at få kørsels penge.... rygning i privat b~
Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 05-01-10 16:41

hej ng.

jeg ligger lige for tiden selv bil til når jeg kører ud på arbejde...

er ansat som elektriker i en by og vi har en opgave i en anden by og da
firmaet mangler biler for tiden får jeg kørepenge for at ligge bil til...

mener det er 3.54 kr. pr. km.

vi er 2 rygere der kører sammen i min bil og det er vældig vældig...:)

MEN... nu skal vi så have en tredje person med i morgen.... og han er
jehovas vidne... og han har tidligere klaget over at der blev røget i en
firma bil.... så derfor ved jeg det kan give problemer...

men det er jo min private bil.. så hvem bestemmer i den? men samtidig
betaler firmaet mig jo for at køre i den....

i den tid vi kører hen til der hvor opgaven er får vi ikke timeløn men
betaling for rejser uden for arbejdstid... ved ikke om det kan have nogen
betydning...

mest af alt er jeg bange for at det er fy fy at ryge... men det kunne jo
være:)

Mvh.

Nikolai R. jensen

Fra : KT

Dato : 05-01-10 17:14

Så længe det er din egen bil du kører i er det også dig der bestemmer om der
ryges eller ej.
Hvis den pågældende ikke ryger ikke kan tåle mosten, må han tage bussen!

Knud

Fra : Bæ9

Dato : 05-01-10 17:31

"KT" <knut.t@privat.dk> skrev i meddelelsen
> Så længe det er din egen bil du kører i er det også dig der bestemmer om
> der ryges eller ej.
> Hvis den pågældende ikke ryger ikke kan tåle mosten, må han tage bussen!
>
> Knud

han ka ta himmelekspressen

- til forskel for rygerne der må nøjes med bumletoget.....

Fra : Grethe Hoff

Dato : 06-01-10 18:04

"Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> skrev i en meddelelse

> han ka ta himmelekspressen
>
> - til forskel for rygerne der må nøjes med bumletoget.....
*LOL*....

sorry, men sådann er det
--
Grethe
deilig å være norsk i DK

Fra : Bæ9

Dato : 06-01-10 19:47

"Grethe Hoff" <grethe---@ceroy.dk> skrev i meddelelsen

> "Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> skrev i en meddelelse

> *LOL*....
>

> sorry, men sådann er det
> --
> Grethe
> deilig å være norsk i DK

pas du nu bare på - det er forbudt at ha humor på usenet

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 05-01-10 18:26

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> betydning...
>
> mest af alt er jeg bange for at det er fy fy at ryge... men det kunne jo

det er ikke god skik at ryge når der er ikke ryger med i så lille et rum
hvor mange timer kører i?

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 05-01-10 19:07

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i en meddelelse

> det er ikke god skik at ryge når der er ikke ryger med i så lille et rum
> hvor mange timer kører i?

ikke når det er i MIN bil eller i MIT hjem...!

jeg bestemmer over mine ting... på samme måde som at de bestemmer over deres
ting....!

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 05-01-10 19:10

> ikke når det er i MIN bil eller i MIT hjem...!
>
> jeg bestemmer over mine ting... på samme måde som at de bestemmer over
> deres ting....!

glemte lige : vi kører omkring 3 kvarter hver vej...

Fra : alexbo

Dato : 05-01-10 19:29

"Nikolai R. jensen" skrev

> ikke når det er i MIN bil eller i MIT hjem...!
> jeg bestemmer over mine ting... på samme måde som at de bestemmer over
> deres ting....!

Så er der jo ingen grund til at spørge om reglerne, jeg ved ikke hvad der
gælder, om det kan sammenlignes med en arbejdssituaton, når nu du ikke får
løn.
Men firmaet kan jo tilbyde ikke rygeren at køre, og så kan du køre med eller
tage bussen.

De 500 kr. om dagen du får i skattefri godtgørelse, skulle man ellers tro
var værd at holde en 3/4 times rygepause for.
Som fører af bilen burde du desuden få timeløn og overarbejde.

mvh
Alex Christensen

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 05-01-10 19:37

> [...]
> var værd at holde en 3/4 times rygepause for.
> Som fører af bilen burde du desuden få timeløn og overarbejde.

se det lyder egentligt ret interessandt....

sikker på at de ikke "bare" kan give mig et tillæg for at køre udenfor
arbejdstid?

Fra : alexbo

Dato : 05-01-10 19:51

"Nikolai R. jensen" skrev

> se det lyder egentligt ret interessandt....

Læs de svar du fik da du spurgte om dette, så kan du benytte lejligheden til
at kommentere dem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kaj

Dato : 06-01-10 21:30

> sikker på at de ikke "bare" kan give mig et tillæg for at køre udenfor
> arbejdstid?

Det kommer an på hvilken overenskomst du arbejder under.

Hvis det er ELFO er det kun føreren af firmabiler der får
løn plus overtid.

Firmaet kan dog ikke kræve at du skal lægge bil til,
og da slet ikke at du skal medbringe kollegaer eller materialer.

Kaj

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 06-01-10 21:50

"Kaj" <kkk@kkk.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Firmaet kan dog ikke kræve at du skal lægge bil til,
> og da slet ikke at du skal medbringe kollegaer eller materialer.

matriel har jeg ikke med... ej heller værktøj med mindre jeg lige selv skal
bruge det:)

kollegaerne... det går nok.. skal jo alligevel den vej:)

bilen blev jeg spurgt om jeg ville ligge til...

har os snakket med DEF idag... der er ikke noget at gøre.... øvsa:)

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 05-01-10 19:35

On Tue, 5 Jan 2010 19:10:14 +0100, "Nikolai R. jensen"
<ng@spritstiv.dk> wrote:

>glemte lige : vi kører omkring 3 kvarter hver vej...
Har du overvejet om dine kollegaer ikke er underlagt
arbejdsmiljølovgivningen i det omfang de er pålagt at køre med dig af
jeres fælles arbejdsgiver, og det upåagtet at i ikke får betaling for
det.
Der har været en sag med en elektrikkerlærling der fik
arbejdsskadeerstatning selvom den ulykke han var indvolveret i skete
udenfor arbejdstid, det var nok at han var pålagt at køre til
arbejdsstedet af arbejdsgiver.
Så arbejdsgiver har et ansvar når han opålægger folk at køre til et
arbejdssted også selvom det er i "fritiden" der køres.
Så det kunne overvejes om du ikke er arbejdsgivers representant i det
du transporterer dine kollegaer for arbejdsgiver.
Undersøg det ved din sikkerhedsrepresentant.

/Hans

Fra : Kasper Demant

Dato : 05-01-10 19:30

Nikolai R. jensen skrev:

> ikke når det er i MIN bil eller i MIT hjem...!
>
> jeg bestemmer over mine ting... på samme måde som at de bestemmer over deres
> ting....!

Ja. Du bestemmer over dine ting, men derfor er det stadig god skik at
undlade at ryge i mindre rum, især hvis der er nogen til stede som helst
undværer det.
Du kan jo gøre hvad du vil. Det er heldigvis ikke ulovligt at opføre sig
som et fjols

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 05-01-10 19:35

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> undværer det.
> Du kan jo gøre hvad du vil. Det er heldigvis ikke ulovligt at opføre sig

tja.... det er som man ser på det... fordi hele verden pludseligt mener
rygnbing er fy fy hvilket egentligt er ok.... men de skal stadig ikke
bestemme over mig... og slet ikke når grunden er religion!!!!

Fra : P

Dato : 08-01-10 22:10

On Tue, 5 Jan 2010 19:34:55 +0100, "Nikolai R. jensen"
<ng@spritstiv.dk> wrote:

> [...]
>rygnbing er fy fy hvilket egentligt er ok.... men de skal stadig ikke
>bestemme over mig... og slet ikke når grunden er religion!!!!

Jeg ville også nødig bures inde med en flok pulsende kolleger i en bil
i længere tid, og det er alt over 1 minut. Og jeg er ikke religiøs,
bare gerne røgfri. Mon ikke det er fordi din kollega er vant til at
befinde sig i ren og sund luft, at han beder om at I undlader at ryge
i bilen i den korte tid?
Hvis du er så intolerant, så skal der ikke meget intelligens til at
forstå, at du bare kan sige, at du ikke vil have ham med!
/P

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 08-01-10 22:31

"P" <noone@dk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis du er så intolerant, så skal der ikke meget intelligens til at
> forstå, at du bare kan sige, at du ikke vil have ham med!

hans grund er religion... længere er den ikke...!

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-01-10 22:45

Nikolai R. jensen wrote:

> hans grund er religion... længere er den ikke...!

Har jeres firma en rygepolitik?

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 08-01-10 23:04

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Har jeres firma en rygepolitik?
>
> --
> Venlig hilsen/Best regards
> Erik Olsen
> http://www.modelbaneteknik.dk/

sikkert:) men har ikke undersøgt den... men det er så vidt jeg ved nul
rygning indendøre plus i firmabiler....

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-01-10 12:12

Nikolai R. jensen wrote:
> Erik Olsen skrev

> sikkert:) men har ikke undersøgt den... men det er så vidt jeg ved nul
> rygning indendøre plus i firmabiler....

I så fald bør du undersøge det nærmere.

I givet fald: Benyttelse af privat bil i firmaets tjeneste hvor flere
medarbejdere kører med og firmaet betaler for transporten (statens
takster), kan sidestilles med benyttelse af firmabil. Altså nul rygning.

Hvis du er utilfreds med det, er der kun at finde et anden arbejdsgiver.

Fra : P

Dato : 10-01-10 01:31

On Fri, 8 Jan 2010 22:31:23 +0100, "Nikolai R. jensen"
<ng@spritstiv.dk> wrote:

>"P" <noone@dk.dk> skrev i en meddelelse

>hans grund er religion... længere er den ikke...!

Der står ingen steder i hans religion, at han ikke må udsætte sig for
passiv rygning, så den begrundelse kan han ikke bruge. JV'er må ikke
selv ryge, men det er jo også noget helt andet.

/P

Fra : Bæ9

Dato : 05-01-10 19:32

"Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i meddelelsen

> ikke når det er i MIN bil eller i MIT hjem...!
>
> jeg bestemmer over mine ting... på samme måde som at de bestemmer over
> deres ting....!

det er tilsyneladende en skod-bil du kører rundt i

nå - men det må du selv rode med - jeg skal ud på min terasse og ha en smøg

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 05-01-10 19:39

> "Nikolai R. jensen" <ng@spritstiv.dk> skrev i meddelelsen

> det er tilsyneladende en skod-bil du kører rundt i
>
> nå - men det må du selv rode med - jeg skal ud på min terasse og ha en
> smøg

tja... du har sgu nok ret... den er sgu ikke for god...!

Fra : Bæ9

Dato : 05-01-10 21:32

> "Bæ9" <baeni.splitterr@vende.tosset> skrev i en meddelelse

> tja... du har sgu nok ret... den er sgu ikke for god...!

vi ryger begge men fame ikke i øsen - det stænker og den falder helt vildt i
værdi

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-10 19:35

Nikolai R. jensen wrote:

> ikke når det er i MIN bil eller i MIT hjem...!
>
> jeg bestemmer over mine ting... på samme måde som at de bestemmer
> over deres ting....!

Gud fader en indstilling...hvorfor spurgte du
overhovedet om råd

Fra : Nikolai R. jensen

Dato : 05-01-10 19:38

<Just> skrev i en meddelelse

> Gud fader en indstilling...hvorfor spurgte du
> overhovedet om råd

for hvis nu reglerne sagde jeg ikke måtte... jamen så kunne jeg jo ikke
rigtigt gøre noget.... derfor jeg spurgte...!

men skal jeg nok huske hvis jeg en dag besøger dig... så ryger jeg da inde i
din stue... så må vi se hvordan du har det med at jeg presser min verden ned
over ørene på dig i din verden...

Fra : Peter

Dato : 05-01-10 22:21

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> det er ikke god skik at ryge når der er ikke ryger med i så lille et rum
> hvor mange timer kører i?
Hvis du letter sideruden bare ½ cm i den side der ryges, bliver næsten al
røg suget ud under kørslen. Kan din kollega ikke tåle det, må han jo bede
Jehova om hjælp.

Peter

Fra : Kim2000

Dato : 05-01-10 22:03

> [...]
> betydning...
>
> mest af alt er jeg bange for at det er fy fy at ryge... men det kunne jo

Din bil og du får end ikke løn for at køre i den, så det er da helt og
holdent op til dig. Fatter slet ikke du gider have en med, som du ved er et
brokhoved.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-01-10 03:56

On 05/01/2010 22:03, Kim2000 wrote:
> Din bil og du får end ikke løn for at køre i den, så det er da helt og
> holdent op til dig. Fatter slet ikke du gider have en med, som du ved er
> et brokhoved.

Har henholdsvis OP'eren og den religiøse ikke-ryger et valg?

De er ansatte i en virksomhed, og får ordre på at indfinde sig på
bestemte tidspunkter via bestemte transportmidler på visse datoer.

Hvis arbejdsgiveren opfatter den ene eller den anden som
usamarbejdsvillig, kan det tænkes at han begynder at kigge efter om der
skulle være en undskyldning for at fyre vedkommende.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim2000

Dato : 06-01-10 08:21

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Har henholdsvis OP'eren og den religiøse ikke-ryger et valg?
>
> De er ansatte i en virksomhed, og får ordre på at indfinde sig på bestemte
> tidspunkter via bestemte transportmidler på visse datoer.

Og hvis Nicolai er tvunget til at have en medarbejder med, så må det bestemt
også betragtes som arbejde, ellers må den anden fyr jo bare sørge for sin
egen transport, eller firmaet må sørge for firmabil.

> Hvis arbejdsgiveren opfatter den ene eller den anden som
> usamarbejdsvillig, kan det tænkes at han begynder at kigge efter om der
> skulle være en undskyldning for at fyre vedkommende.

Og så er det sørme godt man har en fagforening.

Fra : J

Dato : 06-01-10 10:25

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for sin egen transport, eller firmaet må sørge for firmabil.

> Og så er det sørme godt man har en fagforening.

Med tvangsstøtte til Hellepigen og Villidrengen?

Fra : Bæ9

Dato : 06-01-10 10:36

"J" <j@nospam.xy> skrev i meddelelsen

> "Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Med tvangsstøtte til Hellepigen og Villidrengen?

hellere støtte helle og villy via fagforening end støtte regering og pia via
kapitalfonde og lignende - også selv om støtten til helle og villy er
væsentligt mindre end den din regering får fra erhvervslivet

Fra : Bæ9

Dato : 06-01-10 10:34

> Hvis arbejdsgiveren opfatter den ene eller den anden som
> usamarbejdsvillig, kan det tænkes at han begynder at kigge efter om der
> skulle være en undskyldning for at fyre vedkommende.

så skal det være jehovaen - hans fremtid er jo sikret

Fra : Bæ9

Dato : 06-01-10 10:33

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Din bil og du får end ikke løn for at køre i den, så det er da helt og
> holdent op til dig. Fatter slet ikke du gider have en med, som du ved er

og så osse en jehova..... dét gad jeg sku ikke høre på tre kvarter hver vej
i flere dage i træk.....