Kompensation for flyforsinkelser i EU
Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 06-01-10 10:53

Hvor er det man finder reglerne for kompensation ved forsinkelser?

Lige nu har jeg kontakt med nogle, der skulle være fløjet fra CPH for 3½
time siden på en endagstur.

Har passagererne nogle rettigheder, hvis de selv giver op og aflyser,
inden de er forsinket 5 (?) timer?

Betyder det noget, at flyselskabet har solgt dem en billet frem og
tilbage til London samme dag og de snart ikke har mulighed for at nå
deres destination London?

vh

Bjarne

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 06-01-10 13:22

F.eks. her: http://www.forbrugereuropa.dk/dansk/fakta0/fly/ eller
http://www.sas.dk/upload/Denmark/795018_01M_DK.pdf

> Har passagererne nogle rettigheder, hvis de selv giver op og aflyser,
> inden de er forsinket 5 (?) timer?

Er forsinkelsen over 5 timer, kan man droppe turen, og få billetten
refunderet samt den alm. hjælp (mad og drikke).

> Betyder det noget, at flyselskabet har solgt dem en billet frem og tilbage
> til London samme dag og de snart ikke har mulighed for at nå deres
> destination London?

Nej. Har de lidt et økonomisk tab, kan de evt. få erstatning, men det virker
usandsynligt på en 1-dagstur.

Kennet

Fra : Jes

Dato : 06-01-10 05:26

On 6 Jan., 13:21, "Kennet og Pernille" <i...@nogen.dk> wrote:
> [...]

Man kan finde reglerne hos Statens luftfartsvæsen - her:
http://www.slv.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=201&Itemid=458
- men det med erstatningen vil nok være svært hvis det er snestormen
som har forhindret afgagen. Men som minimum skal selskabet refundere
billetten.

Jes

Fra : Jamesr44

Dato : 31-01-10 02:09

> [...]
> refunderet samt den alm. hjælp (mad og drikke).

> Nej. Har de lidt et økonomisk tab, kan de evt. få erstatning, men det virker

Erstatninger skal søges igennem reglerne for Montreal Konventionen so
dækker tabtarbejdsfortjeneste..se www.passagerrretigheder.dk
EF-Passager rettighederne er en kompensation for ulemper forårsaget af
aflysninger og lange forsinkelser

Fra : Jamesr44

Dato : 31-01-10 02:11

On 6 Jan., 13:26, Jes <j...@bastholm.dk> wrote:

> [...]
> - men det med erstatningen vil nok være svært hvis det er snestormen
> som har forhindret afgagen. Men som minimum skal selskabet refundere

hvis du vil se en nemt forståelig udgave af passagerrrettighederne
skal du se på www.passagerretighederne.dk