Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Scanne negativer
Fra : Gert Jacobsen

Dato : 06-01-10 14:33

Hej ng
Min datter har købt et nikon kamera. Kunne der være en ide i at lave en
holder til affotografering af negativer. I forhold til en Aldi
negativscanner. En dyrere negativskanner?
Mvh Gert

Fra : Jubii

Dato : 06-01-10 15:49

"Gert Jacobsen" <engvangtest@jacobsen.tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> en holder til affotografering af negativer. I forhold til en Aldi
> negativscanner. En dyrere negativskanner?

Jeg tror du kan få bedre svar hvis du skrev noget mere.
f.eks. Nikonapparatet, er det et negativfilmkamera?
hvis det er et digitalt kamera, hvad skal et foto af et negativ så
derind for?
skal det, resultat af et eller andet, ind i en computer? Printes
direkte?

Fra : Jan Smed

Dato : 07-01-10 04:22

Jubii wrote:

> f.eks. Nikonapparatet, er det et negativfilmkamera?
> hvis det er et digitalt kamera, hvad skal et foto af et negativ så
> derind for?

Jubii: Prøv lige at læse emnelinjen en gang til...
Vi er altså stadig nogen, som har vores gamle analoge Nikon-kamera.

Men til Gert: Køb en ordentlig negativscanner. Jeg står selv og skal
have fat i en til at digitalisere gamle familiebilleder (50 års
billeder!!!), og har et godt øje til denne her, eller måske en dyrere
model med det samme:

http://www.deltashop.dk/product.asp?product=488

Fra : Jubii

Dato : 07-01-10 08:28

"Jan Smed" <smeden@usenet.invalid> skrev i meddelelsen

> Jubii: Prøv lige at læse emnelinjen en gang til...
> Vi er altså stadig nogen, som har vores gamle analoge Nikon-kamera.

Nåh, så når der skrives at en datter købte en nikon, så mentes der for
20 år siden, javel ja.

Jeg tænker nu mere på at hvis man køber en nikon idag så er det et
digitalt, men for en sikkerheds skyld så spørger jeg om det.
Og der er flere løsninger end en scanner.

Fra : Jan Smed

Dato : 07-01-10 09:13

Jubii wrote:

> Nåh, så når der skrives at en datter købte en nikon, så mentes der for
> 20 år siden, javel ja.

Må jeg udbede mig en ordentlig tone, tak.

Man kan den dag i dag gå ind i f. eks. Photographica og erhverve sig et
analogt (brugt) Nikon.

Fra : Jubii

Dato : 07-01-10 09:54

> Må jeg udbede mig en ordentlig tone, tak.

Du pisser på mig og beder så om en ordenlig tone!

> Man kan den dag i dag gå ind i f. eks. Photographica og erhverve sig
> et analogt (brugt) Nikon.

Det kan kun være negativfanatikere der gør den slags.

I stedet for at gætte hvad for et apparat der er købt så vil et svar på
mine spørgsmål give spørgeren et bedre svar end gætterier.
Et af mine spørgsmål var også en info til mig, der ikke er inde i den
teknik.
Så bland dig udenom!

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-10 10:35

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Det kan kun være negativfanatikere der gør den slags.

Vrøvl! Man kan sagtens skyde dias med et Nikon. Det er min erfaring.

-Joachim

Fra : Jubii

Dato : 07-01-10 10:40

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev i meddelelsen

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Vrøvl! Man kan sagtens skyde dias med et Nikon. Det er min erfaring.

Og hvad har det med køb af nikon at gøre?
citer det der svares på også, så ser du din fejl.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-10 10:48

> Og hvad har det med køb af nikon at gøre?
> citer det der svares på også, så ser du din fejl.

Jeg kommenterer faktisk på påstanden om, at det er negativfanatikere, som
bruger et brugt Nikon. LÆS NEGATIVER. For det første er det en hånlig tone,
at kalde personer som bruger filmbaserede kameraer for "fanatikere", og for
det andet skyder disse "oldinge" ikke kun NEGATIVER men også DIAS (som er
POSITIVER).

Er der mere du vil brokke dig over?

-Joachim

Fra : Jubii

Dato : 07-01-10 15:07

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kommenterer faktisk på påstanden om, at det er negativfanatikere,
> som

Du qoutefucker!

> [...]
> "fanatikere", og for det andet skyder disse "oldinge" ikke kun
> NEGATIVER men også DIAS (som er POSITIVER).

Små tøser som dig skal sgu ikke komme her og te sig!

Og der er tale om KØB og ikke brug.

Er der mere du skal have rettet?

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-10 15:30

> Du qoutefucker!

Det bliver du nødt til at uddybe.

> Og der er tale om KØB og ikke brug.

Virkelig? Burde du så ikke skrive i indkøbsgruppen, hva?

La' vær at brække dig i modvind.

-Joachim

Fra : Jubii

Dato : 07-01-10 18:58

> "Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Det bliver du nødt til at uddybe.

> Virkelig? Burde du så ikke skrive i indkøbsgruppen, hva?
>
> La' vær at brække dig i modvind.
>
> -Joachim

Hold da kæft du er en nybegynder.
Lær noget om usenet før du fortsætter.
eod.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-10 19:23

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i en meddelelse

> Hold da kæft du er en nybegynder.
> Lær noget om usenet før du fortsætter.
> eod.

Hvor længe har du benyttet usenet? Jeg har benyttet det i 11 år, men du
ønsker åbenbart ikke nybegyndere. Tværtimod burde du ønske nybegyndere
velkommen og være overbærende med dem, i stedet for at svine dem til.

Jeg har planer om at fortsætte så længe jeg har lyst, og nu da du har
erklæret EOD, får jeg det sidste ord.

I øvrigt benytter jeg EOS og ikke EOD.

-Joachim

Fra : N_B_DK

Dato : 09-01-10 19:51

"Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message
> Hold da kæft du er en nybegynder.
> Lær noget om usenet før du fortsætter.

løsn lige båndet om halsen, det virker som din hjerne lider af blodmangel.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Jan Smed

Dato : 07-01-10 13:25

Jubii wrote:

> Du pisser på mig og beder så om en ordenlig tone!

Få behandling for din galopperende paranoia. Du er jo syg!

Fra : Jubii

Dato : 07-01-10 15:10

> Få behandling for din galopperende paranoia. Du er jo syg!

Med den slags skriverier skal du nok revurdere hvem der er syg. Og for
du ikke skal gætte endnu mere, så er det DIG!

Fra : N_B_DK

Dato : 09-01-10 19:53

> Med den slags skriverier skal du nok revurdere hvem der er syg.

Der er ingen tvivl om du er komplet hjernedød.

--
MVH. N_B_DK

Fra : Jubii

Dato : 11-01-10 15:12

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> skrev i meddelelsen
> "Jubii" <jubii@msn.com> wrote in message
>
> Der er ingen tvivl om du er komplet hjernedød.

Det er hermed modbevist.

Fra : Preben Andersen

Dato : 07-01-10 10:06

> [...]

> fat i en til at digitalisere gamle familiebilleder (50 års billeder!!!),
> og har et godt øje til denne her, eller måske en dyrere model med det

Du kan læse mere om den i denne test:

http://www.filmscanner.info/en/PlustekOpticFilm7400.html

hvor den IKKE anbefales.
--
mvh/Preben

Fra : Brian Lund

Dato : 11-01-10 05:37

> [...]
> fat i en til at digitalisere gamle familiebilleder (50 års billeder!!!),
> og har et godt øje til denne her, eller måske en dyrere model med det

"Ordentlig negativscanner" og "OpticFilm" har jeg aldrig set i denne
sammenhæng nogen steder!

Når det er sagt får man sikkert et "ok" resultat, ligesom jeg godt kan leve
med det "ok" resultat min Canon 8800F leverer. Set i lyset af at en
ordentlig negativscanner (Nikon coolscan og lign. ) hurtigt koster
omkring 10.000 kr hvis man ikke vil handle brugt!
(Det er bare irriterende at have prøvet en ordentlig negativscanner, ØV!)

Brian

Fra : Jens Olsen

Dato : 11-01-10 12:59

On Mon, 11 Jan 2010 05:36:59 +0100, "Brian Lund"
<brian@-FJERN-lundfoto.dk> wrote:

>"Ordentlig negativscanner" og "OpticFilm" har jeg aldrig set i denne
>sammenhæng nogen steder!

>Brian

Hvordan kommer du til det. Hvad har du prøvet. Ovenstående link er til
en ret billig udgave. Jeg købte selv en Plustek OpticFilm 7600i AI:

http://www.deltashop.dk/product.asp?product=492

for nogle måneder siden. Nu ser jeg for øvrigt at den er blevet
billigere (jeg gav 4368 - øv) Min gamle Nikon LS2000 kunne ikke mere
og jeg troede at jeg skulle have en ny Nikon LS5000. Imidlertid er
Nikon-scannere udgået og jeg prøvede så Plustek'en. Jeg er blevet
overrasket over hvor gode scanninger jeg laver. De er ofte ligeså gode
som Nikon-scanneren og i nogle tilfælde endda bedre. Det gælder især
mine Kodachrome lysbilleder som den ældre Nikon-scanner ikke havde
indstilling til.

En overraskende god ting ved Plustekscanneren er funktionen:
"Multieksposure" der er bedre til at tygge sig gennem Kodachrome end
den ellers kendte "Multisampling". Det skal dog lige nævnes at
"Multieksposure" først er blevet rigtig god med scanneren 7600i og at
jeg havde lidt problemer med farverne indtil jeg hentede den seneste
opgradering her:

http://www.plustek.com/support/download-result.asp?txt_pid=148

Siden har den bare virket perfekt og i betragtning af at man nu kan få
den for 2.408 kr. kan jeg da slet ikke se noget alternativ.

Til sammenligning kan nævnes at Nikon LS2000 oprindelig kostede mellem
15 og 20 tusinde!

Jeg har for øvrigt senere købt et ekstra sæt filmholdere så man kan
have næste filmstrimmel klar når man scanner.

Jens

Fra : Preben

Dato : 11-01-10 13:06

"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i meddelelsen

> Hvordan kommer du til det. Hvad har du prøvet. Ovenstående link er til
> en ret billig udgave. Jeg købte selv en Plustek OpticFilm 7600i AI:

Der er en omtale af den her:
http://www.filmscanner.info/en/PlustekOpticFilm7600i.html

En god pris er f.eks. her:
http://www.t-online-shop.de/plustek-opticfilm-7600i-se-filmscanner-led-leuchteinheit-7-200-x-7-200-dpi/?ref=celebros
--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 11-01-10 13:30

"Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i meddelelsen
> "Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]

Ups, jeg så ikke lige denne her:
http://www.deltashop.dk/product.asp?product=490

Fra : Jens Olsen

Dato : 11-01-10 13:39

On Mon, 11 Jan 2010 13:05:36 +0100, "Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]

Bemærk at det er 7600i SE og ikke 7600i AI som jeg omtalte.
"SE"-udgaven har en simplere udgave af "Silverfast". Om det har nogen
betydning ved jeg ikke, men det er samme scanner.

Det kan da ikke betale sig at købe dem i udlandet da Deltashop jo har
sat priserne ned til:

1818 kr. for SE-udgaven og 2408 kr. for AI-udgaven.

7600-scannerne er med LED-lys hvilket skulle betyde at de skulle være
nemmere at farvejustere og at de ikke behøver opvarmning.

Jens

Fra : Preben

Dato : 11-01-10 14:31

> [...]
>
> 7600-scannerne er med LED-lys hvilket skulle betyde at de skulle være
> nemmere at farvejustere og at de ikke behøver opvarmning.

De priser, du nævner, er uden moms.
--
mvh/Preben

Fra : Jens Olsen

Dato : 11-01-10 15:07

On Mon, 11 Jan 2010 14:30:53 +0100, "Preben" <pranSLETDETTE@privat.dk>
wrote:

>"Jens Olsen" <ingen@spam.invalid> skrev i meddelelsen

>De priser, du nævner, er uden moms.

Hov - jeg undrede mig også over de flere forskellige priser. Det må
så være priserne uden parantes der er med moms.

Så bliver det åbenbart 2272 kr. for SE-udgaven og 3010 kr. for
AI-udgaven.

Jens

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-01-10 09:06

On Wed, 6 Jan 2010 14:33:12 +0100, "Gert Jacobsen"
<engvangtest@jacobsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hej ng
>Min datter har købt et nikon kamera. Kunne der være en ide i at lave en
>holder til affotografering af negativer. I forhold til en Aldi
>negativscanner. En dyrere negativskanner?

Der findes filmstrimmel/dias forsatser til Nikon (der skal vist en
bælg ind også ?) de skulle også virke på digitak udgaverne.

Selve det at scanne med en scanner tager lidt tid, hvor imod det at
affotograferer et negativ/dias kun tager en brøkdel af scanningstiden.

Det største problem er nok selve den fyssiske håndtering af negative
(evt. dias).

Da jeg selv scannede et par tusinde negativer og en tusinde diaser var
det håndteringen der tog tid, scanneren (med tilhørende SW) kunne
scanne en hel strimmel negativer og skære de enkelte billeder ud
automatisk, og medens dette stod på satte jeg det forrige scannede i
album og forberedte det næste der skulle scannes, det tog faktisk mere
tid en selce scanningen, vil man samtidig have styr på navngivningen
(fremfor fortløbende nummerering) koster det også tid.

Et brugbart alternativ er at benytte en af de firmaer der tilbyder
denne ydelse. Ofte har de auktioner på eBay over scanning af feks.
1000 negativer og de går ofter til ret lave priser.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-10 15:56

"Gert Jacobsen" <engvangtest@jacobsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> holder til affotografering af negativer. I forhold til en Aldi
> negativscanner. En dyrere negativskanner?

Hej Gert

Tag dig ikke af, at tråden er gået i båndsaltat. Det sker hyppigt, desværre.

Det besværlige ved at affotografere negativer direkte som makro er, at
afstanden kan gøre det svært for kameraet at stille skarpt. Dybdeskarpheden
kan også blive meget lille og sætte et ikke-helt-flat negativ ud af fokus i
hjørnerne. En j æ v n belysning med en neutralfarvet lyskilde er også et
krav, hvis man ikke ønsker en lang efterhandling på computeren. Jeg har
aldrig fået et optimalt udbytte af direkte affoto, men jeg ved fra andre i
gruppen, at det kan lade sig gøre. Det er uden tvivl lettere ved store
negativer som f.eks. 6x9 end 24x36. Husk, at du skal fylde hele sensoren ud,
hvis du skal have et rimeligt udbytte af negativets opløsning. Det hjælper
ikke meget, hvis du skal beskære det digitale billede med f.eks. 50%, hvis
du ikke kan komme tæt nok på.

Det koster ikke noget at prøve, heldigvis!

Du kan sagtens forsøge at konstruere sådan en negativholder. Hvis din datter
benytter digital spejlrefleks, kan du med fordel benytte en af de
dias-kopierings-moduler man satte på kameraet i gamle dage, når man skulle
kopiere dias. Resultatet bliver det samme, men så er du fri for selv at
sætte noget sammen. Jeg vil tro, at du kan få dem ret billigt brugt.

Hvis du har pengene (knap 2000,- kroner), vil jeg anbefale en almindelig
fladbed scanner med mulighed for scanning af filmstrimler (se på Epson eller
Canon - og spørg nærmere i indkøbsgruppen). Forvent ikke mirakler men ganske
brugbar resultater.

Optimale resultater får du ved dedikerede filmscannere, men de koster "lidt
mere". Jeg bruger selv Nikon Coolscan V, og den er jeg rigtig glad for
(kostede 5200,- kroner).

God fornøjelse!

-Joachim

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-10 16:10

"J. Larsen" <joac 01 slet yahoo punktum com> skrev i en meddelelse

Der skulle stå flatbed ikke fladbed. Beklager!

Joachim

Fra : Jubii

Dato : 07-01-10 19:01

> [...]
>
> Hej Gert
>
> Tag dig ikke af, at tråden er gået i båndsaltat. Det sker hyppigt,

Tja, da det er DIG der har lavet salaten, er det jo DIG der undskylder.
eod.

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-10 19:20

> Tja, da det er DIG der har lavet salaten, er det jo DIG der undskylder.
> eod.

Klokken 18:57 skrev du EOD som betyder "end of discussion". Hvad jeg skriver
til Gert rager ikke dig. Ønsker du at bidrage til debatten om
affotografering af negativer, er du hjerteligt velkommen.

-Joachim

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-01-10 20:23

On Thu, 7 Jan 2010 19:20:22 +0100, "J. Larsen" <joac 01 slet yahoo
punktum com> wrote:

> [...]
>til Gert rager ikke dig. Ønsker du at bidrage til debatten om
>affotografering af negativer, er du hjerteligt velkommen.
Et lille hint til J. Larsen og andre intereserede kunne gå således:
Man kan også lave lidt foranalyse inden man indleder en større
skrivekampange med givne personer, google groups kan benyttes til
dette, som et lille eks. hvor Jubii's profil benyttes:
http://groups.google.co.uk/groups/profile?hl=en-GB&enc_user=c0qPeg0AAAD1tazFfPDVETX7mJC7gUPH
Her kan man så se lidt (søge videre) på de indlæg personen har skrevet
i forsk. grupper og vurderer om det er værd at indlede/fortsætte en
debat med pågældende.
Der er også en Average Rating, men der er som oftes meget få
vurderinger så den er ikke så meget værd.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-10 20:37

> [...]
> debat med pågældende.
> Der er også en Average Rating, men der er som oftes meget få
> vurderinger så den er ikke så meget værd.

Tak for det gode råd. Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at fortsætte den
nytteløse "debat". Jeg var blot interesseret i at vide, om der gemte sig
faglige argumenter bag modpartens udsagn. Men da den glade jubii trak sig
fra debatten, kan man være fristet til at tro, at det ikke var tilfældet.
Jeg håber, at de øvrige i gruppen kan bære over med os.

mvh
Joachim

Fra : Sunsite

Dato : 08-01-10 12:26

> [...]

> kopiere dias. Resultatet bliver det samme, men så er du fri for selv at
> sætte noget sammen. Jeg vil tro, at du kan få dem ret billigt brugt.

Men det kræver nok desværre, at dSLR'et skal være full frame og ikke et
cropkamera. Jeg har en sådan dims, og den er med fast fokus og brændvidde,
hvilket betuder at jeg ikke kan få hele dias'et med, men kun den størrelse,
der svarer til chipstørrelsen.

vh

--
Jan Bøgh
http://album.boegh.net

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-10 14:38

"Sunsite" <nothanx@nospam.tome> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvilket betuder at jeg ikke kan få hele dias'et med, men kun den
> størrelse, der svarer til chipstørrelsen.

Det har du fuldstændig ret i. Det er flere år siden, at jeg har prøvet at
kopiere på den måde, men nu da jeg endelig fandt "dimsen" i skabet, kan jeg
godt se, at diaset bliver betydelig beskæret. Tak for oplysningen. Jeg
trækker forslaget tilbage.

-Joachim

Fra : pvirkus

Dato : 27-01-10 05:52

On 7 Jan., 09:05, Hans Kjaergaard <hans.k2tek...@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> det h ndteringen der tog tid, scanneren (med tilh rende SW) kunne
> scanne en hel strimmel negativer og sk re de enkelte billeder ud
> automatisk, og medens dette stod p satte jeg det forrige scannede i
> album og forberedte det n ste der skulle scannes, det tog faktisk mere
> tid en selce scanningen, vil man samtidig have styr p navngivningen
> (fremfor fortl bende nummerering) koster det ogs tid.
>
> Et brugbart alternativ er at benytte en af de firmaer der tilbyder
> denne ydelse. Ofte har de auktioner p eBay over scanning af feks.
> 1000 negativer og de g r ofter til ret lave priser.

et alternativ til scanning service firma fra ebay er www.scanpixel.dk
som tilbyder scanning af dias fra DKK 1,69