Maxda 626 '93 uden varme i kabinen
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-01-10 09:37

Hej

Har i nogle gode forslag til hvad en Mazda 626 fra '93 kan fejle når der
ikke er varme i kabinen? Den har fornyligt (5 mdr. siden) fået skiftet
thermostaten og samtidigt påfyldt ny kølervæske. Det var lidt tricky at
få den til at sluge al væsken, så jeg endte med at fylde køleren op
istedet for ekspansionsbeholderen, men den har fået hvad manualen
foreskriver. Motortemperaturen er ok.
Er der nogen standard-fejl i denne bil - f.eks. en kendt fejl i
klima-anlægget? Det kan vel ikke være en luftlomme i kølesystemet efter
5 mdr.(?) når resten af systemet er ok.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Henning

Dato : 06-01-10 12:19

On Wed, 06 Jan 2010 09:37:12 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hej
>
>Har i nogle gode forslag til hvad en Mazda 626 fra '93 kan fejle når der
>ikke er varme i kabinen? Den har fornyligt (5 mdr. siden) fået skiftet

Vandpumpen? Det var det i min 6'er for et par år siden.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-01-10 12:21

Hej!

Henning wrote:

> Vandpumpen? Det var det i min 6'er for et par år siden.

Tjo, men så vil det vel også påvirke motortemperaturen?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Henning

Dato : 06-01-10 12:35

On Wed, 06 Jan 2010 12:21:29 +0100, Kim Voss Schrader
<usenet1@mumbojumbo.dk> wrote:

>Hej!

>Tjo, men så vil det vel også påvirke motortemperaturen?

Det gjorde det ikke for mit vedkommende (jeg fandt ud af det, da der
ikke kom varme i kabinen selv om olie fyret havde kørt en time.) Bilen
stod for at skulle have skiftet tandrem alligevel, hvor man som regel
også skifter vandpumpen, så det er åbenbart en kendt sliddel.

Fra : Martin Bak

Dato : 06-01-10 15:16

> [...]
> stod for at skulle have skiftet tandrem alligevel, hvor man som regel
> også skifter vandpumpen, så det er åbenbart en kendt sliddel.

Njah, det er vist lidt for hurtigt konkluderet. At man skifter vandpumpen
samtidig med tandremmen skyldes vel bare, at man har været så letsindig at
lade vandpumpen drive af tandremmen. Så et vandpumpehavari på den måde
potentielt kan blive til et motorhavari, hvis man er uheldig.
Jeg ville umiddelbart tro, at der på en eller anden måde er opstået en prop,
måske af luft, der forhindrer cirkulation til radiatoren i kabinen. Det er
forhåbentlig overflødigt at spørge om du har kontrolleret kølevandsstanden
nu i forbindelse med det aktuelle problem?
Symptomerne minder altså også meget om frossen vølervæske. Du er sikker på,
at den er beskyttet ned til det aktuelle temperaturniveau?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-01-10 21:30

Hej

Martin Bak skrev:

> [...]
> lade vandpumpen drive af tandremmen. Så et vandpumpehavari på den måde
> potentielt kan blive til et motorhavari, hvis man er uheldig.

Og på f.eks. visse VW er det bestemt et must at skifte den samtidigt.
Min gamle chefs VW Transporter var nær havareret pga. pumpen.

> [...]
> forhåbentlig overflødigt at spørge om du har kontrolleret kølevandsstanden
> nu i forbindelse med det aktuelle problem?

Må lige spørge ejermanden (min kollega). Han BURDE have kontrolleret
væsken adskillige gange, men det er ikke sikkert mine ord sank ind :-|

> Symptomerne minder altså også meget om frossen vølervæske. Du er sikker på,
> at den er beskyttet ned til det aktuelle temperaturniveau?

Yes, blandet 50/50 så den burde være iorden. Før kørte bilen på
postevand (grumset)...

Mvh, Kim

Fra : Lars Arup

Dato : 07-01-10 00:58

Er radiatoren varm? Hvis ja så må det jo være luftspjældet der ikke står
rigtigt.(jeg går ud fra at varmereg sker med blanding af kold og varm luft
og ikke som i gl dage med en ventil til vandet i radiatoren)

MVH Lars Arup

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 07-01-10 08:43

Hej!

Lars Arup wrote:

> Er radiatoren varm? Hvis ja så må det jo være luftspjældet der ikke står
> rigtigt.(jeg går ud fra at varmereg sker med blanding af kold og varm luft
> og ikke som i gl dage med en ventil til vandet i radiatoren)

Skal have undersøgt om der kommer varmt vand igennem radiatoren i
kabinen. Bilen er bare ikke min egen, så jeg samler lige idéer inden jeg
kigger på den.

Og ja, det er vel med luftspjæld :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader