Hvilken printer ??
Fra : jagge

Dato : 07-01-10 23:31

Nu har jeg lige købt en airport express til anlæget, itunes og iphonen.
Det spiller perfekt og er jo ret genialt. Det har kurreret mig for min
Sonos bug et stykke tid.

Men så har jeg jo også fået lyst til at købe den printer jeg mangler og
bruge den funktion i airporten.

Derfor vil jeg lige høre om nogen har specielt gode erfaringer. Det skal
bare være en prisbillig printer, det er helt ok at få en scanner med i
købet men ikke et must. En ting jeg gerne vil have er at den er nem at
få uorginal blæk til, og at den er økonomisk i brug.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-01-10 23:33

jagge skrev:

> [...]
> købet men ikke et must. En ting jeg gerne vil have er at den er nem at
> få uorginal blæk til, og at den er økonomisk i brug.

Vil du have scanner, så duer Airport Expressen ikke.

Køb en netværksprinter med det du skal bruge, og OS X drivere. HP
plejer at have den side af sagen i orden.

Fra : jagge

Dato : 07-01-10 23:42

> Vil du have scanner, så duer Airport Expressen ikke.

Heller ikke hvis det er en sådan en alt i en printer ?? Jeg troede naivt
at jeg fik fuld funktionalitet via den usb port i airporten, men sådan
forholder det sig måske ikke ?

> Køb en netværksprinter med det du skal bruge, og OS X drivere. HP
> plejer at have den side af sagen i orden.

Det vil jeg da overveje men så bliver den airport til overlødig,
printerfunktionaliteten var en del af pakken men ok :0)

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-10 00:09

jagge skrev:

> Heller ikke hvis det er en sådan en alt i en printer ?? Jeg troede naivt
> at jeg fik fuld funktionalitet via den usb port i airporten, men sådan
> forholder det sig måske ikke ?

Når Apple skriver USB Printer, så mener de dét. En scanner er ikke en
printer.

> Det vil jeg da overveje men så bliver den airport til overlødig,
> printerfunktionaliteten var en del af pakken men ok :0)

Du kan da stadig printe. Du kan bare ikke scanne.

Men sådan er der så mange ting der bliver overflødige. Kunsten er jo at
afklare tingene inden man kommer til at købe dimserne :)

Fra : jagge

Dato : 08-01-10 00:28

> Men sådan er der så mange ting der bliver overflødige. Kunsten er jo at
> afklare tingene inden man kommer til at købe dimserne :)

Det kan da have ret i. Jeg ville nu have anskaffet airporten alligevel,
det med musikken til anlægget er ret smart og det funger temmelig godt.

Fatter ikke lige det med den manglende funktionalitet, men det er så
Apple i en nøddeskal.

Anyway blot adgang til printer trådløst fra alle macs i hjemmet er ok
:0)

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-10 00:30

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> [...]
> det med musikken til anlægget er ret smart og det funger temmelig godt.
>
> Fatter ikke lige det med den manglende funktionalitet, men det er så

hvordan det ? .. der er ikke nogen god standard for adgang til scanner
via netværk ,, hver producent har sin egen måde at gøre det på .. så
istedet for at lave en masse lappeløsninger som måske eller måske ikker
virker, så er det bare ikke muligt.

Hvis det er netværk man vil have, så kan man efterhånden få ret billige
MFC maskiner med indbygget netværk .. trådet eller trådløst..

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 08-01-10 01:01

<snip>

> Køb en netværksprinter med det du skal bruge, og OS X drivere. HP
> plejer at have den side af sagen i orden.

Brother har mer' orden.

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-10 01:28

Axel Hammerschmidt wrote:

> Brother har mer' orden.

Ja, og de kan både scanne, printe og faxe via wifi/Airport - afhængig af
modellen selvfølgelig.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-10 08:03

Erik Richard Sørensen skrev:

> Ja, og de kan både scanne, printe og faxe via wifi/Airport - afhængig af
> modellen selvfølgelig.

Og mig der troede du var for hysterisk til at bruge trådløst netværk?
Der kan man se.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-10 10:18

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Og mig der troede du var for hysterisk til at bruge trådløst netværk?
> Der kan man se.

Jeg bruger stadig ikke trådløst, og jeg har stadig ikke hverken det ene
eller andet i trådløst, men jeg har efterhånden skullet finde div.
printertyper til så mange, at jeg ikke har kunnet undgå at læse om, hvad
de forskellige modeller kan og ikke kan. - Og når der står, at man kan
bruge både printer, scanner, fax, kopier direkte fra wifi/tgrådløst
opsæting, går jeg også ud fra, at det fungerer - især, når der tillige
står, at det fungerer med Mac OS X ver. 10.2/3/4/5/6.x!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-10 17:58

> [...]
> opsæting, går jeg også ud fra, at det fungerer - især, når der tillige
> står, at det fungerer med Mac OS X ver. 10.2/3/4/5/6.x!

Nåh, så er det jo ligesom det plejer.

Det ville være en god ting hvis du lige nævner om det er noget du har
personlig, praktisk erfaring med eller om det "bare" er noget du har læst.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-10 08:02

Axel Hammerschmidt skrev:

> <snip>

> Brother har mer' orden.

Fint med mig - det har jeg bare ikke nogen erfaring med.

Hvis du kender Brother godt, vil du så opsummere dine erfaringer til
arkiverne?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-01-10 01:26

> Fint med mig - det har jeg bare ikke nogen erfaring med.
>
> Hvis du kender Brother godt, vil du så opsummere dine erfaringer til
> arkiverne?

Vi har en HL-2070N og den kom med driver til både OS X og Mac OS,
foruden Windows naturligvis.

Alle de annoncer på Brother printer modeller jeg har læst om som en
mulig opgradering til den (bl.a med duplex) har oplyst, at de
understøtter OS X.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-10 01:44

Axel Hammerschmidt wrote:

> Vi har en HL-2070N og den kom med driver til både OS X og Mac OS,
> foruden Windows naturligvis.

Og jeg kan tilføje, at jeg har samme printer, og at fra og med 10.4.9
ComboUpdate følger CUPS drivere til den med i OS X opdateringerne, så
det er slet ikke nødvendigt at bruge CD'en.

> Alle de annoncer på Brother printer modeller jeg har læst om som en
> mulig opgradering til den (bl.a med duplex) har oplyst, at de
> understøtter OS X.

Præcis, og de 2 3-i-1, jeg selv har haft og brugt har alle understøttet
både print, scan og fax via netværk. - Print via CUPs og scan via
medflg. software.

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-10 10:45

Axel Hammerschmidt skrev:

> Vi har en HL-2070N og den kom med driver til både OS X og Mac OS,
> foruden Windows naturligvis.

Ja? Fungerer det godt eller dårligt? Var der andet med end en
printerdriver, og kan man lave noget sjovt med det, eller er der en
masse bøvl?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-10 15:44

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Ja? Fungerer det godt eller dårligt? Var der andet med end en
> printerdriver, og kan man lave noget sjovt med det, eller er der en
> masse bøvl?

Hvis du nu havde gjort dig den umage at læse, hvad jeg har skrevet, så
ville du i givet fald også have læst og forstået, at jeg bl.a. har og
har brugt en sådan HL-2070N dagligt nu gennem ca. 3 år, og at selv samme
HL-2070N er en ganske almindelig og ganske velfungerende sort/hvid
netværks laserprinter.

Og du ville ligeledes have forstået, at det overhovedet ikke er
nødvendig at installere den medfølgende software, medmindre du vil bruge
dens USB tilslutning, da Brother HL-2070N udelukkende benytter sig af
CUPS driversystemet til OS X, og at disse drivere følger med og er
blevet installeret fra og med Mac OS X 10.4.9 og Mac OS X 10.4.10
ComboUpdate og op til og med Mac OS X 10.6.2.

Og du ville også vide både fra denne tråd og fra andre lignende tråde,
at en Brother HL-2070N er en ganske robust og særdeles velfungerende og
meget hurtig printer med sine ca. 20 ppm. Du ville ligeledes også vide,
at den er rimelig økonomisk i både anskaffelse og ikke mindst i
forbrugsstoffer. Du ville også vide, hvis du havde gjort dig den umage
selv at klikke dig ind på www.brother.dk, at HL-2070N nu ikke længere
laves, men er blevet afløst af en HL-2170N, og at eneste forskel på de
to er, at HL-2170N ikke længere understøtter OS 9.x, samt at man ikke
kan bruge OS 9.x driverne fra en HL-2070N til OS 9.x.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-10 15:47

Hej Erik,

> Hvis du nu havde gjort dig den umage at læse, hvad jeg har skrevet, så

Bortset fra at man generelt ikke kan stole på, hvad du skriver.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 09-01-10 16:34

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej Erik,

> Bortset fra at man generelt ikke kan stole på, hvad du skriver.

badumCHI :)

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-10 18:52

Thomas von Hassel wrote:

> badumCHI :)

???

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-10 18:46

Jens Kristian Søgaard wrote:

> Bortset fra at man generelt ikke kan stole på, hvad du skriver.

Det må stå fuldstændig for din egen regning. Og lad så være med at
slynge en sådan grundløs påstand ud, når du overhovedet ikke har noget
at have den i! - Det er så nemt at mistænkeliggøre og miskreditere andre
her på usenet uden selv at komme i klemme.

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-10 19:03

Hej,

> Og lad så være med at
> slynge en sådan grundløs påstand ud, når du overhovedet ikke har noget
> at have den i!

Ikke noget at have den i?

Jeg har masser at have det i!

Jeg kender tilfældigvis en højtstående embedsmand i sandhedsministeriet,
som er i besiddelse af hemmeligtstemplede, fortrolige dokumenter, som
fuldstændigt helt og aldeles dokumenterer at mine påstande er korrekte.
Jeg har i min egenskab af forhandler og verdensmand fået lov som en af
de eneste i verden til at se disse dokumenter.

Jeg kan jo dog desværre ikke vise dig disse dokumenter, da det vil koste
mig mange millioner, hvis jeg gik offentligt med dokumenterne.

Så set i lyset af denne overvældende sandhed, så må jeg bede DIG om at
dokumentere, at påstanden er grundløs!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-10 15:51

Erik Richard Sørensen skrev:

> Hvis du nu havde gjort dig den umage at læse, hvad jeg har skrevet, så

Hedder du Axel? Det var ham der blev spurgt om HANS erfaringer.

Mht dig og dine erfaringer, så må jeg indrømme at du ofte har så svært
ved at 1) fatte dig i korthed, 2) holde dig til emnet, 3) vise reel
indsigt i de faktiske problemer i stedet for kun symptomerne og 4)
respektere andres erfaringer at jeg oftest springer over når jeg kan se
at indlægget - igen - er alenlangt. Beklager.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-10 18:51

> [...]
> respektere andres erfaringer at jeg oftest springer over når jeg kan se
> at indlægget - igen - er alenlangt. Beklager.

Det er op til dig, hvad du vil eller ikke vil, men du holder dig da
heller ikke tilbage for at komme med og blande dig i andres tråde og
indlæg. Føj for f..... for en gang skinhellighed.!

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-10 22:06

> [...]
> heller ikke tilbage for at komme med og blande dig i andres tråde og
> indlæg. Føj for f..... for en gang skinhellighed.!

Du startede med formuleringen

"Hvis du nu havde gjort dig den umage at læse, hvad jeg har skrevet, så"

og jeg fortæller dig så bare hvorfor jeg ikke har gjort mig den umage at
læse hvad du har skrevet.

Er det så mere eller mindre skinhelligt end at bruge kill-filtrering af
dem der siger ting man ikke bryder sig om?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 09-01-10 17:31

> Ja? Fungerer det godt eller dårligt? Var der andet med end en
> printerdriver, og kan man lave noget sjovt med det, eller er der en
> masse bøvl?

Det er bare en laser printer.

Jeg savner Duplex. Den næste bliver med Duplex og vil sandsynligvis osse
være en printer fra Brother. Jeg har set een i en annonce i Politiken.

Jeg mener det var en HL-5350DN

http://www.brother.dk/g3.cfm/s_page/60950/s_level/21600

(der er tilsyneladende en fejl i Vis produkt... linket, idet der der
ikke står noget der om netværkstilslutningen)

Med OS X er der ikke så meget ekstra funktionalitet med en HL-2070N, men
i Windows kan man lave forskellige ting i den "klient" der følger med.

Jeg aner ikke hvad den kan der, og vi er ret ligeglad. Bare vi får
udskrevet på papir. Da det er en netværksprinter kan man selvfølgelig
osse udskrive trådløst, enda mens man sidder på lokum.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-01-10 19:28

Axel Hammerschmidt wrote:

> [...]
>
> (der er tilsyneladende en fejl i Vis produkt... linket, idet der der
> ikke står noget der om netværkstilslutningen)

Det står længere nede i 'specifikationer'. Normalt betyder et 'N' i
typebetegnelsen også, at det er med netværk...
http://www.brother.dk/g3.cfm/s_page/60960/s_level/21600/s_product/HL5350DNZW1/s_detailType/specs

HL-5350DN kan fås i en udgave med ekstra undermonteret skuffe -
HL-5350DNLT, - så der er plads til i alt 500 ark ad gangen.

> [...]
> udskrevet på papir. Da det er en netværksprinter kan man selvfølgelig
> osse udskrive trådløst, enda mens man sidder på lokum.

Ja, eller sætte i 'kø', hvis der er flere, der bruger den samtidig. -
Det eneste, jeg har fundet ud af, at en HL-2070N kan ekstra på min WinXP
Pro, er, at man kan nedskalere en udskrift, så den udskrevne tekst fx.
placeres i øverste venstre fjerdedel på en A4 side, men det bliver noget
småtteri, - og usskrive to A4 sider nedskaleret til at kunne være på én
A4 side, uden at selve dokumentets tekststørrelse ændres, - Jeg har ikke
prøvet det, da jeg ganske enkelt ikke vil kunne læse noget så småt, så
kun læst det i PDf filen fra CD'en...

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-10 00:01

jagge wrote:
> [...]
> købet men ikke et must. En ting jeg gerne vil have er at den er nem at
> få uorginal blæk til, og at den er økonomisk i brug.

Så vil jeg helt klart gå efter en Brother 3-i-1. Flere af DCP og MFC
modellerne fås med indb. wifi, så de går direkte på en Airport. Wifi
modellerne fås fra ca. 600kr. og op, og de er både hurtige og laver
rigtig gode resultater. Og køber man uoriginalt 'miljøblæk' eller alm.
uoriginalt hos Inkclub, sparer man også ret meget på forbrugsstoffer. En
anden fordel ved Brother er, at de bruger CuPS drivere, som faktisk
følger med Mac OS X fra og med ver. 10.4.9, og så er det blot at hente
seneste opd. fra Apple, hvis du kører med SnowLeopard

Det eneste negative, jeg har at sige om dem, er, at de har fast
indbygget printerhovede, så de kan stå og tørre/lukke til, hvis de ikke
bruges mindst til ét udprint ugentlig.

Alternativt, hvis du vil have noget uden indb. printerhovede, men hvor
printerhovedet er i patronerne, så er det nok HP, du skal over i. Jeg
véd ikke, om de laver nogen med indb. wifi, men ellers er det vel bare
at smide den på med et USB kabel på Airporten. Robuste HP modeller fås
for en 3-i-1 fra ca. 900kr. og op. 3.-parts blækpatroner hos fx. Inkclub
er en anelse dyrere end til Brother, men langt, langt under priser for
originale HP patroner. - Det er ret tit, at fx. Inkclub har 2 stk. til
ca. halvdelen af det, 1 stk. original patron koster, - så der er ret
meget at spare. HP bruger egne drivere til OS X, men der er allerede
mange installeret med OS X også af de helt nye modeller, og som for
Brothers vedkommende, er det blot at hente seneste opd. fra Apple til
modellen.

I øvrigt kan det anbefales at slette alle de HP printerdrivere, der er
med i systemet undtagen den/de få, du evt. også får brug for for at
undgå en masse spildplads. Og når du opdaterer med HP driverpakken fra
Apple, opdateres kun den/de, der er installeret.

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-10 07:11

> [...]

> købet men ikke et must. En ting jeg gerne vil have er at den er nem at
> få uorginal blæk til, og at den er økonomisk i brug.

Ønsker du en brugsøkonomisk printer skal du satse på en laserprinter.

Jeg er yderst veltilfreds med min HP LaserJet 4050N, der endda er
forsynet med dupleks-enhed. Den måtte nu gerne have været en
farveprinter ...

Der er tale om en netværksprinter med 100 Mbit/s ethenetadgang. Sættes
den til en switch der samtidig har adgang til trådløst fungerer den
naturligvis også trådløst.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jagge

Dato : 08-01-10 07:52

> Der er tale om en netværksprinter med 100 Mbit/s ethenetadgang. Sættes
> den til en switch der samtidig har adgang til trådløst fungerer den
> naturligvis også trådløst.

Ok jeg var bare ikke interesseret i at smide så meget efter det rent
økonommisk. Printer det meste på arbejde det er mere når man lige har
brug for noget nu og her eller har glemt noget.

MVH

Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-10 08:06

jagge skrev:

> Ok jeg var bare ikke interesseret i at smide så meget efter det rent
> økonommisk. Printer det meste på arbejde det er mere når man lige har
> brug for noget nu og her eller har glemt noget.

Så køb dog en billig alt-i-en-printer til nogen få hundrede kroner der
kan det du skal bruge, og genovervej om du vil købe blæk til den når den
løber tør, eller købe en ny.

Hvis penge har betydning, er du vel også interesseret i at spare
kronerne til trådløst og bare lige smutte forbi med et USB-kabel?

Fra : jagge

Dato : 08-01-10 22:57

> Hvis penge har betydning, er du vel også interesseret i at spare
> kronerne til trådløst og bare lige smutte forbi med et USB-kabel?

Klart, men jeg har bare flere gange lige skulle lave den der kopi og
derfor ville en basal scanner enhed være kærkommen.

Tak for dit input.

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-10 10:51

> Ok jeg var bare ikke interesseret i at smide så meget efter det rent
> økonommisk. Printer det meste på arbejde det er mere når man lige har
> brug for noget nu og her eller har glemt noget.

<http://www.dustinhome.dk/pd_5010184095.aspx>

inkl. netværk ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-10 11:57

Thomas von Hassel wrote:

> <http://www.dustinhome.dk/pd_5010184095.aspx>
> inkl. netværk ...

Men uden wifi...

Alternativ fra samme site ...
Brother DCP-375CW MFP, print, scan, kopi, med wifi til 649kr.
http://www.dustinhome.dk/pd_5010315887.aspx
CUPS printerdrivere følger med OS X fra og med OS X 10.4.9.
Scannersoftware skal installeres fra medflg. CD.

Og her er den, jeg ikke kunne huske modelnr. på i går, men som jeg har
anbefalet til flere...
Brother DCP-585CW, print, scan, kopi, med wifi til 899kr.
http://www.dustinhome.dk/pd_5010197912.aspx
CUPS printerdrivere følger med OS X fra og med OS X 10.5.3.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 08-01-10 12:37

> Men uden wifi...

men det er laser ... op i røven med wifi ..

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-10 18:50

> men det er laser ... op i røven med wifi ..

Ja, der skal blot et kabel til Express'en.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-01-10 10:09

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Der er tale om en netværksprinter med 100 Mbit/s ethenetadgang. Sættes
> den til en switch der samtidig har adgang til trådløst fungerer den

Så skift den da ud med en Brother Series 7000CDN, så får du både en
bedre og hurtigere printer....

Som jeg læser Jakobs opr. spørgsmål, går det på om og hvad, han evt. kan
få, der kan køre direkte trådløst med hans nuværende opsætning uden om
div. switches og routere...

mvh. Erik Richard

Fra : Per Rønne

Dato : 08-01-10 10:28

> Så skift den da ud med en Brother Series 7000CDN, så får du både en
> bedre og hurtigere printer....

Sålænge den virker ser jeg nu ingen grund til udskiftning. Den kostede
trods alt i sin tid [2001] 16.000 kroner.

> Som jeg læser Jakobs opr. spørgsmål, går det på om og hvad, han evt. kan
> få, der kan køre direkte trådløst med hans nuværende opsætning uden om
> div. switches og routere...

Ja, jeg kører både trådet og utrådet. Trådet til desktops, utrådet til
laptops der ikke er i dock. Trådet er Gb/s.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 08-01-10 14:08

thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) writes:

> <http://www.dustinhome.dk/pd_5010184095.aspx>
>
> inkl. netværk ...

Med denne virker scanneren også i netværk med en Mac:
HP Color LaserJet CM1312
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=453200

--
Thomas Bjorn Andersen