Hvordan giver jeg mulighed for download et~
Fra : Michael Fisker

Dato : 05-01-10 11:45

Vi vil meget gerne give vore brugere mulighed for at downloade
forskellige egenproducerede podcasts fra vort site www.euh.dk
Jeg har netop udarbejdet et nyt design for denne højskole. Alt er
lavet i Dreamweaver og Flash. Jeg kan ikke kodesproget, så jeg
arbejder i design-mode.
Vi har ingen problemer med at vise vore podcast på skolens site.
MEN vi vil meget gerne et skridt videre: nemlig at elever og
gæster på sitet kan hente filer til deres mobile enheder. Jeg har
alt nødvendigt udstyr (Adobe Master Coll.) til at konvertere til
de rette formater. Kan dog ikke finde noget clue på hvorledes jeg
lægger dem ud på serveren til downloads.
Da jeg er mac-bruger kan jeg ikke benytte 7-Zip som jeg tidligere
er blevet foreslået.
Håber jeg har gjort mig forståelig, og der findes en løsning jeg
kan håndtere.
Tak og mvh Michael
NB: Hvis I mener mit indlæg er postet i en forkert nyhedsgruppe,
vil jeg meget gerne have besked, så jeg kan mårette min
forespørgsel.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 05-01-10 14:45

Michael Fisker skrev:
> [...]
> NB: Hvis I mener mit indlæg er postet i en forkert nyhedsgruppe,
> vil jeg meget gerne have besked, så jeg kan mårette min

Hvad er der galt med
<a
title="Mit podcast. Klik for at afspille.
--> Højreklik for at downloade"
href="[sti/]podcast.mp3">Mit podcast</a>

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Annette

Dato : 23-02-10 13:17

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvad er der galt med
> <a
> title="Mit podcast. Klik for at afspille.
> --> Højreklik for at downloade"
> href="[sti/]podcast.mp3">Mit podcast</a>
>
> --
>
> Med venlig hilsen
> Jørgen Farum Jensen
> Håndbog i webdesign: http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/
> Webdesign med stylesheets: http://webdesign101.dk/cssbog/
> ..

Hej
Jeg har samme udfordring som Michael Fisker, og synes det er smartest
at man klikker på linket og så kan man gemme filen direkte. Alt det
der med at højreklikke, det forstår mening-mand altså ikke. Jeg har
set, at det kan lade sig gøre i sproget php, men kan man ikke gøre det
i rent html?

PÅ forhånd tak
Annette

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 23-02-10 17:10

Annette <aj@visitdenmark.com> skrev :

> [...]
>der med at højreklikke, det forstår mening-mand altså ikke. Jeg har
>set, at det kan lade sig gøre i sproget php, men kan man ikke gøre det

Nej, med mindre man pakker det i en zip eller rarfil.

For nogle filtyper er det brugerens opsætning, der afgør det, fx.
officedokumenter, men det er jo ikke noget du har indflydelse på.
--
Kerim

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-02-10 22:51

Annette skrev:

> Alt det der med at højreklikke, det forstår
> mening-mand altså ikke.

Der er bare ikke filformater hvor det er muligt,
som Kerim også forklarer.

På en hjemmeside er det muligt at forklare i
klar tekst hvad man skal gøre for at få en fil
hentet hjem - det bør enhver kunne forstå.

En pdf-fil kan umiddelbart læses hvis brugeren
har Adobe Reader installeret - en zip-fil kan
hentes hjem direkte - en Word-fil, og andre
formater, kan ikke umiddelbart hentes - her er
det højreklik på musen der kræves.

Lav en lille forklaring - det har jeg gjort mange
gange, og folk finder ud af det. Der er jo kun
højre og venstre på musen - så kan de lære det

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-02-10 00:55

Allan Vebel kom med denne ide:
8X
> Lav en lille forklaring - det har jeg gjort mange
> gange, og folk finder ud af det. Der er jo kun
> højre og venstre på musen - så kan de lære det

Nu bruger jeg ikke mus, men en trackball.
Den har - som mange mus også har - et scrollhjul, som også er en
midterknap.
Og som for øvrigt er meget anvendelig, og endda kan sættes op til at
betyde lige hvad man har lyst til, i programmer der ikke anvender
den...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-02-10 19:28

Birger Sørensen wrote:

> Nu bruger jeg ikke mus, men en trackball.

Rigtige mænd bruger trackball ;)

> Den har - som mange mus også har - et scrollhjul, som også er en
> midterknap.

Min har så en midterknap, men intet scrollhjul.

Stig Johansen

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-02-10 00:35

Birger Sørensen skrev:

> Nu bruger jeg ikke mus, men en trackball.

Den har vel også en højre- og venstreklik?

> Den har - som mange mus også har - et scrollhjul

Det har slet ikke noget med mit svar at gøre, jeg
snakker kun om den funktion der ligger i højreklik
for at hente en fil hjem - så er det lidt misvisende
at bringe scroll-funktionen ind

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-02-10 00:49

Allan Vebel har bragt dette til verden:

> [...]
> snakker kun om den funktion der ligger i højreklik
> for at hente en fil hjem - så er det lidt misvisende

Undskyld...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-02-10 01:23

Birger Sørensen skrev:

> Undskyld...

Jamen, det sner også her. Godt man kører Land
Rover Defender - jeg kører bare over fygebunkerne.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk/have/

Fra : jopa

Dato : 25-02-10 11:49

Allan Vebel skrev:

> Jamen, det sner også her. Godt man kører Land
> Rover Defender - jeg kører bare over fygebunkerne.

Fine billeder, men hvem for fanden snakker om klimaændringer og varmere
klima.
Personligt har jeg aldrig troet på det

--
Mvh. John Paulsen

www.wordpresstema.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 25-02-10 23:02

jopa skrev:

> men hvem for fanden snakker om klimaændringer og
> varmere klima.

Jamen, hun hedder jo Hedegaard

Fra : Birger Sørensen

Dato : 25-02-10 23:39

Allan Vebel tastede følgende:

> Jamen, hun hedder jo Hedegaard

Chokerende.
Når drivhuseffekten har fået temperaturen til at stige så meget, at de
pumper der holder golfstrømmen igang stopper, så den holder op med at
transportere varme herop, falder gennemsnitstemperaturen i Tyskland -
alt andet lige - ca. 20 grader.
Så betyder den grad eller 2 drivhuseffekten byder ind med ikke så
meget.
Men lad være med at tænke for meget over det - det er alligevel ca. 20
år for sent at gøre noget ved det.
Og indtil videre, er det eneste man overhovedet kan blive enige om,
vist at snakke om det. Det gør bare ikke så meget forskel. Ud over at
flytte et par stemmer måske. Og det gør nok heller ingen forskel..

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-02-10 06:52

jopa wrote:

> Fine billeder, men hvem for fanden snakker om klimaændringer og varmere
> klima.

Det gør 'klimafanikerne'.

> Personligt har jeg aldrig troet på det

Ditto, men hvis du vil se hvordan _vejret_, og ikke _klimaet_ så ud i
januar, så har jeg gemt en kopi af de landbaserede 'anomalier' her:
<http://w-o-p-r.dk/global.temperatures/>
(link nederst).

Her fremgår det klart, at januar er pisse kold her, men varm over det
amerikanske kontinent.

Stig Johansen

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-02-10 13:29

For ikke at snakke om rekordhøje temperaturer i Grønland.
Desværre glemmer mange at se på det store billede når der snakkes om
global opvarmning. Der er en årsag til at det hedder global og ikke
europæisk opvarmning.

Regards Jens Peter Karlsen.