Kan en byggegrund hæves?
Fra : Steen Suder

Dato : 07-01-10 22:28

Hej,

Jeg har kig på en 800m2 byggegrund, som geoteknikerne har udmålt til at
have bærende lag i 20cm dybde. Desværre ligger den anslået ca. 50cm
lavere end naboerne og vejen foran.

Kan man hæve/opfylde/løfte grunden, så den ligger i niveau plant med
omgivelserne?

Kan det lade sig gøre?

Hvad leder jeg efter (søgeord til Google ?

Hvad koster sådan noget?

--
Steen Suder

Fra : C. Caspersen

Dato : 07-01-10 22:31

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Kan det lade sig gøre?

Sagtens. Der skal bare fyldes sand på, som skal komprimeres. Sandprisen får
du hos din lokale vognmand, og så lejer du en meget tung pladevibrator til
at vibrere sandet med.

Men måske din lokalplan sætter en stopper for opfyldningen. Deri står, hvor
meget man må regulere det eksisterende terræn.

/Caspersen

Fra : Mogens

Dato : 08-01-10 08:17

Steen Suder wrote:
> [...]
> omgivelserne?
>
> Kan det lade sig gøre?
>
> Hvad leder jeg efter (søgeord til Google ?

Overvej også lige hvordan grunden har det m.h.t. vand. Der kommer jo
efterhånden regnvand i større og større mængder, så er det et sted hvor
man risikerer oversvømmelser ved meget kraftig regn? Blot en tanke.

Fra : Armand

Dato : 08-01-10 11:48

Mogens skrev:

> Overvej også lige hvordan grunden har det m.h.t. vand. Der kommer jo
> efterhånden regnvand i større og større mængder, så er det et sted hvor
> man risikerer oversvømmelser ved meget kraftig regn? Blot en tanke.

Netop derfor vil det være praktisk ikke at ligge under naboernes grunde
og derved virke som regn-bassin for dém!

--
Armand.

Fra : S.B.

Dato : 09-01-10 21:45

> [...]

800 m2 der skal løftes en ½ m. er 400 m2 jord eller grus der skal køres på
Er ca. 40 lastbillæs, spørg den lokale vognmand om prisen, ofte kan man få
det billigt hvis man har tid at vente på han alligevel skal af med et læs
jord på lossen.
Faren er dog at jorden kan ske at være fyldt med miljøskadelige stoffer

En rendegraver i et par dage til at køre dt ind og jævne det ud, spørg din
lokale entrepenør om prisen.

Jeg kan ikke give en pris da jeg ikke ved hvor i verden du bor, og Sjælland
er væsentlig dyrer end vestjylland

Søren

Fra : TG

Dato : 08-01-10 00:49

On Jan 7, 10:28 pm, Steen Suder <sfs_news_s...@suder.dk> wrote:
> [...]
> omgivelserne?
>
> Kan det lade sig gøre?
>
> Hvad leder jeg efter (søgeord til Google ?

Det burde ikke være noget problem, bortset fra hvad der måttes tå i
lokalplanen, vedr. niveau-regulering.. Da vi skulle til at bygge havde
vi det samme problem, og vi hævede derfor sokkel-koten med 0,7 meter,
fyldte op indenfor soklen med sten/grus og lagde grus omkring (til
senere etablering af indkørsel/terasse/gang-areal). Der stod godt nok
i lokalplanen at vi ikke måtte niveau-regulere, men vores entrepenør,
sagde at "det er der s'gu ikke nogen der siger noget til", og i øvrigt
at det ville se fjollet ud hvis vores hus, som det eneste på vejen
skulle ligge 0,5-1 meter under de omkringliggende. Så det vi gjorde
var at skønne hvor sokkel-koten skulle være, for at huset kom til at
ligge på linie mellem de to nabo-huse..

Vi skulle dog lidt længere end 20 cm i jorden for at finde bærelag, i
den ene ende var det 30-40 cm, i den anden ende var det nærmere 1,5 m,
men det var ikke noget problem..

/TG

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-10 11:26

TG wrote:

> Vi skulle dog lidt længere end 20 cm i jorden for at finde bærelag, i
> den ene ende var det 30-40 cm,

Det gør da ingen forskel. Soklen skal alligevel ned i frostfri dybde, dvs.
90 cm.

> i den anden ende var det nærmere 1,5 m,
> men det var ikke noget problem..

Så skal man der grave lidt dybere.