Valg af varmepumpe til udhus!
Fra : Torben

Dato : 05-01-10 17:00

Hej gruppe,

nu er det ved at være for koldt for fingrene når jeg forskanser mig i mit
værksted, og det vil jeg have gjort noget ved.

Mit nybyggede værksted er 30 m2 (5*6), dobbelt muret med 125 mm isolering,
220 mm i gulvet og 100 mm. på loftet (her vil jeg smide yderligere 100-200
mm på). Der er to vinduer og en enkelt dør med lavenergi.

Jeg har besluttet mig for at købe en varmepumpe, men er lidt i tvivl om hvor
varmt jeg skal have det. Valget står mellem to anlæg.

Anlæg 1
Pris 2500 kr.
Temperaturområde 16-30 grader

Anlæg 2
Pris 4500 kr.
Temperaturområde 8-30 grader

Så forskellen består i om jeg vil have en temperatur på 8 eller 16 grader.
16 grader er jo at foretrække men koster naturligvis mere i strøm -
spørgsmålet er hvor meget? Jeg har ingen anelse om hvordan jeg regner det
ud, så et skøn ville være rart? Der skal jo være en fornuftig ballance
mellem en merpris på 2000 kr., besparelsen i strøm samt komforten.

Derudover har jeg læst at man helst skal holde en temperatur på 12-13 grader
for at undgå svamp, fugt etc. Korrekt?

Hjælp mig, hvad skal jeg vælge?

mvh
Torben

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 05-01-10 23:00

Prøv evt. at spørge i news:dk.teknik.energi hvor varmepumper og andre
varmetyper hører til - der er tit indlæg om varmepumper.

De billigste er noget bras, så dem ville jeg nok gå udenom - og du skal
samtidig være opmærksom på, at de ikke er særlig effektive, når det er
meget koldt udenfor - og når man kommer ned omkring minus 10 grader
giver de stort set ingen varme.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Torben

Dato : 06-01-10 00:32

On Jan 5, 10:59 pm, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:
> [...]
> Med venlig hilsen Jan Vestergaard
> Web:www.jve.dk- email kan sendes via hjemmesiden
> - men indlæg på Usenet bør normalt besvares i gruppen

Hej Jan,

tak for dit svar!

Jeg har nu postet i dk.teknik.energi.

mvh
Torben

Fra : Hauge

Dato : 05-01-10 17:20

Torben skrev:
> Hjælp mig, hvad skal jeg vælge?

Uden at gå i detaljer med dine eksempler, så vælg ét med en rimelig høj
COP-værdi, altså hvor meget varme du får pr. kWh strøm du putter deri.
De findes op til omkring 5,6 (5,6 kW varme ved et strømforbrug på 1 kW)
men normalt ligger de billige på 2,5 - 3.

Det har jo en betydning ved brug men gør den jo også dyrere ved køb.

Men ellers findes gruppen dk.teknik.energi, hvis det skal være tekniske
spørgsmål og lign. erfaringer.

Glæder mig til at se hvad du komemr frem til, har selv et lign. værksted
med ca. samme isolering, som jeg skal have en varmepumpe monteret i..

Mvh Hauge