til din bil - størrelsen på
dækkene står jo på bilen! Han har en database, hvor han kan slå op, hvilke
fælge der er lovlige til din bil.

Allan F

Fra : alexbo

Dato : 08-01-10 15:23

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev

> Passer f.eks en 185/60/R14 med ET45 på? Er der et sted man kan slå sådan
> noget op?

Det bedste sted at starte er hos færdselsstyrelsen., brug det
godkendelsesnummer der står på din reg. attest, det sidste ciffer er
udgaven.

http://www.fstyr.dk/koretojer/Typegodkendelser/Find%20typegodkendelse.aspx

Der kan du se den originale størrelse og indpresning.
Størrelsen må ændres 5% og indpresning 10 mm.
Du kan ikke se antal bolte og boltdiameter eller centerhul.

mvh
Alex Christensen

Fra : ABJ

Dato : 08-01-10 17:14

> Du kan ikke se antal bolte og boltdiameter eller centerhul.

Det kan du her:
http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm

Jeg har ikke kontrolleret om din bil er med.

Hilsen Aksel

Fra : Karsten Andersen

Dato : 09-01-10 09:41

Fri, 8 Jan 2010 17:14:27 +0100, skrev ABJ, på 10 linier, i
<4b4759e3$0$56793$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, :

>Det kan du her:
>http://www.nysynet.dk/hjuldata.htm
>
>Jeg har ikke kontrolleret om din bil er med.
>
>Hilsen Aksel

Der er da kun gamle biler med.

Feks min egen bil er typegodkendt med alt fra 15" til 19"
Og 15 med ET på 35 og 19" med ET på 43.

Så jeg vil også kikke på det link alexbo kom med

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Klavs Christensen

Dato : 08-01-10 21:47

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Passer f.eks en 185/60/R14 med ET45 på? Er der et sted man kan slå sådan

På denne side er der nogle kataloger der kan downloades som Pdf filer. Der
er alle de oplysninger du skal bruge.
Mvh. Klavs

http://ndias.com/venstre-menu/faelge/

Fra : Armand

Dato : 09-01-10 01:59

Søren Bay skrev:
> [...]
> indpresningstykkelser....
>
> Passer f.eks en 185/60/R14 med ET45 på? Er der et sted man kan slå

I et skrvet forum, som dette, er det væsentlig at have definitionerne i
orden!

Du nævner specifikt kun dæk, men er det også tilhørende fælge at du er
ude efter - At der nævnes ord som indpresning tyder på det !?

--
Armand.

Fra : Søren Bay

Dato : 09-01-10 10:15

Armand skrev:

> [...]
>
> Du nævner specifikt kun dæk, men er det også tilhørende fælge at du er
> ude efter - At der nævnes ord som indpresning tyder på det !?

Ganske rigitgt - det er monteret på stålfælge.

//Søren

Fra : Armand

Dato : 09-01-10 14:32

Søren Bay skrev:

> Ganske rigitgt - det er monteret på stålfælge.

Fælgene er nok enklest at finde hos en auto-ophugger. Dér får du tillige
(sommer) dæk med der måske endda er bedre end dem du kører med nu
(hvorved at dine nuværende fælge kan bruges til montering af vinterdæk)!

Dækdimensionen bør være den samme som den originale!

Hvis dine nuværende dæk er pænt nedslidte kan du alternativt købe dig et
sæt pæne og billige alu-hjul til Picanto'en og bruge de originale fælge
til montering af vinterdæk!

--
Armand.

Fra : Søren Bay

Dato : 10-01-10 14:17

Armand skrev:

> [...]
>
> Hvis dine nuværende dæk er pænt nedslidte kan du alternativt købe dig et
> sæt pæne og billige alu-hjul til Picanto'en og bruge de originale fælge

Jeg har originale 15" alu på ab fabrik med sommerdæk. Jeg mangler bot
vinterdæk og har fået tilbudt det omtalte sæt til en god pris - altså på
stålfælge!

//Søren

Fra : TDN

Dato : 10-01-10 15:53

> Jeg har originale 15" alu på ab fabrik med sommerdæk. Jeg mangler bot
> vinterdæk og har fået tilbudt det omtalte sæt til en god pris - altså på
> stålfælge!
>
> //Søren

Husk nu at købe nogle ordentlige vinterdæk. Vinterdæk er ikke bare vinterdæk
der kan være kæmpe forskel i kvalitet og køregenskaber. Nogle af
mærkerne/modellerne frarådes ligefrem af ADAC/FDM.

http://www.fdm.dk/biler/daek/daektest/daektest-vinter-2009

Mvh
Thomas

Fra : Armand

Dato : 10-01-10 18:37

Søren Bay skrev:

> Jeg har originale 15" alu på ab fabrik med sommerdæk. Jeg mangler bot
> vinterdæk og har fået tilbudt det omtalte sæt til en god pris - altså på
> stålfælge!

á vinter-hjul (definitioner, you know!)!

OK! Nu fik jeg læst dit oprindelige indlæg med rette øjne!
Leverandøren af vinterhjulene må vel være så seriøs at man skulle kunne
stole på hans valg af fælg :-|

--
Armand.