Erfaring med Økotuning.dk?
Fra : Henning

Dato : 08-01-10 13:27

Jeg var så letsindig at deltage i en sms-konkurrence for noget tid
siden og har nu vundet et gave"rabat"kort til www.økotuning.dk (gad
vide om alle deltagere har vundet?)
Hvad er erfaringen med denne form for tuning? I min verden kan man
ikke både få forbedret kraft OG brændstofbesparelse ud af motoren, med
mindre en del af "tuningen" består i et
"kør-mere-fornuftigt"-kursus

De lover at det noteres på registreringsattesten, så efterfølgende syn
ikke er noget problem. Men kræver det så ikke et "omsyn" med
efterbetaling af indregistreringsafgift, fordi effekten er forøget?
Men hvad med forsikringen? Min Mercedes E320 model W210 har pt. 197
Hk, skulle efter en tuning komme op på 224Hk. Jeg kunne forestille mig
at forsikringen ville opponere mod dette i tilfælde af uheld

Fra : Henning

Dato : 14-01-10 18:14

On Fri, 08 Jan 2010 13:27:27 +0100, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Jeg var så letsindig at deltage i en sms-konkurrence for noget tid
>siden og har nu vundet et gave"rabat"kort til www.økotuning.dk (gad
>vide om alle deltagere har vundet?)

Jeg sendte samme dag en mail til firmaet, dels for at indløse mit
gavekort, dels for at stille et par spørgsmål. De har endnu ikke
svaret tilbage - det siger måske alt om firmaet...

Fra : Peter Herstad

Dato : 18-01-10 07:42

On 14 Jan., 12:14, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:

> Jeg sendte samme dag en mail til firmaet, dels for at indløse mit
> gavekort, dels for at stille et par spørgsmål. De har endnu ikke
> svaret tilbage - det siger måske alt om firmaet...

Hej Henning.

Jeg har med et smil på læben, læst dit indlæg og din bekymring er ikke
ubegrundet! jeg lever af at designe den software som man lægger ind
gennem bilens obdstik.
Det kan godt lade sig gøre at spare brændstof samtidig med at bilens
effekt øges, men det afhænger i høj grad af kørselsmønster og
bilmodel, samt om der er manuel gear eller automatgear.
En del af den forvirring som er skabt omkring dette skyldes at
producenterne måler NOX gasser og at synshallerne måler røggas, så
sammenlignings grundlaget er uigennemskueligt for almindelige
mennesker.
Denne situation er så selvfølgelig blevet udnyttet af et godt
reklamefirma

Med venlig hilsen Peter Herstad

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 18-01-10 15:48

"Peter Herstad" <dynomet@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> producenterne måler NOX gasser og at synshallerne måler røggas, så
> sammenlignings grundlaget er uigennemskueligt for almindelige

Æh brændstoføkonomi måles ved km/l, men måske jeg har misforstået dit
indlæg?

Fra : Armand

Dato : 18-01-10 19:25

Mogens (K) skrev:
> "Peter Herstad" <dynomet@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Æh brændstoføkonomi måles ved km/l, men måske jeg har misforstået dit
> indlæg?

I den sidste ende er det vel et spørgsmål om lovligheden, á for højt
CO-tal ved syn!

--
Armand.

Fra : Peter Herstad

Dato : 19-01-10 00:34

On 18 Jan., 15:48, "Mogens \(K\)" <n...@mail.com> wrote:

> Æh brændstoføkonomi måles ved km/l, men måske jeg har misforstået dit
> indlæg?

Hej Mogens.

Jeg var nok lige lidt for teknisk i min formulering, undskyld
Når vi taler om diesel biler med turbo, er det rigtigt at der på nogen
modeller kan spares lidt på brændstoffet,dette skyldes som regel to
ting:
Når ladetrykket hæves i softwaren får bilen en lidt mere mæger
forbrændning, den anden ting er at drejningsmomentet typisk stiger
20-25% det vil sige at man får mulighed for at kører med lavere omdr
samt at undgå nedgearinger ved accelrationer og overhalinger.
Det vil sige at hvis man på en hel tank nedskærer sit omdr mønster med
måske 300-400 omdr i gennemsnit, så får man altså et mindre forbrug..
Jeg syntes bare at man skal passe på med at genneralisere for meget,
fordi der er stor forskel på hvordan folk kører og hvordan bilerne
reagere på indgrebet (brændstof økonomi)

Mvh Peter

Fra : Peter Herstad

Dato : 19-01-10 01:17

On 18 Jan., 19:25, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> I den sidste ende er det vel et sp rgsm l om lovligheden, for h jt
> CO-tal ved syn!
>
> --
> Armand.

Hej Armand.

Du har helt ret! med hensyn til lovligheden.
Til syn i DK måler man CO2 på benzin biler og røggas på Diesel biler.
Men dette sker uden belastning af motoren! og det er så lige det som
er problemet! fordi at måleværdierne er langt fra realitiske uden at
bilen bliver belastet.
Det er lidt DK i en nødeskal! undskyld mig udtrykket og reglerne
på dette område er efter min mening meget uigennemskuelige.
Eks: Chiptuning er forbudt! i DK (glem alt om kryptiske TUV atest
osv), men man må gerne øge bilens standard effekt med 20% på andre
måder.
Synshallen er jo efter min mening den instans som afgøre hvad der er
lovligt og må køre på de Danske veje, hvis jeg laver en software til
bilen og ligger den i kan den uden problemer bagefter gennemfører et
syn!, men den er stadig ulovlig! det giver jo ingen mening.
En del af VWs TDI modeller er hjemtaget på dispentation, grundet at de
ryger for meget i forhold til det tilladte, VW har så flittigt skiftet
software frem og tilbage på modellerne for at imøde komme problemet,
effekten kan under disse software indgreb variere op til 15% den ene
vej eller den anden vej! det kan man da kalde Autoriseret
chiptuning!
jeg tror det her handler meget om hvad man kalder tingene og hvordan
man forholder sig til det.
Hvis i går og overvejer at få lavet det på jeres biler, så har jeg to
gode råd til jer: sørg for at få en effektmåling før og efter
indgrebet! og forlang en synsgaranti bagefter.

Mvh Peter

Fra : Peter Herstad

Dato : 19-01-10 01:28

On 8 Jan., 13:27, Henning <no.m...@all.invalid> wrote:
> [...]
> Hk, skulle efter en tuning komme op på 224Hk. Jeg kunne forestille mig
> at forsikringen ville opponere mod dette i tilfælde af uheld

Jeg har helt overset dit indlæg med syn og registrering, pas lige på!!
med den der løsning! synshallerne er generalt langt fra positive over
for den slags!

Mvh Peter

Fra : Karsten Rasmussen

Dato : 28-01-10 03:12

Hej folkens..

Nu bliver jeg jo også lidt nysgerrig, for jeg deltog også - og har
ligesom nok alle andre også fået et gavekort. Jeg har indtastet navn
og adresse og satser nu på at få det rent fysisk snart.

Kort fortalt er jeg pendler der lægger cirka 175 km bag mig hver dag -
og mit mål med at 'tune' bilen vil ikke være de ekstra kræfter, men
nemlig besparelsen i økonomien. De cirka 165-170 km er på motorvej, og
foregår i højeste gear (6.) med fartpilot låst til 110/130 afhængig af
strækningen (jeg siger dermed ikke at bilen ALDRIG vil blive 'sparket
til', men det vil være sjældent!). Hvis jeg får denne økotuning (eks.
øko75 som gavekortet er til), og fortsætter med min vante kørestil -
burde jeg så opleve en mærkbar besparelse? Det skal nok siges at bilen
er en 2004 Renault Scenic II med en 1,9 cdi (Turbo Commonrail Diesel)
på 120 hk (jeg ved at motoren senere i modelprogrammet er blevet
'opgraderet' til 130 hk, vist uden fysiske ændringer i motoren).

(min bil/motor kombination findes ikke på økotuning.dk men jeg er ret
sikker på det er samme motor som ligger i Megane - hvor en øko75 øger
hk fra 120 til 147 og nm fra 300 til 370)

Samtidig lægger de jo op til der ikke vil være nogle problemer med syn
- rent personligt vil jeg dog nok vente til min brugtvognsgaranti er
udløbet, og måske overveje at betale restafgiften, så jeg ikke skal
betale 5000 hvert år først. Er der ingen ude i det danske land som har
givet det en chance, og nu kan videregive lidt erfaring til os andre
der overvejer tanken? Jeg er ikke meget for at smide penge efter noget
jeg ikke tror ret fast på!

På forhånd - mange tak for alle input!

Mvh. Karsten Rasmussen

Fra : Armand

Dato : 28-01-10 11:35

Karsten Rasmussen skrev:
> [...]
>
> Kort fortalt er jeg pendler der lægger cirka 175 km bag mig hver dag -
> og mit mål med at 'tune' bilen vil ikke være de ekstra kræfter, men

Man skal nok ikke regne med at få en bedre økonomi end hvad fabrikanten
har pint(!) ud af motoren for at tilstræbe det p.t. største
salgsargument. Ihvertfald ikke uden at motoren bliver enerverende at
køre, hvilket man indimellem endda ser originale motorer bedømt som
værende (p.g.a. øko-optimering!?).

Hvis ikke at man samtidig kan få en garanti for at udstødnings-værdierne
er på et niveau som man vil kunne få synet bilen med, er det nok ikke
værd at røre med en ildtang.
Hvis du alligevel vover pelsen, så gør det lige inden at du alligevel
skal til syn, således at måling og derved en given kassering sker kort
efter at jobbet er udført så det er enklere at brokke sig!

--
Armand.