Is og bekymring
Fra : Franz Berliner

Dato : 06-01-10 19:59

For første gang nogensinde ligger min lille Sailfish 18 i vandet her til
vinter i Kastrup Havn (noget med en motor, en bil og en trailer der var
lidt problemer med da den skulle have været oppe).

Da jeg aldrig har prøvet at have den liggende vinteren over - har jeg af
gode grunde ikke rigtig nogen ide om hvornår man skal begynde at bekymre
sig om frost og is - med det resultat at jeg bekymrer mig ganske meget.

Jeg har selvfølgelig sørget for at fortøje den godt, at der ikke er vand
i rør og sprækker og den slags, men hvor meget is kan sådan en båd holde
til?

Jeg kan jo se at der ligger en del andre både i vandet og det ser ikke
ud til at de gør noget aktivt i forhold til at holde isen væk fra deres
både.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 06-01-10 20:29

Der er ikke megen grund til bekymring i tilfælde af overisning. Båden
"trykkes" i værste fald ovenud, hvis isen presser - og retur igen, når det
tør. Det sker der ikke noget ved.

Til gengæld er der tilsyneladende al mulig grund til at være på vagt ifb.
søventiler. Her i gruppen verserer der pt. hele tre tråde om emnet!

--
vh/ Mads Bo Falk,
S/Y Mathilde, Pd26, Århus

Fra : Franz Berliner

Dato : 06-01-10 21:12

Mads Bo Falk <mail@madsbofalk.dk> wrote:

> [...]
>
> Til gengæld er der tilsyneladende al mulig grund til at være på vagt ifb.
> søventiler. Her i gruppen verserer der pt. hele tre tråde om emnet!

Ok, tak. Det giver lidt ro i sindet

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-01-10 21:25

> [...]
>
> Jeg kan jo se at der ligger en del andre både i vandet og det ser ikke
> ud til at de gør noget aktivt i forhold til at holde isen væk fra deres

Jeg var nede i min Nauticat i går for at frost sikre, intet vand var
frosset, hverken det i kølsvinet eller det i slanger, så bekymringen bør nok
ikke være så stor.

Vandet holder jo på varmen, jeg frost sikrede da det så ud til at blive ved
med at fryse kraftigt og så bliver selv vandet jo koldt på et tidspunkt.
de har dog lavet om på vejrudsigten så frosten ikke bliver så hård som først
lovet. og godt for det.

Jeg havde ikke frost sikret fordi det var meningen jeg ville have været ud
at sejle her inden nytår, men så frøs fjorden til...

Mvh
JR

Fra : Bjarke@Escape

Dato : 07-01-10 17:24

Det er rigtigt. Jeg boede sidste år i min båd indtil ca medio december. Jeg
rejser en del og i perioder hvor jeg var en del væk fra båden (og varmen
derfor slukket i adskillige dage i træk) observerede jeg, at til trods for
for adskillige graders frost i luften, så nåede der aldrig at komme frost
inden i båden.

Jeg tror man undervuderer, at båden alligevel har en meget stor del af
skroget 1/2 meter under overfladen og til trods for lidt overfladeis, så er
vandet 1/2 meter nede stadig 'varmt' (eller på denne årstid: 'Ikke frysende
koldt')

Det er nok værere i år og man skal nok ikke undervurdere risikoen; specielt
ikke for ventiler der sidder lige under overfladen.

Helt anderledes så det ud da jeg fik den på land og skulle lave noget i den.
Der kunne jeg ikke engang holde den frostfri med et varmeapparat.

Bjarke

snip