Sjovere på skyggesiden
Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 06-01-10 10:40

Nordsiden af mit hus ligner udkanten af en sigøjnerlejr. Her har jeg alt mit
bevaringsværdige skrammel - fra genbrugsflasker til fliser, drivhuslegetøj
og meget andet unævneligt. Men selvom der er skygge, burde jeg vel kunne
dyrke lidt forskelligt der. Findes der en liste over planter - skal være
spiselige for at fange min interesse - der trives i skygge?

Af de sjovere, der trives på livets skyggeside kan jeg komme i tanker om
bredbladet persille, løvstikke, stikkelsbær, de fleste salattyper, svampe.
Jeg hører da gerne om flere!

Fra : Tom Andersen

Dato : 06-01-10 17:07

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bredbladet persille, løvstikke, stikkelsbær, de fleste salattyper, svampe.

Ginseng?

God kilopris

Tom

Fra : Martin Bak

Dato : 06-01-10 17:24

> [...]
> bredbladet persille, løvstikke, stikkelsbær, de fleste salattyper, svampe.

brændenælder

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 06-01-10 21:46

On Wed, 06 Jan 2010 17:24:10 +0100, Martin Bak wrote:

> "3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> brændenælder

De er altid gode når man ikke ved hvad man skal gribe eller gøre i (begge
dele kan man nemlig i nælderne).

Vi har clematis og kaprifolie på nordvæggen, men de pynter godt nok bedre
end de smager.

Mynte og citronmelisse? Hindbær?

Fra : CC

Dato : 07-01-10 06:32

"3140 Abildgaard" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> bredbladet persille, løvstikke, stikkelsbær, de fleste salattyper, svampe.

Hosta Sieboldiana. Ca. 60 cm høj plante med blåduggede blade, violetblå
blomster. 3 pl/m2
Påskeliljer

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 07-01-10 09:51

CC wrote:

> Hosta Sieboldiana. Ca. 60 cm høj plante med blåduggede blade,
> violetblå blomster. 3 pl/m2
> Påskeliljer

Er det noget, man kan ryge eller hvad?

Fra : Tom Andersen

Dato : 07-01-10 16:47

> Er det noget, man kan ryge eller hvad?
>
> --

påskelilje-løg skulle give en sjov/ euforiserende oplevelse lige inde døden
indtræder :)

Tom

Fra : Peter

Dato : 12-01-10 13:12

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> bredbladet persille, løvstikke, stikkelsbær, de fleste salattyper, svampe.

Hvad med f.eks. Minikiwi, Akebia, Jordbær, Hassel, Kirsebær, Ribs, Solbær,
Brombær,
Hindbær, Hyld, Rabarber, Surbær, osv.

Prøv f.eks. http://minhavekalender.dk/index.php/menuitem/4

og check 'skygge' af, og vælg f.eks. 'Frugt og bær'.

mvh.
- Peter.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 12-01-10 14:03

Peter wrote:
> "3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i meddelelsen
.. Findes der en liste
..

> Prøv f.eks. http://minhavekalender.dk/index.php/menuitem/4
>
> og check 'skygge' af, og vælg f.eks. 'Frugt og bær'.

Dén kendte jeg ikke. Eddersmart

Fra : Pia

Dato : 13-01-10 05:04

On 12 Jan., 14:03, "3140 Abildgaard" <FJERNpialy...@get2net.dk> wrote:

> . Findes der en liste

> .

> Dén kendte jeg ikke. Eddersmart
>
> --

> - Vis tekst i anførselstegn -

Når jeg prøver, så kommer der ingen muligheder. Du skal op i lys og
halvskygge, før der er muligheder. Eller gør jeg noget forkert?

Mvh
Pia (som har meget skygge i haven)

Fra : Peter

Dato : 14-01-10 13:25

"Pia" <zipcodes@stofanet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Når jeg prøver, så kommer der ingen muligheder. Du skal op i lys og
halvskygge, før der er muligheder. Eller gør jeg noget forkert?

Det er fordi du vælger 'skygge' under 'Placering', og ikke checker 'skygge'
af under 'God til' i stedet for....

Ja, jeg ved godt det ikke er helt logisk... Ræsonnementet er at der stort
set ikke er nogen planter, der har bedst af at stå i fuld skygge, men derfor
kan der godt være mange, der klarer sig udemærket i skygge selvom de hellere
ville stå et lysere sted... Giver det mening?

mvh.
- Peter.

Fra : Pia

Dato : 15-01-10 03:23

On 14 Jan., 13:24, "Peter" <poe-removet...@nospam.meldgaard-orbaek.dk>
wrote:

> [...]
> kan der godt være mange, der klarer sig udemærket i skygge selvom de hellere
> ville stå et lysere sted... Giver det mening?

Det giver mening.

Mvh
Pia