Ekstern harddisk til Win og Mac - virker d~
Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-01-10 18:29

Er der problemer med at bruge en Seagate 1 TB disk, formateret som FAT32, både på Windows
Vista eller XP og Mac 10.5.8?

Seagate skriver:

Windows does not support the Macintosh file system and it cannot be read. However,
Macintosh and Windows can read the FAT32 file system. Using a FAT32 formatted drive within
the Macintosh environment is only recommended for a short period of time to transfer data.
It is recommended that you divide the drive in 32 GB volumes/partitions and format as
FAT32.

Data corruption will be prevalent when using FAT32 over an extended period of time in a
Macintosh.

Er der nogle der har praktisk erfaring. Nu har jeg formateret disken som FAT32 på Mac, og
den kan også ses i Vista, men efter hvad Seagate skriver går det galt før eller siden ...

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-01-10 18:39

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> FAT32 på Mac, og den kan også ses i Vista, men efter hvad Seagate skriver

hmm ... måske, men det lyder lidt mærkeligt.

... nu har jeg altid gået udenom FAT32, ikke fordi at ting bliver
korrupt, men fordi det har andre begrensinger, f.eks. mht. filnavne, max
størrelser på filer. jeg har aldrig oplevet at ting bare bliver korrupt
ved normalt brug.

En anden løsning er at installere en stump på windows maskinen så den
kan læse HFS+ diske .. eller installere en stump på mac'en så den kan
læse og skrive til NTFS diske.

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-01-10 19:22

Kurt Brixen wrote:
> [...]
> som FAT32 på Mac, og den kan også ses i Vista, men efter hvad Seagate
> skriver går det galt før eller siden ...

Hvis du kører Windows på samme maskine som OS X, behøver det ikke blive
et problem, hvis du sætter eksterne diske op som 'shared disks'. - Jeg
har 5 eksterne Firewire diske sat til min MacPro, - alle er aktiveret i
WinXP som 'shared disks', og der er ingen problemer med at hverken læse
til/fra eller skrive til/fra dem.

Hvis du sætter disken til som alm. disk, der blot skal genkendes som
enstern disk på både Mac og Windows, vil jeg anbefale NTFS fremfor
FAT32. Det er set, at med en så stor disk med FAT32 har givet datatab.

Jeg har selv Paragons NTFS drivere, men bruger dem pt. ikke, da min XP
lige for tiden ikke er bootable, men kun køres virtuelt. Mac OS X kan
kun læse NTFS, men ikke skrive til/fra NTFS formatterede diske, så du
skal have en NTFS driver, selvom OS X godt kan formattere i NTFS/NTFS-3G.

Paragon NTFS 7.0.4 (shareware)
Full read & write access to NTFS partitions.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/34187
NTFS-3G 2009.11.14 (freeware)
Mount, read & write to NTFS-formatted drives under OS X.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10913782

Jeg kan da lige tilføje, at min virtuelle Windows partition er på 120gb
og NTFS formatteret for at undgå 32gb grænsen for XP installering.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-01-10 19:48

In article <4b462630$0$4805$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,

> Hvis du sætter disken til som alm. disk, der blot skal genkendes som
> enstern disk på både Mac og Windows, vil jeg anbefale NTFS fremfor
> FAT32. Det er set, at med en så stor disk med FAT32 har givet datatab.

Det er netop det, disken skal. Det er nok bedre at formatere til Mac, og så købe MacDrive,
hvis det bliver nødvendigt at læse disken fra windows.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-01-10 19:24

Kurt Brixen skrev:

> Windows does not support the Macintosh file system and it cannot be read. However,

Man kan købe et trediepartsprodukt så Windows godt kan.

Er du evt interesseret i det? FAT32 er ikke så robust som hverken NTFS
(Windows) eller HFS+ journalled (OS X).

Fra : Kurt Brixen

Dato : 07-01-10 19:53

In article <4b4626c5$0$274$14726298@news.sunsite.dk>,

> Man kan købe et trediepartsprodukt så Windows godt kan.
>
> Er du evt interesseret i det? FAT32 er ikke så robust som hverken NTFS
> (Windows) eller HFS+ journalled (OS X).

Disken skal bruges til at tage backup af primært billeder fra en macbook. De skal så helst
kunne læses fra både Windows og Mac, hvis den primære macbook går i stykker.

Det er måske i virkeligheden bedre at formatere disken til Mac format, og så bruge
Timemachine til backup.

Hvis macbooken går i stykker kan backup'en læses på en ny Mac eller i Windows med MacDrive.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen