Annullering af køb
Fra : Ulrik

Dato : 05-01-10 17:26

Hej

Jeg har købt en vare (standard hyldevare) i en butik på nettet. Da jeg
fik ordrebekræftelsen var der ikke skrevet nogen leveringsdato. Der stod
bare, at "varen blev leveret om ? dage". Jeg skrev straks en mail til
butikken og spurgte, hvornår jeg kunne forvente at modtage min vare. Den
mail kom der aldrig nogen reaktion på. Efter 1½ uges tid rykkede jeg dem
for et svar, men stadig uden at få noget respons. Efter yderligere 2
uger skrev jeg endnu en mail til dem, og annullerede min bestilling, da
jeg ikke gider vente på dem længere.

Spørgsmålet er, hvor jeg står, hvis de pludselig alligevel sender mig
varen og trækker penge på min konto? Det er jo åbenbart umuligt at få
kontakt med dem, så jeg har heller ikke nogen accept af min annullering
af ordren.

Kan jeg forvente, at min annullering er "gennemført", eller hvor længe
(uden at modtage respons) bør jeg vente, inden jeg køber varen et andet
sted?

Mvh
Ulrik

Fra : HKJ

Dato : 05-01-10 17:44

On 05-01-2010 17:26, Ulrik wrote:
> Kan jeg forvente, at min annullering er "gennemført", eller hvor længe
> (uden at modtage respons) bør jeg vente, inden jeg køber varen et andet
> sted?

Da du altid har 14 dages fortrydelsesfrist efter du har modtaget varer,
så behøver du ikke vente. Det kommer høst til at koste en gang retur
porto, hvilket kan udgås hvis du nægter modtagelse når posten kommer med
pakken.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-10 18:14

HKJ skrev:

> [...]
> så behøver du ikke vente. Det kommer høst til at koste en gang retur
> porto, hvilket kan udgås hvis du nægter modtagelse når posten kommer med

Hvis pakken afsendes efter at ordren er annulleret, må butikken
selv betale returportoen.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-01-10 03:58

On 05/01/2010 17:43, HKJ wrote:
> [...]
> så behøver du ikke vente. Det kommer høst til at koste en gang retur
> porto, hvilket kan udgås hvis du nægter modtagelse når posten kommer med

Hvordan nægter man i praksis at modtage en pakke fra postbudet? Min
opvelse er at når jeg lukker op, så scanner postbudet pakken og giver
dem til mig. Skal jeg så stå og sige at jeg ville vil modtage den
alligevel, når han har scannet den?

Det kan jo være jeg har foretaget flere e-handler i løbet af kort tid,
og derfor har brug for at vide hvilken pakke det drejer sig om, før jeg
vælger at modtage den eller ej.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ivan Johansen

Dato : 06-01-10 08:50

Peter Knutsen wrote:
> [...]
> opvelse er at når jeg lukker op, så scanner postbudet pakken og giver
> dem til mig. Skal jeg så stå og sige at jeg ville vil modtage den

Ja, du fortæller ham bare at pakken skal retur som "modtagelse nægtet".

> Det kan jo være jeg har foretaget flere e-handler i løbet af kort tid,
> og derfor har brug for at vide hvilken pakke det drejer sig om, før jeg
> vælger at modtage den eller ej.

Jeg har tidligere prøvet noget lignende, hvor jeg annullerede en
bestilling fordi den ikke kom. Efter 2 måneder lå der en seddel i
postkassen med at en pakke kunne hentes på posthuset. Så jeg spurgte på
posthuset hvem den var fra og bad dem om at sende den retur som
"modtagelse nægtet".

Hvis de alligevel trækker betalingen skal du først bede dem om at føre
den tilbage. Gør de ikke det henvender du dig i din bank. Din bank skal
herefter tilbageføre beløbet med det samme. Det er dog ikke alle banker
som har helt styr på reglerne, men du skal bare holde på din ret.

Ivan Johansen