injuriere
Fra : xxxx.a

Dato : 07-01-10 04:50

Kan man lægge sag 'injuriere' mod nogen der sætter en sedel op på en
opslagstave,
der står bla. at de "gule" er nogen nasserøve og ellers sviner dem til.

ps. de gule er en betegelse for andre fagforeninger som ikke f.eks. har
overenskomst med et firma

JpB

Fra : Kasper Demant

Dato : 07-01-10 07:48

xxxx.a skrev:
> [...]
> der står bla. at de "gule" er nogen nasserøve og ellers sviner dem til.
>
> ps. de gule er en betegelse for andre fagforeninger som ikke f.eks. har

Hvis du vil lægge sag an, er det for overtrædelse af straffelovens § 267.
Nærmere bestemmelsens 1. led: "Den, som krænker en andens ære ved
fornærmelige ord eller handlinger [...], straffes med bøde eller fængsel
indtil 4 måneder.

Vær opmærksom på, at bestemmelsen er undergivet privat påtale, så du
skal selv anlægge sag ved domstolene.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-10 09:58

Kasper Demant skrev:

> [...]
> indtil 4 måneder.

> Vær opmærksom på, at bestemmelsen er undergivet privat påtale, så du

Og hvis det kan bevises at de gule er nogen nasserøve, så taber
han sagen.

Ved spørgeren i øvrigt hvem der har sat sedlen op? For ellers er
der ingen sag.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 07-01-10 10:45

"Bertel Lund Hansen" skrev i

> Og hvis det kan bevises at de gule er nogen nasserøve, så taber
> han sagen.

Næh, §267 er til sande udsagn.
§268 er til usande.

§ 267. Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger
eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet
til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde
eller fængsel indtil 4 måneder.

§ 268. Er en sigtelse fremsat eller udbredt mod bedre vidende, eller har
gerningsmanden savnet rimelig grund til at anse den for sand, straffes
gerningsmanden for bagvaskelse, og den i § 267 nævnte straf kan da stige til
fængsel i 2 år.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Demant

Dato : 07-01-10 11:59

alexbo skrev:
> [...]
> gerningsmanden for bagvaskelse, og den i § 267 nævnte straf kan da stige til

Det er ikke korrekt.
§ 267, 1. led omhandler ringeagtsytringer, og disse kan der ikke føres
sandhedsbevis for jf. § 269 modsætningsvis samt karnovs note til
bestemmelsen

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : alexbo

Dato : 07-01-10 10:55

"xxxx.a" skrev i

> ps. de gule er en betegelse for andre fagforeninger som ikke f.eks. har
> overenskomst med et firma

Vel nærmest fagforeninger der ikke er med i LO.
Kristelig fagforening har en del overenskomster, og det gælder sikkert flere
af de andre gule.

De gule fagforeninger hedder de gule fordi de første i Paris fik balret
ruderne og klistede dem over med gult papir.
Jeg ved ikke om gult papir er specielt fransk, den gule trøje i Tour de
France komme af at sportsavisen der opfandt løbet er/var trykt på gult
papir.
Måske var det ikke så nemt at lave hvidt papir så i stedet for noget grumset
blev det farvet gult.

Nu er gult nærmest farven for et godt tilbud, det må nage de røde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-10 11:16

alexbo skrev:

> Måske var det ikke så nemt at lave hvidt papir så i stedet for noget grumset
> blev det farvet gult.

Det er forkert. Papir der ikke farves specielt, bliver som lyst
som avispapir. Det skal bleges hvis det skal være rent hvidt, og
der skal tilsættes farvestof (som koster) hvis det skal være
gult.

Den gule farve har symbolsk betydning. Jeg har hørt nogen sige at
det er falskhedens farve. I USA kan "yellow" betyde "fej"
(foruden at "yellow journalism" svarer til
ekstrabladsjournalistik).

> Nu er gult nærmest farven for et godt tilbud,

Der bliver man jo normalt også snydt så vandet driver, så det
generer ikke os røde.

--
Bertel

Fra : HAWK

Dato : 07-01-10 16:36

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Den gule farve har symbolsk betydning. Jeg har hørt nogen sige at
> det er falskhedens farve. I USA kan "yellow" betyde "fej"
> (foruden at "yellow journalism" svarer til
> ekstrabladsjournalistik).

Men i USA bruges gul også til at byde soldater velkommen hjem

"Tie a yellow Ribbon round the old oak tree"

Den brude du være gammel nok til at huske

Peter

Fra : Jesper Lund

Dato : 07-01-10 20:16

Kasper Demant wrote:

> [...]
> 267. Nærmere bestemmelsens 1. led: "Den, som krænker en andens ære ved
> fornærmelige ord eller handlinger [...], straffes med bøde eller fængsel

Forudsætter det ikke at der er en person som får sin ære krænket? Jeg kan
ikke se at "de gule" refererer til en person eller personkreds som kan
identificeres.

--
Jesper Lund

Fra : Tingholm [7900]

Dato : 09-01-10 18:34

> Kan man lægge sag 'injuriere' mod nogen der sætter en sedel op på en
> opslagstave,
> der står bla. at de "gule" er nogen nasserøve og ellers sviner dem til.

Vil det i øvrigt være en formildende omstændighed hvis injurierne er en
panikhandling, kan i øvrigt skrive under på at der kommer nogle ret grove
beskyldninger når man skifter fra HK til 'en af de gule'.

--
Mvh Brian
mail: "fornavn" @menuen.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 09-01-10 23:37

Tingholm [7900] skrev:

> Vil det i øvrigt være en formildende omstændighed hvis injurierne er en
> panikhandling, kan i øvrigt skrive under på at der kommer nogle ret grove
> beskyldninger når man skifter fra HK til 'en af de gule'.

Forståeligt nok.

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008