Kan hærdet glas afkortes?
Fra : Leif Neland

Dato : 05-01-10 09:57

Der er måske ikke plads til brusekabinen i højden pga skråloft.
Kan en glarmester eller lign. afkorte siderne i hærdet glas, og lave nye
huller til hjulene?

Leif

Fra : ABJ

Dato : 05-01-10 10:15

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen
> Der er måske ikke plads til brusekabinen i højden pga skråloft.
> Kan en glarmester eller lign. afkorte siderne i hærdet glas, og lave nye
> huller til hjulene?
>
> Leif

Det kan måske gøres, men det kræver diamantskæring, og vil blive dyrt.

Fra : thl

Dato : 05-01-10 12:14

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Der er måske ikke plads til brusekabinen i højden pga skråloft.
> Kan en glarmester eller lign. afkorte siderne i hærdet glas, og lave nye
> huller til hjulene?
>
> Leif

Nej, det er ikke muligt.

Scanglas:

Kun før hærdningen kan glasset bearbejdes, f.eks. kan der bores huller i
glasset, kantslibes, silketrykkes mm. Glasset skal være kantbearbejdet, hvis
man skal kunne hærde det.

Hærdet glas kan ikke bearbejdes. Håndtag og lignende kan limes fast på
glasset.

mvh

Thorbjørn

Fra : Anders Majland

Dato : 05-01-10 15:52

> Der er måske ikke plads til brusekabinen i højden pga skråloft.
> Kan en glarmester eller lign. afkorte siderne i hærdet glas, og lave nye
> huller til hjulene?

Det korte svar er nej. Løsningen er at få skåret et nyt stykke glas på de
rigtige mål og få det hærdet. Det bliver ikke billigt ... Men om det kan
gøres med diamantskæring ved jeg ikke - prøv en glarmester.

Vi overvejede den løsning til en plade under brændeovnen - pga at ovnen kan
dreje var ingen af standardpladerne brede nok. Vi skulle op i en diameter på
1,2m (Cirkel hvor der var skåret et snit af mod brændeovnen). Mener at det
var en 3-4000kr excl moms det skulle koste.

Fra : Armand

Dato : 05-01-10 17:13

Anders Majland skrev:

> Vi overvejede den løsning til en plade under brændeovnen - pga at ovnen
> kan dreje var ingen af standardpladerne brede nok.

Nysgerrig:

Drejbar brændeovn!?
Hvorfor dog det? Og hvorledes ser såd'en en ud (link?)?

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 05-01-10 20:24

> Drejbar brændeovn!?
> Hvorfor dog det? Og hvorledes ser såd'en en ud (link?)?

Du nåede aldrig indenfor da du var forbi ?

Skorstenen står mellem to stuer. Oprindelige har der nok været en fransk dør
eller lign i og skorstenen brugt fra køkkenet med et brændekomfur. Dvs hele
skorstenen står reelt inde i stuen.

Det logiske ville være at sætte en ovn parallelt med skorstenen, men
udvalget i ovne med glas på siderne var ikke stort i 2003 eller faldt ikke i
vores smag

Så vi valgte en drejbar ovn for at kunne sidde i sofaen i den den ene stue
og se ind i brandkammeret.

Det blev en en lotus 7170 http://www.lotusovne.com/7170.asp - Den er kønnere
når den står med en stålskorsten lodret op igennem taget. Vi har blot et
røgrør på der går lidt op og ind i skorstenen.

Skitse af glaspladen har jeg lagt online på
http://majland.org/temp/br%e6ndeovn.gif

Fra : Anders Majland

Dato : 05-01-10 20:31

> Det blev en en lotus 7170 http://www.lotusovne.com/7170.asp - Den er
> kønnere

Øeh vist en 7110 - der er kommet nogle flere modeller siden og 7170 lignede
meget godt: http://www.lotusovne.com/7110.asp

En meget stor del af varmen er strålingsvarme fra ruden - Så når man har
fået det rigeligt varm i stuen vi opholder os i, kan vi også skrue ned ved
blot at dreje den væk så den smider det meste af varmen ind i den anden stue
(der mest er forbindelesrum til køkken/alrum og førsteal - men ikke mindst
legeplads for børnene (på nær når der står 2,5 meter juletræ

Fra : Armand

Dato : 05-01-10 23:18

Anders Majland skrev:

> Du nåede aldrig indenfor da du var forbi ?

Jo da, i køkken-alrummet ihvertfald. Men jeg memoriserer jo ikke
indretningen som en rumænsk listetyv, så dén kan jeg umiddelbart ikke
fremkalde fra harddisken!

> [...]
> Dvs hele skorstenen står reelt inde i stuen.
>
> Så vi valgte en drejbar ovn for at kunne sidde i sofaen i den den ene

I see!

> Skitse af glaspladen har jeg lagt online på
> http://majland.org/temp/br%e6ndeovn.gif

Jamen, blev det så en glasplade alligevel??

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 08-01-10 10:33

> Jamen, blev det så en glasplade alligevel??

Nej - vi nølede pga prisen og havde midlertidigt lagt en stålplade løst på
gulvet. Inden vi så var helt klar til at tage beslutningen var trægulvet
under grundig mærket af skidt der kom under stålpladen... Trods det at det
var en tynd plade så gjorde temperatursvingerne at den af og til gabte ved
kanterne og så kom der skidt under der lavede mærker i træet.

Vi endte med at skære gulvet op i en firkant og lægge klinker i. De har så
blot fået en gummifuge mod trægulvet og det holder. Det var vi lidt usikre
på op det ville. Det er ~14mm fyrretræ på gulvet og det arbejder jo noget...
Plan B til fugen ville være at lække en dækliste over samlingen, men det
blev heldigvis ikke nødvendigt.

/A