Håndklædetørrer
Fra : Marianne

Dato : 05-01-10 15:22

Hej

Vi har problemer med fugt på badeværelsen og vil derfor have en
håndklædetørrer. Det skal være en el-model, og den skal kunne tændes og
slukkes (fx om sommeren, hvor vi ikke har brug for den).

Jeg har på Bolius' hjemmeside læst, at man med fordel kan købe tørreren via
nettet fx i Sverige.

Er der noget teknisk, jeg skal være opmærksom på i den forbindelse? Kender
nogen en god svensk hjemmeside til formålet?

mvh
marianne

Fra : Henning

Dato : 05-01-10 16:10

On Tue, 5 Jan 2010 15:22:08 +0100, "Marianne" <mjanneh@gmail.com>
wrote:

>Hej
>
>Vi har problemer med fugt på badeværelsen og vil derfor have en
>håndklædetørrer. Det skal være en el-model, og den skal kunne tændes og

Du skulle hellere overveje en form for udluftning? Håndklædetørreren
bruger en frygtelig masse strøm, men erstatter ikke en ventilator.

Fra : jos

Dato : 05-01-10 16:19

Henning wrote:

> Du skulle hellere overveje en form for udluftning? Håndklædetørreren
> bruger en frygtelig masse strøm, men erstatter ikke en ventilator.
og flytter kun fugten fra håndklæderne til rummet!

ventilation er løsningen - evt sammen. med en hygrostat

finn

Fra : Marianne

Dato : 05-01-10 22:04

> Du skulle hellere overveje en form for udluftning? Håndklædetørreren
> bruger en frygtelig masse strøm, men erstatter ikke en ventilator.

Vi har skam udluftning - både automatisk og ikke-automatisk (vinduerne åbnes
5-10 min efter bad). Det er desværre bare ikke nok. Badeværelset ligger i en
kælder.

Et af probmerne med fugt skyldes utvivlsomt våde håndklæder, som er temmelig
lang tid om at tørre.

Mon ikke det vil være en del af løsningen at sørge for tørring til
håndklæderne?

mvh
Marianne

Fra : Erik Olsen

Dato : 05-01-10 22:15

Marianne wrote:

> Vi har skam udluftning - både automatisk og ikke-automatisk
> (vinduerne åbnes 5-10 min efter bad). Det er desværre bare ikke nok.

Vi har badeværelse i stueetagen, og vi holder vinduet åbent i mindst 15
min og helst 30 efter et bad, og samtidig kører ventilatoren.

> Badeværelset ligger i en kælder.

Hvilket absolut ikke gør det bedre.

> Et af probmerne med fugt skyldes utvivlsomt våde håndklæder, som er
> temmelig lang tid om at tørre.

Lad være at tørre håndklæder eller tøj i et badeværelse.

> Mon ikke det vil være en del af løsningen at sørge for tørring til
> håndklæderne?

Så bør det være udenfor badeværelset. Med en håndklædetørrer uden
udsugning bliver fugten jo i badeværelset. Vi tørrer for nemheds skyld
vores badehåndklæder i stuen og har ingen fugtproblemer der, al anden
tørring foregår udendørs.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Armand

Dato : 05-01-10 17:10

Marianne skrev:
> [...]
> håndklædetørrer. Det skal være en el-model, og den skal kunne tændes og
> slukkes (fx om sommeren, hvor vi ikke har brug for den).

Øhh??
'kunne slukkes om sommeren' tyder på at det ikke er et decideret
tørreskab (á med aftræk) du taler om, og i så fald kan jeg ikke se
hvorledes at det skulle hjælpe med fugten på badeværelset at håndklæders
fugt varmefordampes ud i rummet v.h.a. en decideret håndklædetørrer??

--
Armand.

Fra : Marianne

Dato : 05-01-10 22:06

> [...]
> skulle hjælpe med fugten på badeværelset at håndklæders fugt
> varmefordampes ud i rummet v.h.a. en decideret håndklædetørrer??

Nej - ikke et skab, men en tørrer i form af et væghængt stativ.

Om sommeren kan vi have vinduerne åbne længere tid end de 5-10 min, vi har
nu, så derfor er der ikke behov for hurtigtørring af håndklæder.

Tænker jeg galt???

mvh
Marianne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-10 10:57

Marianne wrote:

> [...]
>
> Om sommeren kan vi have vinduerne åbne længere tid end de 5-10 min,
> vi har nu, så derfor er der ikke behov for hurtigtørring af

Ja, du tænker galt. Håndklædetørreren flytter fugten fra håndklæderne til
luften. Men stadig i badeværrelset - som Erik O. også skrev.

Du skal enten tørre dine håndklæder et andet sted end i badeværrelset eller
du skal tørre dem i en tumbler.

Og så kunne det være en ide at undersøge, om dit fugtproblem i badeværrelset
i virkeligheden kommer udefra gennem husets sokkel (badeværrelsets
ydervægge). Hvis det er tilfældet, skal der omfangsdræn til - og så gør det
ondt i tegnebogen.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Marianne

Dato : 08-01-10 15:41

> Ja, du tænker galt. Håndklædetørreren flytter fugten fra håndklæderne til
> luften. Men stadig i badeværrelset - som Erik O. også skrev.

I dag kan jeg tørre håndklæderne og vasketøjet i kælderens 'fyrrum', hvor
varmeveksleren sidder. Der må da også blive fugtigt, så? Det bliver det
muligvis, men vi har slet ikke problemer der som i badeværelset. Dette har
jeg hele tiden tilskrevet varmen i rummet, men det er altså ikke tilfældet?

> [...]
> badeværrelset i virkeligheden kommer udefra gennem husets sokkel
> (badeværrelsets ydervægge). Hvis det er tilfældet, skal der omfangsdræn

Det er heldigvis ikke tilfældet - er undersøgt for et par år siden. Vi har
desuden birketræer stående i nærheden af huset.

men tak for alle svarene.

mvh
Marianne

Fra : Armand

Dato : 08-01-10 17:11

Marianne skrev:

> [...]
> jeg hele tiden tilskrevet varmen i rummet, men det er altså ikke tilfældet?

Problemet er måske netop den varme fugtige luft fra 'fyrrummet' der
sniger sig ind i det koldere badeværelse - Måske ligefrem 'tilsuget' af
ventilatoren derinde: Varm fugtig luft der køles ned afgiver sin fugt -
Det er dét der sker på vinduesglasset i køkken og badeværelse!

--
Armand.

Fra : Erik Olsen

Dato : 08-01-10 18:11

Marianne wrote:

> [...]
> bliver det muligvis, men vi har slet ikke problemer der som i
> badeværelset. Dette har jeg hele tiden tilskrevet varmen i rummet,

Det er helt generelt en dårlig ide at tørre tøj i en kælder hvis man
ikke transporterer fugten bort fra rummet som f. eks. en tørretumbler
med afkast udenfor.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-10 17:14

Erik Olsen wrote:

> Det er helt generelt en dårlig ide at tørre tøj i en kælder hvis man
> ikke transporterer fugten bort fra rummet som f. eks. en tørretumbler
> med afkast udenfor.

Om tumbleren har aftræk ud eller om den kondenserer vandet til opsamlingskar
eller afløb gør vist ikke den store forskel - sammenlignet med tørring på
håndklædetørrer.

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-01-10 17:20

Erik Ginnerskov wrote:

> Om tumbleren har aftræk ud eller om den kondenserer vandet til
> opsamlingskar eller afløb gør vist ikke den store forskel -
> sammenlignet med tørring på håndklædetørrer.

Det lyder rigtigt, derfor også mit "f. eks.".

Fra : Armand

Dato : 08-01-10 12:08

Marianne skrev:

> [...]
>
> Om sommeren kan vi have vinduerne åbne længere tid end de 5-10 min, vi har
> nu, så derfor er der ikke behov for hurtigtørring af håndklæder.

JA!

Som allerede belyst af flere i tråden, slipper fugten jo ikke væk blot
fordi at håndklæderne 'lyn-tørres', og hár i et problem med fugt i
forvejen, bliver det ikke mindre derved!

Hvis pladsen er til det kunne i lave et primitivt, men alligevel mere
velfungerende, tørreskab: Hæng et "skab uden bund" op så den fugtstyrede
ventilator befinder sig inde i dét og derinde lave kroge eller snore til
ophæng af de fugtige håndklæder - Derved slåes to fluer med ét smæk:
- Der vil stadig være en fugtstyret udluftning af lokalet (som måske
lige bør sættes igang af lyskontakten når man entrer rummet)!
- Håndklæderne bliver tørret af luften i badeværelset!
- Fugten fra håndklæderne ryger direkte udenfor huset!

Den tilskudsvarme som den adspurgte håndklædetørrer ville give (=bruge
af energi) kunne istedet bruges på en opvarmning af lokalet, evt. som
mer-opvarmning under hhv.lige efter brug - Derved at varm luft optager
mere fugt end kold luft vil man derved transportere mere fugt hurtigere ud!

--
Armand.

--
Armand.

Fra : Pia

Dato : 06-01-10 04:42

On 5 Jan., 15:22, "Marianne" <mjan...@gmail.com> wrote:
> Hej
>
> Vi har problemer med fugt p badev relsen og vil derfor have en
> h ndkl det rrer. Det skal v re en el-model, og den skal kunne t ndes og
> slukkes (fx om sommeren, hvor vi ikke har brug for den).
>
> Jeg har p Bolius' hjemmeside l st, at man med fordel kan k be t rreren via
> nettet fx i Sverige.
>
> Er der noget teknisk, jeg skal v re opm rksom p i den forbindelse? Kender
> nogen en god svensk hjemmeside til form let?
>
> mvh
> marianne

Hej,

Vi har automatisk udsugning fra brusekabinen, som vi kombinerer med
lejlighedsvis åbning af vinduet i badeværelset. Dog ikke i denne tid
med sne og kulde. Så har vi gulvvarme, hvilket generelt er
tilstrækkeligt med hensyn til varme, men - vi har også en elektrisk
håndklædetørrer (købt i Bauhaus til ca. 1000 kr. for 3 år siden). Vi
tænder den som regel lige inden, vi går under bruseren, så er
håndklæderne dejligt varme og tørre, når vi skal bruge dem. Når vi
hænger håndklæderne på plads igen, slukker vi for den og lader dem
tørre på eftervarmen. Den automatiske udsugning stopper, når
fugtigheden når under et vist niveau i rummet.

Mvh
Pia