Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Phase One Bagstykker / Hasselbald Brugtmar~
Fra : Noone

Dato : 08-01-10 00:09

Hej med jer,

1)
Er der nogen herinde som ved om der et sted findes en form for
brugtmarked for top-udstyr såsom Phase One digitale bagstykker og
Hasselblad kameraer - og lign. udstyr i samme klasse?

Jeg tænker at de professionelle fotografer der tjener så mange penge
at de hår råd til at udskifte dyrt udstyr i tide og utide - de må da
en gang imellem sælge ud af deres gamle udstyr når der kommer nye og
mere interessante modeller...?

2)
Bliver CCD sensorer i digitale kameraer egentlig på nogen måde
"slidte" eller vil de virke i det uendelige? Bliver et Phase One
bagstykke eksempelvis slidt?

3)
Man siger jo at en lukker i et kamera er bygget til at kunne tage en
vis mængde billeder. Eksempelvis 80 til 100.000

Er det muligt, når og hvis lukkeren går i stykker at få skiftetr sin
lukker? Jeg tænker at det jo er lidt meget at skulle købe et helt nyt
kamera hvis det kun er lukkeren der er gået i stykker. Og jeg taler
om kameraer i den dyre ende naturligvis...

På forhånd tak..

MVH
Anders

Fra : Allan

Dato : 08-01-10 06:53

Noone skrev:
> [...]
> kamera hvis det kun er lukkeren der er gået i stykker. Og jeg taler
> om kameraer i den dyre ende naturligvis...

Der er bl.a. guldsmeden i København:
http://www.photografica.com/index.php?id=13
under priseliste har han en del brugt.

Der er en i KBHs nordvestkvarter. Han lejer også professionelt udstyr ud.
http://www.goecker.dk/Content/Udlejning/rentalproducts.asp

Men der er flere i KBH.

Men når det er sagt, så tager du lidt fejl i din tro om professionelle
fotografers økonomi. Ved at vælge topkvalitet er dimserne for det første
reparable og holder ganske længe. Det er lidt af samme årsag, at
fattigrøve kører Mercedes; de holder længere og reservedelene er billige.

Og så sandelig kan lukkere repareres.

pkt. 2 ved jeg ikke så meget om, men alle kunststoffer påvirkes af lys
og temperatur og ældes. Godt nok er lyspåvirkningen ganske lille på
sensorerne, med de fordamper alligevel over en (meget) lang årrække. Det
mest sansynlige er, at man får dem ridset (bl.a. ved rengøring)
væsentligt før, men så er det jo bare at skifte dem ud. Igen er det her
et spørgsmål om udskiftningspris kontra nypris for komplet.

vh
Aben

Fra : Noone

Dato : 09-01-10 20:31

>Der er bl.a. guldsmeden i København:
>http://www.photografica.com/index.php?id=13
>under priseliste har han en del brugt.

Kender godt forretningen fra "gamle dage"...men det kunne være at jeg
skulle chekke det igen!

>Der er en i KBHs nordvestkvarter. Han lejer også professionelt udstyr ud.
>http://www.goecker.dk/Content/Udlejning/rentalproducts.asp

Kender også til firmaet Goecker...synes bare altid at alt hvad det
firma sælger eller udlejer er sindsygt dyrt. De har åbenbart ikke så
mange konkurenter siden de kan tillade sig at have så tårnhøje priser
(!)

> [...]
>reparable og holder ganske længe. Det er lidt af samme årsag, at
>fattigrøve kører Mercedes; de holder længere og reservedelene er billige.

Ja, det har du nok ret i :) Tænker bare at hvis en prof fotograf
ligefrem ved at han ikke længere får brug for et givent kamera,
digitalt bagstykker eller lign...ja, så kan de jo lige så godt sælge
det igen...?

>Og så sandelig kan lukkere repareres.

Hvad koster sådan en reparation? Sådan ca?

Mange tak for dine uddybende svar!!

MVH,
Anders

Fra : Mogens Hansen

Dato : 08-01-10 09:18

"Noone" <no@no.no> wrote in message
> [...]
> brugtmarked for top-udstyr såsom Phase One digitale bagstykker og
> Hasselblad kameraer - og lign. udstyr i samme klasse?

Der er af og til nogle brugte i Den Blå Avis.
For noget tid siden solgte Goecker nogle demo-modeller.
PhaseOne tager så vidt jeg ved nogle brugte modeller ind og sælger dem som
renoverede. Prøv at ring til dem.

Men forvent ikke noget knald-tilbud med 3 for en tusse

> 2)
> Bliver CCD sensorer i digitale kameraer egentlig på nogen måde
> "slidte" eller vil de virke i det uendelige? Bliver et Phase One
> bagstykke eksempelvis slidt?

Antallet af eksponering tror jeg ikke har nævneværdig betydning (der bliver
afsat lidt effekt ved hver eksponering, som giver varme og det slider lidt).
Men elektronik kan naturligvis gå i stykker.

> 3)
> Man siger jo at en lukker i et kamera er bygget til at kunne tage en
> vis mængde billeder. Eksempelvis 80 til 100.000

Ja - lukkeren kan skiftes.
Hvis det er mellemformat, med løst bagstykke (som Hasselblad og PhaseOne),
så gælder det at huset er billigt i forhold til bagstykke og optik.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Noone

Dato : 09-01-10 20:35

>Der er af og til nogle brugte i Den Blå Avis.
>For noget tid siden solgte Goecker nogle demo-modeller.
>PhaseOne tager så vidt jeg ved nogle brugte modeller ind og sælger dem som
>renoverede. Prøv at ring til dem.

Ok, tak for info! Kan du huske hvad tingene ca. kostede?

>Men forvent ikke noget knald-tilbud med 3 for en tusse

Nej, jeg ved da godt at det er noget dyrt stads

Hvorfor er Phase one bagstykker i grunden så helt ekstremt kostbare?
Er det virkelig så dyrt at producere den slags? Man skulle tro at
hvert bagstykke var sprayet med diamantstøv :)

Mærkeligt atr der ikke andre der producere den slags...så ville der
måske komme lidt konkurrence rent prismæssigt!

MVH
Anders

Fra : .J.S...

Dato : 09-01-10 20:57

> Hvorfor er Phase one bagstykker i grunden så helt ekstremt kostbare?
> Er det virkelig så dyrt at producere den slags? Man skulle tro at
> hvert bagstykke var sprayet med diamantstøv :)

Kvaliteten er høj, men det er mere et meget lille marked som gør prisen høj.
Udviklingsomkostningerne er jo det samme om du sælger nogle få tusinde eller
flere millioner stk. Sælger man mange kan man også investere i mere effektiv
masseproduction som får prisen yderligere ned.

> Mærkeligt atr der ikke andre der producere den slags...så ville der
> måske komme lidt konkurrence rent prismæssigt!
Igen et mindre marked som gør at større firmaer ikke gider at rode med det.

Fra : Noone

Dato : 09-01-10 23:53

> [...]
>flere millioner stk. Sælger man mange kan man også investere i mere effektiv
>masseproduction som får prisen yderligere ned.

Ja, det er jo rigtigt, men er markedet virkelig SÅ lille? Phase One
er jo nærmest altdominerende på markedet...og på verdensplan er der jo
rigtig mange fotografer...tænker at de ville få solgt flere og i
sidste ende tjene mere hvis de sænkede priserne en smule.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 09-01-10 21:41

"Noone" <no@no.no> wrote in message

[8<8<8<]
> Ok, tak for info! Kan du huske hvad tingene ca. kostede?

Nej - desværre.

[8<8<8<]
> Hvorfor er Phase one bagstykker i grunden så helt ekstremt kostbare?
> Er det virkelig så dyrt at producere den slags?

De _er_ meget dyre at udvikle og producere.
Dels er styktallet beskedent, og dels er sensorne dyre.
Jeg ved at en sensor til sådan et bagstykke kostede omkring 30kkr i indkøb
for ca. 15 år siden (det var naturligvis et helt andet teknologisk stade).

De er vist også bygget robust:
http://www.phaseone.com/Digital-Backs/P65/P65-In-Action.aspx
http://www.youtube.com/watch?v=WgDsW8uTorY&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=qOemv9F_Ahw&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=3J4BErvU-kg&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=f1dIVb0hvXQ&feature=player_embedded

[8<8<8<]
> Mærkeligt atr der ikke andre der producere den slags...så ville der
> måske komme lidt konkurrence rent prismæssigt!

Der er og har været andre som producerer den slags.
Hasselblad (tidligere Imacon på Nørrebro), Leaf (som nu er købt af Phase
One) og Sinar laver også backstykker - og de er alle meget dyre.
Dertil kommer et kamera som Leica S2, hvor bagstykket ikke kan udskiftes.
Det er sjovt at Danmark (med PhaseOne og Hasselblad) er førende på området.

Men f.eks. koster en PhaseOne 645 med 21 MPixel bagstykke og 80 mm objektiv
koster 75 kkr ex. moms. Det er mange penge, men et top 35mm DSLR som Nikon
D3X og Canon 1Ds mkIII koster omkring 40 kkr ex moms uden optik.

Kvaliteten er også en helt anden. De billeder jeg har set taget med Phase
One P65+ (ikke P21) er simpelthen fantastiske. Der er stor forskel fra det
1Ds mkII jeg normalt ser.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Noone

Dato : 10-01-10 00:02

>De er vist også bygget robust:
> [...]

Haha! Vilde sekvenser!! Så forstår jeg godt at de lykkelige ejere
af disse bagstykker aldrig behøver at købe nyt :)

> [...]
>Det er sjovt at Danmark (med PhaseOne og Hasselblad) er førende på området.

Ja, det er ret sjovt! Så burde man i det mindste her i Danmark -
seveste produktionslandet - være i stand til at få lidt national-
rabat, ikke sandt?! :)

>Men f.eks. koster en PhaseOne 645 med 21 MPixel bagstykke og 80 mm objektiv
>koster 75 kkr ex. moms. Det er mange penge, men et top 35mm DSLR som Nikon
>D3X og Canon 1Ds mkIII koster omkring 40 kkr ex moms uden optik.

Ok, det er jo ikke så dyrt endda! Troede ikke at man kunne få noget
brugbart for under 150.000 (sidst jeg chekkede)

>Kvaliteten er også en helt anden. De billeder jeg har set taget med Phase
>One P65+ (ikke P21) er simpelthen fantastiske. Der er stor forskel fra det
>1Ds mkII jeg normalt ser.

Ja, helt enig...

Fra : Mogens Hansen

Dato : 15-01-10 19:56

"Noone" <no@no.no> wrote in message

[8<8<8<]
> Ok, tak for info! Kan du huske hvad tingene ca. kostede?

Prøv at se på
http://www.kamerakompagniet.dk/web/guest/shop/-/schcategory/id/5795

(Det er Goecker's webbutik til ikke prof fotografer)

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-01-10 09:42

"Noone" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> at de hår råd til at udskifte dyrt udstyr i tide og utide - de må da
> en gang imellem sælge ud af deres gamle udstyr når der kommer nye og

Der er i ny og næ noget til salg på Phosee.dk
Så vidt jeg husker har brugeren Bluelemon haft en del blandet Phase One og
Hasselblad til salg.

Men det koster knapper det skidt..

--
/Dennis
Canon Speedlite 540 EZ købes

Fra : Langgaard

Dato : 09-01-10 13:24

On 8 Jan., 00:08, Noone <n...@no.no> wrote:
> [...]
> brugtmarked for top-udstyr såsom Phase One digitale bagstykker og
> Hasselblad kameraer - og lign. udstyr i samme klasse?

Hej

Hvad skal du bruge det til?

Hvad gør at du ikke kan bruge top-DSLR, som kan levere mega store
billeder i super kvalitet?

Husk, at hvis du ikke kan fotografere, så hjælper det ikke med "Phase
One og Hasselblad"

--
Langgaard

Fra : Noone

Dato : 10-01-10 00:11

On Sat, 9 Jan 2010 12:23:38 -0800 (PST), Langgaard
<langgaard@klarupnet.dk> wrote:

> [...]
>billeder i super kvalitet?
>
>Husk, at hvis du ikke kan fotografere, så hjælper det ikke med "Phase

Jeg har både fotografi som hobby og som arbejde. Jeg har et Canon EOS
1Ds Mark II som jo er et godt kamera, men det kommer jo desværre ikke
tilnærmelsesvis op på siden af de resultater man kan få med selv de
"lavtopløselige" bagstykker. Jeg er nemlig også indehaver at en Epson
Plotter (9800) og ynder at printe ud i STORT format :)

For 12 år siden nåede jeg lige at investere 150.000,- i udstyr (pentax
67 II med dertilhørende objektiver og masser af dyrt mørkekammer
udstyr - jeg fremstillede ilfochrome / cibachrome i stor stil..

Jeg fik da også lavet en masse flotte billeder, men alligevel er det
en lidt trist følelse at alt dette udstyr er NADA værd nu og at det er
så urimeligt dyrt at købe tilsvarende digitalt udstyr i dag...

MVH
Anders

Fra : Allan

Dato : 10-01-10 07:38

Noone skrev:

> [...]
> en lidt trist følelse at alt dette udstyr er NADA værd nu og at det er
> så urimeligt dyrt at købe tilsvarende digitalt udstyr i dag...

Hej Anders

Jeg bemærker din Nada, men virkeligheden forholder sig ofte anderledes.
Der er flere årsager til at fortsætte med analog fotografering, så din
"gamle" investering er absolut ikke spildt. Den kræver blot lidt mere
investering i f.eks en scanner 200.000 så er du med igen.
En anden ofte overset fordel ved den analoge proces, er det ubevidste,
at man ofte gør sig væsentlig bedre umage ved optagelsen, hvorimod digi
jo bare er et klik og så er det kasseret. For en god ordens skyld, skal
jeg nå at nævne, at nogle pixelfotografer har bevaret den gamle dyd: at
fotografiet bliver til ved optagelsen og ikke i et billedforbedrende
program. Selvfølgelig skal både analoge og digitale billeder
efterbehandles, men jo mindre jo lettere.

Jeg er en stor ynder af:
http://www.joakimeskildsen.com/default.asp?Action=Menu&Item=117

Så comeone fortsæt endelig med det analoge
Aben

Fra : Noone

Dato : 11-01-10 20:28

> [...]
>
>Jeg er en stor ynder af:
>http://www.joakimeskildsen.com/default.asp?Action=Menu&Item=117
>
>Så comeone fortsæt endelig med det analoge

Ja, det er selvfølgelig rigtigt at der er en vis mængde charme og ikke
mindst dybde og sjæl ved hele den gamle fotoverden. Det ses jo bla. i
J. Eskildsen´s fotostil...i hans verden er opløsningen bestemt ikke
specielt væsentlig...

Hvad siger du?? 200.000 for en scanner??!!! Damn!
Så kan man jo lige så godt købe et digitalt Hasselblad + phase one.

Deværre er det jo bevist at selv den bedste canning ikke står mål med
de helt store billed-filer taget med Phase One bagstykker..

Desuden er der jo omkostninger til film, fremkaldelse osv...hele den
verden går jo desværre kun en langsom død imøde...det er ihvertfald
min opfattelse..

Men ja - jeg erhelt ening med dig i at man gjorde sig mere umage
dengang man kun havde 10 billeder per film...

I dag kan enhver jo kalde sig fotograf...desværre...

MVH
Anders

Fra : Noone

Dato : 10-01-10 00:20

>Husk, at hvis du ikke kan fotografere, så hjælper det ikke med "Phase
>One og Hasselblad"

Nej, det har du helt ret i...det er ikke udstyret der fremtryller det
gode billede...men det allerede gode billede bliver jo ENDNU bedre
hvis hvis det er taget med godt udstyr