Offentlighedsloven gælder ikke private fir~
Fra : Ukendt

Dato : 06-01-10 20:47

Hej
En mindre banal sag, men ikke desto mindre så irriterer det mig. Jeg tænkte,
at der måske var nogen der kunne hjælpe med lidt indput.

Jeg har via spillefirmaet Valve (hovedsæde i USA), købt nogen computerspil,
som bl.a. kan spilles online, gennem en klient der hedder "Steam".
Spilfirmaet har lavet en funktion der hedder "VAC", således at hvis man
snyder, bliver man bannet i "VAC", så man ikke kan spille på visse servere.
Det er jo meget smart.

Min konto har dog været "stjålet" - hvordan aner jeg ikke, og er i
mellemtiden blevet "VAC bannet".
Det er jo træls.
Jeg skrev derfor til Valve, som bekræfter at det er foregået lovligt.
Hmmm...

Jeg har skrevet vores foreløbige korrespondance herunder.
Det jeg ville vide var, om der et sted, lige som i offentlighedsloven, er
beskrevet, at de har pligt til at oplyse mig, hvem jeg kan klage over
afgørelsen til og om der er noget om agtindsigt.
Eller er konklusionen, at det er et amerikansk firma, og der intet er at
gøre?
De henviser til nogen regler i deres Steam Subscriber Agreement og Rules of
Steam Online Conduct. Intet sted kan jeg dog finde, at de uden at oplyse om
grundlaget mv. kan banne mig.
Hvordan er reglerne i øvrigt med at indgå aftaler på engelsk? Er det et
hovedsprog og derfor ok og gyldigt i DK?

På forhånd mange tak til dem der gider læse min lange post
(Skide amerikanske firma, der tror de kan hvad de vil. *s* )
---------------------------------

1 « Message by you on Fri, 25th Dec 2009 1:12 pm »
hi.
I have both cs and source. My account has earlier been hijacked and now i am
vac banned i think... Have I done something or is it the thief? Hope you can
help me. I don't use any mods or whatsoever, so there must be a mistake.
Yours Sincerely
Mads Kristiansen

2 « Message by Jermaine on Tue, 29th Dec 2009 11:43 am »
Hej,

Vores system viser, at din konto er blevet permanent bandlyst af Valve
Anti-Cheat system (VAC) - desværre kan Steam support ikke hæve forbudet.

Vi oplyser ikke hvilken cheat der blev opdaget, ligesom vi heller ikke vil
give den dato og det tidspunkt, hvor overtrædelsen fandt sted. VAC har
bekræfter at bandlysningen af din konto er korrekt.

Dette forbud gælder for en Steam konto (uanset hvem der var bruger kontoen
på det tidspunkt, hvor overtrædelsen sket), og enhver VAC beskyttet spil
registreret under den konto, på tidspunktet for bandlysningen. Dette forbud
påvirker ikke tredjepart-spil, der er knyttet til denne konto.

Din konto kan stadig bruges til at spille single-player-spil og oprette
forbindelse til ikke-sikre spil servere eller LAN-spil i de spil du er VAC
bandlyst. Du skal ændre dine filterindstillinger i server browseren for at
vise servere som ikke er VAC-sikret (fra Steam hovedmenuen gå til "Vis",
vælg "Servers" og vælg derefter "Ikke sikker" i Anti-Cheat liste).

Vi kan ikke flytte spille abonnementer fra konti, der er blevet bandlyst af
VAC. Brugen og sikkerheden af din Steam konto er dit ansvar.

Hvis du vælger at købe en ny kopi af det VAC forbudte spil, bedes du oprette
en ny Steam konto til registrering af spil på. Fjern alle snyde programmer
fra dit system, før du installerer (hvis du ikke ved, hvor de
snydeprogrammet er installeret, kan du overveje at omformatere maskinen og
starte forfra med en ny installation af dit operativsystem).

For mere information om Valve's politikker, kan du se de Steam Subscriber
aftalen og de regler for Steam Online Adfærd:

Steam Subscriber Aftalen
http://steampowered.com/index.php?area=subscriber_agreement

Regler for Steam Online Adfærd
http://steampowered.com/index.php?area=online_conduct

Venlig hilsen,
Support

3 « Message by you on Wed, 30th Dec 2009 4:40 am »
Hej og tak for svar.

Som standart svar er det et ganske udemærket af slagsen, men jeg kan ikke
godtage, at i ansvarsfraskriver jer, at min kontooplysninger er blevet
stjålet og herefter misbrugt.

Ansvaret for at min konto ikke kan misbruges, ligger kun et sted, og det er
hos det firma som har lavet godkendelsessystemet. Hvis koden bliver
misbrugt, er det jeres pligt at sørge for at brugerne (mig) laver en
stærkere kode. Hvis min netbank bliver misbrugt, er det bankens ansvar.

Det lyder ikke plausibelt, at i ikke gemmer oplysninger om, hvem der har
"VAC Banned" mig. Jeg er fuldstændig uforstående overfor, at I i det mindste
ikke undersøger oplysningerne.

Jeg kan ikke slå mig ikke til tåls med, at jeg blot kan vælge "ikke vac
beskyttede servere" og at i på den måde kriminaliserer mig

Jeg har læst ovenstående Steam Subscriber aftalen og kan her ikke finde
noget bevis på, at jeg har ansvaret for, at min konto er blevet misbrugt
eller at jeg skulle "vac bannes" pga. snyderi, idet jeg ikke har snydt. Jeg
har medtaget to uddrag:

5. ONLINE CONDUCT, CHEATING AND ILLEGAL BEHAVIOR

You agree that you will be personally responsible for the use of your
Account and for all of the communication and activity on Steam that results
from use of your Account. Your online conduct and interaction with other
subscribers should be guided by common sense and basic etiquette. Specific
requirements may also be found in the Steam Online Conduct rules at
http://steampowered.com/index.php?area=online_conduct, other Rules of Use,
the Subscription Terms, or in terms of use required by third parties who
host particular games or other services.

Steam and the Steam Software may include functionality designed to identify
software or hardware processes or functionality that may give a player an
unfair competitive advantage when playing multiplayer versions of any Steam
Software, other Valve products, or modifications thereof ("Cheats"). You
agree that you will not create or assist third parties in any way to create
Cheats. You agree that you will not directly or indirectly disable,
circumvent, or otherwise interfere with the operation of software designed
to prevent or report the use of Cheats. You acknowledge and agree that
either Valve or any online multiplayer host may refuse to allow you to
participate in certain online multiplayer games if you use Cheats in
connection with Steam or the Steam Software. Further, you acknowledge and
agree that an online multiplayer host may report your use of Cheats to
Valve, and Valve may communicate your history of use of Cheats to other
online multiplayer hosts for Valve products. Valve may terminate your
Account or a particular Subscription for any conduct or activity that Valve
believes is illegal, constitutes a Cheat, or which otherwise negatively
affects the enjoyment of Steam by other Subscribers. You acknowledge that
Valve is not required to provide you notice before terminating your
Subscriptions(s) and/or Account, but it may choose to do so.

1. Her i står, at min konto bliver "bannet" hvis jeg snyder. Dette er jo
ikke tilfældet. Hvordan kan jeg så blive "bannet"?

B. LIMITATION OF LIABILITY.

NEITHER VALVE, ITS LICENSORS, NOR THEIR AFFILIATES SHALL BE LIABLE IN ANY
WAY FOR LOSS OR DAMAGE OF ANY KIND RESULTING FROM THE USE OR INABILITY TO
USE STEAM, YOUR ACCOUNT, YOUR SUBSCRIPTIONS AND THE STEAM SOFTWARE
INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, LOSS OF GOODWILL, WORK STOPPAGE, COMPUTER
FAILURE OR MALFUNCTION, OR ANY AND ALL OTHER COMMERCIAL DAMAGES OR LOSSES.
IN NO EVENT WILL VALVE BE LIABLE FOR ANY INDIRECT, INCIDENTAL,
CONSEQUENTIAL, SPECIAL, PUNITIVE, EXEMPLARY DAMAGES, OR ANY OTHER DAMAGES
ARISING OUT OF OR IN ANY WAY CONNECTED WITH STEAM, STEAM SOFTWARE,
MERCHANDISE THAT YOU ACQUIRE VIA STEAM, ANY INFORMATION AVAILABLE IN
CONNECTION THEREWITH, OR THE DELAY OR INABILITY TO USE MERCHANDISE OR ANY
INFORMATION, EVEN IN THE EVENT OF FAULT, TORT (INCLUDING NEGLIGENCE), STRICT
LIABILITY, BREACH OF CONTRACT, OR BREACH OF VALVE'S WARRANTY AND EVEN IF
VALVE HAS BEEN ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGES. THESE LIMITATIONS
AND EXCLUSIONS REGARDING DAMAGES APPLY EVEN IF ANY REMEDY FAILS.

IF YOU ARE A RESIDENT OF A EUROPEAN UNION COUNTRY, THE ABOVE PARAGRAPH MAY
NOT APPLY TO YOU.

2. Heri står at Valve ikke er ansvarlig for (omskrevet) noget som helst. Dog
står der nederst, at dette ikke gælder for indbyggere i EU.

I regler for steam online adfærd er beskrevet flere eksempler på dårlig
adfærd. Dem har jeg ikke brudt nogen af.

I bedes derfor begrunde hvorfor jeg er blevet "banned" og dermed bevise, at
det er noget jeg aktivt har gjort, eller fjerne denne "banning".

Med venlig hilsen
Mads Kristiansen

4 « Message by Jermaine on Tue, 5th Jan 2010 1:22 pm »
Hej,

Vores system har bekræftet at dette forbud er legitimt. VAC-forbud gælder
for spillet/spil, uanset hvem der bruger kontoen på den tidspunkt.

Vi oplyser ikke hvilken cheat der blev opdaget, ligesom vi heller ikke vil
give den dato og det tidspunkt, hvor overtrædelsen fandt sted. VAC har
bekræfter at bandlysningen af din konto er korrekt.

Uheldigvis, vil VAC-forbud mod spillet/spil ikke blive fjernet.

Venligst læs Steam Steam Subscriber Agreement for opførsel af nettet for at
lære mere.

Steam Subscriber Agreement
http://www.steampowered.com/v/index.php?area=subscriber_agreement

Rules of Steam Online Conduct
http://steampowered.com/v/index.php?area=online_conduct

Venlig hilsen,
Support

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-01-10 21:04

Mads K skrev:

> Det jeg ville vide var, om der et sted, lige som i offentlighedsloven, er
> beskrevet, at de har pligt til at oplyse mig, hvem jeg kan klage over
> afgørelsen til og om der er noget om agtindsigt.

Det er der ikke. Og det er ikke fordi, firmaet ligger i USA,
det samme gør sig gældende ved et dansk firma. Din eneste
mulighed for at omgå beslutningen er at prøve at overbevise
dem, og ellers lægge sag an.

> De henviser til nogen regler i deres Steam Subscriber Agreement og Rules of
> Steam Online Conduct. Intet sted kan jeg dog finde, at de uden at oplyse om
> grundlaget mv. kan banne mig.

Det står i subscriber agreement:
> [...]

> Hvordan er reglerne i øvrigt med at indgå aftaler på engelsk? Er det et
> hovedsprog og derfor ok og gyldigt i DK?

Du kan for den sags skyld indgå aftaler via røgsignaler.
Hvis du ikke kan forstå aftalens indhold, så lad være med at
indgå den. I Danmark er aftaler bindende, med undtagelse af
særlige tilfælde. Umiddelbart lyder det ikke som om, din
aftale falder ind under dette.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-10 10:30

> [...]
> aftaler bindende, med undtagelse af særlige tilfælde. Umiddelbart lyder
> det ikke som om, din aftale falder ind under dette.

Tak for svar.
Det var dog ærgeligt. Jeg trækker dem til ombudsmanden
Så umiddelbart må jeg bare blive ved med at plage dem med mails, og så håbe
de bliver trætte af mit på et tidspunkt ha ha. Håbede der var en lov eller
noget, jeg kunne slå efter dem med.
Tak for hjælpen.

Er der andre, som har en god idé?

Mvh
Mads

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-01-10 10:59

On Thu, 7 Jan 2010 10:29:57 +0100, "Mads K" <Ingen> wrote:
>Det var dog ærgeligt. Jeg trækker dem til ombudsmanden
Julemanden er nok lige så anvendelig som trussel, så det er nok spild
af ikke mindst din egen tid.

>Så umiddelbart må jeg bare blive ved med at plage dem med mails, og så håbe
>de bliver trætte af mit på et tidspunkt ha ha.
Du kan bruge den fremgangsmåde at du høfligt , men vedholdende,
anmoder dem om at åbne for din konto, alternativt giver dig en ny. Det
er nok det bedste bud på en løsning der kan gives.

>Håbede der var en lov eller noget, jeg kunne slå efter dem med.
Dert dur ikke at forsøge at slå folk med noget der ikke findes, og
selvom der var en lov du kunne læne dig op ad, er det bedste altid at
forsøge at gå frivillighedens vej, selvom den kan være lang og
urimelig.

/Hans

Fra : Niels C. Grønlund

Dato : 07-01-10 15:46

"Mads K" <Ingen> skrev i en meddelelse

> [...]
> håbe de bliver trætte af mit på et tidspunkt ha ha. Håbede der var en lov
> eller noget, jeg kunne slå efter dem med.

Hej Mads !

Jeg er ked af at sige det men tvivler på det vil lykkedes dig at blive
"unbanned" - Selv om det er andre IP adresser der er registreret

Game hackere bruger bla. VPN så de ikke viser deres egen IP..

Og "undskyldningen" min account er blevet stjålet har de nok hørt temmelig
mange gange... Eller det er en anden der har spillet på min konto. Jeg tager
hatten af hvis, det lykkedes dig at blive unbanned...

Min erfaring siger mig bare de her anti cheat serviceses så som Punkbuster
og VAC er ikke til at hugge eller stikke i.når det gælder at få løftet et
ban.

Og er der snydt fra din konto - Skal der godt nok meget gode argumenter og
tunge beviser frem....

Køb spillet igen, er mit bedste råd.

https://support.steampowered.com/kb_article.php?s=c7c548bf74ff608c967601c1333a04e6&ref=7849-RADZ-6869#notvac
Important:
All VAC bans are permanent - Valve has a zero-tolerance policy for cheating
and will not lift VAC bans under any circumstances.

Med andre ord GLEM DET

Mvh.
Niels