Lejers ret i sag om fugt og svamp
Fra : Søren Bay

Dato : 05-01-10 10:17

Hejsa

Min svigerinde og hendes kæreste bor i en lejlighed - og har boet der i
ca. 7 måneder - og nu er der fugt og svamp i et hjørne af soveværelset.
De så det først da de skulle bruge nogle sko der stod inderst i skabet,
de var dækket af svamp. De flyttede skabet og så store plamager af svamp
og fugt på vægge og skab. Væggen er meget fugtig. De lufter meget ud og
gør ofte rent, da min svigerinde er astmatiker, så de mener ikke det er
selvforskyldt. Desuden var hun meget syg op til jul, hvor lægerne troede
det var influenca-A, men det var det ikke og det blev ikke fastlagt hvad
det var, så det kan være pga. svampen.

Spørgsmålene er så:

1. Er det deres egen indboforsikring, der skal dække tøj, sko, skab, og
hvad der ellers er ødelagt?

2. Kan de kræve at der laves en podning, for at se om det er
skimmelsvamp? Det er de nervøse for det er!

3. Skal udlejer genhuse dem under evt. reperation? Har de nogle
rettigheder desangående - f.eks distance fra nuværende lejemål,
størrelse etc.?

4. Hvis udlejer blot vil vaske væggen og male den, kan de så forlange
andet - problemet vil jo sandsynligvis opstå igen, hvis ikke årsagen
findes og repareres korrekt?

Håber på nogle konkrete svar på spørgsmålene, samt evt. henvisninger til
love/bestemmelser.

Venlig Hilsen
søren

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 06-01-10 10:14

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> findes og repareres korrekt?
>
> Håber på nogle konkrete svar på spørgsmålene, samt evt. henvisninger til

De skal først og fremmest flytte skabet så der kan komme luft omkring.
vil udlejer ikke gøre noget gå til kommunen de har tilsynspligt.

Fra : Kim2000

Dato : 06-01-10 11:19

"Stig Rasmussen" <stig.rasmussen@get2net.dk> skrev i meddelelsen

> "Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse

> De skal først og fremmest flytte skabet så der kan komme luft omkring.
> vil udlejer ikke gøre noget gå til kommunen de har tilsynspligt.

I løbet af 2-3 år vil der så ske noget, formentlig at de tror med at fjerne
hendes børn (som man så i Kontant i går).

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-01-10 11:57

On Tue, 05 Jan 2010 10:17:18 +0100, Søren Bay <bay@cool.dk> wrote:

>.........................De lufter meget ud og
>gør ofte rent, da min svigerinde er astmatiker, så de mener ikke det er
>selvforskyldt.
Det kan det desværre godt være.

Mange mennesker mener at de selv er gode til at gøre rent og lufte ud,
men med udluftningen går ofte galt i de gode hensigter, man får
opbygget mere fugt fremfor at fjerne det fugt der er.

Ikke så meget med jura, men teknikken er "varme" og "udluftning" og i
de rigtige mængder og på de rigtige tidspunkter, ikke for meget
(udluftning) og ikke for lidt (varme).

Nogle gør det at de åbner vinduet i soveværelset om morgenen og lader
det stå åbent hele dagen (så får de jo luftet grundigt ud !), men det
er forkert.

Man opnår den forkerte virkning fordi lokalet bliver koldt og sammen
med lokalet bliver inventar og bygningsdele også kolde, og så sker
ulykken med fugt, den fugtige luft der udledes i lokalet sætter sig
som vand (kondenserer) i inventar og bygningsdele og man får så at
sige hældt mere og mere vand på hver nat. Og så kan man lufte nok så
meget ud hver dag, det fjerner ikke fugten da der ikke er den
nødvendige temperatur til at fordampe vandet (i inventar og
bygningsdele) så det går over i luften.

Man skal have opvarmet lokalet og så skifte den varme og derved
fugtige luft ud med en kortvarig (5-10 minutter) udluftning (man kan
så slukke for varmen medens udluftningen står på), derefter er det
opvarmning igen til alm. rumtemperatur.

>Spørgsmålene er så:

>4. Hvis udlejer blot vil vaske væggen og male den, kan de så forlange
>andet - problemet vil jo sandsynligvis opstå igen, hvis ikke årsagen
>findes og repareres korrekt?
Læs det første jeg skrev, ikke at det måske er forklaringen i dette
tilfælde, men det kunne meget let være en del af problemstillingen.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-10 12:13

Hans Kjaergaard skrev:

> Nogle gør det at de åbner vinduet i soveværelset om morgenen og lader
> det stå åbent hele dagen (så får de jo luftet grundigt ud !), men det
> er forkert.

Såh?

> [...]
> meget ud hver dag, det fjerner ikke fugten da der ikke er den
> nødvendige temperatur til at fordampe vandet (i inventar og

Mit soveværelsesvindue har stået åbent i 27 år, og radiatoren har
været sat på 0 lige så længe. Der er ikke fugtproblemer i mit
soveværelse - overhovedet. Det er nabo til badeværelset hvor der
er elendig udluftning hvorfor jeg lader døren stå åbent når jeg
har badet eller på anden vis sprøjtet med vand.

En elektronisk fugtmåler siger at den relative fugtighed er 26 %.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-01-10 15:16

On Wed, 06 Jan 2010 12:12:48 +0100, Bertel Lund Hansen
<splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

>Såh?
Ja.

> [...]
>har badet eller på anden vis sprøjtet med vand.
>
>En elektronisk fugtmåler siger at den relative fugtighed er 26 %.
Nu kan man ikke rede alle med samme kam, ej heller soveværelser, de er
forskellige og bruges og indrettes også på forskellig vis.
Har men ikke fugtproblemer kan man bare hoppe op og falde ned på det
jeg skriver, enes egen erfaring har tilsagt en noget helt andet og
fred være med det.

Men har man problemer med fugt er det ganske fornuftigt at læse det,
og sammenholde med hvordan man selv håndterer udluftning, kunne være
man kunne bruge det til at forsøge at bekæmpe enes fugtproblem.

Principperne for fugt og temperatur er de samme uanset hvad, nemlig at
skal fugtigheden (i inventar og bygningsdele) ned, skal der opvarminig
og ventilation til.

/Hans

Fra : AAA-Bo M0gensen

Dato : 06-01-10 22:24

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> har badet eller på anden vis sprøjtet med vand.
>
> En elektronisk fugtmåler siger at den relative fugtighed er 26 %.

Det er så 10% for meget.

Fra : Ole C

Dato : 07-01-10 00:05

AAA-Bo M0gensen skrev blandt andet: