Fugt ved skorsten i nybygget hus
Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 07-01-10 14:42

Hey

Vi har bygget hus hen over det sidste halvandet år, og flyttede ind
for 5 måneder siden. Da "fyringssæsonen" begyndte for et par måneder
siden, opdagede vi hurtigt, at der kom nogle gulligt farvede udtræk på
"skorstenen" indvendigt i huset. Det bredte sig hastigt efterhånden
som det blev koldere udenfor.

Huset er med kælderetage, stueetage samt 1. sal og er ialt fordelt på
250kvm. For en god ordens skyld skal det nok med, at det er beliggende
lige udenfor Plovdiv, Bulgarien, hvor vi er bosiddende.

Da malingen begyndte at skalle af ved skorstenen, kontaktede vi den
ansvarlige for byggeret, der fik kigget på det. Det skal nævnes, at
huset er opvarmet af et nafta-fyr (det hedder det altså hernede, men
det er nok bare diesel). I kælderen, hvor fyret står, er der INGEN
udtræk overhovedet, i stueetagen er der lidt udtræk og på 1. sal meget
udtræk. Jeg har været på loftet - der er uisoleret - og kigge, og der
var en del fugtudtræk og "salt-udtræk" på skorstenen.

Både mit eget og den ansvarliges forslag går på, at det skyldes
kondens, der opstår imellem den keramiske kerne i skorstenen og så
selve murstenene. I takt med, at det bliver koldere udenfor, er
murstenene så blevet kølet ned fra oven og derfor har udtrækket
(kondensen) været værst øverst oppe.

Men holder den teori?

Anyways, den ansvarlige satte noget isolering op udvendigt på
skorstenen i stueetage samt på 1. sal og har så efterfølgende pudset
det op og malet i håbet om, at det kunne holde stenene varmere og
dermed minimere kondens. Men holder den behandling i længden?

Her et par uger efter behandlingen kan vi igen skimte udtrækket men
IKKE på den nyanlagte isolering.. derimod på områderne EFTER
isoleringen. Det er som om, at isoleringen nu bare presser kondensen
længere ud. Lyder det rigtigt?

Jeg er slet ikke i tvivl om, at den ansvarlige nok skal tage affære,
men min bekymring består lidt i, at de slet ikke er så vurderende
hernede i Bulgarien og at de dermed kan søge længe og måske komme til
at ødelægge en del af huset i deres søgen og prøven.

Hvad kan være den rigtige årsag og derefter - den rigtige løsning.. ?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : jos

Dato : 08-01-10 11:42

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> at ødelægge en del af huset i deres søgen og prøven.
>
> Hvad kan være den rigtige årsag og derefter - den rigtige løsning.. ?

Det kan sagtens være problemet, og lyder i mistænkelig grad af begyndende
løbesod. Uden at have set fæenomenet er det imh svært at gætte, men jeg
forstår at skorstenen er bygget som "Kold skorsten", dvs at den er bygget
udenpå bygningen, og derfor udsat for mest afkøling. Det betyder netop at
kondensering kan være et problem,et som man på disse kanter minimerer ved at
bruge en såkaldt "isokern" som er en lidt isolerende kerne af noget stærkt
betonhalløj. Herved opnår skorstenen hurtigere "drifttemperatur" som gerne
skal være over
kondenseringstemperatur.
Når man justerer et oliefyr, er en af parametrene, røggastemperaturen, som
gerne skal være så lav som muligt, netop på bekostning af
"løbesodsproblemer". Engang var det ikke god tone at sænke røgtemperaturen
(målt i røret som går ind i skorstenen) lavere end ~250 grader C. Jeg mener
også at huske at røgafgangen ved skorstenspiben ikke måtte være lavere end
~60 grader C.
Om disse værdier passer i "denne grønne tidsalder", aner jeg ikke da jeg
gennem mange år bare har fået min varme fra offentligt værk, og ikke
installerer skidtet mere

finn
Nb. i fald du ikke kender begrebet løbesod: en fugtig penetrerende sod, som
stort set kun kan fjernes ved at fjerne murværket som er angrebet.

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-01-10 09:04

[...]

> Nb. i fald du ikke kender begrebet løbesod:  en fugtig penetrerende sod, som
> stort set kun kan fjernes ved at fjerne murværket som er angrebet.

Se, dén linie er selvfølgelig ikke sjov at læse, men jeg har taget
nogle billeder af skidtet, som du kan se på følgende link - de sidste
9 billeder på siden

Link: http://picasaweb.google.dk/bokampdudek/BulgarienVoresNyeHusIBelashtitsa

Billede 1-2: Fyret i kælderen, hvor man kan se "skorstenen" i højre
side i baggrunden
Billede 3-6: Stueetagen, hvor "skorstenen" går igennem et
viktualierum. Her er plamagen værst pt.
Billede 7-9: 1. sal, hvor der er kommet lidt bobler og misfarvning

Billederne er taget i dag ca. 3 uger efter de isolerede skorstenen.
Udtrækkene INDEN isoleringen var LANGT værre end det, som billederne
pt. viser. Som tillægsinfo kan jeg nævne, at vi i starten havde store
store problemer med varme-systemet, fordi det slet ikke er
grundjusteret. Det betyder, at vi i de første 2-3 uger havde 26-28
graders varme konstant i huset, da vi ikke kunne ned justere. Efter en
del tests fandt vi selv "grundjusterings-knappen" ved fyret og kører i
dag med ca. 21.5 graders varme. Men den ellers så avancerede Brötje
"fjernbetjening" hvor man kan indstille slope, skiftende temperaturer
mm. kan slet ikke justere varmen i huset pt.

Mest vigtigt for mig pt: Hvad er % sandsynlighed for at det ER løbesod
og dermed kun kan behandles med nedrivning?

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : jos

Dato : 08-01-10 17:48

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
>
> Mest vigtigt for mig pt: Hvad er % sandsynlighed for at det ER løbesod
> og dermed kun kan behandles med nedrivning?
Det er ikke let at vurdere ud fra givne, men er skorstenen SORT indeni, fra
tilføringsrøret og op?
muligheden kunne ud fra viste også være, at skorstenen er taget i brug før
den er gennemtør/hærdet, og det derfor er udtørring af murværkets egenfugt,
som har givet skjolder.
Men der bør ikke være sort sod i en så ny skorsten. Er fyret justeret?
Dette indebærer måling af sodtal, CO2 og røggastemperatur! - imho MEGET
vigtigt, både med hensyn til sod, men sandelig også simpel økonomi.
Skulde det være løbesod, er det trukket igennem murværket ved fugerne, så
det kan konstateres ved at banke en fuge ud.

Det er iøvrigt ikke en "kold skorsten", da den jo er indenfor husets
ydermure.

finn

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-01-10 10:06

[...]

> Det er ikke let at vurdere ud fra givne, men er skorstenen SORT indeni, fra
> tilføringsrøret og op?
Det kan jeg næsten ikke komme til at se nogen steder.. der er nemlig
ingen lem (!!)

> muligheden kunne ud fra viste også være, at skorstenen er taget i brug før
> den er gennemtør/hærdet, og det derfor er udtørring af murværkets egenfugt,
> som har givet skjolder.
Skorstenens murværk har tørret hen over en bulgarsk sommer og ialt i
måske 6-8 måneder, så det burde vel være nok

> Men der bør ikke være sort sod i en så ny skorsten. Er fyret justeret?
Nej, fyret er ikke grundjusteret overhovedet.. noget, som vi har været
efter den ansvarlige med

> [...]
> Skulde det være løbesod, er det trukket igennem murværket ved fugerne, så
> det kan konstateres ved at banke en fuge ud.
Andre "nemme måder" at konstantere det på?

> Det er iøvrigt ikke en "kold skorsten", da den jo er indenfor husets
> ydermure.
Sorry, er ikke fagmand :)

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk

Fra : jos

Dato : 08-01-10 21:53

Bo Kamp Dudek wrote:
> [...]
> Det kan jeg næsten ikke komme til at se nogen steder.. der er nemlig
> ingen lem (!!)
Er der ikke i bunden af skorstenen??
Troede det var så elementært at det var globalt, at skorstene skal renses.
Jeg ville få sat en lem i, om ikke andet, så købt i DK

> Skorstenens murværk har tørret hen over en bulgarsk sommer og ialt i
> måske 6-8 måneder, så det burde vel være nok
vil jeg også tro

> Nej, fyret er ikke grundjusteret overhovedet.. noget, som vi har været
> efter den ansvarlige med

> Andre "nemme måder" at konstantere det på?
Den sodmåler jeg brugte gennem en snes år, var en slags omvendt cykelpumpe.
Den luft man trak ind, blev trykket gennem et "kalibreret" trækpapir. 10
træk, og man fik en plet på papiret, som så kunne sammenlignes med en
gråskala, som angav et sodtal. Sodtallet måtte max være 2.
Hvis det var for højt gav man fyret mere luft. Sodtallet kunne således blive
= 0 - ikke godt, for så fik fyret for meget luft= dårlig økonomi.
Iøvrigt måtte CO2en ikke blive for høj (målt kemisk)- blev primært styret
med dysetryk/størrelse.

Med lidt træning kunne man sagtens ramme nogenlunde rette værdier ved at
kigge på flammen, som kun måtte være sort i de yderste spidser.

finn

Fra : Bo Kamp Dudek

Dato : 08-01-10 17:17

[...]

> Med lidt træning kunne man sagtens ramme nogenlunde rette værdier ved at
> kigge på flammen, som kun måtte være sort i de yderste spidser.

Jamen, så er det en aftale ;) Anyway, tak for dine bud...

Mange gode hilsner
Bo Kamp Dudek
www.familiendudek.dk