Audi 100 1.8.- 4 cyl 1987 strømfordeler dæ~
Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-10 19:01

Hjælp !

Simpelt spørgsmål,hvor er cyl 1 på et audi 100 1.8.- 4 cyl 1987
strømfordeler dæksel ?
Jeg har skiftet rotor og dæksel og er ikke helt sikker,findes der en tegning
eller et billede ?
Mvh

Steen

Fra : Jan

Dato : 07-01-10 19:50

"Harald Blaatand" <bigtwincam88@larsen.mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> strømfordeler dæksel ?
> Jeg har skiftet rotor og dæksel og er ikke helt sikker,findes der en

Hej Steen

Du skal finde tændingsmærket på svinghjulet. Samtidig skal cyl. nr. 1 være i
top. Cyl.1 nr. er den nærmest remhjulene.
Ud med tændrøret og lys med en lygte ned i hullet, så kan du se når den er i
top.
Ved denne stilling skal rotoren i strømfordeleren pege mod cyl. nr. 1's
kabel.
Så vidt jeg husker er tændingsrækkefølgen 1-3-4-2.
Hvilken motortype er der tale om ?

Mvh. Jan

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-10 19:57

"Jan" <Spørgi@gruppen.dk> wrote in message

> [...]
> kabel.
> Så vidt jeg husker er tændingsrækkefølgen 1-3-4-2.

Det er en 1.8 bensin 4 cyl

Jeg er kun itvivl om hvilket hul i dækslet jeg skal putte ledningebn i til
cyl 1

Mvh

Steen

Fra : Jan

Dato : 07-01-10 20:23

> [...]
> Det er en 1.8 bensin 4 cyl
>
> Jeg er kun itvivl om hvilket hul i dækslet jeg skal putte ledningebn i til

Grunden til at jeg spørger, er at der findes flere forskellige motortyper af
1,8.
Men tændingsrækkefølgen er muligvis den samme. Det er jeg ikke helt sikker
på.

Mvh. Jan

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-10 20:26

> [...]
> af 1,8.
> Men tændingsrækkefølgen er muligvis den samme. Det er jeg ikke helt

Mvh

Steen

Fra : Jan

Dato : 07-01-10 20:50

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-10 20:53

> Cyl.1 nr. er den nærmest remhjulene.
>
> Mvh. Jan

Ja,(undskyld)
>Hvor er hullet til cyl 1 på strømfordelerdækslet ?

Mvh

Steen

Fra : Jan

Dato : 07-01-10 21:00

> Ja,(undskyld)
>
> Mvh
>
> Steen
Har du haft strømfordeleren oppe ? Hvis ikke, så følg min tidligere
anvisning og sæt ledning til cyl. 1 ud for der hvor rotoren peger. Ledning
til cyl. nr. 3 i det næste hul. Derefter ledning til cyl.nr. 4 i det tredie
hul og til sidst ledning til cyl. nr. 2.
Virker det ikke, så har du valgt cyl. nr. 4 at starte med. Flyt derfor alle
ledninger 2 pladser til højre.
Så skal det virke.

Mvh. Jan

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-10 21:08

> [...]
> tredie hul og til sidst ledning til cyl. nr. 2.
> Virker det ikke, så har du valgt cyl. nr. 4 at starte med. Flyt derfor

Ok,det må jeg så bare prøve nu hvor jeg har kvajet mig!

Jeg prøvede at tørne motoren,men den skød,så flyttede jeg en plads til højre
og den holdt op,nu står der en lader og lader en tom akku op!

Tak

Steen

Fra : Jan

Dato : 07-01-10 21:12

> [...]
>
> Jeg prøvede at tørne motoren,men den skød,så flyttede jeg en plads til
> højre og den holdt op,nu står der en lader og lader en tom akku op!

Ok held og lykke.

Mvh. Jan

Fra : alexbo

Dato : 07-01-10 19:58

"Jan" skrev

> [...]
> i top.
> Ved denne stilling skal rotoren i strømfordeleren pege mod cyl. nr. 1's

Så har man 50% chance for at ramme rigtigt.

Enten er cylinder 1 i tænding eller ved at afslutte udstødningen, så det er
cylinder 4 der skal tænde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jan

Dato : 07-01-10 20:21

> [...]
>
> Så har man 50% chance for at ramme rigtigt.
>
> Enten er cylinder 1 i tænding eller ved at afslutte udstødningen, så det

Hvis det så er cyl. nr. 4 der er i tænding, bytter man bare og så virker
det.
Men det ved du jo godt.

Mvh. Jan

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-01-10 19:55

Harald Blaatand skrev:
> [...]
> strømfordeler dæksel ?
> Jeg har skiftet rotor og dæksel og er ikke helt sikker,findes der en tegning

Er fordeleren i sin tid sat rigtigt ned, så skulle du kunne regne med
følgende. Stil motor på tændingsmærke. Kig på kanten af strømfordeler,
der hvor dækslet står. Der skulle gerne være et lille hak. Det angiver
cylinder 1. Rotoren skulle gerne pege på dette hak. Eller stå lige
modsat. Men som udgangspunkt skal du egne med det er cylinder 1.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-10 20:00

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> cylinder 1. Rotoren skulle gerne pege på dette hak. Eller stå lige modsat.
> Men som udgangspunkt skal du egne med det er cylinder 1.

Der er et stort hak der passer i en "tap" på dækslet,jeg syntes bare at det
sidder midt mellem 2 muligheder

Mvh

Steen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-01-10 21:54

Harald Blaatand skrev:

> Der er et stort hak der passer i en "tap" på dækslet,jeg syntes bare at det
> sidder midt mellem 2 muligheder

Så stort er det ikke. Det er bare et lille hak som efter et let slag med
en mejsel.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : alexbo

Dato : 07-01-10 19:58

"Harald Blaatand" skrev

> Simpelt spørgsmål,hvor er cyl 1 på et audi 100 1.8.- 4 cyl 1987
> strømfordeler dæksel ?

Hvis strømfordeleren sidder ved cylinder 4 er den kl. 10 set forfra.

mvh
Alex Christensen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-10 20:09

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Harald Blaatand" skrev

> Hvis strømfordeleren sidder ved cylinder 4 er den kl. 10 set forfra.
>
> mvh
> Alex Christensen
>

>Altså til venste for clipsen der holder dæklslet ?
Mvh
Steen

Fra : alexbo

Dato : 07-01-10 20:25

"Harald Blaatand" skrev

Der er 2 clips og alle tændrørsledninger sidder til venstre for en af dem og
til højre for den anden.
KL. 10 set forfra er den længst væk til venstre.
Altså nærmest motoren og nærmest kabinen.

Men det afhænger af om strømfordelren sidder hvor jeg tror den gør og den
sidder originalt.

Det hak Ib omtaler er ikke det store hul til at styre dækslet, men en lille
tynd streg på kanten af fordeleren, hvis den sidder kl. 10, så kan du godt
regne med at det er rigtigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-10 20:28

> [...]
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>Jeg kiggede netop efter sådan en streg men kunne ikke finde den !

Mvh

Steen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-10 20:59

> [...]
>
> mvh
> Alex Christensen
>
>til venstre for den bagerste clips mente jeg ..

Mvh¨

Steen

Fra : alexbo

Dato : 07-01-10 21:18

"Harald Blaatand" skrev

Helt ærligt Harald ved du ikke hvor kl. 10 er på et ur?

Det billede du har sendt viser da også at clipsene sidder kl. 6 og 12
Ledningerne kl. 2-4-8-10.

Kl. 10 er til venstre for kl 12, men hvis man kun kender til digitalure, så
er det svært må jeg indrømme.
Nu kan man selvfølgelig dreje ure som man synes, men jeg regner med at man
ser
et ur med kl. 6 nedad når det hænger påvæggen og mod een selv når det ligger
vandret.
Gå nu ud og sæt de ledninger på, hvis du ikke rammer rigtigt sker der ikke
noget ved det, den hoster bare i stedet for at starte.

cylinder 1- kl 10
cylinder 3 -kl 2
cylinder 4- kl 4
cylinder 2- kl 8

Jeg kan forøvrigt se at du bruger tændrørskabler med indbygget modstand ved
dækslet, de er ofte defekte så tændingen bliver svag eller helt væk.

mvh
Alex Christensen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 07-01-10 23:26

> [...]
>
> mvh
> Alex Christensen
>

>Jeg ved godt hvad klokken 10 og klokken 12 er
Men efter din meget detaljerede forklaring ,kan jeg se at tændledningerne
nok er rykket en tand til højre,og så var det jeg troede var "hosten og
skyderi" sikkert bare et startforsøg ved alt for lav startspænding,,,,

Kablerne har tilsyneladende ikke givet problemer før,men jeg vil da overveje
at skifte dem nå der kommer liv i dyret igen !

Spørgsmålet er om alle mine startproblemer hænger sammen...nu har jeg
skiftet kul i generatoren ,lavet bedre stelforbindelser,skiftet
starter,skiftet batteri og nu fordelerdæksel og brændt rotor..den har dog
kørt ind i mellem,men for det meste er den blevet trukket igang..

Tak for oplysningerne og lektionen i klokken !

Mvh

Steen

Fra : alexbo

Dato : 07-01-10 23:57

"Harald Blaatand" skrev

> Kablerne har tilsyneladende ikke givet problemer før,men jeg vil da
> overveje at skifte dem nå der kommer liv i dyret igen !

Tja måske kommer der først liv når de er skiftet, prøv med en skruetrækker i
tændrørsenden af kablet, hold metallet på skruetrækkeren i nærheden af stel
den skal kunne trække en 10 mm solid gnist med et hørbart smæld, når en
hjælper kører med starteren.

Eller hvis du har et multimeter så mål dem, sæt multimetret på ohm. den
omvendte hestesko, de skal være nogenlunde ens.
Jeg kan ikke huske hvad modstanden er på men det står muligvis på dem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 08-01-10 00:16

> [...]
>forestille mig at de kan ødelægge det hele,men intet skal da udelukkes hvis

Mvh

Steen

Fra : Harald Blaatand

Dato : 08-01-10 12:59

> [...]
> omvendte hestesko, de skal være nogenlunde ens.
> Jeg kan ikke huske hvad modstanden er på men det står muligvis på dem.

Tak for svarene,jeg løb tør for energi og strøm,så nu er bilen trukket på
værksted

Mvh

Steen