nægtelse af Omsorgsdag?
Fra : Michaelbs

Dato : 06-01-10 15:25

Findes der noget lovgivning omkring Omsorgsdage, der definerer hvad der skal
til for at man bliver nægtet en omsorgsdag?

På min arbejdsplads er der en gummiparagraf formulering, at "omsorgsdag
gives, hvis den er forenelig med tjenesten".
Det er altid blevet tolket meget liberalt. Ingen er nogensinde blevet nægtet
en omsorgsdag.
Nu har vi imidlertid fået en engelsk chef, der synes de slappe danske regler
skal strammes op.
Han har så bestemt, at max 1 person må være fraværende ved feriedag eller
omsorgsdag.
Han kan jo selv tolke, at andet er "uforeneligt med tjenesten" selvom det
aldrig har været sådan før.

Mit spørgsmål er så om man virkelig kan nægte en medarbejder en omsorgsdag,
fordi en anden, der ikke varetager samme funktion, har fået en feriefridag?

Er der noget lovgivning omkring det?

mvh Michael

Fra : Ole C

Dato : 06-01-10 15:34

Michaelbs skrev blandt andet:

> [...]
>
> Mit spørgsmål er så om man virkelig kan nægte en medarbejder en
> omsorgsdag, fordi en anden, der ikke varetager samme funktion, har

Omsorgsdage er overenkomststof - og det er en oplagt opgave for din
tillidsmand, som må kende til den praksis omsorgsdagene hidtil har været
administreret efter, at konfrontere chefen med, at den praksis naturligvis
ikke ensidigt kan ændres.

--
vh
Ole C

Fra : Michaelbs

Dato : 06-01-10 16:38

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> administreret efter, at konfrontere chefen med, at den praksis naturligvis

Svaret fra ledelsen er, at det ligger indenfor ledelsesretten at afgøre,
hvornår noget er tjenstligt forsvarligt.

I øvrigt er omsorgsdage ikke overenskomststof så vidt jeg ved.

mvh Michael

Fra : Kim2000

Dato : 06-01-10 17:06

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:4b44ae5a$0$278$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> hvornår noget er tjenstligt forsvarligt.
>
> I øvrigt er omsorgsdage ikke overenskomststof så vidt jeg ved.

Ja, det er noget pis, når man sparer sin fagforening væk. Så nu har du så
kun dig selv vs ledelsen.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-01-10 17:26

> [...]
> hvornår noget er tjenstligt forsvarligt.
>
> I øvrigt er omsorgsdage ikke overenskomststof så vidt jeg ved.

Deri tager du ganske fejl:

Hvis du er privatansat, har du kun ret til omsorgsdage, hvis det fremgår af
din individuelle ansættelseskontrakt eller af den overenskomst, husaftale
eller personalepolitik, der eventuelt er indgået på din arbejdsplads

Som offentligt ansat har du både som mor og som far ret til to omsorgsdage
pr. kalenderår pr. barn til og med det år, hvor barnet fylder syv år.

Regler om barnets første sygedag og omsorgsdage er ikke lovregler men
derimod overenskomstregler.

Fra : Ole C

Dato : 07-01-10 00:01

Michaelbs skrev blandt andet:

> Svaret fra ledelsen er, at det ligger indenfor ledelsesretten at
> afgøre, hvornår noget er tjenstligt forsvarligt.

Hvis din tillidsmand blot har bøjet sig for det svar, bør I overveje at
udskifte vedkommende...
Der er jo ifølge dit eget indlæg tale om indarbejdede kutymer, som i det
mindste bør kræves opsagt med en hvis frist.

> I øvrigt er omsorgsdage ikke overenskomststof så vidt jeg ved.

Det kommer, som du kan læse i andre indlæg, an på hvor du er ansat.

Hvad med at komme lidt mere ud af busken?

--
vh
Ole C

Fra : J

Dato : 07-01-10 00:41

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det kommer, som du kan læse i andre indlæg, an på hvor du er ansat.
>
> Hvad med at komme lidt mere ud af busken?

....hvis frist...

Hvis frist?

Fra : Per

Dato : 06-01-10 18:04

Michaelbs wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så om man virkelig kan nægte en medarbejder en
> omsorgsdag, fordi en anden, der ikke varetager samme funktion, har

En omsorgsdag står over afspadsering men under en feriedag.

Så hvis i skal møde x-antal på arbejde kan du vel trumfe en omsorgsdag mod
en afspadseringsdag og derved inddrage en andens fridag - ikke at det er
særlig kollegialt men sådan kender jeg reglerne.

Jo du har krav på en omsorgsdag, men kan ikke forlange at få den når du
vil - du må søge om den. Dvs. i god tid oplyse om hvornår du vil bruge den.
Det lyder som om du er offentligt ansat pga. "hvis tjenesten tillader det" -
det må være pga. noget beredskab. Dette kan selvfølgelig ikke bare skæres
ned, fordi du vil have en omsorgsdag her og nu.

Der skal "søges" om den som enhver anden fridag.

Man kan heller ikke forlange en bestemt feriedag selvom der gøres meget for
at det kan lade sig gøre.

mvh. Per

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-01-10 21:37

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> en afspadseringsdag og derved inddrage en andens fridag - ikke at det er
> særlig kollegialt men sådan kender jeg reglerne.

Nej, det har han ikke uden videre: Kun hvis han er offfentligt ansat har han
et sådant krav, akkurat som jeg skrev tidligere. Da det ikke fremgår af
teksten om han er offentlig eller privat-ansat, så kan man ikke uden videre
tale om at han har en sådan ret.
Jeg ville altså ikke uden videre basere mine antagelser på dine oplysninger
her.

Fra : Per

Dato : 07-01-10 10:02

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> ikke uden videre tale om at han har en sådan ret.
> Jeg ville altså ikke uden videre basere mine antagelser på dine

Begrebet "tjeneste" bruger man kun indenfor det offentlige. Man har ikke
tjeneste i det private - der er man på arbejde !

Og vendingen "hvis tjenesten tillader det" er et udtryk man fx. bruger
indenfor politiet.

Så jo - manden er offentlig ansat.

mvh. Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-01-10 10:31

On Thu, 7 Jan 2010 10:01:34 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Begrebet "tjeneste" bruger man kun indenfor det offentlige. Man har ikke
>tjeneste i det private - der er man på arbejde !
Det er vist noget du selv har opfundet til lejligheden ?

>Og vendingen "hvis tjenesten tillader det" er et udtryk man fx. bruger
>indenfor politiet.
>
>Så jo - manden er offentlig ansat.
Det er jeg ikke enig i at vendingen "omsorgsdag gives, hvis den er
forenelig med tjenesten" er et direkte udtryk for at at OP er at
betragte som værende offentlig ansat.

Man kunne også påstå at OPers vending "Nu har vi imidlertid fået en
engelsk chef, der synes de slappe danske regler skal strammes op." kan
tolkes som værende et udtryk for at det er privat ansættelse hvis man
nu syntes at det peger i den retning, men noget klippefast bevis er
det jo heller ikke.

/Hans

Fra : Per

Dato : 07-01-10 11:03

Hans Kjaergaard wrote:

> Det er vist noget du selv har opfundet til lejligheden ?

Nej - det er min overbevisning.

Kommer fra udtykket Tjenestemand.

En soldat er på tjeneste.
En præst er på tjeneste (han har endda en tjenestebolig)
En politibetjent er på tjeneste

Nuvel - der er også andre offentlige faggrupper, hvor man ikke kalder det
tjeneste, men vagt.

Fx. hos læger og sygeplejersker og brandmænd.

Jeg kender blot ikke til noget privat fag, hvor man er på tjeneste, idet man
ikke "tjener" samfundet !

Ok - men sådan opfattede jeg det.

Hvad betyder OP egentlig ?

mvh. Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-01-10 11:07

On Thu, 7 Jan 2010 11:02:50 +0100, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

>Ok - men sådan opfattede jeg det.
Alt forladt, men noget bevis er det ikke, kun en overbevisning.

>Hvad betyder OP egentlig ?

Kommer af det engeske "originally poster" og kan vel oversættes med
"oprindelige indlægsholder" eller "Den der startede tråden".

/Hans

Fra : Michaelbs

Dato : 07-01-10 17:49

Jo jeg er offentligt ansat og jeg har ret til 18 omsorgsdage på 10år.
Hvis man får barn i dag er det 2 pr år i 7 år.

Jeg er ansat på Det Kongelige Teater og jeg kan kun sige, at før denne
engelske chef er ingen i min gruppe nogensinde blevet nægtet en omsorgsdag.
Han har egenhændigt ændret spillereglerne.
Før hed det sig, at det skulle "forhindre forestillingens gennemførelse"
hvis man fik afslag på et omsorgsdag.
Sådan tolkede man reglen om at det skal være "foreneligt med tjenesten" at
få bevilget omsorgdagen.
Mit fravær den pågældende forhindrer ikke noget som helst og er ikke til
gene for nogen.
Den engelske chef har bare besluttet, at det ikke er foreneligt med
tjenesten.

Derfor spørgsmålet:
er der ikke nogen lovregler om den slags?

mvh Michael

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 07-01-10 22:32

"Michaelbs" <mbsFjernDette@FjernOgsåDettemichaelbennati.dk> skrev i
meddelelsen news:4b461087$0$274$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> tjenesten.
>
> Derfor spørgsmålet:
> er der ikke nogen lovregler om den slags?

Prøv at læse i din overenskomst - og få fagforeningen til at forklare det
for chefen. Det er ikke nok at man blot mener at en omsorgsdag ikke er
forenelig med tjenesten hvis du ifølge overenskomsten har ret til en
omsorgsdag, men der kan være situationer hvor det ikke er foreneligt med
tjenesten - men det skal så begrundes nærmere for ellers giver det jo ingen
mening.

Er du medlem af en fagforening, kan du altså bede denne om at præcisere
reglerne om omsorgsdage, og det er tillidsmandens pligt at hjælpe dig med
dette.